2 de filter aanschaffen.


sander058

Well-known member
Lid geworden
28 december 2015
Berichten
657
Locatie
Zevenhuizen, Groningen
ik ben van plan om voor mijn jawel rio 180 een tweede filter aan te schaffen op dit moment heb ik een tetra tec 700 extern filter draaien. er zitten 3 sluierstaarten in.

nou heb ik een aantal vragen:

- wat is een goed filter en hoe groot zou ik die dan minimaal zijn.

- ik heb soms last van groene zweefalg zal een tweede filter dit oplossen? of zou er dan een uv filter moeten komen.

noem een aantal filters en ervaringen zodat ik een lijstje kan maken voor de aanschaf.

alvast bedankt
 
Ik had vroeger een Juwel vision 180; Had er de binnenfilter op draaien en een externe filter JBL E701 greenline. Dit werkte heel goed. De filters alleen zullen de zweeflag niet oplossen denk ik.
Volgens wat ik weet en hier lees zal het aan de waterwaarden en de verlichting liggen. UV filters zouden wel werken.
Misschien waterwaarden eens doorgeven.
 
Kijk voor een filter met meer inhoud.

Die 700 is prima , als er gewone vissen inzitten.

Kijk voor een Eheim ,of JBL. op Marktplaats. met meer volume.
2 filters is best goed, maak je ze om en om met 2 weken, of wat meer schoon. .
 
ja.. ex 700 verzet 700l/u bruto. volgens mij kan je op een bak met sluiers best nog een filter met zo´n zelfde vermogen (meer zou ik niet doen) erbij zetten

JBL E701 bijvoorbeeld. of dat helpt voor de zweefalg... dat denk ik niet.
 
Kijk voor een filter met meer inhoud.

Die 700 is prima , als er gewone vissen inzitten.

Kijk voor een Eheim ,of JBL. op Marktplaats. met meer volume.
2 filters is best goed, maak je ze om en om met 2 weken, of wat meer schoon. .

aan wat voor volume moet ik dan denken.
 
Ik had vroeger een Juwel vision 180; Had er de binnenfilter op draaien en een externe filter JBL E701 greenline. Dit werkte heel goed. De filters alleen zullen de zweeflag niet oplossen denk ik.
Volgens wat ik weet en hier lees zal het aan de waterwaarden en de verlichting liggen. UV filters zouden wel werken.
Misschien waterwaarden eens doorgeven.
[en en de verlichting liggen. UV filters zouden wel werken.


PH = 7 , KH = 5 , NO3 = 25mg/l , PO4 = 0,25mg/l , CO2 kom ik uit op ongeveer 19mg/l ik heb ong. 50 bellen per minut. temperatuur is kamer temperatuur koud water vissen. NO2 = 0mg/l , NH3 = 0mg/l en NH4 = 0mg/l
getest met sera aqua test box.

ik denk zelf dat het aan het licht lag wat lang aanstond heb dit al terug gebracht en ben benieuwd of ik verandering zie
 
Die 700 is prima , als er gewone vissen inzitten.

Klopt maar deze vissen vervuilen wat meer als het goed is. Dat groene water zie je ook wel als er weinig co2 inzit of dat er veel licht invalt van buiten bijvoorbeeld.
 
Daar is de UV-c voor. die maakt het weer goed.

Heeft niets met co2 te maken,hoor.

En verlichting ook niet. brand hier ook de hele dag.
 
Daar is de UV-c voor. die maakt het weer goed.

Heeft niets met co2 te maken,hoor.

En verlichting ook niet. brand hier ook de hele dag.

maar het wordt niet voor niks groen heb de verlichting naar 6 uur geschroefd verandert inderdaad niks. maar waar komt de groene zweef alg dan vandaan?

ten tweede dan zou ik een uv-c er tussen moeten plaatsen maar snap niet echt welke dan geschikt is voor een JBL E701.
 
Dan zouden mijn 12 bakken ook groen zijn. van 8 uur in de morgen , tot 9 uur in de avond.

Kan ook van teveel water verversen kunnen zijn.
ER zijn ook kleine UV-C , die je op de uitstroom kunt plaatsen, Dan snij je die slang zover mogenlijk bij de pomp door.
Dat je weinig verlies op de slang hebt.

Kijk bij www.Aquaplantsonline.nl Bij UV-c.
kost ong 23 euro.
EKyIsdZewEGTHhbqxym_LxSM6qMv-s_6.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zouden mijn 12 bakken ook groen zijn. van 8 uur in de morgen , tot 9 uur in de avond.

Kan ook van teveel water verversen kunnen zijn.
ER zijn ook kleine UV-C , die je op de uitstroom kunt plaatsen, Dan snij je die slang zover mogenlijk bij de pomp door.
Dat je weinig verlies op de slang hebt.

Kijk bij www.Aquaplantsonline.nl Bij UV-c.
kost ong 23 euro.
kR-t6k7p6rF3ItOLCMD_Afk-G9PUlnLL.jpeg

ik heb als uitstroom een spraybar. wat bedoel je dan met ''snij je die slang zover mogelijk bij de pomp door''
 
ik zou zeggen een e701 of eenzelfde als je al hebt erbij. Die UV-c zet je zeg maar tussen je filter en je uitstroom.

Je hebt een slang lopen tussen je filter en je uitstroom, de Uv-c zet je dan zo dicht mogelijk bij je filter zeg maar, om zo min mogelijk verlies van uitstroom te hebben. Dus klein stukje slang tussen filter en UV-c, en dan langer stukje slang tussen Uv-c en je spraybar!
 
