2 externe heaters


H

haatweeoo

Guest
Dag,
is het mogelijk 2 hydor ETH na elkaar te plaatsen,dus 2 maal 300 watt,
of beter 1 op de in- en de ander op de uitlaat van het filter?
 
Dat wordt ongeveer 480 liter.
In de winter is de nacht temperatuur hier 16-17 graden Celsius,boven nul...
 
Ja hoor, kan prima achter elkaar. Het verschil tussen in- en uitstroomtemperatuur is minimaal bij die dingen (dus de ene krijgt bijvoorbeeld 23 graden water voor z'n kiezen en de volgende 23,1 graden water).
 
Dag,
is het mogelijk 2 hydor ETH na elkaar te plaatsen,dus 2 maal 300 watt,
of beter 1 op de in- en de ander op de uitlaat van het filter?

Hoi! in deze topic is een calculator kan je mooi uitrekenen hoeveel watt je heater kan zijn:
https://www.aquaforum.nl/threads/aquarium-heater-calculator-wel-correct.159515/

Wellicht is 1 heater voldoende. Ik heb geregeld gelezen dat er niet te veel overcapaciteit in moet ivm verlagen van risico van droogkoken bij weigering uitschakelen.
Een kleinere heater geeft ook als voordeel dat hij langer aanblijft en dan ook minder schakelt wat beter is voor de levensduur.

Tenminste, dat lees ik op het web bij meerdere plaatsen. Om die reden begin ik eerst met een 100W+50W voor een 270L bak (heb ik nog liggen) maar de calculator zegt 93W bij 6graden temperatuurverschil in de winter.

Ook is het best interessant eens te verdiepen in bi-metaal vs digitaal. Ik heb ook eens naar die Hydor gekeken best een mooi ding en mooi uit zicht!

succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie ook nog wel een voordeel als redundantie. 2 stuks is altijd beter dan 1 stuk. Ook al zitten ze op de zelfde groep in je meterkast.

Ik zou denk ik eerder kijken of ik niet een 2e filter kan neerzetten. Dan heb je die ook redundant en kun je op beide filters 1 verwarming aansluiten.
 

Terug
Bovenaan