2 verschillende ziektes in 1 aquarium?


EllinaCuzo

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2016
Berichten
144
Leeftijd
26
Locatie
Antwerpen
hey allemaal,

Ik kwam vandaag thuis en zag dat 1 van mijn 2 sluierstaarten percies blaasjes op zen staartvin heeft, ik heb het direct behandeld met Esha 2000 (dit gebruik ik wel vaker als er eentje ziek is en het helpt telkens weer). Later ging ik nog eens kijken en zag ik dat de andere vis onderaan zijn buik ter hoogte van zijn buikvin een grote feldonkerrode plek heeft. ik denk dat het misschien een wonde is van zijn huisje. Ik heb in het begin een huisje gemaakt voor deze vis omdat ie veel kleiner was als de andere en zo kon deze schuilen. nu vrees ik dat die opening wat te smal is geworden en dat deze zich zo verwond heeft. maar kan dit? of is er iets ergers aan de hand? (het huisje heb ik daarnet uit de visbak gehaald nu is deze vis toch groot genoeg om niet opgegeten te worden)

mvg Ellen.

(foto volgt nog, zodra ik er 1 kan nemen, is niet simpel)
 
39543658_1067374506775941_3624141052731981824_n.jpg
39748455_329345494552952_1666173751496015872_n.jpg
 
sorry voor de slechte kwaliteit en de krassen op het glas het is een heel oud aquarium en het was toen al 2dehands :eek:
 
sorry voor de slechte kwaliteit en de krassen op het glas het is een heel oud aquarium en het was toen al 2dehands :eek:

Het gaat om wat er in zit joh. Krassen hebben we allemaal wel ergens.

Een overzicht foto kan ook altijd helpen. Van je hele bak.
 
18870348_1336762373037530_1852035129_o.jpg
de bak is niks speciaals hoor, 1 meter lang, 40cm diep en 35cm hoog ds ze hebben 140l. das voldoende voor 2 visjes :) ze zijn trouwens ondertussen 3 en 1,5 jaar oud :)

+ er staan ook niet zoveel plantjes in ik wil ze zoveel mogelijk ruimte geven :)
 
papa heeft net de opening van het huisje veel groter gemaakt en hij kan er nu terug degelijk in en uitzwemmen; maar was het wel een schuurwonde? of ben ik ongerust voor niets?
 
Laatst bewerkt:
papa heeft net de opening van het huise veel groter gemaakt en hij kan er nu terug degelijk in en uitzwemmen; maar was het we leen schuurwonde? of ben ik ongerust voor niets?
Ik durf het je niet te zeggen Ellen. Ik denk dat @michelle1 nog wel reageert, die kan je beter advies geven.
 
ok dankje alvast :) er zit esha 2000 in dat helpt tegen wondes en vanalle huidaandoeningen dus mssn moet ik ook maar gewoon wat geduld leren hebben (ons Pa zegt dat tegen mij) :engel:
 
Zover ik weet werkt Esha2000 niet meer dus dat zal weinig zin hebben gehad. Daar is veel resistentie tegen.

oei dit is het eerste dat ik ervan hoor? ik heb het nog niet zo heel lang geleden gebruikt en het hielp fantastisch na 4 dagen was er niks mis meer te zien :eek: oei dan moet ik vandeweek eens via de winkel gaan :/
 
oei dit is het eerste dat ik ervan hoor? ik heb het nog niet zo heel lang geleden gebruikt en het hielp fantastisch na 4 dagen was er niks mis meer te zien :eek: oei dan moet ik vandeweek eens via de winkel gaan :/
Naar mijn weten ligt het ook aan je vissen, als deze er al generaties niet mee te maken hebben gehad zijn ze er ook niet resistent voor en werkt het dus wel.
 
Naar mijn weten ligt het ook aan je vissen, als deze er al generaties niet mee te maken hebben gehad zijn ze er ook niet resistent voor en werkt het dus wel.

dit is mijn eerste generatie vissen dat ik heb en ze zijn nooit eerder met Esha, buiten bij mezelf, in contact geweest. ik heb ze beiden van toen ze guggies waren :) gekocht op 4cm en de andere een jaar later gekregen op 6 cm.

