240L Hillstream van blupjes 2.0


B

blupjes 2.0

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een tijd geleden heel impulsief een Juwel Rio 240 voor een mooie prijs op de kop getikt. Kale bak zonder filter/verwarming, met kast. En ja, toen had ik ineens een flinke bak in mijn kleine woonkamer staan, dus maar bedenken wat ik er mee ging doen. Ik wilde al heel lang sewellia's gaan houden, ik vond ze zo schattig en elke keer in de aquariumwinkel stond ik er weer bij. Dus toen dacht ik, waarom geen hillstream gaan maken?

Na wat inlezen besloot ik dat ik dit ging doen. Via marktplaats een extern filter gekocht (SunSun 50194?), zand er in en indraaien maar. Filter is wat "aan de grote kant" voor mijn bak, maar dat was uiteraard juist de bedoeling want in een hillstream wil je stevige stroming.
Alles qua inrichting heel rustig aan gaan opbouwen, gezien de financiële situatie :p Wat crypto'tjes uit mijn 60cm bakje gehaald, van buiten wat steentjes gezocht (goed schoongemaakt en gecheckt op kalk), wat vallisneria en een zwaardplant uit vriendlief zijn aquarium en dat is hoe ver ik op dit moment ben. Qua planten ben ik wel tevreden, ik heb alleen nog erg veel (grotere) stenen nodig.
Na dik 2 maanden indraaien zitten er nu de eerste bewoners in: 9x dermogenys pusillus a.k.a. halfsnavelbekjes. Erg leuke visjes, heel nieuwsgierig en actief.
Ik ben van plan om op vivarium de eerste sewellia's te scoren, en ik wil er nog een soort goby/loach/achtig iets bij hebben. Dus dat is het tot nu toe! Ik zal morgen even een fatsoenlijke foto maken van het geheel.
 
halfsnavelbekjes en sewelia's zijn geen goede combinatie. Snavelbekjes hebben liever rustiger water.

Ik zou toch echt voor 1 van de 2 gaan ipv een combinatie.
 
Op internet vind ik toch dat halfsnavelbekjes ook van stroming houden, en voor zover ik kan zien heb ik ook niet het idee dat ze het vervelend vinden. Maar toch bedankt voor je advies
 
'Tends to inhabit a variety of slow-flowing or still water biotopes,'

en ander probleem ligt hem in de temperatuur, sewilia's hebben liever onder de 24 graden en navelbekjes boven de 24
 
Over de temperatuur vind ik heel verschillende dingen. Van sewellia's wist ik dat ze graag wat koeler water hebben. De halfsnavelbekjes staat op internet echt variërend van 18 graden tot 30 graden, dus erg onduidelijk. Maar zoals ik zei, dankjewel voor je advies. Ik zal er rekening mee houden.
 
Als ik jou was zou ik het gewoon een hillstream biotoop maken, sewellia's met neon-grondels of wui of botia's en dan met danio's of garnalen. Er zijn best wel wat leuke mogelijkheden.
 
OI000290.jpg
OI000285.jpg
 
Gisteren heb ik 2 halfsnavelbekjes zien paren, dus hopelijk binnenkort jongen! Op vivarium maar wat drijfplanten scoren zodat de baby's zich goed kunnen verstoppen.
Planten gaan verder goed, de vallisneria heeft af en toe wel versnotterende blaadjes, maar maakt ook stekjes. De torenslakjes vermenigvuldigen zich ook goed
 
Wat is het plan nou? @Nekko geeft prima advies. Er staan ook zat voorbeelden van hillstreams op dit forum of elders op internet.

Gaat het nu hillstream worden of een gezelschapsbak?
 
Het plan is nog steeds hetzelfde: een hillstream. Ik hoorde van verschillende mensen dat halfsnavelbekjes prima in een hillstream kunnen, en zo ervaar ik dat zelf ook. De bovenlaag stroomt niet zo erg als het midden/onderin de bak, dus al zouden ze de stroming wel vervelend vinden, hoeven ze daar niet persé in te zitten. Als ze het niet naar hun zin zouden hebben in mijn bak, zouden ze ook geen voortplantingsgedrag vertonen lijkt me.

