2 witte bultjes op Maanvis. Help!


S

Sean Vink

Guest
5lsOMco
hDvw6ic


Hallo,

Ik bestudeerde net mijn vissen, zoals gewoonlijk, en het viel mij opeens op bij mijn maanvis dat hij 2 witte bultjes had op de kop. Ik heb het ook in DIY fishkeepers gevraagd op Facebook, de een zei dat het absoluut geen ick was, en de ander zei dat het hith (Hole In The Head disease) was. Wat denken jullie? Ik las dat als het ick is, quarantaine niet veel uithaalt omdat het al in het aquarium zit. Wat zal ik doen, wachten? Water vaak verversen of toch maar wel quarantaine en medicijnen halen? Laten we eerst maar kijken wat het nou is ;)

Alvast bedankt!

Groetjes,

EDIT:
Plaatjes werken niet, hier zijn de links



EDIT: Oh dat werkte wel..
 
Eet hij nog? Hoe is de ontlasting?
Op de foto lijkt het dat hij een ingevallen buik heeft, klopt dat?
 
Zie geen fotos?

Geen idee wat ick is. Stip ziet eruit als hele kleine zoutkorrels wat meestal begin op vinnen en staart.

Leesvoer betreft hole in head. Kijken naar ontlasting zoals Tinus al oppert. Witte/doorzichtige draden? Zo ja oorzaak gebreksverschijnselen. Ander voer gaan regelen. Ik weet zelf niet wat maanvissen op menu behoren te hebben.

http://www.manaus-aquarium.de/NL/octocil.php
 
Hij eet nog prima, en de ingevallen buik valt in het echt heel erg mee gelukkig. Ik houd hem sowieso even in de gaten de komende dagen, en mocht het erger worden dan zie ik wel of het ick of hith is en onderneem met die info actie.
 
Ick is stip inderdaad. Dit lijken ook op de zoutkorrels, maar stip komt alleen voor wanneer het van een geïnfecteerd dier komt, en ik heb de laatste 3 jaar geen vissen toegevoegd. Dus dat zou vreemd zijn.
 
Ick is stip inderdaad. Dit lijken ook op de zoutkorrels, maar stip komt alleen voor wanneer het van een geïnfecteerd dier komt, en ik heb de laatste 3 jaar geen vissen toegevoegd. Dus dat zou vreemd zijn.

De parasiet die stip veroorzaakt (of is de parasiet stip? dat weet ik ff niet meer) is nagenoeg bijna altijd aanwezig in het aquarium en slaat zijn kans zodra die met een zwakker dier in aanraking komt.

Heeft dus niet (persee) met nieuwe vissen ect te maken.
 
Ik denk dat je ich i.p.v. ick bedoelt of niet??

Ik weet niet wat voor voer je geeft maar zou iig het diepvoer in vitamine laten weken voordat je hem voert en wat mineralen aan het water toevoegen ( diploral van mansaus bv). Al zou het hith zijn dan word het iig niet snel erger
 
Je zou ter bestrijding van parasieten wat Tropical Sanital zout kunnen toevoegen aan het aquarium, dit een beetje onder het mom van, baat het niet, dan schaadt het niet, maar wie weet is het net genoeg.

Anders zou je nog aan Voogle kunnen denken, omdat ik niet het idee heb dat je al specifiek zou kunnen behandelen, omdat het nog niet duidelijk is wat er is.

Succes alleszins
 
Succes iig zou ik zeggen en hopelijk komt hij of zij er weer bovenop.
 
De diploral zit ook zout in en is mijn ervaring een heel fijn poedertje. Ik gebruik het vaak na een medicatiekuur en mijn sluiers knappen daar ziende ogen van op. Indien je zout ga toepassen en later besluit medicatie te gaan inzetten zorg dan wel dat je het zout eruit heb omdat veel middeltjes een wisselwerking hebben met zout.

Wellicht is er een koi centrum in de buurt bij jou. Veel kunnen een afstrijkje maken en bekijken onder de microscoop. Vele ziekteverwekkers zijn hetzelfde als ze nu op een koi zitten of op een maanvis. Zou wel even bellen als ze dit willen/kunnen doen want zal toch om een wat andere aanpak vragen gezien de maanvis ietsjes kleiner is. HIHD kunnen ze vast stellen aan een vers gedraait stukje poep. Mag niet op de bodem hebben gelegen.

Succes
 
De parasiet die stip veroorzaakt (of is de parasiet stip? dat weet ik ff niet meer) is nagenoeg bijna altijd aanwezig in het aquarium en slaat zijn kans zodra die met een zwakker dier in aanraking komt.

Heeft dus niet (persee) met nieuwe vissen ect te maken.

Bijscholing :D:D De witte stip op de huid is slijmhuid waar het kreng onder aan het graven is. Het beestje zie je niet met blote oog.
 
