27 Liter gebruiken om te verhuizen. (iTom)


iTom

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 april 2020
Berichten
287
Leeftijd
77
Locatie
Dordrecht
Een bakje van 30x30x30 gaat dienst doen om vissen te verhuizen.
Terwijl mijn garnalenbakje KLIK binnenkort leeg gemaakt gaat worden moet de levende haven natuurlijk ergens ondergebracht worden.
Klein bakje op een sokkeltje gezet, sokkeltje gaat misschien ooit nog eens een likje verf krijgen en komende dagen zand (en handen) wassen, plantjes plaatsen, bakje opstarten.
Morgen druk maar kan dan nog wel even kijken wat er aan verlichting is en de boel waterpas stellen.
Sokkel gemaakt van wat resten multiplex 12mm.

_DSC9892.JPG


En zo komt er dan weer een bakje bij, maar ga het eerst gebruiken om een ander bakje te upgraden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Achterwandje ook maar weer zwart geverfd met bekende schoolbordenzwarte verf.
Nu zand wassen en dan wat water uit ander bakje (45 liter) overzetten.
Vervolgens filter in draaien en water op temperatuur brengen.

7929fd36-b834-42e2-8c87-ddac9d1e553b.jpg
 
Strak gedaan Tom en welk filter staat daar linksonder?
 
Ok, die ken ik en ik dacht dat er een behuizing om de s;pons zat maar dat zie ik verkeerd dus.
 
Die ligt onderin maar ik doelde op de doos links op de bovenste plank;)
 
Ja die bedoelde ik en dat is er een die veel lijkt op een Aquaflow filtertje.
 
John, uiteindelijk lijken dat soort filters allemaal wel een beetje op elkaar.
Verschil bij deze is dat het een hoekfilter is waar aan de achterkant een strip zit zodat vissen en garnalen niet achter het filter kunnen zwemmen en daar dan vast komen te zitten.
Fijne van deze is de uitstroom met een eendenbek of spraybar en is zeker geschikt om garnalen te houden.

Bakje met water gevuld want dat is uiteindelijk de bedoeling van zo'n bakje. ;))
Volgende ochtend ziet het er best wel ambitieus uit, lekker helder.
Wachten is nu op de verlichting dan kan de bureaulamp die er nu op staat weer terug naar waar die hoort namelijk op het bureau.

Gelijk nog even de temp meten, die linker geeft te hoog aan die gaat uiteindelijk terug naar het rek van de verkoper.
Temperatuur mag nog wel 2 graden omhoog zie ik.

20231016_104131.jpg


Ziet er redelijk helder uit volgens mij, ben wel tevreden zoals het nu is.
Waterpest even laten meedraaien.
Komen nog niet veel plantjes in want het is voorlopig even een quarantaine bakje.
50% van het water komt uit de meter bak rest uit de kraan.

20231016_104307.jpg


En de energiecentrale waarbij opgemerkt het snoer straks van de bestelde lamp ook minder zichtbaar zal zijn want die gaat natuurlijk ook via de achterkant naar de timer.

.
20231016_104507.jpg
 
Wat zijn die Crystal Reds toch een sociale wezens.
Klimt er 1 in de paal om te snoepen, houd de ander de paal in evenwicht.
;))

20231104_141201.jpg
 
Haha, mooi plaatje Tom. Hier eten ze ook af en toe zo n stick.
 
Inmiddels is dit bakje leeg gehaald, CR zitten nu weer in het huiskamerbakje van 45ltr en de Corydoras pygmaeus zijn naar de 60cm verhuisd.
Bakje staat er fris bij en dacht eerst om er Crystal Black in te zetten maar toen ik even rondkeek in alle bakken bij mijn verkoper viel mijn oog weer eens op de dwerg kogeltjes. Vroeger ook gehad en het leek wel of ze het wisten want ze keken me aan met een blik van KOOP ONS.
En zo geschiede, het zijn sociale visjes en heb er 4 mee naar huis genomen.
Nu moet ik eigenlijk dit bakje nog wat aankleden maar dat zal ook onder hun goedkeurende blik goedkomen.
Wat hout er bij, plantjes beetje aanpassen en dan weer genieten.
Eigenlijk moet er een groter bakje voor ze komen, zal eens kijken of dat ook gaat lukken dan kan ik dat gelijk ook goed inrichten met hout, javavaren en windelove op het hout. Zie het al helemaal voor me maar nu even niet want worden drukke dagen hier in huis de komende weken.

20231126_111713a.jpg
20231126_111720a.jpg
20231126_111756a.jpg

En de knapste van de vier.

20231125_105901.jpg
 
Mooie visjes Tom en kunnen deze gewoon op zoetwater?
 
Vandaag het bakje een beetje opgeleukt.
2 stukjes hout en een Javavaren, hoe simpel kan het zijn.
Helaas had 1 kogeltje het waarschijnlijk een beetje koud en is tussen de mazen van de verwarmings-beschermer gekropen en heeft de weg terug niet gevonden.
Die heeft het niet overleefd, nu opzoek om er iets overheen te schuiven.

Nu kunnen we zingen;
4 kleine kogeltjes die zitten in mijn bak
3 kleine kogeltjes zwemmen rond op hun gemak
al op een mooie winterse dag in december
en van nummer 4 zingen we I remember.


20231201_172826.jpg
 
Let er op dat ze alleen maar levend en diepvries eten! Het liefst kleine slakjes en garnalen, al zijn muggenlarven ook populair
 
Dat was dus een dom Kogeltje Tom maar leuk bakje zo hoor.
 
Nog wat aangepast.
20231203_115322.jpg
 
Vandaag kreeg ik een Aqua 65 van iemand uit de buurt.
Ik ga dit eerst lekker goed schoonmaken, ziet er op zich goed uit maar een beetje beter kan geen kwaad.
Daarna ga ik deze 65 liter geschikt maken voor mijn 3 Dwergkogeltjes en wellicht komen er nog 2 bij.
Denk dat 5 stuks wel gaat lukken in 65 liter.
Heb er zin in en dan gaat het 27 liter bakje in de opslag voor andere tijden of in de verkoop want het moet niet gekker worden met 5 aquaria in huis.

Er zitten 2 PL lampen in die ik wil vervangen voor Led PL warm-wit.

35f96391-e8cc-4c24-abab-bc5a140e5be0.jpg


Bakje ziet er aardig uit volgens mij.

8d10d631-c961-467e-ad58-7f5ed1912ff1.jpg


25c92521-16d6-4995-8fc8-b8f9500bc4bf.jpg


aa8bdd61-cb7c-4f31-8013-e8f3f4c3ffc7.jpg


Ga maar weer eens op zoel wat mooie stukken hout, is wel de bedoeling dat de zichtlijnen straks gebroken worden.
 
Mooi bakje en ik heb er ook een gehad en voor ik het wist had ik er 14 staan;)
 
Kogeltjes inmiddels elders ondergebracht.
Te veel werk, vervuilen en gedoe met levend voer.
Geen zin omdat iedere keer weer te halen, diepvries was ook wel te doen maar de voorkeur ging uit naar levend voer.
Bakje leeg gehaald, zijwanden ook zwart geverfd.
Moet een soort van kweekbakje worden voor de blauwe garnalen die in het huiskamer bakje kweken aks een malle.
Nu paar weekjes laten indraaien en in die tijd komen er steeds meer in de huiskamer bij :cooll:

20240314_131736.jpg
 
Mooi formaat als kweekbakje voor de garries hoor Tom.
 

Terug
Bovenaan