Eind deze week mag ik dan hopelijk ook eindelijk een aantal Sewellia Lineolata verwelkomen en de laatste inrichting van de bak afmaken.
 
Als ze het niet naar hun zin zouden hebben in mijn bak, zouden ze ook geen voortplantingsgedrag vertonen lijkt me.

Dat is een vaak gemaakte misvatting in deze hobby,ik bedoel niet dat de omstandigheden in jouw bak slecht zijn maar als vissen zich voortplanten wil dat niet automatisch zeggen dat de omstandigheden goed zijn namelijk.
Er zijn soorten bekend die juist extra gaan voortplanten als de omstandigheden slecht zijn of worden bv.

Zijn wel hele mooie bijzondere vissen vind ik,heb ze veel gezien tijdens mijn vakanties in Azië.
Heb er een keer honderden bij elkaar gezien in een zijtak van de Mekong rivier,was echt super!

Ben benieuwd hoe de bak verder gaat worden,succes!
 
als je dan toch voor hillstream gaat. Zou ik er wel veel meer stenen in doen
 
@Seabait Heb ik nooit geweten. Maar ik denk dat ik inmiddels wel kundig genoeg ben om "ongelukkige vissen" te herkennen, dus denk dat in dit geval de vissen wel gewoon blij zijn.

Het zijn inderdaad super leuke visjes, heel nieuwsgierig en hebben zo'n grappig uiterlijk. Gaaf dat je ze in het wild hebt gezien!

@Nekko Dat ben ik ook zeker van plan, staat ook in het eerste bericht dat ik nog veel stenen moet halen. Het is nu nog zo leeg. Zaterdag hoop ik op Vivarium wat te kunnen scoren.
 
Het plan is nog steeds hetzelfde: een hillstream. Ik hoorde van verschillende mensen dat halfsnavelbekjes prima in een hillstream kunnen, en zo ervaar ik dat zelf ook. De bovenlaag stroomt niet zo erg als het midden/onderin de bak, dus al zouden ze de stroming wel vervelend vinden, hoeven ze daar niet persé in te zitten. Als ze het niet naar hun zin zouden hebben in mijn bak, zouden ze ook geen voortplantingsgedrag vertonen lijkt me.

Eind deze week mag ik dan hopelijk ook eindelijk een aantal Sewellia Lineolata verwelkomen en de laatste inrichting van de bak afmaken.


Ik raad het bij nader inzien nog steeds af. En anders zou je zeker moeten wachten met de sewelia's erin zetten. Je hebt nog lang niet genoeg stenen en je wilt eerst dat daar genoeg alg op groeit voordat je de sewelia's toevoegt.

Ik vroeg mij trouwens af wat voor stroming je had. Ik zie op de foto een externe pomp waarmee de stroming / uitvoer aan het oppervlak/bovenkant eruit komt. Hoe heb je dan genoeg stroming beneden en boven heel weinig? ik wil niet heel erg zeiken maar ik zie je stromingspomp aan de linkerkant op de foto. De planten bewegen daar nauwelijks en staan recht om hoog. Dat kan dus nooit genoeg stroming zijn voor een hillstream
 
Ik heb bewust al een aantal kleine steentjes vanaf het begin er in gedaan om zo in ieder geval wat stenen met alg er op te hebben. Ook de achterwand maak ik niet schoon zodat er genoeg alg op zit. Als ik al eerder makkelijk aan stenen kon komen had ik die natuurlijk al lang er in gedaan. Ik woon in het noorden v/h land en we hebben hier nou eenmaal niet veel aquariumzaken. Daarom wacht ik tot Vivarium en ja, dan is het inderdaad even zo dat ik sewellias en stenen tegelijk koop. Gelukkig bestaat er tegenwoordig vissenvoer, dus de sewellias zullen niet uithongeren omdat er niet op elke steen algen zit.

Wat het filter betreft: die stond even een paar minuten uit voor de foto. Er komen veel mini luchtbelletjes in het water door de spraybar, en dat lijkt niet mooi voor de foto. Daarom bewegen de planten ook niet.
De uitstroom gaat via een spraybar, goed stijl naar beneden. Daardoor is het oppervlak minder in beweging dan onderin de bak. Als het filter dus aan is bewegen de planten wel, en wordt het zand ook een beetje weggeblazen.