Heb net een recentere foto gaan nemen van men viskes het water iswat geel van de Esha nog maar dat trekt seves weg :) ze zijn iets of wat gegroeid nu. heb trouwens toen alles dat ik nu weet over vissen van dit forum gehaald. (grote visbak enzo)

39739148_1040736616100156_6778169781406138368_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
over bacteriën weet ik zelf ook wel een stuk ik ben zelf studente agro- en biochemie ;) en op zich de bacteriën die hier in de "buurt" zitten komen niet in contact met andere waterlopen dus ik zal het gewoon afwachten, morgen of overmorgen zal er wel meer licht op de zaak zijn
 
Hi Ellen,

wat een mooie sluiers en fraai aquarium.

Kun je wat meer info geven en wat betere foto posten?

Weet je al of je vrouwtje/mannetje heb? Paaien ze al? Achter elkaar jagen, happen bij kont, op elkaar inbeuken?
Zie je iets raars in gedrag. Kijken of ze schuren (op zijkant over bodem duiken) trillende buikvinnen/bortsvinnen die ze zo af en toe uitklapperen.
In hoek liggen schommelen/apathisch gedrag.
Schrik en flits bewegingen maken.
Oogjes die meer uit de kop staan of ander soort vlekjes/plekken die er eerst niet waren.
Eten/vreten ze nog
Zie je witte/doorzichtige slijmerige ontlasting?

close up fotos van beide vissen

Fotos van de blaasjes op staart en beetje beschrijven wat blaasje in jou ogen is.
Fotos van vinnen en uitgespreide staart liefst ook eentje met blaasje.
fotos van kop vooraanzicht.

tevens graag nog info of je zelf waterwaardes meet, hoe vaak en hoeveel ververs je en hoe doe je dit, wat voer je en hoeveel keer per dag.

Zo te zien geen crisisgeval zo op het oog. Als ik wat meer info heb durf ik pas mee te denken wat het kan zijn. Zie nu ook verschillende vissen op de foto. Kleine oranje en nu wit? Of is dat oude foto andere vis?
 
Eerst en vooral, het is dezelfde vis met meer als een jaar tussen de 2 foto's in, die kleine vis is verkleurd een jaar geleden.... :/ geen idee waarom maar voor de rest is hij altijd gezond geweest. Daarnaast heb ik net gezien en zie ik dat de blaasjes op de staartvin bijna helemaal weg zijn, ik zie ze nog amper :eek: . Voor de vlek op de buik.... deze is in kleur ook lichter en nu zie ik dat het een klein beetje geirriteerd was... dus niks ernstig. Het water verves ik om de 2 weken (soms 3weken als ik examens heb) waterwaardes meet ik eigelijk nooit.... maar daar heb ik nog nooit echt last mee gehad. Ik voer ze 1x per dag zinkende korrels die allemaal opgegeten worden. Ik vermoed dat ze beiden hetzelfde geslacht zijn aangezien ik nog geen kleintjes heb tegengekomen. Ze jagen wel soms achter elkaar. Allez de grote jaagt achter de kleine. Daarom dat ik zelf een schuilplaats gemaakt heb voor die kleine. Ook zijn er soms paaipuntjes op de kiewen van beide te zien (zo van die kleine witte puntjes die na een tijdje weggaan).
Dus ik denk dat ik mezelf ongerust heb gemaakt voor niets , ik was gewoon een beetje geschrokken dat ze beiden oo 1 dag iets anders hadden...
Toch bedankt!
 
Hi Ellen,

Sluiers kunnen inderdaad verkleuren. Zo heb je een zwarte en de volgende dag een oranje.

