200L subtropisch aquaponics (roelien)


R

roelien

Guest
Goedenavond allemaal,

In dit fotoboek hou ik mijn subtropisch aquaponics project bij. Nu bijna 2 jaar geleden erg enthousiast geworden over aquaponics en nu is het eindelijk zover en ga ik een klein indoor systeem bouwen, nouja 'klein' al met al word het een flinke kast (zelfbouw) de kast word ongeveer 120*40*140 (lxbxh) en inclusief verlichting word het ongeveer 2 meter hoog.

De bak ( vissen) is 100*40*50
De bak ( filter/planten) is 70*40*25

Apparatuur:

Pomp 700L/u
3 X led floodlight 20w ( voor aquarium)
Luchtpomp

Verlichting voor de planten ben ik nog niet over uit.
 
Interessant. Gebruik je voor het plantenfilter ook 'gewoon' een aquarium en eventueel nog filtermateriaal?

Erg benieuwd naar de foto's!
 
Waarom ook geen led floodlights voor je planten buiten je aquarium?
 
De bak met planten is een zwarte plastic kuip ( geschikt voor vijver gebruik) hierin komen hydrokorrels. In de hoek waar het water vanuit het aquarium in deze bak komt komen filterwatten.

Heb ik idd aan gedacht maar aangezien de floodlights ( met het vermogen dat ik wil) groot zijn en ik er ook een mooi systeem van wil maken twijfel ik hier nog over. Maar heb nog wel minimaal 2 maanden om daarover na te denken :)
 
Foto van het materiaal dat ik tot nu toe heb. Binnenkort hout halen en vriendlief aankijken:D

xN7gV6w.jpg
 
Is het niet beter om de filterwatten aan het eind van je aquaponics te doen? De bodem kan zorg dragen voor een grote biologische filter die je zweefvuil omzet tot nitraat. Als je een fijne filterwat vóór je plantenbak zet slibt die enorm snel dicht.

In een potfilter wordt daarom ook eerst grof, biologisch en als allerlaatste pas met filterwatten gefilterd.

De hydrokorrels zijn wellicht een beetje grof om het zweefvuil voldoende te laten bezinken, maar gezien je filterbakken 70cm is denk ik dat het meevalt
 
Ik weet nog niet precies de volgorde, maar het gaat erom dat het ergste zwerfvuil niet tussen de hydrokorrels komen, dat zorgt voor verminderde flow. Dus vandaag een dot filterwatten, dan kan ik deze af en toe uitspoelen
 
Veel succes en ook bij het lief aankijken bij je vriend,ik ga dit volgen.:thumbs:

Hier zal je vast en zeker wel heel veel info vinden bij deze hobby.

http://www.aquaponic.be/
 
In een potfilter wordt daarom ook eerst grof, biologisch en als allerlaatste pas met filterwatten gefilterd.
Niet persé..
Het is juist beter voor je biologisch materiaal om zoveel mogelijk vuil uit te vangen voordat het water je media passeert, met watten na je media zal er enkel meer vuil in je media ophopen wat kan lijden tot verstopping en mindere werking van je media.

De beredenering om je watten voor je aquaphonics toestand te plaatsen is dus een heel goed idee in mijn ogen
 
Hier weer een kleine update, de verlichting hangt er in, we zijn nu bezig met de betimmering ( oude pallet)

IMG_20180122_100322.jpg
 
Mooi Roelien, je hebt nog veel werk te verzetten maar dit gaat een pronkstuk in de woonkamer worden.
Veel succes en geduld!

Groetjes John.
 
Ziet er nu al gaaf uit, benieuwd naar een vervolg!
 
Komt daar dik in orde.:thumbs:
 
Weer even een kleine update, timmerwerk is af. Alleen het leidingwerk moet nonnen dan kan ik los.

Heb mooi hout gekocht voor de hard scape.

IMG_20180219_090823.jpg
IMG_20180219_090805.jpg
IMG_20180219_090858.jpg
IMG_20180201_083505.jpg
 
Gaat daar de goede kant op he.:thumbs:
 
In een potfilter wordt daarom ook eerst grof, biologisch en als allerlaatste pas met filterwatten gefilterd.
Voor de duidelijkheid dat kan maar is niet per definitie de beste methode.

De fluval G serie heeft juist het mechanische filter eerst.
Er zijn ook mensen die een voorfilter pot gebruiken met als voordeel dat je dat niet in je hoofd filter pot hoeft te stoppen en je deze dus altijd dicht kan laten waardoor hij alleen maar beter gaat werken.
 
Gaaf!
Ik ben erg benieuwd of het gaat werken. Zelf heb ik er ook al eens aan gedacht, maar vooralsnog heb ik het niet gedurfd.​
 
Ik ken iemand en die heeft 4 grote Eheim filters draaien op zijn bak van 150cm en de eerste 3 zijn gewoon gevuld met watten en zo houd die zijn water echt kraakhelder en moet hij zijn laatste filter praktisch niet open gooien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er komt bij de instroom een bakje met filterwatten, het gaat daarna verspreid de bak in en ook in 2 hoeken de bak uit om dode hoeken te voorkomen.

Er komt ook nog een luchtpomp in, twijfelt of deze bij de vissen komt of bij de planten ( of natuurlijk beide )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaaf idee! Ik ben benieuwd! Wat voor vissen wil je?
 
Ben ook wel benieuwd naar de vissen die er gaan inkomen.
 
Het word subtropisch, er komt een groep chinese danios in. Verder ben ik er nog niet helemaal over uit :)
 
Hoe gaat het met de bak?
 
Het word subtropisch, er komt een groep chinese danios in. Verder ben ik er nog niet helemaal over uit :)


Inmiddels zijn we ruim een jaar verder. Ik ben ook erg benieuwd waar de keuze op gevallen is? En natuurlijk is een update met foto's altijd welkom!
Een prachtig project Roelien. Mijn complimenten hoor!
 

Terug
Bovenaan