De stroming is goed, de vissen doen het goed, ik weet wat ik doe. Bedankt voor het advies, ondanks het afraden ga ik wel door met mijn plannen. Ik vind sommige reacties wel wat overdreven. Het is niet zo dat ik een maanvis in een 60 liter bakje stop. Ik heb alles uitgezocht en uitgedacht, en dit is nog steeds wat ik wil. Ik wilde gewoon het opzetten van dit aquarium met jullie delen op de hoop ook wat positieve reacties te krijgen, maar tot nu toe lijkt het alleen maar commentaar. Ik vind dit persoonlijk wel wat jammer. Maar goed.
 
De reacties zijn goed bedoeld moet je maar denken! ;)
De titel van je album wekt natuurlijk bepaalde verwachtingen en jij geeft er gewoon je eigen draai aan wat helemaal prima is want is jouw bak en is weer eens wat anders.
 
ik vind persoonlijk dat als er te weinig stroming is je geen sewellia's moet houden en zeker niet als er nog niet genoeg alg is.

Nu geef je aan dat je geen andere keus hebt sinds je ze anders niet kan halen. Dat wist ik bijvoorbeeld niet, ik wou alleen advies geven dat het handiger zou zijn als je er eerst stenen in deed. Na je verklaring snap ik het helemaal. Ik zou waarschijnlijk hetzelfde doen. Misschien kan je trouwens bij een intratuin of tuincentrum stenen halen? Meestal is dat ook goedkoper.

Ook geef je aan dat voor de foto je stroming uitstond. kan je begrijpen dat als ik die foto zo zie en ik zie geen stroming dat ik het advies geef dat je meer stroming nodig hebt. Als inderdaad je stroming genoeg is hoor je mij niet klagen. Maar ik zag alleen geen stroming dus ik geef dat advies om jou en je vissen te helpen.

Het is een mooie bak en als het werkt is het ook echt een leuke combinatie. Hou ons updated, ben erg benieuwd naar wat je met de bak doet. :thumbs:
 
Ben al bij meerdere tuincentra geweest, maar daar hebben ze helaas niet de stenen die ik zoek, of juist veel te groot (formaat voetbal).
Ik zie inderdaad ook dat veel mensen sewellias in een gezelschap bak houden zonder extra stroming. Ik snap dat je dat mensen afraadt, zou ik ook doen. Ik zal binnenkort even een filmpje maken zodat de stroming ook beter zichtbaar is. Reken na het weekend maar op een totaalplaatje (zo goed als af hopelijk!) en een filmpje. Ik kan echt niet wachten, mijn vriend wordt gek van me omdat ik al 3 maanden aan het aftellen ben tot Vivarium Ik hoop dat jullie het ook mooi vinden als het straks af is.
 
Ga in het bos wandelen met een grote zak en je komt wel stenen tegen die je zoekt.
 
Op vivarium goed geslaagd met dieren en vooral ook veel mooie planten! Geen stenen kunnen vinden die ik zocht, ja een paar maar veel te duur. Dus vanmiddag nog even bij een ander tuincentrum gekeken en eindelijk geschikte stenen gevonden! Vanavond alles er in en dan krijgen jullie weer wat foto's :)
 
Het water is nog wat schier door het opwaaiende zand. Fotos zijn even snel met mijn telefoon gemaakt dus niet de beste kwaliteit :) Maar tot nu toe ben ik tevreden. Misschien dat ik met de tijd nog wat ga verplaatsen of wisselen, ik heb nog wel wat stenen over.
IMG_20181126_211801.jpg
IMG_20181126_211818.jpg
 
Mooie stenen hoor.
Dacht ff dat er 1 tussen zat met een gat maar is een slak op de ruit! ;)

Zou een paar stenen ietsje stapelen dan heb je een mooi verloop want nu heb je als het ware een egale lijn maar moet je zelf weten natuurlijk ;)
 

Terug
Bovenaan