De blaasje op de staart;

Bij gasblaasjesziekte vinden we luchtblaasjes in de staartvin. Deze situatie berust op hetzelfde principe als de caissonziekte bij duikers. Meestal treedt deze aandoening op bij een nonchalante waterverversing. Leidingwater uit de boiler wordt onder druk geleverd en zit vol luchtbellen. Als nu koud water wordt gemengd met warm water, stijgt de temperatuur en vormt de aanwezige luchtbelletjes. Die belletjes of gasblaasjes kunnen in de bloedvaten terechtkomen. Zo'n luchtbel verstopt een bloedvat en laat geen bloed meer door. De regio achter de bel wordt niet meer voorzien van bloed en sterft af door zuurstoftekort. En zo ontstaat er vinrot. Bij jonge visjes gaat ook de zwemblaas stuk.

Te koud vers water geeft ook kans op stip.

Omdat sluiers erg vervuilen is om de 2 of 3 weken verversen veel te weinig. Hierdoor word het water te veel vervuild en lopen NH3 en NO2 op zodat je vissen het moeilijk hebben. 1 keer per week z on 70% in jouw geval zal nodig zijn. Je meet het water van het aquarium en het verse water moet van dezelfde tempratuur zijn en liever 1 graad te warm dan te koud!

Het filter moet je ook zo min mogelijk verschonen. Alleen als de uitstroming beduidend minder word spoel je even de bovenste spons uit. Het pijpje van het filter omhoog richten zodat het flink golft bovenin. Dit geeft zuurstof aan het water.

Koop wat echte snelgroeiende plantjes zoals, waterpest, Cambodia, vallisnera giganthea voor het aquarium. Deze plantjes nemen wat vervuiling op en helpt om het water "schoon" te houden. Plantjes kun je er gewoon los in gooien. Als plantje in potje zit, moet potje eraf en het glaswol waar wortels inzitten eraf trekken en schoon spoelen. Even een dagje in emmer laten en een paar keer water verschonen. veel planten kwekers gebruiken gifstoffen en zo voorkom je dat dit in je aquarium terecht komt.

Als ze beide paaipukkels op kieuwdeksels en borstvinnen hebben, heb je dus 2 mannetjes. Het wil voorkomen dat ze evengoed paaien met elkaar. Daardoor beschadigen ze vaak en kun je beter de scherpe dingen uit het aquarium halen. Dat stuk hout? met punt kun je beter eruit halen en een autootje om te schuilen is ook niet nodig. Sluiers hebben geen schuilplekken nodig. Hiermee zal je ellende voorkomen. Wondjes/beschadigde huid geeft kans op veel meer ellende. Ontstekingen etc.

Sluiers hebben geen maag en moet je wat vaker gaan voeren en wat diverser voer. 2 a 3 keer per dag omdat ze al tegen volwassen aanlopen. Kleinere porties. Geef ook meerdere malen per week wat doperwten. Dit vinden ze heel lekker, maak je ze handtam mee en is heel goed voor de darmen. Werkt laxerend. diepvrieserwten, handje in bakje ff kook erover in magnetron, velletje raf pellen en smullen maar. Wat gedroogde insecten, muggelarve, tubifex, watervlooien, artemia etc. Ze vreten alles.

Hoop dat je wat aan de info heb. Hou ze even goed in de gaten met name het vinrot. Als je zie dat er stukjes vinnen/staart gaan verdwijnen of gaan rafelen, oogjes meer uit de kop komen of schimmel zie ontstaan moet je zsm wat doen. Dan heb je een bacterieel probleem en kan heel snel je vissen naar de eeuwige wateren sturen.

Als je wat raars zie in gedrag zoals boven genoemd in vorige post altijd wat vaker en meer gaan verversen en zoutbadjes geven. dit helpt niet voor bacteriele zaken maar bij wondjes, schimmel en parasieten mits je er snel bij bent met de badjes kan het helpen.