Je zou denken dat wanneer mensen hun antwoorden geven met zoveel zekerheid dat het goed is, maar nee dus.. Die persoon op Facebook was dus gewoon keihard fout haha! Ik ga inderdaad wat zout bestellen voor het water, en 70% water verversen dit keer. Een van de 2 bultjes is ondertussen al weg zag ik net. But better to be safe than sorry. Ik hoop trouwens dat deze link wel werkt.. https://imgur. com/a/5lsOMco#4NAMpaW (spatie tussen de imgur. en com weghalen!!) Bedankt voor de antwoorden allemaal! Echt super fijn alle hulp.. Ik ga zien wat ik kan doen, toch echt de vis met de looks in het aquarium dus die wil ik niet kwijt :p

(P.S., ze zitten op het moment in een specieton i.v.m. verhuizing van het aquarium for anyone wondering)
 
De link doe het wel, vele foto s maar geen maanvis.

Zeker weten wat de vis mankeerd is en blijft moeilijk. Bepaalde parasieten is alleen onder een microscoop te zien. Bacterieen word al weer moeilijker omdat veel alleen op kweek kunnen worden bepaald. DA hebben veelal geen verstand van vissen en onder microscoop zijn veelal amateur liefhebbers met een hoop info maar niet afgestudeerd in vis:D

Op internet veel ervaringsdeskundige. Soms bruikbaar soms niet. Altijd info checken op meerdere sites.

Ook jouw verstrekking van info is belangrijk. Zijn vele factoren van belang wat iets kan zijn. Als je gok wat het is moet je ook nog een werkzaam middel hebben. Vissen worden niet ziek als de omstandigheden optimaal zijn. Er is altijd een oorzaak als een vis ziek word. Geef je medicatie voor iets zal dat iets dood gaan maar als je de oorzaak niet oplos dan kom het op een later moment gewoon weer terug. Een speciekuip is niet optimaal en zal och ook stress geven. Stress verzwakt de vis en is dan prooi voor allerhande ellende.

Het zout is ook een goed idee maar let wel op dat niet iedere vis tegen zout kan. Ik weet niet wat je nog meer heb zwemmen. Check hoeveelheid zout te gebruiken op je aantal liters en of collega vissen van de maanvis zout kunnen hebben. Is ook zonde als de maanvis opknapt en er 10 andere dood neervallen van het zout.

Succes!!
 
Zo vreemd dat de afbeeldingen niet werken!! Heb op het moment een drietal rosy tetras en een rainbow shark zitten en de maanvis. Zitten in zo'n 80liter water, wekelijks water verversing, zo jammer dat er dan nog wat fout gaat. Maarja, ongelukje zit in een klein hoekje! https://imgur.com/a/5lsOMco#4NAMpaW (One last attempt...)
 
Je moet wel de hele link kopiëren,
https://imgur .com/a/5lsOMco#4NAMpaW Er staat een spatie na imgur, die moet je weghalen nadat je de hele link hebt gekopieerd.
 
Ja! Dat is hem. De 2 bultjes waar het om ging zijn goed te zien, al is het kleinere bultje dus ondertussen al verdwenen. (Boven het oog)
 
Ik zie ook die plaatjes met konijn, kat en giraf met draaiende ogen. Die link is ook weer niet te kopieren omdat die halverwege loslaat. Kan die foto niet gewoon via het forum bestand uploaden ofzo. Dan kan je inzoomen. Is wat makkelijker dan dit gekl**I :rolleyes:

Ik zie de kleine foto die John heeft geplaatst maar echt duidelijk te zien is het niet. Is het geen schimmel? Zie ik ook een plek boven op de bek? Schimmel is een beetje harig/pluche achtig. Als je de vissenkop uit water haalt zie je het dan imploderen? Dan staan die haartjes niet rechtop.

Zout lost ook eventuele schimmel op. Je moet hem verder wel in de gaten houden want als het schimmel is kan het secundair wezen dan is het vaak een bacterieel probleem.

Bacterieel kun je vaak herkennen aan oogjes die meer uit de kop komen te staan, vinnen/staarten waar stukken uit verdwijnen, witte bek en dat ze de vinnen strak tegen lichaam gaan houden. Maanvis specifiek weet ik niet kan zijn dat er iets met de kleuren kan gebeuren ofzo. Dat weten de maanvis kenners beter.
 
Het plekje boven de mond is er altijd al geweest, en ik heb idd ook getwijfeld over schimmel, maar ik weet het niet zeker. Het lijkt echt gewoon op een puistje met een wit kopje.. Ik heb trouwens ook geprobeerd de fotos te uploaden met het uploadprogramma maar die werkten niet dus heb ik maar linkjes geplaatst wat ook een hel bleek te zijn ;) Ik zit nu te wachten op het zout en om te kijken wat er verder met de vis gebeurt.
 
Net weer gekeken, 2e stip is ondertussen ook haast al helemaal weg. Hopen dat hij helemaal weg gaat nu het water ververst wordt zometeen. Heb nu eindelijk tijd :p We zullen het zien!
 

Terug
Bovenaan