180L gezelschapsaquarium van Mafkees (Dubai 100)


Veel succes .
 
Dankjulliewel allen :D


Over drie à vier weken mogen de eerste vissen erin. Ik heb nog eens wat rondgekeken en het volgende visbestand is nu mijn favoriete optie:
-8 of 12 Melanotaenia Praecox/diamantregenboogvis, 2 man en 6 vrouwtjes of 3 man en 9 vrouwtjes respectievelijk. Ik neig naar de eerste optie van een kleinere groep zodat ik meer ruimte heb voor het overige visbestand. Ik heb een stromingspomp die max. 600L/u kan oppompen als toevoeging op mijn 400L/u externe filterpomp en deze vissen houden van flinke stroming dus dat zit goed. Ook hebben ze denk ik ruim voldoende vrije zwemruimte (ze zwemmen actief maar ze worden slechts 7 of 8 cm). De regenboogjes wil ik als derde introduceren.

-een klein scholenvisje dat het helderblauwe van de regenboogjes mooi complimenteert. Ik zit te denken aan Inpaichthys Kerri/blauwe koningszalm, zwemt namelijk ook graag actief en ze worden maar 4cm. Schooltje zo groot als de capaciteit van het aquarium aankan, als 'opvuller' ter maximum bezetting. Het moet niet te druk worden uiteraard! Daarom wil ik deze als laatste introduceren.

-Corydoras Trilineatus OF Corydoras Paleatus in een schooltje van 9 als bodembewoners. Beide soorten worden ca. 6 of 7 cm. Ik vind ze allebei prachtig dus dat wordt een muntje opwerpen (of mijn vriendin de knoop laten doorhakken ;) ). De cory's wil ik als eerste introduceren. Als het mogelijk is zou ik deze vervangen door een school van 9 botia striata maar deze worden een stuk groter (ca. 10cm) en dan blijft er denk ik te weinig capaciteit over. Wat denken jullie?

-een schooltje van 9 Otocinclus Vittatus/LDA023. Er zit er nog één in mijn huidige (mislukte) 30L bakje en ik vind het een prachtig visje. Hij verdient het gewoon om in een mooie school gehouden te worden en ze zitten in niemands 'vaarwater'. Deze groep komt er denk ik als tweede in omdat ik mijn huidige oto zo snel mogelijk gezelschap wil geven. Er ligt ruim 15kg kienhout in de bak dus ze moeten genoeg te eten hebben na de complete opstartfase gok ik.

Graag laat ik mij door jullie adviseren. Zo bedenk ik mij: is het geen slecht idee om de regenboogjes te combineren met de koningszalm? Ze zwemmen immers op dezelfde hoogte in het aquarium. Van de andere kant zijn beide soorten wel uiterst vredelievend en het verschil in grootte valt wel mee, de zalmpjes zullen dus niet zomaar opgegeten worden. Wellicht scholen ze zelfs samen!

Ook laat ik mij graag adviseren over of mijn bak (à 100x40x50) voldoende ruim is voor de regenboogjes. Het welzijn van de vis staat altijd voorop. Let op: van bovenaf gezien is de voorzijde (ca. 15cm breed van de 40cm) geheel bedekt met laagblijvende planten, dit is dus volledig vrije zwemruimte. In het midden staat het welbekende kienhout (ca. 20cm breed van de 40) met daarboven ca. 10cm waterhoogte. En de achterzijde (ca. 5cm breed van de 40cm) is gevuld met hoge achtergrondplanten; niet al te dik beplant maar het is niet als volledig vrije zwemruimte te beschouwen. Dit in acht nemende: zouden de regenboogjes erin passen?
 
Ik voorzie geen grote problemen met je bestand, ik zou alleen nog een paar maanden wachten met de otocinclus. Deze vis leeft op micro organismen die nog niet aanwezig zijn in een net ingedraaide bak. Zou je ze binnen nu en een paar weken al introduceren, dan is de kans groot dat ze verhongeren.
 
Het uitzoeken van het bestand is altijd weer een van de leukere dingen binnen de hobby.
 