Succes met je mooie sluiertjes
 
ok een niet z'n leuke update ... de kleine vis met de rode vlek op zen buik kan nu niet meer rechtzwemmen hij zwemt ondersteboven. hij heeft dit probleem nog eens gehad en toen had ik hem ik een klein bakje gezet dat bovenaan in men visbak blijft liggen, hij is er toen doorgekomen, maar nu vrees ik dat hij het niet gaat halen :'( en ik heb ook ene ander medicijn 1 tegen bacteriën ( Colombia; cerpofor Bactyfec) maar ik weet niet of het in combinatie met die Esha mag gebruikt worden? of moet ik het gewoon proberen? ben een beetje ten einde raad hier.

de grote vis: daar zijn de blaasjes nog heeeeel lichtjes zichtbaar.... (het zijn percies diepwitte punten in de staartvin) maar ni zie ik ook ineens 1 rode (bloed?) ader door die staartvin lopen?

(er komen direct foto's aan) @michelle1
 
ik heb erwten gekookt en gepeld en deze gegeven, hij eet ze nu nog ni op :/ ik ga seves ook het water nog eens verversen zodat die esha er mssn ook wat uit is en dan zijn er ook al minder bacteriën
 
Sterkte! Ik kan je helaas niet helpen. Maar wat een naar gezicht deze mooie sluier zo op zijn kop te zien drijven.
Erwten zijn volgens mij een heel goed idee!
 
ok omdat ie niet at, hen ik hem letterlijk 2 gepelde erwten vlak voor zen mond gehouden en die heeft hij beide op.

daarnaast heb ik het schuilhokje (dat geen speelgoed autotje is maar een zwart bakje) laten staan en algoed! want hij zwemt er uit zichzelf in om daar te rusten dat ie niet de heletijd aan de oppervlakte drijft. (slime vis!)

ik ben aan het twijfelen om hem terug zoals vorige keer in dit bakje te steken en zo een paar dagen geen voer geven buiten wat erwtjes? (vorige keer hielp het samen met het medicijn en de biopadfilter te vervangen en het water te verschonen.

p.s.: misschien met ik er wel bijzeggen, dat deze vis al eens naar de docter is geweest, en toen zei die dat hij geboren is met een "misvormde zwemblaas" het is een aangeboren probleem, waardoor hij er erg gevoelig voor is. maar hij zwemt nog maar van daarstraks ondersteboven.

39871958_260503541455378_8318767914756866048_n.jpg
 
Wat sneu voor jou en je visje. Op de rug hangen is foute boel. Nog even wat info.

Wat heb je de laatste weken aan medicatie gedaan. Nu ESHA en ervoor? Zie ook dat je alparex heb staan dat is nogal een heftig kuurtje voor vissen.

Voor nu even geen eten meer geven. Kan darmen zijn. Inderdaad een grote verversing doen al hoewel ik wel een beetje twijfel omdat ik lees dat er in belgie chloor in het water zit en ik niet weet of je waterverbeteraar dit neutraliseerd. Maar ja je zult toch moeten verversen. De rode ader op ander zijn staart duid op stress. Kan zijn door het watertje. Als je het kleine bakje in het aquarium doe en hij heeft daar baad bij zodat hij meer recht ligt en rust heeft, doen.

morgen ook geen eten en dan overmorgen alleen doperwten gaan voeren.

Heb je toevallig kool of zeoliet in huis?

heb je kort geleden iets met je bodem gedaan en/of iets met filter gedaan?
 
ik heb nog nits anders gegeven dan esha 2000, das het enige dat ze gekregen hebben. En die Alparex heb ik een jaar of 2-3 geleden gebruikt bij een zeer heftige schimmelinfectie die en visbak toen getroffen had. (toen ben ik lid geworden van dit forum en had ik dat probleem hier ook vermeld) het bakje zal ik straks in plaats brengen nadat ik het water ververst heb. en er niets veranderd aan men filter en bodem. ik heb echt niets anders gedaan dan normaal ....
 
Voel je niet aangevallen hoor. Dat is niet mijn bedoeling maar ik moet wel wat zaken zeker weten omdat advies geven niet altijd zo simpel is. Als ik je advies geef wil ik zo zeker mogelijk zijn naar verdere omstandigheden wat van invloed kan zijn. Vooral als er al eerder medicatie in is gezet. Je kunt sluiers ook niet weken achter elkaar in medicatiekuren laten verblijven.

