200x70x70 van tuinkabouter


Het meest wollige van jou varens, zijn de wortels van de nieuwe plantjes. Deze groeien op de dode bladeren.

Je zou hem er eens af kunnen trekken en een paar mooie stukken terug zetten.

Ik doe dat ook met enige regelmaat. Een varen verstikt zichzelf erg snel.
 
Super mooi!

Met 'wollig' bedoel je de algvorming, juist? Ik heb in mijn bak een heel vergelijkbare algvorming. Doe jij bewust wat om het tegen te gaan?
Dankje
Idd de wol is draadalg, eens in de zoveel tijd trek ik alle aangetaste bladeren eruit tot ik enkel nog licht groene bladeren zie.
En dan doseer ik peroxide tot 18mg/L om eventuele sporen te doden.

Maar heb het nu op de foto gezet en gedeeld om te laten zien dat het niet alleen maar rozengeur en manenschijn is hier
De vissen zien er prachtig uit.
Dankje
Het meest wollige van jou varens, zijn de wortels van de nieuwe plantjes. Deze groeien op de dode bladeren.

Je zou hem er eens af kunnen trekken en een paar mooie stukken terug zetten.

Ik doe dat ook met enige regelmaat. Een varen verstikt zichzelf erg snel.
Meest irritante wollige is de draadalg :p
Maar idd het is echt een verschrikking wat de “zelfvernietiging” van de plant betreft.
Pluk eens in de zoveel tijd alle aangetaste bladeren eruit en dan blijft het weer een tijdje knap, gelukkig kan de interval steeds verder vergroot worden
 
Geweldige foto's Wouter! En wollige varens zijn dit jaar helemaal 'in', ik heb ze ook al;)
 
Dankje
Idd de wol is draadalg, eens in de zoveel tijd trek ik alle aangetaste bladeren eruit tot ik enkel nog licht groene bladeren zie.
En dan doseer ik peroxide tot 18mg/L om eventuele sporen te doden.

Maar heb het nu op de foto gezet en gedeeld om te laten zien dat het niet alleen maar rozengeur en manenschijn is hier

Dankje

Meest irritante wollige is de draadalg :p
Maar idd het is echt een verschrikking wat de “zelfvernietiging” van de plant betreft.
Pluk eens in de zoveel tijd alle aangetaste bladeren eruit en dan blijft het weer een tijdje knap, gelukkig kan de interval steeds verder vergroot worden
Peroxide klinkt wat radicaal, ik heb er geen ervaring mee maar ik vind het eng om te gebruiken. Wat voor effect heeft dat op je bacteriecultuur?
Momenteel doseer ik lokaal easycarbo tegen draad- en baardalg. Het doodt dat bepaalde plekje, maar het gaat verspreiding niet tegen.
 
Peroxide klinkt wat radicaal, ik heb er geen ervaring mee maar ik vind het eng om te gebruiken. Wat voor effect heeft dat op je bacteriecultuur?
Momenteel doseer ik lokaal easycarbo tegen draad- en baardalg. Het doodt dat bepaalde plekje, maar het gaat verspreiding niet tegen.
Ik spuit gwn de peroxide in de algen als die nog aanwezig zijn.
Ik heb niet het idee dat het een nadelig effect heeft op de bacteriën met de concentratie die ik toedien.
Het ontbind vrij vlot al in het water, en juist die snelle ontbinding kunnen algen niet tegen waardoor ze letterlijk verbranden.
 
Heel mooi!
 
Peroxide klinkt wat radicaal, ik heb er geen ervaring mee maar ik vind het eng om te gebruiken. Wat voor effect heeft dat op je bacteriecultuur?
Momenteel doseer ik lokaal easycarbo tegen draad- en baardalg. Het doodt dat bepaalde plekje, maar het gaat verspreiding niet tegen.

Dan zou ik als ik jou was mij toch eens verdiepen in die carbo. Want als er iets schadelijk is.....

Perioxide is een zeer instabiele verbinding. En valt uiteen in 2 OH radicalen.
Een radicaal heeft een ongepaard electron in de buitenste orbitaal van het molecuul.
Zij regeren met elkaar tot zuurstof en water. Maar de radicalen kunnen ook andere moleculen beinvloeden.
Door de aanwezigheid van de pure zuurstof wordt alles geoxideerd, zoals Wouter zegt verbrand.

Deze reacties worden in een oxidator doelbewust in gang gezet door een catalytische steen. Hierdoor geeft het ding pure zuurstof af.
 
Dan zou ik als ik jou was mij toch eens verdiepen in die carbo. Want als er iets schadelijk is.....

Perioxide is een zeer instabiele verbinding. En valt uiteen in 2 OH radicalen.
Een radicaal heeft een ongepaard electron in de buitenste orbitaal van het molecuul.
Zij regeren met elkaar tot zuurstof en water. Maar de radicalen kunnen ook andere moleculen beinvloeden.
Door de aanwezigheid van de pure zuurstof wordt alles geoxideerd, zoals Wouter zegt verbrand.

