2 verschillende uitkomsten nitriet testen


V

Veronique1986

Guest
wie kan mij helpen?

Afgelopen vrijdag had ik een enorme nitriet piek in mijn aquarium.
1 vis zit erin, en voer hem niet teveel.

Water ververst en aquamaker easy Life toegevoegd. Dag erna was het gelijk gezakt maar niet helemaal weg en zat hij rond de 0,3 / 0,5.
Weer wat ververst, vanmorgen hetzelfde en weer ververst icm aquamaker.

Ik heb 2 testen, tetra en Sera. En nu geven beide een andere waarde aan vandaag. De Sera geeft 0 aan, maar tetra geeft 0,3 aan. Die was vorige week echt geel, en nu echt oranje. Terwijl Sera geel is. Zie foto’s

C02E457B-792C-4C3C-8B08-4209468937DF.jpeg


3F5824DE-552A-4BFA-B96B-C132DD99970F.jpeg
 
Ik zou de Tetra test aanhouden dan voor de zekerheid en weer iets verversen.
 
De onderste vindt ik ook niet echt passen bij de gele kleur en meer naar die ernaast kleuren. Het aflezen van de kleuren is vaak nog erg lastig.
 
@Seabait

Ik heb vanmorgen ververst , kan ik dit nu weer doen?
 
Als je teveel no2 meet zou ik dat wel doen.
 
Dat kan zeker Veronique,hoeveel had je vanochtend ververst dan?
 
Kijk naar de vis> zijn gedrag.
 
De vis gedraagt zich niet anders, zwemt nog door heel de bak heen en lijkt op zijn gemak. Vanmorgen 30% ververst

Ook met de hele hoge nitriet merkte ik niks aan de vis trouwens dus dat is wel een taaie, maar wil dat wel graag zo houden ook
 
De vis gedraagt zich niet anders, zwemt nog door heel de bak heen en lijkt op zijn gemak. Vanmorgen 30% ververst

Ook met de hele hoge nitriet merkte ik niks aan de vis trouwens dus dat is wel een taaie, maar wil dat wel graag zo houden ook

Is ook niet zo dat je het altijd gelijk merkt aan aquariumdieren en het zich later pas kan uiten als ze aangetast zijn vanwege slechte waterwaarden.
Je bak zit nu midden in de nitriepiek die na een week of 2 meestal komt.
Het advies was ook om gewoon weer de boel de tijd te geven om in te draaien na je bodemwissel.
 
Die Sera NO2 hoort veel geler te zijn, als je foto tenminste de kleur juist weer geeft. Hij lijkt nu een zweem oranje te hebben.
 
Net ververst , weer ongeveer 1/3e van de bak en aquamaker erin. Maar blijft oranje

Wat kan ik nu nog doen? Heb de bak nu 4 keer ververst
 
Hoe oud zijn de testen die je gebruikt?
 
Ik heb ze 4 weken in huis, op de sera kan ik zien dat ie toch 2021 goed is. Op de tetra staat niks. Beide gekocht bij holgen in den haag. Goedlopend zaakje , met kleine voorraden
 
Ik heb ze 4 weken in huis, op de sera kan ik zien dat ie toch 2021 goed is. Op de tetra staat niks. Beide gekocht bij holgen in den haag. Goedlopend zaakje , met kleine voorraden
OK :) Ik dacht dat je wellicht een verouderde test in huis had, dat zou een en ander kunnen verklaren maar dat is het dus duidelijk niet.
 
Nee, maar wat moet ik nu doen? Het lijkt wel of verversen totaal geen zin heeft. Waardes blijven gewoon het zelfde :-( wil niet dat Mn vis doodgaat
 
Dat is wel vreemd.
Zou je kraanwater eens testen om te kijken wat de uitslag van de Tetra test dan is.
 
Dan blijft ie knalgeel!

8951B61C-CED9-4E24-AC9B-5883B489F569.jpeg


27F40355-1288-407A-A91F-988D905CDCDE.jpeg
 
Dit is de Sera kraanwater en water uit aquarium.

Ook niet knalgeel met water aquarium

27220852-0784-4531-A446-46869167FD44.jpeg


553404F6-9114-4DF0-87FE-491D0B1B346A.jpeg
 
Hoeveel liter water heb je in die 4 keer ververst vandaag?
 