Bodem en filtertoestanden zoals reinigen kan ook veel gevolgen hebben. Ik kan dat allemaal niet gaan beschrijven want dan word bericht nog veeeel langer dan hierboven. Ik zal met je meedenken wat je het beste kan doen en dan is het verder aan jou om af te checken en advies te gebruiken of niet.

Heb je kool, koolsponzen of zeoliet in huis? Dat filter wat je nu heb draaien daar horen verschillende kleuren sponzen in van orgine. Zit dit ook bij jou erin met name gaat het om de zwarte spons. Als het goed is kan je bovenaan aan twee witte plastic dingen omhoog trekken zodat je de inhoud kan bekijken. Als er koolspons inzit gaat medicatie niet werken namelijk. Kool absorbeerd medicatie.
 
ik voel me niet aangevallen hoor ;) ben gewoon een beetje bezorgd en ik bergrijp gewoon niet goed waar dit vandaan komt ineens.Er zitten in totaal 3 blauwe grove filters, 2 groene nitrax filters, 1 Koolstoffilter en 1 biopad.

39948240_311590392930720_2800169873555062784_n.jpg


En bedankt trouwens dat je wil helpen :) want ik heb herexaams nu deze 2 wekn en van men ouders mag ik niks anders doen als men examens. en nu dat ze terug ziek zijn is mama vanzin om ze gewoon weg te doen want ze leiden me te veel af van men werk :/ dus veel hulp krijg ik hier niet :/
 
Ai dat is inderdaad niet goed voor je examens.

Zwemblaasgevallen zijn erg moeilijk te behandelen en oorzaak moeilijk te gokken. Aangeboren oorzaak is niet te behandelen. Je bent al bij dokter geweest maar hoe heeft hij kunnen zien dat het aangeboren was. neem aan dat hij de vis niet door de scan of MRI heeft gedaan of open gesneden:oops:

Een ziek visje is vatbaar voor allerhande bijkomende ellende. het gaat een cirkeltje worden. Omdat er geen tekens zijn van bacterieel, vinrot uitpuiilende ogen en je wilt pogen iets te doen moet je aan de darmen denken. Parasieten vreten zich een weg in de darmen waardoor allerhande bijkomende ellende komt.

Rekening houdend met studenten budget en geen weken lang tijd om intensief te behandelen kun je een kuur Sera: Med Professional Flagellol inzetten. Dit ruimt parasieten op in de darmen. Geen middel voor kieuw of huidwormen! je moet iets hebben voor parasieten in darmen. Je heb ook speciaal voer hiervoor maar is moeilijk te krijgen en ook kostbaar.

Er zijn nog meer mogelijkheden maar een stuk duurder en/of intensiever. Zolang er geen afstrijkje gedaan word van poep van de sluier die vers uit het kontje moet komen blijft het gokken!!! Ook al zijn alle parasieten dood dan is het nog de vraag wat ze intern al hebben aangericht en kan er nog bacterieel probleem komen en nog veel meer maar ik tracht een beetje positief te zijn.

Je hebt net ververst en er zit een koolspons in het filter dus de ESHA zal grotendeels uit het water zijn en het restje is morgen wel weg.

Totdat je de kuur in huis heb ga je morgen beginnen met zoutbadjes voor beide vissen. 2 emmertjes/bakjes water uit aquarium scheppen met maatbeker. Zout zonder jodium. 1 bakje doe je per liter aquariumwater 20 tot 30 gram zout erin en goed roeren met garde zodat zout oplost. Dus 10 liter water 200 tot 300 gram zout. Andere bakje zet je ernaast met alleen het water.

Schep visje bij voorkeur met maatbeker/pannetje met water en al uit aquarium en zet visje met de hand over in het zoutbadje. Max 3 minuten. Je haal hem er eerder uit als de kieuwen niet meer bewegen of je het idee heb dat hij het niet trekt,. Je kunt hem ondersteunen met je hand onder lijf en heen en weer laten bewegen dan gebruikt hij zijn kieuwen. Alles erg rustig he. Vang het visje weer en zet hem in het schone bakje weer baantje trekken zodat hij kieuwen uitspoeld. Met maatbeker weer vervoeren naar aquarium en hem terugzetten en weer met hem baantje trekken totdat hij uit zich zelf weer beweegt. Dan volgende vis hetzelfde. Dit ga je morgen doen omdat je vandaag al heb ververst en al stress genoeg is. Beiode bissen omdat je kans heb op besemtting en is preventief ook prima voor de ander.