Overigens komt de zweefalg doordat je bak waarschijnlijk niet in evenwicht is. Met een UV filter haal je die alg er wel uit, maar dat betekent niet dat je bak dan wel in evenwicht is. Hoeveel watt licht hangt er boven en hoe lang staat dat aan? Heb je lichtreflectoren? Heb je veel planten in je bak? Staat de uitstroom op de oppervlakte of eronder? Heb je veel planten in je bak? Belucht je je bak met een zuurstof steentje? Hoe vaak en hoeveel ververs je?
 
Overigens komt de zweefalg doordat je bak waarschijnlijk niet in evenwicht is. Met een UV filter haal je die alg er wel uit, maar dat betekent niet dat je bak dan wel in evenwicht is. Hoeveel watt licht hangt er boven en hoe lang staat dat aan? Heb je lichtreflectoren? Heb je veel planten in je bak? Staat de uitstroom op de oppervlakte of eronder? Heb je veel planten in je bak? Belucht je je bak met een zuurstof steentje? Hoe vaak en hoeveel ververs je?

heb 2 filters nu een tetra tec 700 en een jbl e701 spray bars staan gericht op voorruit en zo cirkelt het water rond. heb snelgroeiers in de bak staan en de verlichting is 50w t5 lampen in de juwel kap. deze had ik al teruggeschroefd naar 6,5 uur. ik heb er geen zuurstof steen in. en ik ververs 1 x in de week rond de 50% a 60% en elke dag een emmer voor de poep rommel enzovoort
 
ververs je niet teveel water? 1x in de week 50% is goed hoor maar daarna nog elke dag een emmer is misschien wat overdreven.
 
Overigens komt de zweefalg doordat je bak waarschijnlijk niet in evenwicht is. Met een UV filter haal je die alg er wel uit, maar dat betekent niet dat je bak dan wel in evenwicht is. Hoeveel watt licht hangt er boven en hoe lang staat dat aan? Heb je lichtreflectoren? Heb je veel planten in je bak? Staat de uitstroom op de oppervlakte of eronder? Heb je veel planten in je bak? Belucht je je bak met een zuurstof steentje? Hoe vaak en hoeveel ververs je?

Ik ben het ermee eens dat je ook op zoek moet naar de oorzaak.
 
Werk je met de EI index of andersoortig plantenvoedingschema?

Anders zou ik zeggen dat je teveel water wisselt. Met 90 liter per week en elk dag nog 10-15 liter ververs je bijna de totale inhoud per week. Dan krijgt de bak ook geen kans om in biologisch evenwicht de komen mijns inziens.
 
Werk je met de EI index of andersoortig plantenvoedingschema?

Anders zou ik zeggen dat je teveel water wisselt. Met 90 liter per week en elk dag nog 10-15 liter ververs je bijna de totale inhoud per week. Dan krijgt de bak ook geen kans om in biologisch evenwicht de komen mijns inziens.

ik voeg van dennerle s7 vitamix en e15feractiv en v30complete dit voeg ik toe zoals het wordt aangegeven en als ik dan de helft ververs voeg ik ook weer de helft aan toe
 
Ik zou eens proberen 2x per week 20% te verversen in plaats van 1x 50 en te stoppen met de dagelijkse emmer. De ontlasting kan wel een dag of 2-3 op de bodem blijven liggen, als het goed is zorgen de bacteriën wel voor de afbraak. Ik vermoed dat de oorzaak ligt bij teveel waterwissels. Te veel troep zal je in elk geval niet hebben in je bak en met de voedingsstoffen zit het ook wel goed.

Ook kan je tijdelijk flink wat bossen waterpest bijzetten om je bak versneld in evenwicht te krijgen.

Succes:thumbs:
 
Ik zou eens proberen 2x per week 20% te verversen in plaats van 1x 50 en te stoppen met de dagelijkse emmer. De ontlasting kan wel een dag of 2-3 op de bodem blijven liggen, als het goed is zorgen de bacteriën wel voor de afbraak. Ik vermoed dat de oorzaak ligt bij teveel waterwissels. Te veel troep zal je in elk geval niet hebben in je bak en met de voedingsstoffen zit het ook wel goed.

Ook kan je tijdelijk flink wat bossen waterpest bijzetten om je bak versneld in evenwicht te krijgen.

Succes:thumbs:

die bossen waterpest die groeien wel door ;) bedankt voor de tips!
 
Dat is het, hoor. Dat water verversen.
Had ik ook eens lang geleden.
Toen de aquael 500 gekocht.
 
Sander heeft wel 3 sluiers in de bak en dat zijn redelijke vervuilers.
 
Sander heeft wel 3 sluiers in de bak en dat zijn redelijke vervuilers.

Dat is waar, 60l per sluier is ook wel al aan de krappe kant. Maar met 2x 700l/u filters en 2x per week 20% wisselen zou het denk ik wel goed moeten gaan. Goed de vissen in de gaten houden @sander058 komende tijd, als het ammoniak niveau te hoog wordt merk je dat wel aan het gedrag van je sluiers. Dan gaan ze veel wilder door de bak.

Bouw je waterwissels ook geleidelijk iets af komende weken omdat je nieuwe filter ook nog tijd nodig heeft om een denitrificerende bacteriecultuur op te bouwen!
 

Terug
Bovenaan