Eerste 2 keren 20%, en vanmorgen en vanavond 30%. En alle keren aquamaker toegevoegd.
 
Aquamaker is net als Jomanda water zeg maar dus heb je niks aan.
Maar even om precies te zijn,hoeveel liter waterinhoud reken jij voor je bak?
 
Het is een 30 liter bak, ik heb niet nauwkeurig de inhoud afgemeten wat ik eruit heb gehaald. Maar ongeveer 1/3.

Oke, heb dus echt alles van easy life , omdat dat niet chemisch is.

Kan ik iets anders halen morgen?
 
Ik heb hier ook easy start en filter medium liggen, dat morgen proberen misschien?
 
Zelf geloof ik niet in al die middeltjes maar zou dan filter medium toevoegen als je het dan toch hebt staan.
Komt misschien akelig over wat ik nu vraag maar hebben ze je zeker aangesmeerd in de winkel zodat je de vis in een net opgestart bakje kan zetten?

Zou morgen nog een keer testen om te kijken of het is opgelopen dan dan eventueel 50% wisselen want dan moet je echt verschil zien.
Zal je een tijdje moeten blijven doen tot de boel stabiel is.
 
Zal ik dan nu filtermedium toevoegen? Of morgen pas?
 
Ja de bak staat nu al meer dan 3 weken, wel een bodem wissel gedaan, en vis er in sinds vorige week.
 
Easy life filtermedium is in dit geval prima te gebruiken, gemalen zeoliet die de NH3/4 (voorloper No2) zal binden. ook alleen het filtermedium gebruiken en geen dingen gaan combineren.

Betta's zijn taaie rakkers die (mits tijdelijk uiteraard) niet snel last zullen hebben van deze waardes aan no2, dus zou me ook niet te druk maken.
 
Laatst bewerkt:
@RichD1011

Dankjewel! Ben een stuk opgeluchter na jouw bericht. Ik heb net filtermedium toegevoegd, is het niet erg dat ik vandaag ook aquamaker heb gebruikt?
 
Ja de bak staat nu al meer dan 3 weken, wel een bodem wissel gedaan, en vis er in sinds vorige week.
Ja soms is drie weken genoeg maar ja niet altijd.
Ik blijf daarom altijd zes weken adviseren.

Je mag best wat drastischer verversen. 50% minimaal.
 
@RichD1011

Dankjewel! Ben een stuk opgeluchter na jouw bericht. Ik heb net filtermedium toegevoegd, is het niet erg dat ik vandaag ook aquamaker heb gebruikt?

Ga er vanuit dat het geen kwaad kan, maar zou vanaf nu gewoon alleen het filter medium van easy life gebruiken.

ikzelf heb meerdere bakken opgestart met vis & easy life filtermedium zonder nadelige gevolgen, maar ik heb dan ook wel een stukje meer ervaring in het opstarten & onderhouden van bakken (al zeg ik het zelf uiteraard :)) en zou het voor minder/niet ervaren mensen dan ook niet aanraden. in dit geval is het eenmaal niet anders :)

ik dit geval betreft het ook een betta die niet heel snel last hebben van een "beroerde" waterkwaliteit, er zijn ook vissen die nu al wel het loodje hadden gelegd :deal:

Aquamaker ken ik niet, maar dit zullen bacteriën in een flesje zijn? dit werkt vaak (als het al werkt) pas na een tijdje, dus als je het toevoegt en daarna weer water ververs voeg je het eigenlijk toe voor de kat z'n viool!

easy life zal de bak troebel maken, geef maar een flinke dosis (2x normale dosis) dat kan geen kwaad. die troebelheid trekt vanzelf weer weg.
 
Laatst bewerkt:
@RichD1011

Dankje! Nee aquamaker zijn geen bacteriën, dit maakt alleen leidingwater goed.

Ik heb ook easystart, hier zitten bacteriën in waarvan easylife zegt dat je na 1 dag er al vis in kan doen.

Ik heb nu dubbele dosis FM erin gedaan.
Zal ik morgen weer verversen, of eerst even testen? En heb je miss meer tips voor me? Wanneer ik moet verversen en hoelang ik FM moet gebruiken? Voor altijd bij alle verversingen, en hoevaak verversen?
 

Terug
Bovenaan