180L gezelschapsaquarium van Mafkees (Dubai 100)


Wellicht dat ik dat ga doen. Ik wil er eigenlijk van dat amazone kikkerblad o.i.d. in leggen. Die maken van die mooie lange wortels.
Vraag eens na bij Dirk Bazuin . De helft van het forum heeft drijfplanten van hem en zijn erg leuk hoor .
 
Tijd voor een foto'tje :D
Heeeelemaal links staan nu enkele plukjes vallisneria die ik over had van mijn 30L bakje. Gek genoeg zijn ze niet afgestorven sinds ik de visjes overgezet heb. Er is namelijk al 1,5 week geen licht aan geweest of water ververst in die bak omdat 'ie leeg is op wat slakken na.

Aan het wateroppervlakte in het midden hangt een klein steeltje braziliaanse klimop met 2 blaadjes aan een touwtje te dobberen. Ik hoop dat hij wortels gaat schieten en mooi gaat uitwaaieren. Zo hoop ik een mooi veilig plekje voor de goerami's die erin komen te creëeren.

na.jpg
 
Erg mooi hoor mafkees! Leuk om te zien dat eenzelfde bak, met dezelfde planten toch heel anders eruit kan zien. Geen problemen gehad ook met de planten dat blaadjes glazig werden ofzo?
Leuk hoor... Ik ga je fototopic hier zeker volgen!

Grtz Anke
 
Erg mooi hoor mafkees! Leuk om te zien dat eenzelfde bak, met dezelfde planten toch heel anders eruit kan zien. Geen problemen gehad ook met de planten dat blaadjes glazig werden ofzo?
Leuk hoor... Ik ga je fototopic hier zeker volgen!

Grtz Anke
Dankjewel voor het compliment Anke!

Het afsterven van een blaadje hier en daar ga je niet voorkomen. Dat heeft namelijk ook te maken met de overgang van de plant tussen emers en submers (kort gezegd: ze worden boven water gekweekt en als jij ze dan plots onderdompelt is dat best een schok!). Ik heb al wel het nodige bijgesnoeid maar er zaten geen gekke dingen tussen. Houd gewoon in de gaten dat de planten elkaar niet verstikken.

Ik heb 0 planten verloren en alles is van zeer goede kwaliteit. Het groeit als een malle ook.
 
Dankjewel voor het compliment Anke!

Het afsterven van een blaadje hier en daar ga je niet voorkomen. Dat heeft namelijk ook te maken met de overgang van de plant tussen emers en submers (kort gezegd: ze worden boven water gekweekt en als jij ze dan plots onderdompelt is dat best een schok!). Ik heb al wel het nodige bijgesnoeid maar er zaten geen gekke dingen tussen. Houd gewoon in de gaten dat de planten elkaar niet verstikken.

Ik heb 0 planten verloren en alles is van zeer goede kwaliteit. Het groeit als een malle ook.

Ja, weet ik (emers/submers) vandaar ook dat ik het je vroeg! Ik was ook zeer blij met de kwaliteit (en de kwantiteit) van de planten in dit pakket. Het past maar net in de bak zeg maar :D. Ik heb ze Idd met mooie tussenruimte geplant
 
Een foto op juist de goede moment! Wel mooi zo, die Braziliaanse klimop;)
Haha, ja inderdaad een geluk dat ik net keek. De Braziliaanse klimop is mijn favoriete plantje!

Helaas zie ik mijn planten zelden parelen. Ik vermoed dat dat van doen heeft met het toevoegen van Easycarbo (100% aanbevolen hoeveelheid voor zwaarbeplante tank). Dat zou zuurstof uit her water wegnemen meen ik te weten. Slechts heel af en toe op het einde van de 7,5 uur licht die ze nu krijgen zie ik een bubbeltje of wat opborrelen.
 
Ik had vroeger ook Braziliaanse klimop, helemaal in het begin (de opstart) van mijn Rio 180.
Jammer genoeg heeft die het niet overleeft, maar ga binnenkort toch wel eens wat nieuwe stekjes halen denk ik;)

Hier heb ik ze ook nog niet vaak zien borrelen hoor, nog maar 2 keer in de tijd dat ik aquariums heb;)
 
Ik had vroeger ook Braziliaanse klimop, helemaal in het begin (de opstart) van mijn Rio 180.
Jammer genoeg heeft die het niet overleeft, maar ga binnenkort toch wel eens wat nieuwe stekjes halen denk ik;)

Hier heb ik ze ook nog niet vaak zien borrelen hoor, nog maar 2 keer in de tijd dat ik aquariums heb;)
Jammer inderdaad! Ik zou het zeker doen. Het is een prachtige plant die mooi laag uitwaaiert bij voldoende licht.

Hoeveel licht geef jij je plantenbak?
 
Das een pareltje van een foto he Mafkees en je bak ziet er super uit.Keep up the good work I say.:thumbs:
 
Vanavond even langs de LFS geweest en we hebben 6 corydoras julii verwelkomd in ons aquarium. Qua acclimatiseren: ik heb ze ca. 1,5 uur overgedruppeld (nou ja, het was een klein straaltje). Hopelijk doen ze het goed. Voor nu zitten ze veilig in de plantenmassa te schuilen en sommige grondelen al een beetje rond!
https://www.aquainfo.nl/artikel/corydoras-julii-luipaard-pantsermeerval/

Ze hebben wel direct de tetra's van hun favoriete chill-plekje verstoten, die durven er niet mee te komen en scholen nu rustig samen aan de voorzijde.. :D

Morgen maak ik foto's. Het licht blijft uit vandaag.
 
