3 jaar oude goudvis onder mijn hoede, wat nu?


Tom_ zei:
oP92c2gw8kqB1psm_oW7vR6s2z72mm-X.jpeg


Als je dan dagelijks een emmer ververst gebruik je deze om gelijk de bodem van dikke stronten te ontdoen. Simpel maar effectief dingetje. Er zijn mooiere en duurdere maar deze doet de job.

Heb even een filmpje erover moeten opzoeken (zie: https://www.youtube.com/watch?v=D6Re04cYJcY ) maar dat lijkt me wel nuttig om aan te schaffen.

Tom_ zei:
Die vis die drie jaar oud is, is dat een sluier of een gewone goudvis, want dat is mij nog niet helemaal duidelijk. De goudvis is sowieso beter af in een vijver. Geen kenner zal je aanraden die in een aquarium te houden. Als dat een gewone goudvis is het wel te verklaren dat hij al zou oud is geworden ondanks mindere omstandigheden. Zijn harde beesten. Maar vergroeid is hij sowieso.

De drie jaar oude vis is een gewone goudvis. Als 'ie het voorjaar haalt dan gaat hij naar een grote vijfer; da's al in kannen en kruiken. :)

Tom_ zei:
50 liter per vis is echt het absolute minimum voor sluiers. Geen aan te raden kwantiteit. Voor gewone in de vijver moet je eerder aan 100 denken. Ze zijn gezond te houden, mits alles geoptimaliseerd is, en vergt een hoop arbeid. DWZ Dubbele filtratie, dagelijks afzuigen, veel verversen en de bak superclean houden. Het probleem met sluiervisjes is dat ze een hoog 'collectors' factor hebben en je snel gaat overbevolken. Er zijn ranchu's oranda's leeuwenkoppen..longtail, shortail, ryukin's in allerlei kleuren. Ik moet me zelf echt bedwingen als ik naar een zaak ga waar ze mooie hebben. (zijn er gelukkig niet zo veel)

Het is voor mij ook een leerproces geweest. Ik begon ook met een 50 cm bakje, en dacht dat het allemaal wel mee viel. Informatie op internet klopt vaak niet. Wellicht heeft het er mee te maken dat veel aquarianen voor tropisch gaan en vijvereigenaren voor koikarpers. In mijn ervaring is de kennis in winkels 0,0 en zit je altijd met de vraag of diegene spullen aan wilt smeren met goede marges of er gewoon geen ervaring mee heeft.

Andere vissen is niet verstandig. Wel kun je verschillende soorten sluiers bij elkaar houden in een aquarium, maar geen normale goudvissen zoals shubunkin's, sarassa's etc. Chinese danio's kan bijvoorbeeld wel qua temperaturen maar af en toe gaat er eentje verdwijnen ;)

Duidelijk verhaal; het samenbrengen van die twee soorten is in ieder geval geen optie.

Tom_ zei:
Vraagje jezelf iig altijd af, doe ik het voor de vissen of doe ik het voor mezelf. Een vis kent slechts twee emoties. Gestresst of tevreden.

Ik doe het voor de vis omdat het een levend wezen is. Ik heb 'm niet aangeschaft. Zolang er maar in mijn huis geen dieren hoeven te lijden vind ik het best. :)

Mascha&Ivo zei:
RobW zei:
Prima, dan kan ik de sluierstaart wel omruilen met een gewone goudvis.
Gewone goudvissen zijn nog grotere vervuilers en horen nog groter te worden. Geen goed plan.

RobW zei:
Oh, nog een vraag: met wat voor vissen kan ik goudvissen nog meer combineren? Bestaan er misschien visjes die minder ruimte nodig hebben die goed samen gaan met goudvissen? Guppys misschien?
Nu loop je veel te hard van stapel.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. ;) Het gaat me er hier om dat een goudvis een sociaal dier blijkt te zijn en dat je die het beste kunt onderbrengen met andere vissen. Ik vroeg me af of het misschien mogelijk is om ze samen te kunnen brengen met andere vissen die minder ruimte nodig hebben.