!Ook laat ik mij graag adviseren over of mijn bak (à 100x40x50) voldoende ruim is voor de regenboogjes. Het welzijn van de vis staat altijd voorop. Let op: van bovenaf gezien is de voorzijde (ca. 15cm breed van de 40cm) geheel bedekt met laagblijvende planten, dit is dus volledig vrije zwemruimte. In het midden staat het welbekende kienhout (ca. 20cm breed van de 40) met daarboven ca. 10cm waterhoogte. En de achterzijde (ca. 5cm breed van de 40cm) is gevuld met hoge achtergrondplanten; niet al te dik beplant maar het is niet als volledig vrije zwemruimte te beschouwen. Dit in acht nemende: zouden de regenboogjes erin passen?
Gelet op wat ik hier uitleg: denken jullie dat een koppeltje of een kleine harem diamantgourami's erin passen? Die optie staat namelijk op een gedeelde #1 positie bij mij en mijn vriendin vindt ze mooier dan de regenboogjes. Dan combineer ik ze waarschijnlijk met een rustige en sierlijke tetra. Jullie gedachten hierover?
 
Update :D
De planten gaan echt keihard in die 5 dagen. En binnenkort komt de sterkere verlichting ook binnen!

20180328_105340.jpg


Ik zal me binnenkort maar eens verdiepen in hoe het snoeien etc. werkt. Dat ga ik nodig hebben op dit tempo!

Vanavond krijgen jullie wat close-ups van de prachtige planten als ik eraan denk. Het javamos heeft het wel erg moeilijk en het oogt stoffig (draadalg?).
 
De nieuwe verlichting is binnen. Van 8w+12w matige kwaliteit ledverlichting (Superfish) naar 2x39w A-merk T5.

NON-DE-KANONNEN wat een verschil!!!

Ik vind mijn bak direct 100x mooier. Ongelooflijk wat een kleur. Groen is ineens ECHT groen! Ik ben zeer benieuwd wat ik ga merken qua verschil in plantengroei. Ik schroef de belichting in ieder geval terug naar 6 uur per dag (het zat nu al op 10 uur) en ik voer het mondjesmaat op. Ik heb geen zin in een algenexplosie :D

Voor:
upload_2018-3-29_22-42-54.png


Na:
upload_2018-3-29_22-44-19.png


De tweede foto komt qua kleur niet eens in de buurt van hoe hij er in het echt bij staat.


upload_2018-3-29_22-47-32.png



Overigens:
Ik constateer wel wat alg langzamerhand. Ik voeg al Easycarbo toe (0,5 de aanbevolen hoeveelheid). Zal ik de hoeveelheid maar uppen dan?
upload_2018-3-29_22-45-42.png
 
Laatst bewerkt:
Toffe bak!

Dat op je hout is geen alg, dat is een schimmel. Dat ontstaat bijna altijd op nieuw hout in een aquarium. Niks aan de hand gaat vanzelf weg. Je kant t er een beetje afwapperen bij onderhoud.
 
Wat een beetje goede verlichting (niks mis met T5) al niet kan uithalen :juggle:

zeer mooi.
 
Toffe bak!

Dat op je hout is geen alg, dat is een schimmel. Dat ontstaat bijna altijd op nieuw hout in een aquarium. Niks aan de hand gaat vanzelf weg. Je kant t er een beetje afwapperen bij onderhoud.
Dankjewel! En aha.. dankjewel voor de duiding :D
Men wist mij in de winkel te vertellen dat deze houtsoort ('gewoon' kienhout) doorgaans niet schimmelt. Vandaar dat ik direct van alg uitging. Maar zoals je zegt zal het ongetwijfeld vanzelf wel wegtrekken in dat geval! Ik weet nu in ieder geval dat het dus niet aan mij ligt en dat ik er niets aan kan doen.
Wat een beetje goede verlichting (niks mis met T5) al niet kan uithalen :juggle:

zeer mooi.
Dankjewel! Ik ben er zelf ook erg content mee. Het is even wachten op de plant die recht achter de houtformatie staat; deze blijft best wel achter op de rest (50% van de groei zou ik zeggen). Daardoor komt het hout nog steeds erg hard over. Met de planten erachter wordt het echt een geheel denk ik. Ik kan niet wachten!
 
