2015 voorbereidingen.


M

mss

Guest
Beste,

Ik wilde alvast dit topic aanmaken, omdat ik nog enkele vragen heb en eventuele idee�n zijn welkom.

Dit is een project wat nog niet van start gaat maar ik wil alvast informatie verzamelen en mij op deze manier goed voorbereiden. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen.

De bedoeling is een aquarium te bouwen van Hout (220 x 100 x 110 inclusief onderstel bij de hoogte), Maar welk hout? MDF,Beton plex of een andere soorten, voor de gene die zelf gebouwd hebben. Welk hout heb jij gebruikt en wat is je ervaring hiermee?

Wat voor materiaal raden jullie mij aan om het hout waterdicht te maken Epoxy of vloeibare vijver folie of een combinatie van beiden? en waarom?.

Ik ben zelf niet technisch, met hout kan ik wel omgaan maar met dingen zoals Lampen,filters dit gaat mijn pet te ver.

Heeft het enorm nadelen als ik er toch voor kies 2 sterke buiten filters + extra luchtpomp/opvoerpomp te kopen in plaats van een Bioloog?. En bij het bevestigen van de in/uit gang van de filter. Men moet dan gaten boren waar de buizen/slangen door heen geplaatst worden maar hoe maak ik deze waterdicht door siliconen kit(welk merk kit) te gebruiken of ook gewoon met epoxy of vloeibare vijverfolie?.

Bevestiging van het Glas, smeer je de randen in met vloeibare vijver folie of epoxy, of gewoon met Siliconen kit langs de randen gaan?. De bedoeling is 2 ruiten 1 over de lengte dus 220 x 60 en 1 x 100 x 60. Of is het net zo handig om de ruiten tussen 2 lagen hout te bevestigen?. Dus hout,glas,siliconen kit,hout en op beiden lagen hout uiteraard epoxy of vloeibare vijver folie.

Nu een vraag/mening op dit soort aquariums zou jij hem open laten of toch een kap op bouwen?. Zal er een hoge luchtvochtigheid vrij komen we praten toch over 1320 Liter bruto. En kan dit effect hebben op je muren?.

En mag je zeggen een kap hoe zal ik deze het best kunnen maken. Wilde er zeker een voeder luik in doen, zodat ik niet constant de 220 x 100 moet optillen.

Het wordt een Zuid Amerikaanse aquarium.
Mag ik voor een kap kiezen dan wilde ik er 2 a 3 LED Strips in verwerken en 4-6 Waterdichte led spots of is dat te veel van het goede. Planten zullen er niet enorm veel in komen enkel de simpelere Zuid Amerikaanse soorten. maar vandaar toch de LED strips deze zullen dan ook bij de planten geplaatst worden. Zou je de leds over de lengte of breedte plaatsen?.

Onderstel wil ik van hout maken in combinatie met een stalen frame. De kast + aquarium wordt waarschijnlijk compleet wit. Moet ik bij het bouwen van het onderstel nog ergens opletten, bedoeling is dat de Techniek, filters,contact dozen,aquarium voer. Allemaal in het onderstel verwerkt gaan worden.

Groet
Stijn Koch,
 
Stijn,waar is Gooogle nou voor.

Er zijn genoeg van deze bakken gemaakt,en staat alles al vermeld.
Google. houten aquarium maken



Zie je tich antwoorden,hoe ander het opgelost heeft.

1.
Het maken van een houten aquarium - NBAT


Het maken van een houten aquarium. Wat is er nodig? Het hout wordt verkocht
onder de naam betonplex. Het is te verkrijgen in de maten 250 x 125 cm (18 of ...
www.nbat.nl/q_and_a/houtaq.html -
2.
bouw houten aquarium - Aquariaroden.nl


WAAROM EEN HOUTEN AQUARIUM? ... Mijn aquarium aan de Wijnbergstraat ...
Je kunt het natuurlijk waterdicht maken met een coating, maar dat is weer ...
www.aquariaroden.nl/eringa/.../bouwhout ... tenbak.htm -
 
Google is hier gebruikt, waar is een forum voor Bertus?. Vragen stellen,idee�n op doen, idee�n delen,dingen na vragen.

De link werkt niet. maar weet waar je het over hebt.
 
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Als er voldoende informatie beschikbaar is.

Nee,DIE link werkt niet,maar op google we!!!
En er staan er nog wel meer met informatie voor je op.
 
Laat Stijn het hier toch lekker vragen.
Wie weet komt er nog iemand met tips die nog niet op Google staan.
En als je je er aan stoort dat men het niet op Google opzoekt, maar hier, dan laat je het topic toch links liggen.
Het overgrote deel van de informatie die hier op het forum te vinden is (ook ervaringen van aquarianen) is ook elders op het net (b.v. Google) te vinden.

Sorry Stijn ik kan je niet helpen met info over de bouw maar er zullen vast wel leden zijn die je wel van info kunnen voorzien
 
@Rikkert bedankt, topic is in inderdaad bedoelt om informatie in te winnen maar ook om mijn plannen te melden. gezien het mijn eerste zelfbouw project gaat zijn. Wilde ik liever alles dubbel checken.

@Dravik2, Enorm bedankt voor de link dit is een antwoord waar ik wat mee kan.
 
Zo slechte spelling in mijn vorige bericht zeg werkt ook lekker zoon telefoon xd
Mooi dat je wat aan die link hebt de zelfde man heeft nog een topic waarin de bouw van zijn andere aquarium beschrijft
Deze
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 178&page=1
Kan namelijk zijn dat hij een aantal dingen in dit topic wel heeft behandeld en in het andere niet
(Heb ze zelf allebei al een keer helemaal door gelezen staat erg veel nuttige info in)
 
Hallo Dravik,

Inmiddels wat informatie gewonnen van iemand die zelfde grootte bak heet. De bak zal waarschijnlijk 250 x 100 x 60 worden.

Twijfel nog over de kap, uit 2 of 3 delen.
En twijfel of ik uberhaupt wel planten wil zo niet dan wil ik met spots werken alleen de vraag hoeveel spots op zo'n oppervlakte
 

Terug
Bovenaan