2 mannen en 1 vrouw en hopelijk veel kleintjes?


B

bezetxyz

Guest
Hoihoi,

een paar dagen terug had ik mij en mijn 6 sluierstaartjes aangemeld.. Ik heb drie grotere sluierstaarten en drie kleintjes waarvan het geslacht nog onbekend is. Van de drie grote zijn er 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Sinds vanachtond zie ik dat de twee grote Ryukins telkens achter het vrouwtje telescoopoog zitten. Ik heb hier al veel gelezen en video's op youtube bekeken over hun paargedrag en alles wat erna komt, maar toch heb ik nog een aantal vragen.

vraag 1: Is het een beetje gek dat zij in de herfst pas paren ipv lente/ zomer? Hoewel zij binnen staan kan ik het ook wel begrijpen, maar is dit niet slecht voor de nakomelingen?

Vraag 2: Ik las dat er een hoop hormonen vrij komen en het water flink bevuilt kan worden.. Zal ik de drie grote vissen apart plaatsen, zodat de drie kleintjes er geen last van krijgen?

Vraag 3: Ik wil de eitjes graag houden en uit laten komen. Ik las dat ik de eitjes met de plantjes over kan verhuizen naar een andere bak. Maar ik kan mij voorstellen dat heel veel eitjes verloren gaan die op de grond zijn gevallen of tegen het ruit is aangeplakt?

Vraag 4: Als het beter is om de vissen alvast over te zetten en na het eitjes strooien weer terug te doen in hun oude grote aquarium.. Kan ik hun beter in een 100x50x40 aquarium doen of in een 60x30x40. Daarmee rekening houdend met de kleitnjes die uitkomen?

Groetjes, Mandy
 
Update: Ik heb de 60x30x40 aquarium opgestart en helemaal in orde gemaakt
(pompje erin, 50% aquariumwater 50% vers kraanwater, 4 bosjes planten voor de eieren, geen grind/ zand omdat baby sluiers te erg vervuilen volgens forum)

Hierna heb ik de drie grote vissen met mijn hand gevangen en overgezet in de kweekbak. Het gevolg is dat de drie grote vissen helemaal verward waren en niks meer deden, behalve beetje hangen en wat rond knabbelden.. Ik heb de drie vissen misschien maar 10 minuten daarin gelaten en trok de conclusie dat het absoluut GEEN GOED idee was.. heb de vissen meteen gevangen en terug gezet in hun oude aquarium.

In hun huidige grote aquarium heb ik zo ver mogelijk (aan de overkant) van de filter een hoekje gemaakt met 4 bossen waterplantjes. Die kunnen zij gebruiken als "kraamkamer". De twee mannetjes zitten niet meer achter het vrouwtje aan en het vrowtje is een beetje aan het rondhangen tussen de plantjes.

Wat heb ik hiervan geleerd: Verstoor nooit de natuur! Gewoon de vissen hun gang laten gaan in hun vertrouwde omgeving en dan maar zien te redden wat er te redden valt aan eieren.. Door mijn handelen heb ik hun paringsgedrag verstoord en de vissen een hoop stress geleverd..
 
558392bezetxyz_0_84_img_20150916_135526.jpg


De oranje telescoopoog met zwarte vinnen (Impact) is het vrouwtje die door twee mannetjes wordt achterna gezeten. Achter haar zie je de vier bosjes planten die een kraamkamer moet voorstellen.

589217bezetxyz_0_84_img_20150916_135746.jpg


Impact zwemt wel rond in het aquarium, maar gaat dan toch weer terug naar de kraamkamer..
Hopelijk komt het nog goed met hun.
 

Terug
Bovenaan