2 nieuwe goudvissen bij een telsecoopoog, gaat mis?!


T

Telescoopoogje

Guest
Ik heb laatst 2 nieuwe goudvissen in m'n aquarium gedaan (leeuwenkop, gewone sluierstaart) alleen heb ik het gevoel dat het niet goed gaat. De telescoopoog zat met andere tropische vissen in water van 24 graden, nu heb ik daar de 2 nieuwe bij in gedaan en gaat de telescoopoog constant achter de nieuwe aan. Nu heb ik de telescoopoog 1 dag alleen gezet in een bak en weer terug gedaan. Nu blijft hij door gaan met het achtervolgen (terwijl goudvissen een kort geheugen hadden toch?). Wat kan ik er nog aan doen dat hij zijn terretorium niet meer gaat verdedigen? Dit is wat hij doet denk... Wie kan mij helpen naar een oplossing?
 
Hoe groot is je bak?

Ik denk kleiner dan 120cm en minimaal 50 liter per vis wat de absolute minimale eisen zijn. Maar wat verkopers eigenlijk altijd verzwijgen of het simpelweg niet eens weten.

Het korte geheugen van Goudvissen is een fabel.
 
Hallo Telescoopoogje,

Fijn dat je op dit forum komt om hulp te zoeken
Helaas gaan hier veel dingen mis dus ik zal het een en ander uitleggen.
- Sluierstaarten zijn koudwater vissen en zitten liever bij een wat lagere temperatuur. En ze kunnen dus ook niet bij tropische vissen. Dit zorgt voor veel stress.

- het gedrag wat jij beschrijft is paar gedrag. Het mannetje botst tegen het vrouwtje aan om de eitjes er uit te drukken. ( geen zorgen, dr eitjes worden gewoon weer opgegeten ) maar dit kan er wel eens wat ruig aan toe gaan.

- Wist je dat een sluierstaart goudvis minimaal 50 liter water per vis nodig heeft om een gezond leven te leiden? Voor gewone goudvissen is dit zelf 100 liter.

- Goudvissen hebben een geheugen van ongeveer 3 maanden ;)

ik denk dat je het best een apart aquarium voor je goudvissen kunt halen ( kijk eens op marktplaats) je hebt nu 3 sluierstaarten dus dan zou ik voor een aquarium gaan van 200 liter. Mits er geen vissen meer bij komen. Groter mag natuurljjk altijd.

Ik hoop dat je iets kunt met deze info.
 
Bedankt voor de duidelijke reacties! Maar hoe kan het dat een goudvis 50 liter nodig heeft?! Ik heb nog nooit mensen met zo een grote bak gezien met maar 1 a 2 goudvissen gezien. Ik heb een bak met 120 liter en heb daar wel wat vissen in zitten alleen gaat dat altijd goed. Het probleem was nu alleen dat de telescoopoog achter de leeuwenkop aan ging (en soms ook de andere vis) wat kan er nu mis gaan en hoe kan ik iets herkennen zodat ik moet ingrijpen?
 
Er zijn hier best wat mensen die goudvissen houden, kijk anders eens bij het fotoalbum in het goudvissen subforum (in het koudwaterforum) , dan kun je zien wat voor bakken mensen hebben.
 
Een goudvis heeft 50 liter water nodig om goed te groeien en anders VERgroeien ze.
En sterfen ze een langzame pijnlijke dood. (De organen, vinnen en ogen groeien door maar het lichaam stopt met groeien waardoor ze in de knel komen met zichzelf en sterven.)

Wist je dat ze wel 25 jaar oud kunnen worden?
Dat redden ze niet in een klein bakje of in een kommetje.

Dat de vissen achter elkaar aan gaan is niet erg. Dat is normaal paargedrag.
Dit houd weer op als het paarseizoen weer over is.
 
Ik denk dat je die tropische vissen (kan niet zien welke het zijn) sowieso apart moet zetten van je sluiers. Zoals Frederika al zei stellen die hele andere eisen aan je water.

Welke tropische vissen heb je trouwens? Want die twee linksboven lijken mij ook een beetje groot voor je bak..
 
Ik heb een mooie voorbeeldfoto voor je van hoe vissen kunnen vergroeien als ze te klein zitten.

Een goede vriendin van me en ik hebben 2 jaar geleden elk 2 vissen gekocht op de zelfde dag, uit dezelfde bak, uit dezelfde winkel.
Ik heb de bakken van de vissen altijd "geupgrade", eerst in een kom, toen in 40 liter, toen 54, toen 100, toen 250 en nu 1100 liter.
Maar zij heeft haar vissen altijd in een bakje van 40 liter en later in een van 54 liter gehouden.

Nu is 2 weken geleden haar aquarium stuk gegaan en heb ik haar vissen overgenomen maar je kunt duidelijk de verschillen in groei zien bij de vissen.

GzIODYL7lek2tqDQHQPD2vA52Ge5432Y.jpeg

GzIODYL7lek2tqDQHQPD2vA52Ge5432Y.jpeg

GzIODYL7lek2tqDQHQPD2vA52Ge5432Y.jpeg



Ik hoop dat dit wat duidelijk geeft over waarom ze minimaal 50 liter water nodig hebben.
 
KLopt Mariette,
en je hebt kans dat de goudvissen je kleinere vissen als snack aan gaan zien :oops:
 
Ik zelf ben een goed voorbeeld hoe het niet moet.
Ik had 1 aquarium van een meter.
En daar had ik 6 sluiers in.
Maar ik had ook guppen,platy's,black molly's en algeneters in de bak.
En al gauw ging het mis en stierven er vissen.
Mijn ex deed altijd eht aquarium en toen ik er alleen voor kwam te staan.
Ben ik me in gaan lezen en kwam al gauw hier terecht en snapte al gauw wat ik fout deed.
Helaas kwam het voor sommige vissen van mij te laat.
En het is echt geen pretje om je vissen te verliezen en vooral ook omdat ze vrij tam waren.
Ik heb nu 2 bakken staan van een meter met in elk 3 sluiers(is nog krap aan).
Mijn andere vissen zitten in een andere bak van 80 cm.
De sluier bakken ververs ik elke week 50% en 2 x in de week haal ik de poepies van de bodem.
Ze produceren namelijk nogal wat.
Ook heb ik in 1 bak het paargedrag en dan ververs ik extra omdat door het paaigedrag er een stof in het water komt.
Door hier op het forum te lezen heb ik veel geleerd en ik zie nu ook het verschil tussen goed groeien en het VERgroeien van de sluiers.
 
Als ik eerlijk moet zijn weet ik niet wat voor soort dat is, die zaten er namelijk bij samen met de telescoopoog toen ik hem kocht (en hebben het dus bij de vorige eigenaar goed gedaan) (mariette). Nu ben ik nog geen expert en zie dus niet wat je bedoelt met de vergroeing, ik zie alleen dat de ene groter is dan de ander. (frederika20).
 
Helemaal super Mirantje!

Ik ben ook verkeerd begonnen hoor, met een vissenkom nog wel :stom:
Maar goed, het gaat erom dat je leert van je fouten, en dat je je dieren een goed leven wilt en kunt bieden :)
 
Dat die ene zo klein is gebleven is zijn vergroeiing, ze kunnen wel 25 cm groot worden maar ik denk niet dat deze dat nog gaat halen
 
Dat ze blijven leven wil niet altijd zeggen dat het 'goed gaat'. Weet je toevallig ook hoe lang de vorige eigenaar alles erin had zitten etc. ? Als je wilt weten welke vissen het zijn, kun je daarvoor een topic openen bij ' identificatie bewoners'
 

Terug
Bovenaan