Ik heb overigens de sluierstaart weer teruggebracht naar de winkel en er een klein goudvisje voor meegenomen. Als deze prima kan samenleven met de oude goudvis dan kan ben ik voornemens om ze dan beiden in het voorjaar uit te zetten in de vijfer.

ILoveAnimals zei:
Ik zou geen grind op de bodem leggen, dat kan vast komen te zitten in hun mond en neus.
Met filterzand van de wildkamp (korrelgrootte: 0,75-1,25mm) zit je altijd goed.
In je huidige aquarium zou ik inderdaad een bodem doen, neemt teveel ruimte in :)
Een "grote beurt" is nooit echt nodig, elke week gewoon 50% verversen :)

Check!

astrid j zei:
Hallo RobW
Ten eerste vind ik het hartverwarmend dat je een vis die zolang in een te kleine ruimte heeft gezwommen wil opvangen.
Ook al heeft deze het overleeft, hij zal zeker door de kleine ruimte waar die is opgegroeid , inwendige vergroeiingen hebben.
Aan de buitenkant zie je dan te grote ogen in vergelijking met de kop, en sluiers die langer zijn dan zijn lichaam.
Des al niet te min kan dit visje in betere omstandigheden een redelijk leven nog krijgen.
Dat jij dat wil bieden vind ik aardig, en hoe je er over nagedacht heb is bewonderingswaardig.
Tegenwoordig zie je echt niet vaak meer dat mensen zich druk maken om een vis van een paar euro.
en ook al 3 jaar oud.
In een aquarium worden weinig goudvisachtige echt oud, maar soms kan je geluk hebben.
Als jij geld er voor over heb om een ruimte te kopen waar meerdere sluiers zich kunnen bevinden zul je veel plezier aan hun gedrag beleven.
Het zijn vissen met karakter, en ze herkennen hun baasje, kunnen bedelen om voer, en het zijn in mijn beleving de enigste vissen waar je een soort van band mee kan krijgen.
Gewone goudvissen zijn niet geschikt in een bak, ook al worden ze met honderden nog verkocht als sier in een kom of te kleine bak.
Het is aan jou om te bedenken hoeveel geld en werk je wil besteden aan 1 enkele sluier.
Maar wel leuk om te horen hoe je je ingeleefd heb, respect hoor :petjeaf:

Ik denk dat ik dat ergens wel snap; zo'n sluierstaart is ergens inderdaad wel een aandoenlijk diertje. Heb desondanks toch maar voor het verstand gekozen en deze teruggebracht naar de winkel omdat 'ie niet kan samenleven met de 'oude vis'. Nu zwemt 'ie weer tussen zijn soortgenootjes. ;)

Herbstnebel zei:
Zo RobW, je hebt je lesje ondertussen ook al geleerd ;)

Amen! Je moest eens weten! Dik een week geleden wist ik *NIKS* van goudvissen (en nog steeds v��l te weinig) en heb ik aan ��n stuk door geblunderd. Ik zal je advies betreffende het uitzetten in de vijfer meenemen zodra het voorjaar wordt. Bedankt! :)
 
OK, nog even ter samenvatting van de stand van zaken:
1. De drie jaar oude vis is een gewone goudvis;
2. De sluierstaart heb ik (in gezonde toestand) teruggebracht naar de winkel - deze zwemt daar weer vrolijk tussen soortgenootjes;
3. Ik heb een nieuw goudvisje meegenomen in de hoop dat deze wellicht fatsoenlijk kan samenleven met de 'oude vis';
4. Beide goudvissen gaan komend voorjaar naar de vijfer.

Het nieuwe goudvisje breng ik terug naar de winkel indien deze niet kan samenleven met de 'oude vis'. Een groter aquarium heb ik nog niet weten te bemachtigen maar daar zal ik in de komende tijd naar blijven zoeken.
 
