2 kleine of 1 mega filter.


R

Redback81

Guest
Beste mensen:

een soortgelijk bericht heb ik al eerder geplaatst maar nu iets anders verwoord:

binnenkort koop ik een 250-50-60 bak en ga daarin mbuna houden.
ik wil absoluut geen bioloog, alleen maar potfilters. dus bespaar je de vraag waarom ik geen bioloog wil :p

nu is mijn vraag: ik heb zelf een tetra 1200 litr . is het wijs om daar nog eenzelfde filter bij te kopen? of kan ik beter voor een hele grote jongen gaan zoals een eheim prof 3 1700???

bedankt voor al jullie wijsheden alvast ;)

Groetjes
 
Sowieso is 2 filters handig dus ik zou er een bijkopen. Als je een filter schoonmaakt heb je een buffer van een andere. Overkill kan haast niet, dus wat let je.

Als het een geld kwestie is dan zou ik een revisie setje in een marktplaatsmodel zetten. Maar dat lijkt met geen probleem als je een 2.5 meter op wilt starten :)

Gewoon doen.
 
ok top!! nee het is geen geld kwestie. ik wil het alleen gewoon in een keer goed doen en ben bang dat die 2 tetra potten niet voldoende zullen zijn. overkill kan inderdaad niet en ik was van plan er ook een behoorlijk aantal mbunas in te plaatsten. vandaar de twijfels.
 
Tuinkabouter,.. ik weet het. ik zie het alleen niet zitten. ik kan er ook geen zinnig antwoord op geven . soms wil je gewoon liever daar mee door waar je een goede ervaring mee hebt ;)
 
Waarom geen zware fluval aanschaffen of de zwaarste JBL 1902 dat is ook een zware filter.
 
2x tetratec 1200 is te weinig net als 1x eheim 2080, zeker als die vol zit met Mbuna

Moet eerder denken aan 2x eheim 2080.
 
Ok ok en mijn bestaande filter in combi met 1 zo'n zware jonge dan? Is dat een idee? Of zitten daar ook weer nadelen aan?
 
Met 2 werken is beter want mocht er een probleem met een van beide zijn dan heb je nog een buffer die doordraait.
 
Ik had toen ik van 80 cm naar 150cm ging een jbl 901 en daar een jbl1501 naast gezet. Al heel snel is de 901 vervangen geworden door nog een 1501.
Bigger is better en voor mij geld als er een filter kapot gaat, dan heb ik de tijd om een nieuwe bestellen. Als jij een zwaar filter heb en een te kleine en de zware gaat kapot, dan us dat zeer vervelend.
 
Ik vind het ook altijd beter om 2 filters te hebben dan 1 want als dan net die ene kapot gaat dan kom je dik in de problemen als je geen 2de hebt en je kan wel zeggen dan koop ik er snel ene maar die is dan nog niet ingedraaid en das vervelend.
Ik zou 2 x JBL e 1902 ook wel op deze bak zetten en die moeten dat met z'n 2en probleemloos aan kunnen.
 
Ik zou als je er ruimte voor hebt, zeker 2 filters plaatsen. Dat is beter met onderhoud. Tevens zijn 2 kleinere filters stiller als 2 grote.

Ik zou een filter uit de zeheim classic serie aanraden. De 1500xl.

Staar je niet blind op pompvermogen. De meeste filters met mandjes hebben zogenaamd meer wateropbrengst.
Maar heb gemerkt dat de filter werking minder is. Er gaat namelijk een deel van het water langs de manden.

Bij de classic serie, moet al het water door het filtermateriaal. Geen mandjes. Dus betere werking.
 
Persoonlijk vond ik met mandjes prettiger met onderhoud, maar denk ook dat het meer een kwestie is van smaak
 
Op zich is manden wel makkelijk maar aan de andere kant moet je goed opletten bij het terugplaatsen en ik ga mee met Marcel zn opmerking dat ze water langs de manden laten ontsnappen. Ik had via de 901 de co2 lopen maar dat loste niet goed op en ging deels erlangs denk ik en dat probleem heb ik nu niet met de 2213.
 
Een tweetal van die tetratec is echt te weinig. Daarmee kom je op 2400 l/h bruto --> +- 1500l/h netto, dus maar 2x je bak inhoud.

Een koppel 2080 zou ook minder verbruiken (25w/stuk vs 65w) dan de enkele 1500XL classic en heeft meer filtervolume met wat grotere doorstroming.
Netto haal je met een koppeltje 2080's een 3a4-tal keer de inhoud van je aquarium, dus dat lijkt me optimaal?
Je kan de beide aan elkaar koppelen en met spraybars over de gehele achterwand van je bak laten uitstromen en op vier punten instroom plaatsen.
De stroming is zo minimaal voor je vissen.
 
Mbuna kunnen stroming opzich best wel waarderen.

stroming is ook noodzakelijk in een Mbuna bak om het vuil tussen de stenen uit te blazen.
 
Over het algemeen hebben malawi's toch graag wat stroming in de bak en Tanganjika's ook wel denk ik.
 
Een tweetal van die tetratec is echt te weinig. Daarmee kom je op 2400 l/h bruto --> +- 1500l/h netto, dus maar 2x je bak inhoud.

Een koppel 2080 zou ook minder verbruiken (25w/stuk vs 65w) dan de enkele 1500XL classic en heeft meer filtervolume met wat grotere doorstroming.
Netto haal je met een koppeltje 2080's een 3a4-tal keer de inhoud van je aquarium, dus dat lijkt me optimaal?
Je kan de beide aan elkaar koppelen en met spraybars over de gehele achterwand van je bak laten uitstromen en op vier punten instroom plaatsen.
De stroming is zo minimaal voor je vissen.

En dat zeg ik net. Denkfout.

Een deel van het water gaat echt langs de mandjes. Dus je filterd niet beter. Ondanks meer volume en stroming.
De classic heeft niet voor niets zwaardere motors en minder doorstroom.
Al het water moet door de filtermassa. Kan er niet langs.

Maar goed. Gemak of een goed filter.

Als ik eerlijk ben. Denk ik dat die ene Eheim 1500xl de 2 2080’s zo aan de kant filterd.
 
1500XL (2260) is wel echt een bom van een filter.

maar zou er alsnog wel 2 in en 2 uitstromen aan vastmaken, je hebt namelijk wel een bak van 2,50meter.

Iemand trouwens ervaring met de geluidsproductie van dit filter? 65w motor is nogal wat namelijk.

PS: zei het net al maar je moet in een Mbuna bak echt geen dooie gebieden krijgen, dan gaat vuil zich opstapelen tussen de stenen en dat ga je niet zomaar even schoonmaken. extra stromingspomp bied daarin ook een uitkomst.
 

Terug
Bovenaan