210 liter de hoek om van Plankje


Zo staat mijn aquarium dus tegen een soort pilaar....van 50 cm bij 30 cm.

D1233DB7-6619-4946-85F7-73A90BB5F509.jpeg


Hoe mooi zou het zijn als het de hoek om gaat, dus waar dat kastje rechts staat...dan krijg je een bak van 90 cm lang en de hoek om 70 cm (aan de buitenkant, als je voor 43 cm diep gaat. Ik vind het zo’n leuke hobby en het gaat ook best goed, of althans ik heb het vertrouwen dat het geen algensoep wordt, dus ik durf het wel aan.
Vrijdagmiddag bij m’n favoriete zaak lang geweest en ze maken een offerte voor een bak op maat, met kast en nu wel een deksel er op. Het zou dan ongeveer 220 liter worden, en dus een stuk meer zwemruimte. Dan kunnen er nog axelrodia's bij en nog een mooi soortje. Wat vinden jullie van het plan?
 
Nou, de kogel is door de kerk en de bak besteld! En zoals in Esthers(-visjes) album te lezen is, krijgt deze huidige bak (leeg) gelukkig een leuke nieuwe bestemming!

Ik ben al volop aan het nadenken over de inrichting en allerlei andere zaken.

Boven de bak komt weer Eheim led, en ik krijg een Oasis filter. Ik laat er twee droogkamers in maken in de uiterste hoeken, zodat ik qua slangen etc meerdere mogelijkheden heb. Omdat de bak dus L-vormig wordt, vind ik het nog wel spannend hoe ik genoeg circulatie ga krijgen en dode hoeken ga voorkomen. Tips zijn welkom!

Ik heb al wat mooie stukken spiderwood liggen die ik denk ik ga plaatsen alsof in de knik van de bak een boom het water in groeit....een foto later is denk ik duidelijker :D. En ga denk ik voor een fijne grindbodem (of grof zand), en dan zegmaar de naturelkleur:

C500648C-C60D-438D-A4C3-70E7F66A7649.jpeg


Verder neem ik dit keer geen voedingsbodem en wil ik een deel van mijn planten weer gebruiken. Ik ga er geen biotoop van maken maar het wordt wel met name Zuid-Amerikaans qua planten en vissen. (Stiekem ben ik dus wel wat aan het kijken naar biotopen.)

Qua vissen denk ik aan een uitbreiding van mijn Axelrodia’s naar een stuk of 25. En een school Hyphessobrycon erythrostigma er bij. Als het met de bodem kan een schooltje Cory’s (bv de Schwartzi). De oto’s gaan ook mee en de garnalen denk ik ook maar, maar dat weet ik nog niet zeker. Momenteel zitten er een stuk of 6 zwarte in, die zijn wel heel mooi.

En ik hoop dat Sjaak zich er thuis gaat voelen de zich blijft gedragen tegenover de andere bewoners...ik zou het wel heel leuk vinden als ik hem kan houden!!
 
Ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien! Maar als ik de bak kom ophalen kan ik misschien wel even komen kijken? ;)
 
Regelmatig kleine zwarte garries, ik denk dat er nu zo’n tien van deze rondscharrelen. Die mogen straks zeker mee verhuizen!

4DE6B678-1EAE-48D6-8439-A33A974F49F4.jpeg
E4045B63-B91A-4AB0-8A40-D570E6886C59.jpeg


Kijken of de Cryptocoryne becketti (of zoiets) ook in dit water wil groeien, voor nieuwe bak straks. En hieronder een javavaren-jong...of hoe noem je zoiets bij planten....die al heel groot is. Hij zit nu in de grote plant gestoken, zodat hij lekker doorgroeit.

DDEEC9C8-6CBE-4179-BB7E-718558BEB0CD.jpeg
9EC2AA99-8322-4D73-B250-CAA93048DA59.jpeg



Sjeeeeeemig wat duurt wachten lang....op die nieuwe bak dus. Mijn huidige bak groeit helemaal vol nu, ik ga de plantjes hergebruiken en heb ook Fissidens fontanus van Nigel nu, om alvast te kijken of dat goed wil groeien bij mij. Hierboven wat dat van dat spul in de bodembedekker gestoken, kijken of het aanslaat.
Er hangen ook wat bosjes aan de zijruit, daar zitten al groene topjes in.
 
Ziet er nog steeds allemaal heel mooi uit, ondanks dat het een volle bak is. Wachten duurt heel lang, ik kan het beamen, haha! Geduld is een schone zaak, etc. Leuk om weer wat foto's te zien, ik verheug me erg op jouw bak!
 
4FD79D20-E17B-43CE-913F-ADD8EFD2A0C8.jpeg



Oke....het geduld is dus nu echt he-le-maal op... de spullen staan klaar, Nigels mos groeit heel goed en de rest van de stekjes / kleine plantjes ook....dus kom maar op! Het is zand van Utaka geworden, heel mooi van kleur en super zacht aan je handen. In de winkel zag ik allerlei vissen het ophappen en door de kieuwen weer naar buiten werken dus dat moet goed zijn.


DD1D32C4-8559-4653-B1FB-A2995189C1D6.jpeg


Met een beetje (veel) geluk komt de nieuwe bak vrijdag! Willen jullie duimen? Ze weten t nog niet zeker namelijk. De week er na word ik aan mijn goede hand geopereerd, dus dan wordt knutselen en inrichten lastig....zou dus extra fijn zijn als hij er voor komend weekend is.
Vandaag dus vast de huidige bak verplaatst zodat er ruimte is. Dat was best spannend....er moest echt heel veel water uit voor hij te tillen was. Inmiddels staat de oude bak dus ergens anders, weer helemaal aangesloten en ingericht. De oto’s hadden / hebben flink stress maar met de rest gaat het geloof ik wel. Dus extra catappa er in gedaan en easy life voogle en komkommer en hopen dat hun bloeddruk weer zakt. En die van mij ook.

