2 meter aquarium van dice


Heb je een foto van de algen en is de circulatie goed?

Hallo ha de circulatie is prima lijkt mij ... de grote pomp gaat van schuin naar de vooruit en dan via de gehele lengte door en ook aan de zelfde zijde gaat de slimmer ook mee .... en aan de andere kant een kleine pomp die gaat via de achter wand ... dus alles gaat mooi rond ... alleen op 1 plek kleine werveling maar daar heb ik de algen niet ... ik heb het door me hele bak vooral dicht mij licht ... ik zal even foto.s plaatsen voor je
 
Het zit voornamelijk op me windelow.... en moet eerlijk bekennen dat ik 2 weken geleden zag dat me CO2 niet optimaal is en dat is nu wel .. me carbo was ook op sinds 3 dagen weer in huis

Planten groeien wel als kool en moet wekelijks snoeien

Bruinalg is ook joh aanwezig maar dat is logisch bak draait pas 7 weken

Ik ga zondag 50% water wissel doen en wat droog komt teliggen kwam planten wil ik lichtjes nevelen met carbo

Het is niet zo dat het de overhand krijg maar het valt op dat het nog niet op zij.n retour is en wil hier graag van af :) ik weet dat een bak minimaal 2A4 maanden nodig heeft om tezetten ivm bruinalg en enze dus ik wacht het af .... alleen de draadalg hoop ik.snel de baas tezij ;) .... CO2 is op dit moment stabiel :) 30mg/l

20170406_122015.jpg


20170406_122039.jpg


20170406_122153.jpg
 
Deze foto is van nu ! Kwa groei en hoe het is ingericht enze ben ik super tevreden ...

20170406_164529.jpg
 
Ziet er zo erg mooi uit en ik zou het even de tijd geven en erop letten dat alle voeding voldoende voorhanden is. En een goede circulatie.
 
  • Leuk
Waarderingen: dice
Ziet er zo erg mooi uit en ik zou het even de tijd geven en erop letten dat alle voeding voldoende voorhanden is. En een goede circulatie.

Dank je

Ja de tijd moet ik het zowiezo geven ivm 7 weken nu ... en de waardes zijn btw als volgt

Ph 7.5
No3 10
Po4 1
Kh 8
ijzer 0.1 ...deze is telaag en reeds verhoogt naar 0.5

Ik voeg elke woensdag en zondag de elementen toe .... fosfo nitro ijzer kalium ....profit dagelijks 10ml met zeer positief resultaat ivm uv-c 24/7 aan ....easycarbo voeg ik nu 20 ml per dag toe dus meer dan toegestaan volgens bijsluiter .... en CO2 waardes zijn nu eindelijk stabiel sinds 2 weken dit was een puntje kwa schommelingen en denk ook dat het hier vandaan komt .... hopenlijk is het snel weg
 
Gister met me waterwissel de planten in gespayt met 30 ml carbo en 250 ml water gemengd en dit even laten intrekken na 10 minuten spoelen met schoon water ..... en de baard alg wat ik heb gesprayt is paars gekleurd ..... nu afwachten tot de rest ook gaat kleuren ivm overdosis carbo toevoegingen :)

1491736449187.jpg
 
Ok dus je mengt dat ongeveer 1 op 8 zeg maar. Zelf heb ik het zo nog nooit gebruikt maar enkel via een stootkuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: dice
Erg mooie bak !
Je hebt veel dezelfde planten als mij zie ik :D
En ik heb net zoals jou altijd maar meer last van algen ...
Hoe heb je de planten gesprayt en met wat ?
Heb je ze uit je bak gehaald ?
 
Je aquarium is echt jaloersmakend mooi!

Betreffende de draadalg stoei ik hier ookal een tijd mee. De waterwaardes/plantenvoeding/licht etc op orde krijgen is in mijn beleving stap 1. Voornamelijk omdat niet elke plant hetzelfde vraagt. Ik heb wel gemerkt dat hierdoor de algengroei stagneerd, maar niet overal helemaal weg gaat. Ik ben niet echt een planten held, maar de windelov vraagt "normaal" licht, maar is wel één van je planten die het dichts bij je verlichting staat. Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou deze iets lager plaatsen. Excuus voor het warrige verhaal, mijn hoofd gaat vaak sneller dan ik kan typen.
 
Ok dus je mengt dat ongeveer 1 op 8 zeg maar. Zelf heb ik het zo nog nooit gebruikt maar enkel via een stootkuur.

Ja dit klopt idd ... dit was eigenlijk een probeersel kwa verhouding en dit heeft goed uitgepakt .. en dit doe ik wekelijks tot er niks meer tezien is ... ik me me verlichting nog steeds zwakker staan en me CO2 met 10 gas druppels iets verhoogt perminuut .. nu kijk ik het even 2a3 weken aan en dan gaan we verder kijken.