Deze reacties worden in een oxidator doelbewust in gang gezet door een catalytische steen. Hierdoor geeft het ding pure zuurstof af.

Peroxide klinkt eng, en EasyCarbo klinkt beter, maar volgens mij is EasyCarbo schadelijker bij verkeerd gebruik dan Peroxide idd.
 
Dan zou ik als ik jou was mij toch eens verdiepen in die carbo. Want als er iets schadelijk is.....

Perioxide is een zeer instabiele verbinding. En valt uiteen in 2 OH radicalen.
Een radicaal heeft een ongepaard electron in de buitenste orbitaal van het molecuul.
Zij regeren met elkaar tot zuurstof en water. Maar de radicalen kunnen ook andere moleculen beinvloeden.
Door de aanwezigheid van de pure zuurstof wordt alles geoxideerd, zoals Wouter zegt verbrand.

Deze reacties worden in een oxidator doelbewust in gang gezet door een catalytische steen. Hierdoor geeft het ding pure zuurstof af.
Ingewikkeld verhaal voor mij als leek. Maar dank voor de info!
 
Ingewikkeld verhaal voor mij als leek. Maar dank voor de info!
Ag je leert het vanzelf met de tijd :p

Alles wat ik weet over aquaria en bijbehorende chemie heb ik ook over een tijdspanne van 10 jaar geleerd ;)
 
Zo dat is een knap aquarium zeg!
Ik zie dat je hem haaks op de muur hebt staan als een doorzicht aquarium.
Ziet er erg mooi uit, maakt mij aan het twijfelen of ik mijn aqua ook niet zo wil gaan neerzetten ipv geheel tegen de muur.
 
Zo dat is een knap aquarium zeg!
Ik zie dat je hem haaks op de muur hebt staan als een doorzicht aquarium.
Ziet er erg mooi uit, maakt mij aan het twijfelen of ik mijn aqua ook niet zo wil gaan neerzetten ipv geheel tegen de muur.
De positie is eigenlijk een soort concessie geweest, ik mocht niet groter dan mijn vision 450 als het langs de muur kwam te staan..
Dus als ik groter wilde moest ik creatief worden en na wat wikken en wegen en me wat verdiepen in de nature scapes van amano heb ik de gok gewaagd.
Deze afmeting en plek was toegestaan door de vrouw/baas des huizes en dus staat ie nu zo.

Voor mij was het een sprong in het diepe omdat er simpelweg niet veel andere zoetwater roomdividers zijn, zeker niet beplant.
Ik heb een dag uitgetrokken voor de hardscape maar was binnen 3 uur overtuigd dat ik het niet meer mooier zou krijgen als het was, en nu met de planten erin is het alleen maar beter geworden
 
Die Maanen zien er echt schitterend uit. De rest trouwens ook :)
 
Hele mooie foto's! Ook de verdeling met vissen blijf ik erg mooi vinden. Vaal zie je de manen als grootste vis.
 
Tijd voor weer wat icrap foto’s op de onderhoudsdag :p
Waterwaardes deze ronde:
NO3: 20(ish)
PO4: >2
K: 15
Ik heb mijn kalium sulfaat geschrapt van de stockoplossing omdat ik wilde kijken of ik genoeg kalium krijg uit enkel KNO3 en niet gigantisch teveel in me bak gooi met het standaard recept.
BC0D8C43-6BA1-4690-877D-42A5911F834B.jpeg

0B39236F-D621-4B2C-9A22-B261088CF2E5.jpeg

E1008094-382E-4FC2-9624-05DA8E0DB598.jpeg


De bak is nog aardig groen maar ik merk nu al een paar weken een wat geremde groei helaas..
Ik heb bij een aantal planten nieuwe capsules gestopt en die groeien wel weer beter, dat doet mij toch denken dat in mijn geval de 12-14 osmocote slechts 5-6 maanden werkt.
 
Hele gave rode ruggetjes... hoe groot zijn ze nu?
(sidenote: volgens mij zijn mijn planten echt aan het bekomen ... dank voor de "boost")
 
Hele gave rode ruggetjes... hoe groot zijn ze nu?
(sidenote: volgens mij zijn mijn planten echt aan het bekomen ... dank voor de "boost")
Alpha mannetje heeft een goede 9cm aan lichaam en de kleinste (vrouw?) heeft ongeveer 6-7cm aan lichaam

Maar graag gedaan ;)
 
Van hoeveel maanden ging je dan uit Wouter? Volgens mij zie je bij veel van dit soort bodemvoeding een duur van zo n half jaar staan. Heb je de oude bolletjes ook verwijderd voor het geval ze toch nog doorwerken?
 
Van hoeveel maanden ging je dan uit Wouter? Volgens mij zie je bij veel van dit soort bodemvoeding een duur van zo n half jaar staan. Heb je de oude bolletjes ook verwijderd voor het geval ze toch nog doorwerken?

