2 Jebao RW-4 of één RW-8?


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Ik heb een bak van 60x60x40 en ik zou willen weten wat beter is, 1 Jebao RW-8 of 2 Jebao RW-4. Het liefst zou ik een gyre, of een namaak ervan willen hebben, maar die zijn er pas pas vanaf 12.000 l/h en dat is natuurlijk te veel ( 80x mijn bak...).
 
Ik moet erbij vermelden dat ik alleen softies (zoa's, oortjes, ledergorgonen en leders) en lps ga houden, met hooguit een paar montipora platen en één of twee stylopora's.
 
Waarom ga je niet voor de Sicce die Frits ook verkoopt? Wij hebben de 2000 en die voldoet erg goed.
 
Waarom ga je niet voor de Sicce die Frits ook verkoopt? Wij hebben de 2000 en die voldoet erg goed.
Die heb ik nu ook. Ik gebruik nu 1 1000 en 1x 2000, maar dit is te weinig. Ik moet tussen de 4000 en de 8000 l/h hebben, dus ik zou drie tot vier sicce in mijn bak moeten hangen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Daarbij hebben de jebao een controller, wat ook wel fijn is.
 
Ik zou voor 2x een sw/rw 4 gaan. Met twee pompen kun je er beter voor zorgen dat er overal goede stroming is en dat je dus niet een plekje ergens achter een steen mis.
Dit zijn naar mijn ervaring erg goede pompen die erg stil zijn, makkelijk schoon te maken en een fijne controller.
 
Ik zou voor 2x een sw/rw 4 gaan. Met twee pompen kun je er beter voor zorgen dat er overal goede stroming is en dat je dus niet een plekje ergens achter een steen mis.
Dit zijn naar mijn ervaring erg goede pompen die erg stil zijn, makkelijk schoon te maken en een fijne controller.
Ok, besloten ;)
 
Een gyre kan je gewoon instellen hoor , ook op heel laag debiet .
RW-4 heb ik ook , hou er rekening mee dat deze best hard zoemen in pulsing mode (hier toch in elk geval)
Voor jou bakje kan je met 2 stuks wel wat waterverplaatsing op gang zetten , bv. 1 continu en de andere flink op en af .
Een tunze daarentegen veel stiller (ook de grotere japen), maar een stukje duurder en meer wideflow .En volgens mij is een tunze ook een stuk zuiniger in stroomverbruik .
 
voor het geluid kan je beste de nieuwe qp8 nemen of rw8, deze zijn een stuk stiller als de 4..
ik heb de rw8 gehad in een cubicus cf (60x50x60) en dat ging goed..

cp25 van jebao als je een "gyre" pomp wil.
ik heb lange tijd 2x de cp40 draaien.

let wel op dat de cp25 beroerd schoonmaken is, het is veel meer werk dan een rw pomp.. en ook een cp25 (als alle jebao pompen) verliest flink debiet als deze vuil wordt..

eventueel een tunze 6040? kleine pomp, makkelijk te verstoppen..
stil..
indjrecte stroming door de deflector.. en onverwoestbaar (wel iets duurder)

ik zie mij zelf wel afstappen van de jebao's.. vooral het missende debiet als ze vuil worden begint mij te irriteren
 
Oh, ik wist niet dat de CP 25 ook een controller had. Nu nog een verkoper vinder (ebay misschien?) Dat het vuil wordt vind ik niet erg, ik mil mijn pompen toch zo schoon mogelijk hebben ivm. het opvallen op de achterwand.

Edit: Ik zie ze nu nieuw op ebay voor 80 dollar, dat is dus net zo duur als een rw8, en de helft van wat ze in nederlandse winkels vragen (naast het feit dat ze hier niet verkrijgbaar zijn)
 
let wel op dat de cp25 beroerd schoonmaken is, het is veel meer werk dan een rw pomp.. en ook een cp25 (als alle jebao pompen) verliest flink debiet als deze vuil wordt..

Lang geleden dat ik dat nog eens gedaan heb , volgens mij eind vorig jaar :oops:
Maar die gyres maak ik niet meer open als het niet echt nodig is , heb het idee dat ze daar niet beter op worden .
Gewoon in de azijn leggen en daarna laten draaien .
Kom je trouwens die groffe rotors nog wel eens tegen ?
Tegenwoordig zijn het van de kleine met veel schoepen . De eerste waren er maar 3 of 4 , die gingen toch beter .
 
ik heb alleen china gyres op dit moment.

maxpect xf130 serie had 4 blad rotors, deze braken snel..
of de 1e serie xf150 4 had weet k niet.

mijn 2x jebao cp40v3 hebben geloof k 8 of 10 bladen..
 
Vraagje, als ik op de Jebao site kijk zie ik de RW serie als laatste staan.

Ik ben in een winkel geweest en die zegt dat de SW15 het laatste model is en de RW15 eruit gaat. Hij heeft voor mij de SW15 besteld.

Weet iemand of dit ook klopt? Wat zijn de verschillen tussen de RW en de SW?
 
Sw moet nieuwer zijn, in principe. Er zijn waarschijnlijk meerdere problemen van de rw voorkomen, en er zijn misschien een paar instellingen meer.
 
ik heb begrepen dat er iets aangepast is in de ophanging / rubbers waardoor de sw versies iets stiller zijn.
 

Terug
Bovenaan