Erg mooie bak !
Je hebt veel dezelfde planten als mij zie ik :D
En ik heb net zoals jou altijd maar meer last van algen ...
Hoe heb je de planten gesprayt en met wat ?
Heb je ze uit je bak gehaald ?

Ik heb een plantenspuit gepakt van de action 1a2 liter formaat .. deze heb ik afgemeten gevuld .... als je wat ga wisselen hier dus 40a50% komt me windelow droog teliggen dus sprayen maar ... en onder water kan je ook sprayen maar moet je meer spuiten ook dit heeft positief gewerkt en blad waarvan ik dacht teveel alg knip ik weg wel voldoende biomassa over houden anders krijgt de plant het moeilijk .. ik haal soms 25% van het blad weg Max als dit nodig is

Je aquarium is echt jaloersmakend mooi!

Betreffende de draadalg stoei ik hier ookal een tijd mee. De waterwaardes/plantenvoeding/licht etc op orde krijgen is in mijn beleving stap 1. Voornamelijk omdat niet elke plant hetzelfde vraagt. Ik heb wel gemerkt dat hierdoor de algengroei stagneerd, maar niet overal helemaal weg gaat. Ik ben niet echt een planten held, maar de windelov vraagt "normaal" licht, maar is wel één van je planten die het dichts bij je verlichting staat. Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou deze iets lager plaatsen. Excuus voor het warrige verhaal, mijn hoofd gaat vaak sneller dan ik kan typen.

Ik.kan helaas de windelow niet lager plaatsen ivm dat het op hout zit en dit zijn flinke stukken... ik heb paar dagen geleden me verlichting met 20% verminderd en me CO2 iets verhoogt dus nu even afwachten water gaat gebeuren .... bedankt voor het meedenken ;)
 
Even een kleine vraag tussendoor

Hoe komt het dat me ijzer waarde van 0.5 mg/l ...in 1a2 dagen 0.0/0.1 .... ik meet ijzer 1 keer in de week wat dus blijkbaar tot tekorten brengt in me ijzer :( ... nu ga ik elke avond als me licht uit is 5ml ferro toevoegen ipv 25 ml wekelijks en dit elke ochtend even meten tot ik de juiste waardes heb bereikt kwa toevoegingen enze

Ik vindt alleen bizar dat me ijzer zosnel weg is
 
wel blijven meten dat ijzer verhaal
kan zijn dat de spullen nog niet verzadigt zijn
heb het ook gehad in de 250 hele tijd snel opnemen en in eens stabiliseren tot normale waarden
 
  • Leuk
Waarderingen: dice
Je hoort heel veel dat ijzer erg snel niet meer is te meten. Het wordt vrij snel opgenomen volgens mij en het gaat ook reacties aan met andere stoffen. Zover ik weet heb je aan zo n 0,1 mg al vaak wel voldoende en zelf doseer ik geen ijzer bij en doe het enkel met wat in de plantenvoeding zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: dice
Ik zal dit idd even goed in de gaten houden ...en dat stuk zal ik even goed door lezen bedankt voor de info ;)
 

Ik heb het even door gelezen ... ik wist dat niet dat het ijzergehalte in profito niet temeten is maar WEL aan wezig is ..hmmmmm ik hou me ijzer graag op 0.25....0.5 ....ik voeg dus wel bij .. want als er van 1 iets tekorten heb dan stagneert de groei en dat wil ik voorkomen :p ... voor nu is me ijzer weer op peil en even goed in de gaten houden
 
Even een kleine vraag tussendoor

Hoe komt het dat me ijzer waarde van 0.5 mg/l ...in 1a2 dagen 0.0/0.1 .... ik meet ijzer 1 keer in de week wat dus blijkbaar tot tekorten brengt in me ijzer :( ... nu ga ik elke avond als me licht uit is 5ml ferro toevoegen ipv 25 ml wekelijks en dit elke ochtend even meten tot ik de juiste waardes heb bereikt kwa toevoegingen enze

Ik vindt alleen bizar dat me ijzer zosnel weg is
Ik heb het even door gelezen ... ik wist dat niet dat het ijzergehalte in profito niet temeten is maar WEL aan wezig is ..hmmmmm ik hou me ijzer graag op 0.25....0.5 ....ik voeg dus wel bij .. want als er van 1 iets tekorten heb dan stagneert de groei en dat wil ik voorkomen :p ... voor nu is me ijzer weer op peil en even goed in de gaten houden

Wilt u weer ijzer meten??? Dat kan.

Stap 1. Stekker van de uvc unit opzoeken. En deze met een stevige ruk uit het stopcontact trekken.

Dan heeft u weer meetbaar ijzer in de bak.

Maar goed ff serieus. Ik heb mij destijds behoorlijk ingelezen over het effect van uvc op trace metals en met name ijzer.
De uvc breekt de chelaten af. En ijzer is dan een element dat zeer snel bind met van alles en nog wat.
Fosfaat is een hele bekende, maar ook organisch materiaal.

