2de filter in 60cm water


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
647
N.a.v onderstaande quote uit een ander bericht van mij, had ik nog een vraag:

Een Aquaflow 100 op een bakje van 60cm ? das toch al gauw 50-70liter water inhoud en dit filtertje is daarvoor helemaal niet geschikt voor omdat hij veel te klein is.

Zou eerder een 200 of 400 inzetten op zoveel water, en het beste resultaat haal je om het filter te vullen met filterwatten in plaats van enkel die sponsjes te gebruiken, wat ook weer geld scheelt en veel beter filtert.

Ik heb een 2de Superfish aquaflow 100 intern filter erbij gekocht.
Deze komt morgen.

Waar in de 60cm plaats ik deze?
Naast de andere, of aan de andere kant van het aquarium?

Als ik ze naast elkaar doe, hebben ze dezelfde stroomrichting.
Als ze elk aan een andere kant van de bak zitten, heb ik twee verschillende stroomrichtingen van het water.

Hoe plaats ik de filters goed in het aquarium?

Ik had ook voor de aquaflow 200 kunnen kiezen, maar die is weer wat groter en dan had ik planten moeten verschuiven.
En zelf denk ik dat 2x een aquaflow 100 meer dan voldoende is.

Er komen niet veel bewoners in.
Geen overbevolkte bak.
 
Laatst bewerkt:
Voor een 60 cm????
Had je ook beter een externe kunnen nemen, als je die kwijt kon.

Hang hem aan de andere kant, met de stroming tegen het glas.
 
Een externe was wellicht een beter optie geweest in verband met het volume, maar nu je dit hebt ook prima. Zou de een rechtsachter in de hoek hangen op het glas aan de zijkant, blazend richting linksachter. De ander linksachter blazend naar linksvoor/rechtsvoor. Zodat de stroming 1 kant op staat
 

Dan past de kap er niet op.

En bij de andere zijn de eerste recenties niet bepaald lovend.

Extern kan ik sowieso niet kwijt waar het aquarium nu staat.

Plus nu heb ik twee filters en kan de één de ander altijd opvangen als er iets is.
 
Heb er ook 2. Zijn wel makkelijk schoon te maken, met open korfjes.

Heb nu bij 1 een gaasje eronder, anders de jonge visjes en garnalen , tjoep.
DSC_0001-001.JPG


Bij het filter. 1 1/2 cm. en rechts v.d vis. 0,5 mm op blaadje.
 
Heb er ook 2. Zijn wel makkelijk schoon te maken, met open korfjes.

Heb nu bij 1 een gaasje eronder, anders de jonge visjes en garnalen , tjoep.
Bekijk bijlage 264045

Bij het filter. 1 1/2 cm. en rechts v.d vis. 0,5 mm op blaadje.

Dat gaasje is wel een goed idee inderdaad.
Wat voor gaasje gebruik je Bertus?
 
N.a.v onderstaande quote uit een ander bericht van mij, had ik nog een vraag:



Ik heb een 2de Superfish aquaflow 100 intern filter erbij gekocht.
Deze komt morgen.

Waar in de 60cm plaats ik deze?
Naast de andere, of aan de andere kant van het aquarium?

Als ik ze naast elkaar doe, hebben ze dezelfde stroomrichting.
Als ze elk aan een andere kant van de bak zitten, heb ik twee verschillende stroomrichtingen van het water.

Hoe plaats ik de filters goed in het aquarium?

Ik had ook voor de aquaflow 200 kunnen kiezen, maar die is weer wat groter en dan had ik planten moeten verschuiven.
En zelf denk ik dat 2x een aquaflow 100 meer dan voldoende is.

Er komen niet veel bewoners in.
Geen overbevolkte bak.

Nee oke mits je niet teveel vis heb zal het wel gaan maar de inhoud van de filterhouder is maar 100-150ml en nu heb je er twee das max 300ml filter capaciteit op 60liter water, normaal moet minimaal zo rond de 500-600 filter volume uitkomen wil je voldoende bacterien in het filter krijgen en houden.
Stroming zal je zat hebben maar dat is niet het belangrijkste met een filter, liever een filter volume van 1liter filter materiaal met een debiet van 100liter peruur dan een filter met 500ml met 500liter per uur.
 
Dat gaasje is wel een goed idee inderdaad.
Wat voor gaasje gebruik je Bertus?

Dat was een setje van Action. daar ging de rand van kapot.
Heb ik de gaasjes los geknipt , en gebruik ze nu daar voor.
gaat prima,

Pffff hij wel.
Niet op reageren,hoor.

Die zijn voor die bakjes.
 
2 aquaflows gaat ook wel voldoende zijn voor een 60cm en of je 2 filters in je bak mooi vindt is eigen keus. Ik zou ze inderdaad zoals voorgesteld aan tegenovergestelde kanten hangen (1 linksachter en de ander rechtsachter). Dan de uitstroom allebei op de vooruit richten zodat ze elkaar niet in de midden tegenkomen. Wat ik zou doen is bij je nieuwe filter de spons eruit halen en dit filter helemaal vullen met een keramisch medium (sera mini siporax werkt voor dit soort filters fijn). Dan heb je in je 2de filter veel meer plek voor bacterien en heb je er ook niet veel onderhoud aan.
 
Kennen jullie d
Ik zou ze inderdaad zoals voorgesteld aan tegenovergestelde kanten hangen (1 linksachter en de ander rechtsachter). Dan de uitstroom allebei op de vooruit richten zodat ze elkaar niet in de midden tegenkomen.
Dan komen ze elkaar nog in het midden, bij de voorruit tegen. Lijkt me beter om bij één de uitstroom op de achterruit te richten en de ander op de voorruit. Dan krijg je een circulaire beweging.
 
normaal moet minimaal zo rond de 500-600 filter volume uitkomen wil je voldoende bacterien in het filter krijgen en houden.

Dat is 10x de inhoudt van de bak en meestal adviseert men zo rond de 4x waarvan je dan 2x overhoudt. Ik heb diverse 60cm hier op 1 aquaflow 100 draaien en allemaal zonder alg/problemen. Wel met een normale bezetting moet ik daarbij zeggen.
Ik vindt het voor bakken tot dit formaat prima filtertjes.
 

Terug
Bovenaan