2 vrouwtjes


W

willem123

Guest
Wat gebeurt er als je 2 vrouwtjes apistogramma cichliden (ongeacht de soort) bij elkaar zet?
Gaan deze ook vechten?
 
Ja en nee.
In een voldoende grote bak (80 - 100 cm) kunnen 2 of 3 vrouwen, afhankelijk van de soort (er zitten ook koppelvormers tussen), probleemloos naast elkaar leven.

Andere, fellere soorten zullen echter regelmatig ruzie met elkaar hebben.

Daarnaast zul je bij elke soort, ongeacht de bakmaat, wel wat strijd hebben.
De inrichting is ook heel belangrijk: hoe meer zichtbrekers en schuilplaatsen, hoe kleiner de kans op ruzies. Ik heb vorige week 2 flinke Echinodorussen in het midden van mijn bak geplaatst, en dat zorgt gelijk voor veel meer rust bij de vrouwen onderling (borellii).
 
ah, oke ik dacht altijd dat juist de mannen de ruzies veroorzaakten.
Maar vrouwen soms dus ook.

Bij welke soorten zullen de vrouwtjes niet zo snel ruzie hebben?
 
Tja, soorten die over het algemeen sowieso wat rustiger zijn.
In mijn ervaring zijn de borellii en agassizii bijvoorbeeld lang zo fel niet als bijvoorbeeld de cacatuoides. Mijn cacatuoides pakten elkaar echt stevig bij de bek.
 
En wat gebeurt er als je alleen een mannetjes apistogramma chicliden in een bak zet?
Worden deze ook agressief?
 
Meerdere?
Die zijn over het algemeen erger dan vrouwen.
 
nee, een enkele
 
Zal wel niet h�, hij heeft immers geen soortgenoten om zich heen ;)
Maar of me dat zo verstandig lijkt. Dan zul je waarschijnlijk continu een gestreste vis tegen de ruiten op en neer zien zwemmen.

Apistogramma's zijn echt geen moordlustige vissen die de hele bak op stelten zetten. Af en toe wat strijd/ruzie hoort er gewoon bij, en zolang het niet uit de hand loopt is het ook nog wel leuk om naar te kijken.
Wel is het belangrijk je heel goed in te lezen in dit soort vissen, het zijn zeker niet de makkelijkste vissen.
 

Terug
Bovenaan