Het enige wat aan te bevelen is. Dagelijks doseren.
Daarnaast moet u zich ook bedenken. Een aquarium is een gesloten systeem. Er gaat niets uit.
Dus gooit u 1ppm ijzer erin, en u meet niets. Het ijzer is niet weg!!

Ik meet sinds de uvc altijd 0,0 ijzer. Maar mijn planten doen het perfect.

Daarnaast heeft een plant al snel voldoende ijzer. Bij een nitraat van 10mg/l is al een ijzer van 0,03 mg/l ruim voldoende.
De gangbare 0,1 is al 12x overdosering!

Zie ook.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin
 
Ik heb een plantenspuit gepakt van de action 1a2 liter formaat .. deze heb ik afgemeten gevuld .... als je wat ga wisselen hier dus 40a50% komt me windelow droog teliggen dus sprayen maar ... en onder water kan je ook sprayen maar moet je meer spuiten ook dit heeft positief gewerkt en blad waarvan ik dacht teveel alg knip ik weg wel voldoende biomassa over houden anders krijgt de plant het moeilijk .. ik haal soms 25% van het blad weg Max als dit nodig is

Met wat heb je dit dan gevuld ?
Ik wil dit ook gaan doen , want de algen zitten allemaal op dezelfde plant en het is ontzettend lelijk.
 
Marcel top uitleg en weer wat geleerd
zat me al een hele tijd af te vragen waarom ik in de 1 bak wel ijzer meet en de ander niet terwijl ze verhoudings-wijs het zelfde krijgen
nu met jou uitleg wordt het me duidelijk
 
Met wat heb je dit dan gevuld ?
Ik wil dit ook gaan doen , want de algen zitten allemaal op dezelfde plant en het is ontzettend lelijk.

Ik neem 250 ml kraanwater en 30 ml easycarbo (eerst de carbo in de fles dan pas het water dit mengt beter)laat dit Max 10 minuten zitten op het blad tenzij het blad droog wordt ..dan gelijk na sprayen met alleen kraanwater... volgende dag zie je de baardalg roze/paars kleuren en na een tijdje weg
 
Wilt u weer ijzer meten??? Dat kan.

Stap 1. Stekker van de uvc unit opzoeken. En deze met een stevige ruk uit het stopcontact trekken.

Dan heeft u weer meetbaar ijzer in de bak.

Maar goed ff serieus. Ik heb mij destijds behoorlijk ingelezen over het effect van uvc op trace metals en met name ijzer.
De uvc breekt de chelaten af. En ijzer is dan een element dat zeer snel bind met van alles en nog wat.
Fosfaat is een hele bekende, maar ook organisch materiaal.

Het enige wat aan te bevelen is. Dagelijks doseren.
Daarnaast moet u zich ook bedenken. Een aquarium is een gesloten systeem. Er gaat niets uit.
Dus gooit u 1ppm ijzer erin, en u meet niets. Het ijzer is niet weg!!

Ik meet sinds de uvc altijd 0,0 ijzer. Maar mijn planten doen het perfect.

Daarnaast heeft een plant al snel voldoende ijzer. Bij een nitraat van 10mg/l is al een ijzer van 0,03 mg/l ruim voldoende.
De gangbare 0,1 is al 12x overdosering!

Zie ook.
http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/spoorelementen-toevoegen-zin-of-onzin

Kijk weer wat duidelijk ;)
 
Zo vandaag groot onderhoud gedaan ...

Planten gesnoeit,, de blyxa voor de helft verplaats en wat ruimte gecreëerdie

En een open vlak en een straatje gemaakt dit geeft toch wat meer rust

Water waardes

Ph 7.0
Kh 8/9
No3 10
Po4 1
Ijzer 0.25
Licht 80% met 9 uur licht ... ik zie nu verschil met de baardalg . Deze groeit niet meer tot nauwelijks en begint schone plekken tever tonen .... en de bruinalg is nog klein beetje aanwezig maar niet storend bak draait sinds gister 2 maanden en tot nu toe tevreden ;)

Foto geeft een witte waas dit komt door me ijzer toevoeging

20170421_175709.jpg
 
wauw man, echt mooi !

Ik heb trouwens algen bestreden zoals je me zei, en het werkt, maar voor de moment is mijn bak een grote ramp haha .
 
wauw man, echt mooi !

Ik heb trouwens algen bestreden zoals je me zei, en het werkt, maar voor de moment is mijn bak een grote ramp haha .

Mooi dat het werkt .... baardalg is een alg die veeeeeel geduld vraagt en is niet zomaar weg ...

Rick
 
Heel gaaf! Vooral plaatjes gekeken maar vind de laatste inrichting toch het mooist. Idd rustig, maar toch vol met planten!
 
  • Leuk
Waarderingen: dice

Terug
Bovenaan