2x man betta splendens in 250cm


Dat is absoluut enorm af te raden, die twee knokken elkaar letterlijk net zolang kapot tot er 1 overlijdt.
 
Ook als ze elk hun eigen teratorium kunnen vormen van 125cm?
 
Ja, dan ook, 2 mannelijke zwaarddragers gaan elkaar ook te lijf en hetzelfde geld voor mannelijke Platy's al gaat het er minder heftig aan toe dan bij Betta's. Heb je echter meer dan 5/6 mannen van deze Zwaarddragers en platy's dan gaat het wel goed omdat de agressie verdeeld is.

Als jij in die bak 30 Betta's zet zal je ws ook nauwelijks problemen hebben. Maar 2 gaat mis.
 
Botia zei:
Ja, dan ook, 2 mannelijke zwaarddragers gaan elkaar ook te lijf en hetzelfde geld voor mannelijke Platy's al gaat het er minder heftig aan toe dan bij Betta's. Heb je echter meer dan 5/6 mannen van deze Zwaarddragers en platy's dan gaat het wel goed omdat de agressie verdeeld is.

Als jij in die bak 30 Betta's zet zal je ws ook nauwelijks problemen hebben. Maar 2 gaat mis.
wat jij nu zegt vind ik erg interessant, het zou dus mogelijk zijn om een groep Betta splendens te houden, zonder dat de mannen elkaar afmaken. Dan ga ik er vanuit dat dat komt door het verspreiden van de agressie. Je geeft als voorbeeld 30, maar zou dit ook in kleinere aantallen kunnen, zeg 5 mannen met 10 vrouwen, uiteraard met veel beplanting en drijfplanten. Of misschien zelfs 5 man 5 vrouw, omdat de mannen waarschijnlijk zo veel bezig zijn met elkaar dat ze de vrouwtjes niet lastig vallen.
 
Ik ben heel benieuwd naar het antwoord hierop en of er iemand ervaring mee heeft..
 
Markvk zei:
Botia zei:
Ja, dan ook, 2 mannelijke zwaarddragers gaan elkaar ook te lijf en hetzelfde geld voor mannelijke Platy's al gaat het er minder heftig aan toe dan bij Betta's. Heb je echter meer dan 5/6 mannen van deze Zwaarddragers en platy's dan gaat het wel goed omdat de agressie verdeeld is.

Als jij in die bak 30 Betta's zet zal je ws ook nauwelijks problemen hebben. Maar 2 gaat mis.
wat jij nu zegt vind ik erg interessant, het zou dus mogelijk zijn om een groep Betta splendens te houden, zonder dat de mannen elkaar afmaken. Dan ga ik er vanuit dat dat komt door het verspreiden van de agressie. Je geeft als voorbeeld 30, maar zou dit ook in kleinere aantallen kunnen, zeg 5 mannen met 10 vrouwen, uiteraard met veel beplanting en drijfplanten. Of misschien zelfs 5 man 5 vrouw, omdat de mannen waarschijnlijk zo veel bezig zijn met elkaar dat ze de vrouwtjes niet lastig vallen.
Hoe meer mannen hoe beter het gaat denk ik. Platy en Zwaarddrager mannen zijn matig agressief en dan gaat het goed vanaf 5/6 mannen maar dat is bij Betta's anders. Ik zou het dan ook niet proberen met 5 mannen maar eerder met minimaal 10 of 12 mannen.

Er was ook een forumlid jaren geleden die zelf Betta's kweekte en steeds de gemoedelijkste liet paren met een vrouwtje en zo een stam kweekte waar de mannen elkaar gewoon accepteerden. Ik denk dat, dat een gat in de markt zou zijn.
 
Ik heb altijd begrepen dat het natuurlijke habitat van de Betta splendens zo overwoekerend is dat de diertjes in veel gevallen veel dichter bij elkaar leven dan wel eens wordt gedacht. Als je aquarium letterlijk volkomen dicht beplant is en de bak is van een bepaalde afmeting zou het daarom dus moeten kunnen goed gaan.

Wat dan die minimum afmeting van zo'n bak is, hoe volbeplant deze precies moet zijn en om hoeveel mannetjes het zou moeten gaan, geen idee, daar kom je alleen maar achter door het te proberen.

~ Ivo
 
Ik denk dat je bij een punt niet stil staat Ivo.

Bij de vechtsport waarvoor Betta's oorspronkelijk gehouden en gekweekt werden selecteerde men op agressie. Uit deze stammen zijn uiteindelijk ook de kweekvormen gekomen. Ik vermoed daarom, maar dat is niet meer dan een vermoeden dat de meeste wilde Betta splendens mannen minder agressief zijn dan de gedomesticeerde dieren.
 
Ik denk dat het in een bak van 2,5 meter geen problemen gaat geven. Echt plek zat voor de mannen om hun eigen gang te gaan. Zou wel aan raden om te zorgen dat de zichtlijn gebroken worden zodat ze elkaar niet de hele tijd zien.
 
