20l Nanocube geschikt Aquarium voor een Betta?


T

Tjally

Guest
Hoi iedereen van het aquarium forum!

Ik wil al een hele tijd lang graag een vis ( of vissen) verzorgen, en na wat zoeken naar de vis die het beste bij mij past as beginner, kwam ik uit bij een Betta Splendens.

Door het kijken van videos en het vergelijken van adviezen voor het houden van een enkel Betta mannetje, kwam ik uit op een 'ideale' aquarium inhoud van 20l. Ik heb hier echter nog mijn twijfels over.

Is een 20l Nanocube geschikt voor een enkele betta, of kan ik beter voor een groter/anders gevormd aquarium gaan? Ik wil voor mijn eerste aquarium niet te groot beginnen.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!
 
Het kan en er zijn meer die een Betta in 20 liter hebben. Zelf heb ik de voorkeur voor 30 liter. Vaak heb je voor hetzelfde geld ook al een leuke 60cm bak hoor;)
 
Dankjewel voor het moven van de thread - ik wist niet zo goed waar ik hem moest plaatsen!

Het kan en er zijn meer die een Betta in 20 liter hebben. Zelf heb ik de voorkeur voor 30 liter. Vaak heb je voor hetzelfde geld ook al een leuke 60cm bak hoor;)

Daar zal ik op letten dan, dankjewel! :)
 
kijk eens naar een 60 cm bak de nanobakken zijn net zo duur een
nou zal ik een betta niet pertinent als beginnersvis willen bestempelen
deze houden van schoon water dus regelmatig water wisselen is gewenst mede zware beplanting en drijfplanten niet te vergeten en een temp van tussen de 23 en 25 graden mijn ervaring is dat als je in de wintermaanden de temp laat zakken dit ook zeker geen probleem is mits deze niet onder de 20 graden komt
zet je temp ook niet te hoog dit zal de levensduur van de betta aanzienlijk verkorten.
Ik als kweker houd mijn mannen in 15 ltr bakken die kaal zijn op drijfplanten na echter zien mijn mannen geen andere vissen.
al mijn bakken draaien op sponsfilters en worden 2x per week met een waterwissel van 30% verschoond.
gevarieerd voedsel is ook aan te raden denk hierbij aan doorvoer levend voer en diepvries.
zeg je van ik wil er graag een schooltje van een andere soort bij zetten plaats dan bv een kardinaaltetra en/of een corydoras soort kijk daarbij wel naar de kleiner blijvende soorten als de hastatus, de habrosus of de similis deze zijn scholenvisjes en dienen minimaal in een groep van 6 gehouden worden maar liever 10
houd hierbij wel de 1cm vis per liter water regel aan en de gemiddelde vis heeft minimaal 10x zijn lengte in lengte van het aquarium nodig dit houd in een vis van 6 cm heeft een aquarium van 60 cm nodig echter is dit een richtlijn er zijn ook visjes die nog meer ruimte nodig hebben maar bv de betta heeft dit weer niet nodig.
kijk ook naar als je bij vis zet naar een vissoort met een rustig gedrag en die niet in dezelfde laag zwemt
de betta is bv een labyrith en zwemt in de bovenlaag de kardinaal zwemt in het midden van de bak en de corydoras zwemt op de bodem van de bak zo heb je in alle lagen van de bak iets zitten en ze vallen elkaar niet lastig op enkele uitzonderingen na natuurlijk

mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag
 
heb zelf een betta koi in een cube20. lekker actief en goed nieuwschierig bij alles wat gebeurd.

als je bijv een cube30 kwijt kan zou dit natuurlijk nog net wat beter zijn maar het kan wel prima mijn inziens.

drijfplanten, stukje(s) hout, paar volle bossen plantjes erin, elke dag voeren (zoveel mogelijk diepvries) en 50% waterwissel in de week doen mijn betta´s het prima op.
 
Voordeel van een 60cm is dat de vis meer ruimte heeft en je kunt er qua inrichting iets meer mee;)
 
Erg mooie maar gevoelige vissen. Ik heb er 3 gehad in een 25 liter bak en alle 3 te vroeg gestorven. De eerste 2 verwondden zich aan een scherpe steen...:( toen ik daaracher kwam heb ik de steen verwijderd en het nog eens voor een derde maal geprobeerd en die derde heeft het na een klein jaar ook begeven doordat ik de filterspons toch iets teveel had uitgeknepen waardoor ik teveel bacteriën had verwijderd.

Gevolg, een paar dagen later een nitrietpiek ...en ze moeten echt niet veel hebben hoor, ik zag em met zijn kieuwen open op de bodem liggen ben onmiddelijk beginnen meten....NITRIET dus, onmiddelijk ververst maar het mocht niet meer baten :(

Ik zou er graag nog een willen maar dan houd ik em in een 60 of 70 liter aquarium (heb die nieuwe Juwel Primo 60 & 70 op het oog) om 2 redenen.

- Het zijn gevoelige vissen en in kleine bakjes moet je dus echt opletten wat je doet om je waterwaarden stabiel te houden, in grotere kuipen verlaag je dat risico.

- Als je de vis wat ruimte wil geven in kleinere bakjes ben je al verplicht om niet te veel decoratie in de bak te installeren want dat neem allemaal ruimte in beslag waardoor de vis nog kleiner zit en ik zie graag beplante bakken. Een intern filtertje neem ook al veel plaats in.
 
Ja mijn inziens zijn het juist sterke vissen. De mijne hebben zelfs in niet opgestarte bakken het overleefd

Ook kan de temp van de bak een grote rol spelen in de levensduur

20-22 is genoeg met een zomerse opwarming erbij. Bij continue 25 graden verkort je de levensduur zwaar.
 
Ja mijn inziens zijn het juist sterke vissen. De mijne hebben zelfs in niet opgestarte bakken het overleefd

Ook kan de temp van de bak een grote rol spelen in de levensduur

20-22 is genoeg met een zomerse opwarming erbij. Bij continue 25 graden verkort je de levensduur zwaar.

helemaal mee eens heb der hier een gehad was onze eerste daar zijn alle stomme beginnersfouten mee gemaakt die maar konden heeft al met al toch 3 jaar volgehouden deze is begonnen door onwetendheid in een kom met zelfs temperaturen van 14 tot 16 graden in de dag, nitriet noem maar op dus gevoellige vissen kan ik niet zeggen wat me nu wel opvalt dat contineu dezelfde hoge temp zoals RichD al aangeeft hun levens duur enorm verkort
 
Het zal denk ik ook afhangen van goede of slechte nakweek. Je hebt met alle vissen soms slechte en zwakke nakweek en dat kan ook bij de Betta gebeuren denk ik en je moet er dus ook wat geluk bij hebben. Ik denk ook dat een goede en gezonde Betta best wat kan hebben inderdaad.
Zelf heb ik in de lfs ook weleens slechte nakweek gekocht en die maakten het dan niet heel lang.
 
De kortere levensduur ivm continu hoge temp is wel te verklaren. In zijn natuurlijke habitat hebben ze ook koelere periode zijn nauw verwante neefje B.Smargdina komt van noh wat hoger en mag gerust nog wat koeler.
 
Bedankt voor dit forumtopic. Ik heb mijn keuze gemaakt.. \Hoe3 zal ik mn Betta noemen? ik denk Willem
 
Ik wil een solitaire vis. En een betta is vrij sterk voor een klunz als ik ;)
Breedbekkikkers, ook leuk
 
Ik heb ook de dwergklauwkikkers in een 60cm en die zijn ook erg leuk maar ik zou ze niet samen met een Betta nemen.
 

Terug
Bovenaan