Ja klopt, maar ik geloof de wonderen claims van fabrikanten nooit en neem alles met een vrachtwagen zout.
Maar nu ik 100% zeker weet wat ik in mijn bodem aan het stoppen ben had ik er wel iets meer van verwacht om eerlijk te zijn..
Maar als ze zijn uitgewerkt zijn ze ook weg in mijn ervaring.
 
Tijd voor weer wat icrap foto’s op de onderhoudsdag :p
dat doet mij toch denken dat in mijn geval de 12-14 osmocote slechts 5-6 maanden werkt.

O crap.:p

Die osmocote gaat er wel vanuit dat die 12-14 in potaarde zit. Dat is toch wel net wat anders dan een drijfnat aquarium.

Nu je gestopt bent met de kaliumsulfaat. Wat doet dat met je K waarde?

Ik heb dat hier eigenlijk nog nooit gemeten. En denk dat dit ook geen rol speelt in de bakken zoals wij die hebben.

Misschien dat Cornelius, martinez, benvo daar anders over denkt. Maar ja. Die hebben een paar plantjes meer.
 
O crap.:p

Die osmocote gaat er wel vanuit dat die 12-14 in potaarde zit. Dat is toch wel net wat anders dan een drijfnat aquarium.

Nu je gestopt bent met de kaliumsulfaat. Wat doet dat met je K waarde?

Ik heb dat hier eigenlijk nog nooit gemeten. En denk dat dit ook geen rol speelt in de bakken zoals wij die hebben.

Misschien dat Cornelius, martinez, benvo daar anders over denkt. Maar ja. Die hebben een paar plantjes meer.
Het is van onmeetbaar hoog naar net aan 15ppm gegaan..
Maar mijn kraanwater heeft al 4ppm, ik gok er dus op dat de “richtlijnen” om met 15ppm voldoende te hebben om geen tekorten te hebben ik nu geen tekorten heb nu dat ik de kaliumsulfaat heb geschrapt.

Zijn meer leden die geen sulfaat toedienen omdat ze voldoende kalium uit de kno3 halen
 
Het is van onmeetbaar hoog naar net aan 15ppm gegaan..
Maar mijn kraanwater heeft al 4ppm, ik gok er dus op dat de “richtlijnen” om met 15ppm voldoende te hebben om geen tekorten te hebben

Ik heb geen idee welke waarde mormaal zou moeten zijn?
 
Ik heb geen idee welke waarde mormaal zou moeten zijn?
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/kaliumsulfaat-k2so4

Maar andere hebben het over 15ppm

https://www.easylife.nl/producten/zoetwater/watertesten/kalium-watertest

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin

Volgens bovenstaand artikel zou ik ten minste 10ppm moeten hebben voor mijn 20ppm NO3 als ok het goed heb begrepen..
 
Laatst bewerkt:
Bij EI dosering. Nitraat 20 en fosfaat 2
Dan heb je ruim 13 ppm kalium.

20/62x39 + 2/95x39 = 13,4
 
Bij EI dosering. Nitraat 20 en fosfaat 2
Dan heb je ruim 13 ppm kalium.

20/62x39 + 2/95x39 = 13,4
Plus de 4 uit de kraan zou ik dan op 17 zitten

Aquariumbemesting stuurt op op 20ppm maar dat is dus eigenlijk niet echt nodig gezien je maar de helft echt nodig hebt voor groene planten..
 
Plus de 4 uit de kraan zou ik dan op 17 zitten

Aquariumbemesting stuurt op op 20ppm maar dat is dus eigenlijk niet echt nodig gezien je maar de helft echt nodig hebt voor groene planten..

Ja, ik heb me er nooit druk over gemaakt. En me planten zijn groen en rood. Dus zal wel goed zijn.

Maar ik denk dat dit ook pas kritisch wordt in echte plantenbakken.
 
ff weer een snelle update,
aquarium gaat opzich wel goed, algen worden langzaam minder plantjes groeien weer lekker hard.
dit maal eens ff met de dslr schuine foto's geschoten
DSC_0448.JPG

DSC_0450.JPG

ook weer begonnen met het voeren van diepvriesvoer
DSC_0454.JPG

op het menu staat: mysis, artemia, garnalen (iets te groot) en mosselvlees
het is alleen nog even puzzelen met de hoeveelheid en hoe groot ik de gaatjes moet maken in het voer korfje

ga volgende week er weer ff voor zitten om foto's te maken, ik ben dan namelijk een weekje vrij en heb dan mijn tunze care binnen om mijn ramen wat beter te kunnen schoonhouden.
 
Btw, ik ken de Tunze care en die hebben kunststof messen dacht ik. Heb je hier ervaring mee en zijn ze echt vertrouwd?
 
Mooie bak :thumbs:
 

Terug
Bovenaan