Tom_ zei:
SD7vzwq03TZpGOJx6p6m-we2g_gGdSdu.jpeg


Als je dan dagelijks een emmer ververst gebruik je deze om gelijk de bodem van dikke stronten te ontdoen. Simpel maar effectief dingetje. Er zijn mooiere en duurdere maar deze doet de job.

Aangeschaft! Tevens het water en het grind ermee ververst! De visjes doen het vrij goed momenteel.
 
Goed bezig man. Dat ding gooi je nooit meer weg :) Ik heb nog wel 1 dingetje voor je qua bak. Je hebt van die kunstof bakken die ze gebruiken voor waterornamenten in de tuin van ubbink. Ik had er toen eentje gekocht voor 12 euro van 65 liter. Als het toch een tijdelijke situatie is zou je dat ook kunnen overwegen. Je hebt ze van 40/60/90/150 en zo verder.
 
De visjes doen het nog steeds goed. Het nieuwe kleine visje is alleen nog wel wat schuw en is nog niet komen eten als ik ze voeder. Gaat dat nog veranderen? Of is het ruimteprobleem nog steeds urgent? Hoe lang kunnen die visjes zonder eten eigenlijk? Kunnen ze zich ook voeden in het aquarium zelf?

Tom_ zei:
Goed bezig man. Dat ding gooi je nooit meer weg :) Ik heb nog wel 1 dingetje voor je qua bak. Je hebt van die kunstof bakken die ze gebruiken voor waterornamenten in de tuin van ubbink. Ik had er toen eentje gekocht voor 12 euro van 65 liter. Als het toch een tijdelijke situatie is zou je dat ook kunnen overwegen. Je hebt ze van 40/60/90/150 en zo verder.

Daar heb ik een beetje naar gekeken. Kan ik dan niet net zo goed een grote plastic 'curver'-bak bij de Blokker kopen en die dan volgieten met water? :) In de woonkamer gaat het hoe dan ook er niet uit zien. ;)

MaestroCygni zei:
nekoneko zei:
Voor twee goudvissen ? Ja hoor
nee hoor, sluierstaarten hebben een 120cm bak nodig.
En "echte" goudvissen 2 meter dacht ik.

Edit:Oeps, zie nu pas dat dit al lang duidelijk is :p

Geen probleem. Alsnog bedankt voor je raad. :)
 
Ja, kan, als ze dan wel doorzichtig zijn.
Anders zie je ze niet.
 
Dat is voor de vis dan weer geen probleem.
 
Dat zou je wel kunnen proberen maar een curver bak in dat formaat is ook niet echt zoveel goedkoper. Die ubbink bakken 60 liter is 11 euro en die 90 liter is 17 euro. Dat is niet echt duur denk ik, en zitten ook stevige handvaten op.
Je moet namelijk ook rekening houden met de waterdruk. Ik weet niet of zo'n curverbak geschikt is daarvoor en dat niet verschrikkelijk gaat vervormen of erger.
Ik persoonlijk zou het risico niet nemen in mijn woonkamer, en gewoon iets pakken wat er voor gemaakt is :)
 
Ik zal in het weekend eens gaan kijken of ik zo'n bak ergens kan kopen.

Het kleine visje heeft overigens nog steeds zich niet laten voederen; die lijkt simpelweg niet geinteresseerd in het eten. Hij oogt verder wel gezond; enig idee wat ik daarmee aan moet?

Edit: Als ik hem apart zet in een bakje en daar dan eten in stop dan eet hij het alsnog niet... Net alsof 'ie niet wil eten?
 
Ik heb het vaker gehad met goudvissen dat ze in het begin niet aten. Meestal een weekje. Je kan verschillende types voer proberen, drijvend, zinkend, diepvries. Bloed wormen zijn ze meestal gek op.
 

Terug
Bovenaan