F0EE9693-7ACE-4376-B9BC-E79B672C6820.jpeg




65AE97FB-471A-46EC-A2E4-4B88656135F0.jpeg


67D73667-BA69-4FA9-994A-467EBE01380A.jpeg


De plek voor de nieuwe bak!
 
Het komt allemaal steeds dichterbij!!! Leuk om weer wat foto's te zien van de schoonheid die straks bij mij komt te staan! Ik duim voor vrijdag!!
 
Wanneer de bak komt blijft nog even spannend maar vandaag wel nieuwe verlichting en filter opgehaald en filter aangesloten zodat dat vast in kan draaien. Is een Oase 350T....het voelt allemaal heel stevig en is goed doordacht. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen maar eerste indruk is goed en hij is net zo stil als mijn JBL.
 
Ik vind het heel mooi van kleur,
De licht kleur heeft daar ook veel invloed op.
In mijn Borneo biotoop zit ook filterzand van Hornbach maar door de kleur van de led's lijkt het veel bruiner.

[edit] en de kleur van het water ook uiteraard.
 
Ben benieuwd hoe het in de praktijk is...in de winkel (in de aquaria daar) zag het er erg mooi en natuurlijk uit. Het is eerder wat grijsbruin dan geel en dat sprak me wel aan, in combinatie met mijn hout en wat grijze stenen. Maar we gaan zien hoe het straks echt is.
Mijn water is meestal wat gelig/bruinig door de catappa, maar niet zoals dat van jou ;).
 
Gisteravond de nieuwe plantjes vast gekocht en ontdaan van steenwol en zo...ik had een plan gemaakt / eea uitgetekend en ze hadden bijna alles. Het staat allemaal in mijn huidige bak, nu met recht een jungle :D.
Nieuwe zijn de
- anubias afzeli
- crypto balansae
- vallisneria asiatica
- echinodorus reno
- bucephalandra teia (een diepte investering :juggle:, staan nu even in potjes zonder wol-troep zodat ze niet ronddrijven)
- hygrophila pinnatifida

Het water lijkt helemaal niet helder maar dat komt omdat het nieuwe filter nog regelmatig lucht er uit blaast...ik heb onderin siporax gedaan in plaats van het plastig spul dat meegegeleverd werd en verder is het allemaal spons en daar zit heeeeeeel veel lucht in ondanks het zorgvuldig uitspoelen tevoren.
Nu mijn hout in water zetten en vanavond de nieuwe inline diffusor er op zetten...nieuwe slang-maat dus oude past niet...dan ben ik er helemaal klaar voor.

Volgende week zaterdag komen ze de bak brengen, zo goed als zeker.

A8FCEDD6-6F14-4030-B665-3DA6D25E4A71.jpeg
F38CEAEC-7934-4316-872F-1C76100DDF87.jpeg
 
Al heel wat mooie plantjes. Nu maar ongeduldig wachten tot volgende week. :cool:
 
10333118-2F6D-46E2-BE92-1CA206DEDB80.jpeg


Het is eindelijk gelukt....de bak is er. Allemaal pech bij aquaja maar het was het wachten waard!!


15030B5E-EC56-4D0B-9B6D-19E72D795FB7.jpeg






30B6EB23-4E7C-4A8F-95E3-75CC4B2392CA.jpeg




5E951970-3C9E-451A-915A-8D8E1DD7BC1B.jpeg



64319928-5DB6-4A13-A3BC-B17180132816.jpeg


Er zal nog wel wat aangepast worden hier en daar maar dit is het resultaat van vandaag. Zat er allemaal eigelijk zo in, ik had er ook al zoooo veel over nagedacht.
De stenen liggen wat raar maar die moeten nu het hout onder water houden.
Ik vind het echt super mooi, de hoek om. Wel een enorm verschil qua inhoud, ben nu al helemaal blij met een echt-best-groot aquarium :D
 
Dank jullie, ik ben ook helemaal gelukkig er mee. Ik ben wel benieuwd of ik de circulatie al goed genoeg heb, dat is wel een dingetje, om genoeg beweging te krijgen overal met een L-vormige bak. Nu hangen er dus twee dropcheckers in voor de CO2, en ik heb de nieuwe Oase filter met de standaard uitlaat (een soort half-plat-bekje) en m’n oude JBL e401 met een spraybar recht naar onder er op, misschien vervang ik die laatste nog door een grotere versie.
Alles beweegt nu mooi maar ik betwijfel of het op de lange termijn goed genoeg is. Afijn, we zien wel. Nu maar hopen dat alles mooi aanslaat en de algen niet teveel komen.
De verlichting (eheim led) geeft echt HEEL VEEL licht, gister meteen een nieuwe modus gemaakt waarbij ze maar tot max 80% gaan, nog steeds best licht! Maar ik heb ook voor het eerst geen zwarte bodem, dat scheelt ook.

De Oase filter had al een maand mee gedraaid op mijn oude bak, en ik heb ook water uit de oude bak en veel planten gebruikt. Dus als het allemaal goed gaat gaan de vissen relatief snel verhuizen.
 
Supermooie bak hoor Carlijn en dat vond ik van je vorige bak ook dus deze zal ongetwijfeld ook wel een pareltje worden.:thumbs:
 

Terug
Bovenaan