Even wat foto's geschoten van de corydoras. Er zitten er 6 in maar ik krijg ze niet met zijn allen op de foto :D
20180414_1926531.jpg


20180414_1927431.jpg




Vanwege de algenproblemen heb ik vandaag maar 2 uur licht gegeven. Hopelijk genoeg om de planten niet lelijk te laten worden maar te weinig voor de algen om te vermeerderen.
 
Mooie Cory's... Blijft toch echt een van mijn lievelingssoorten de corydoras :smitten: ik had in mijn vorige bak... Vroeger:p... De sterbai, ook zo'n mooie vis!
 
En? Hoe gaat 't met jou bak mafkees? Groeit alles nogsteeds zo goed? Algen alweer onder controle?
Grtz Anke
 
En? Hoe gaat 't met jou bak mafkees? Groeit alles nogsteeds zo goed? Algen alweer onder controle?
Grtz Anke
Hoi Anke, leuk dat je even incheckt!
Het gaat wel weer prima met mijn aquarium. De alg is onder controle, de corydoras doen het goed (ik ben wel 1 corydoras KWIJT) en de planten groeien (nadat ik er wat verplaatst heb) weer redelijk.

Vandaag en gisteren heb ik me flink ingespannen om de stroming in mijn bak te verbeteren. Zie https://www.aquaforum.nl/threads/stromingsrichting-180l-aquarium.158019/

Volgens mij is dit wel redelijk gelukt met als eindresultaat twee 'do it yourself' lily pipe uitstromen. Voor nu ben ik tevreden!

20180419_225209.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu wel benieuwd naar het groeiverschil van dit plantenpakket in beide bakken :engel:
 
K... avond gehad hier.

Lekker bezig aan een grote schoonmaak ('nu sla ik geen enkel stukje over en dan blijf ik er minstens een week af!') waarbij ik de hardscape omstoot. Het stond prima gebalanceerd en ondersteund door stenen maar ik stootte er gewoon hard tegenaan. Alles knalde om. Niet tegen het glas en de vissen hebben ook geen gevaar gelopen maar het probleem is dat ik het niet meer gebalanceerd kreeg. Hierop heb ik de boel maar eruit gehaald. Het hele aquarium is weer een grote zooi doordat het substraat helemaal omgewoeld is hierdoor terwijl ik net 2 uur aan het schoonmaken geweest ben. Godver de godver...

Klein lichtpuntje: ik zag opeens piepkleine dingetjes rondzwemmen. BABY CORY'S!! Super super leuk.

Mega donker puntje: ik zag ook opeens wormpjes in mijn substraat. Ik kijk veel naar mijn aquarium en ze zijn me tot nu toe nog nooit opgevallen. Ze zijn wit, even wit als een plantenwortel. Sterker nog: ik dacht eerst dat het een plantenwortel was maar toen begon hij zich te verplaatsen. Ik heb er een stuk of 10 gezien. Wat moet ik hier nu weer mee..? Ik heb 3 weken geleden de planten van Aquaplantsonline erin gezet. Geen bleekdip of zo gedaan maar wel zeer grondig afgespoeld.
 
Ai das flink balen man hopelijk kun je er toch nog iets moois van maken en krijg je die wormen er uit.
 
Das balen Maf:( De jonge cory's is supernieuws!
De wormpjes kunnen opstartwormpjes zijn (maar ik heb het wel vaker mis;))
 
Pffff, flink balen dus al met al... Wormpjes heb ik geen idee van, hopelijk zijn die niet met je planten mee gekomen, want dan zou 't zomaar kunnen dat ik ze ook heb :help:. Ik heb ook niets anders gedaan dan de planten goed gespoeld en de wortels vrij gemaakt.

Wel leuk dat je al baby Cory's hebt! En is die ene die je kwijt was nu ook weer gesignaleerd?

Heb je inmiddels je bak weer in orde? Hopelijk wel... Succes iig!
 
Goed, zoals gezegd is alles omgeknikkerd enkele dagen geleden. Ik heb veel gescholden en het was even een motivatiedip maar je moet toch door! Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alles eens mooi op te frissen en om een nieuwe layout te bedenken. Ook heb ik wat planten verplaatst. De langste streng Braziliaanse klimop hangt nu aan een touwtje :D

Ik ben zeer tevreden met het resultaat. Ik vind het nu zelfs stukken mooier dan de eerdere indeling omdat het zoveel ruimer oogt. Dat was ook het grootste minpunt aan die gigantische berg hout uiteraard. En de vissen vinden de extra zwemruimte vast ook niet erg!

En wat vinden jullie, is dit een voor- of achteruitgang qua indeling?

20180423_233301.jpg


Oja en dan dit nog: BAH, kriebels!! Ik heb dus twee van de stukken hout uit de bak in een emmer liggen omdat de boel omgeknikkerd is en ik er geen doel meer voor heb. Ik wierp eens een blik in die emmer en ik denk hmm.. daar beweegt iets. Een baby cory die is meeverhuisd?? Dus ik voorzichtig de stukken hout uit de emmer getild om het diertje maar niet te pletten. Blijkt het een larve van een libelle te zijn!!!!! Brrrrr. Smerige insecten.

Nu twijfel ik dus heel erg of de vermeende baby cory's óók geen larven waren. Het moet wel. Ze zwommen hetzelfde namelijk maar deze had echt al pootjes. Gelukkig heb ik de tetra's er al zeker 5 op zien eten, dan hoef ik daar ook niet meer van te balen dus!

Bewust de kleine fotoversie erin gezet, klikken op eigen risico!

20180423_230305.jpg
20180423_230308.jpg
 
Jouw nieuwe layout oogt wel bijzonder mooi moet ik zeggen.:smitten:
Wat die mottige beesten betreffen bah bah bah wat een vieze rotbeesten zijn dat joch.:eek::stom:
 

Terug
Bovenaan