200x60x80


D

DutchThai

Guest
Hallo iedereen,

binnenkort ga ik voor een kennis het volgende aquarium bouwen:

200x80x80 met 120x40x40 bioloog en Aquamedic Titan 1500 koeler.

Nu willen wij graag een inheemse biotoop gaan maken met aan de ene kant dichte beplanting en aan de andere kant open zwemruimte.

Nu is mijn vraag welke vissen ik hier in zal plaatsen?
Ik zat zelf te denken aan:

2x Perca fluviatilis (koppel, groeien langzaam)
7x Lepomis gibbosus (kweken snel voor levend voedsel)
10x Gobio gobio gobio (bodem opruiming)

Wat zouden jullie doen en wat zouden jullie als algeneter gebruiken?

(Ik hoef de vissen niet te vangen, kan alles krijgen bij een kweker voor sportvisserij)
 
Lijkt me leuk , echter wat wil je bereiken met de koeler ?
Bv. hoeveel vraag je van het apparaat wat ie moet kunnen ?
 
Is zeker leuk zo'n inheems bestand, temperatuur wil wel eens een probleemje worden.
Baarzen zijn ook prachtige en actieve scholenvissen,
maar als ze groter zijn leven ze het liefst alleen of soms in kleine groepjes, groeit dan niet zo heel snel maar kunnen makkelijk een lengte van 50 cm behalen. Waar wil je ze dan laten?
 
panchax zei:
Is zeker leuk zo'n inheems bestand, temperatuur wil wel eens een probleemje worden.
Baarzen zijn ook prachtige en actieve scholenvissen,
maar als ze groter zijn leven ze het liefst alleen of soms in kleine groepjes, groeit dan niet zo heel snel maar kunnen makkelijk een lengte van 50 cm behalen. Waar wil je ze dan laten?

Wanneer ze te groot worden kunnen ze in een natuurvijver van een kasteeltje bij mijn oom. Daar leven er al meerdere dus dat zal geen probleem opleveren.
 
Ik wil geen commentaar geven omdat ik het idee heel leuk vind, maar waarom zou je vissen die veel te groot worden voor je bak(qua formaat en gedrag) nemen om ze (wil je ze gezond en goed laten groeien) redelijk snel alweer uit te moeten vangen.
De bak en het gedrag van de vissen zal al voor de nodige stress zorgen en dan worden ze daarna ook nog een uitgevangen omdat ze (optisch) de bak uitgroeien.
Ook zal het water altijd een stuk warmer zijn als in de natuur (ik heb uit ervaringen van anderen vernomen dat de meeste koeler niet toereikend zijn voor koudwatervissen) en dan heb je de eventuele langzame groei ook weer gedeeltelijk op.
 
De gobio gobio (riviergrondel) is geen bodemopruimer, maar eet klein dierlijk voer. Eet ook geen algen, zoals vaak wordt vermeldt in bijv. tuincentra.
Hoe groot zijn de baarzen die je in gedachten hebt? Wat ga je ze dagelijks voeren, want dat is vaak het probleem: de constante honger wat ze hebben. De zonnebaars voldoet daarin niet en kweekt niet zo snel dat je hiermee altijd voer voor de baarzen hebt. Tevens zal de zonnebaars een concurrent voor de baarzen zijn als het om voedsel gaat, want volgens mij zijn ze net zo vraatzuchtig.

Is daar al over nagedacht?
 
Jammer dat de Ts verder niets meer vermeld over de uiteindelijke plannen en de stand van zaken.
 
idd, maar ik begrijp het wel.
 

Terug
Bovenaan