Dus dat betekend dat wildvang (als die te krijgen zijn) een betere optie zal zijn voor het houden van een groep. Als zo'n groep minimaal 10 mannen zou moeten hebben, hoe zit dat dan met de vrouwtjes? Er word altijd een harem aangeraden bij betta's, maar ik denk dat je met 10 man 10 vrouw ook wel goed zit. Ik denk dat de mannen zoveel met elkaar bezig zijn dat de vrouwens niet worden opgejaagd en dat het daarom niet uitmaakt of er meer vrouwens zijn dan mannen.
 
Daar heb ik zeker over nagedacht Botia en ik denk ook dat wat je zegt klopt, maar in the end zal dan toch die bak waar ik het over heb daardoor een extra slag groter moeten zijn, met wat meer planten en een betere keuze qua aantal dieren?

Net zoals dat geldt dat 2 ramirezi mannen in 60cm over het algemeen een slecht idee is, maar dit in 1m20 prima kan gaan. Het verschil van 60cm lijkt misschien klein, maar je hebt het wel over een twee keer zo lange bak. Dit uiteraard ter illustratie.

~ Ivo
 
Leuke en interresante discussie!
@Markvk: betta wildvormen zijn gewoon te krijgen

Botia heeft best wel gelijk in dat wildvormen minder agressief zijn
Kijk maar naar de B. Albimarginata. Daar kun je ook meerdere mannen van bij elkaar houden.
 
De wildvorm soorten worden wel vaker in groepen gehouden. Dit gaat naar mijn weten vrijwel altijd goed. Tenminste bij de mensen die ik ken. Bij de muilbroeders worden zelf meer vrouwen als mannen gehouden.

Maar op 2,5 meter gaat 2 mannen en bv een paar vrouwen echt geen problemen geven. Je zou zoals aangegeven de groepen groter kunnen maken als dat gewenst is, maar in dit geval naar mijn mening niet nodig.
 
Het gaat nu de verkeerde kant op wat betreft de discussie. Dat meerdere mannen van andere Betta soorten samen gehouden kunnen worden is bekend. En ook dat deze wel verhandeld worden.

Maar is de wildvorm van de Betta spendens verdraagzaam tegen over mannelijke soortgenoten? Ik denk van wel maar zeker weten doe ik dit dus niet.

Is de wildvrom van de splendens te krijgen? Voor zover ik weet niet via de gewone kanalen.
 
Ik quote even mezelf Roy. Hier doel ik op.

Botia zei:
Ik denk dat je bij een punt niet stil staat Ivo.

Bij de vechtsport waarvoor Betta's oorspronkelijk gehouden en gekweekt werden selecteerde men op agressie. Uit deze stammen zijn uiteindelijk ook de kweekvormen gekomen. Ik vermoed daarom, maar dat is niet meer dan een vermoeden dat de meeste wilde Betta splendens mannen minder agressief zijn dan de gedomesticeerde dieren.
 
Ik heb even gegoogled, en er zijn wel mensen in nederland met de Betta splendens wildvang, maar ik heb geen winkels kunnen vinden die ze ook werkelijk verkopen.
 
nick_vis zei:
Leuke en interresante discussie!
@Markvk: betta wildvormen zijn gewoon te krijgen

Botia heeft best wel gelijk in dat wildvormen minder agressief zijn
Kijk maar naar de B. Albimarginata. Daar kun je ook meerdere mannen van bij elkaar houden.
andere soorten uit het geslacht Betta zijn wel vaak als wildvang te krijgen, maar gaat hier om de Betta splendens.
 
Markvk zei:
Ik heb even gegoogled, en er zijn wel mensen in nederland met de Betta splendens wildvang, maar ik heb geen winkels kunnen vinden die ze ook werkelijk verkopen.
Ik vermoed dat de beste kans is Betta's Pride in Gouda. Als Armin er niet kan aankomen wordt het wel erg lastig.

~ Ivo
 
Als je vaker contact hebt met Armin weet je zelf het beste hoe je het kan aanpakken. Ik dacht in ieder geval aan Armin als je het hebt over bijzondere labyrinten.

~ Ivo
 
Je zou inderdaad kunnen vragen naar zijn ervaring met verschillen in agressie tussen nakweek en wild.
 
Jammer dat ik deze discussie heb gemist :(

Denk dat de machachai, als ik het goed spel, een goede optie is. Deze zijn redelijk vredelievend naar elkaar. Wildvang is tegenwoordig niet nodig met veel kwekers om ons heen.
Wat betreft sommige soorten, die hebben wel hij territorium. Kijk eens op www.IGL.de. daar staat superveel.

Wat betreft de afkomst van de splendens, dat is niet helemaal van de plakats. De originele vorm komt van wildvang. Daarvanuit is doorgekweekt. Pas in de jaren 80 zijn de langvinnige vormen ontstaan. Ik heb merendeel HM en deze zijn niet gekweekt op agressie, maar meer op mooi zijn.
Ook nu nog worden er plakats gekweekt om goed geld te verdienen, er wordt stevig gewed en dus ook speciaal hoe agressief een vis is.Dit is niet te vergelijken met de splendens in de winkel.
 

Terug
Bovenaan