Morgen geen eten en volgende dag 5 dagen alleen maar gepelde doperwten. Dat blaast darmen goed door. Is niet zielig voor beiden kunnen wel een paar dagen zonder voer.

Als je de kuur in huis heb gebruiksaanwijzing volgen. Tijdens die kuur moet je dat zwarte sponsje uit het filter gaan halen anders gaat het niet werken!!! Na de kuur doe je dat sponsje er weer in zodat het met een verversing de medicatieresten absorbeerd.

Hou er rekening mee dat ook al is het een darm probleem dat er nog wat andere zaken kunnen onstaan mn. bacterieel en zwemblaas gevallen echt heel moeilijk te genezen zijn. Des te eerder je met medicatie begin des te meer kans.

Meestal zul je afscheid moeten nemen van betreffende vis. Post dit liever niet maar vind het ook erg sneu om je heel veel hoop te geven :'( Bovenstaand geen garantie dat het gaat helpen maar niet geschoten altijd mis.

Succes en ik hoop dat je mooie sluiertje spoedig weer rechtop zwemt.
 
Mag ik nu eens iets wonderbaarlijks zeggen, hij zwemt terug normaal...; gisterenavond kwam hij al terug tevoorschijn en ging soms nog ondersteboven, maar nu heb ik hem nog geen 1 keer zien omdraaien. ik ben blij dat hij uit zichzelf ineens gaan schuilen is in zijn hokje dat hij niet uitgeput is geraakt . De erwten en het water verversen hebben volgens mij de truc gedaan! gewone erwten zijn nog altijd het beste medicijn dat ik ooit heb leren kennen :) nu ga ik naar de viswinkel en probeer ik die rode vin te genezen. eens zien wat ze daar zeggen.
 
Oh en dat ie naar de docter geweest is was niet bij mij, ik heb deze vis van een vriendin overgenomen omdat het een lastig baasje was in haar visbak en alle ander vissen aanviel en opjaagde. Zij heeft hem maar 3 maanden gehouden en ik had toen maar 1 vis op dat moment en zocht een al iets grotere vis die niet door mijn huide gigantische vis opgegeten werd. Dus toen was dat perfect. Maar die vriendin zei me dat die een aangeboren zwemblaasprobleem had.
 
Sluiers hebben vaak last van darmen door hun gedrongen bouw. Dan zitten ze vaak verstopt, zit lucht in darmen of drukt op zwemblaas en even flink poepen kan goed helpen :D De doperwten werken laxerend en blazende darmen goed door.

Hou hem maar goed in de gaten hoor. Ik ben helaas erg ervaren wat betreft sluiers op zij en op rug liggen. Veel diepte punten en hoogte punten. Maanden mee bezig gaat het weer weken goed en dan komt het weer terug. Is het akeligste en ernstigste probleem van sluiers. Ik heb er helaas al 3 van totaal 7 moeten euthaniseren vanwege zwemblaas problemen. Ik heb er nog nooit eentje totaal kunnen genezen.

Duimen dat het gewoon een verstopping was!!

beste is een afstrijkje van de vis en poepje. Poepje mag niet op bodem van aquarium hebben gelegen. Gezien je opleiding misschien microscoop scoren en zelf bekijken. Is niet al te moeilijk. Alles wat beweegt onder het object glaasje is ellende. Je ziet altijd wat ellende want een schone vis bestaat niet maar als je masala iets zie bewegen kun je op net achterhalen wat het is. Zie je aan beweging en vorm. Sommige koi dealer/centrums hebben ook microscoop en kunnen dit ook voor je doen. Veel koi en sluier ellende hetzelfde.
 

Terug
Bovenaan