Erg leuk zeg en dat is inderdaad schimmel en dat zie je veel vaker en kan geen kwaad. Gaat vanzelf weer weg.
 
Schimmel inderdaad das geen ramp
Wel even de plante voeding aanpassen naar behoefte anders wel kans op algen
bak staat er mooi bij
 
Mooi ingericht en beplant.
Laat maar lekker groeien!
 
Netjes en inderdaad flink verschil qua licht!
 
Hmmm...mijn planten zijn een beetje 'stoffig'. Op sommige plaatsen lijken het wel keuteltjes? Maar er zitten alleen wat slakken in.
20180401_210253.jpg
20180401_210315.jpg
20180401_210522.jpg


Ik kan het er niet af wapperen en het water heeft trouwens best een kaamlaagje met bubbels erin. Er staat wel genoeg stroming denk ik want alle plantjes wapperen rustig.

Belichting 2x39w t5 met reflectors, 6 uur per dag.
 
Nou, het oude visbestand is over (3x neon tetra, 3x 'amber' tetra geloof ik, 1x otocinclus). Ja, een heel erg gek visbestandje zo, maar het is nu eenmaal een overblijfsel van een slecht advies dat ik als -toenmalige- complete leek klakkeloos overnam. Er wordt in ieder geval goed voor ze gezorgd.

Ik weet dat de oto niet alleen zou moeten zitten en ik wil de hem ook zo spoedig mogelijk van een mooi groepje maatjes voorzien maar mij is aangeraden om daarmee te wachten i.v.m. het aanwezige voedsel. Dat doe ik dan ook nog maar 1-2 maanden. Hij zit al wel lekker van het bruinalg te smullen momenteel!

Vanavond wat leuke foto's (het aquariumlicht blijft nog enkele uren uit) en als het lukt een filmpje :D
 
Staat er mooi bij en dat bruine op de blaadjes heeft wel dezelfde kleur als de bodem volgens mij.
 
Je bak heeft dezelfde afmetingen van de mijne en is eigenlijk dezelfde bak en oogt zeer fris en prachtig.
 
Staat er mooi bij en dat bruine op de blaadjes heeft wel dezelfde kleur als de bodem volgens mij.
Klopt helemaal maar het is wel bruinalg. Het wordt ook erger.
Je bak heeft dezelfde afmetingen van de mijne en is eigenlijk dezelfde bak en oogt zeer fris en prachtig.
Dankjewel! Ik zou hem graag een zwarte achtergrond geven maar het is een doorkijkbak dus dat kan niet. Zelf mis ik een gevoel van diepte als ik hem bekijk.
 
Alle foto's geschoten met mijn Samsung Galaxy S7 (pro mode).

Gisteren was mijn huis een te grote rotzooi voor een update ;)
Daarom bij deze een XXL update mét filmpje als goedmaker!

Ik was net aan het filmen hoe ongelooflijk zenuwachtig een van de oranje tetra's aan het doen was toen hij zijn schooltje terugvond. En direct keerde de rust terug. Zo blijkt maar hoe belangrijk het is om genoeg scholenvisjes samen te houden. Ik twijfel nog over wat voor tetra's er uiteindelijk inkomen naast de neon tetra's (die breid ik uit naar 15 in eerste instantie). Donderdag haal ik in ieder geval 12 neons bij.


Eerst een totaalplaatje met de oranje tetra's rechtsonder. De neons waren even aan het uitrusten in het meest stromingvrije deel van de bak, aan de achterzijde. Meestal hangen ze met zijn zessen linksonder in dat hoekje, waar ze lekker tegen de stroming in zwemmen.
totaal3.jpg


Een foto van het zijaanzicht, zoals nog nooit vertoond hier.. ;)
Zijaanzicht.jpg


Een leuke macro van het mooie 'flame moss' ofwel 'Taxiphyllum sp'.
mos.jpg


Mijn favoriete bewonertje! (die in deze 1,5 dag overigens megadik is geworden. Hopelijk vreet hij zichzelf niet dood aan de algen als gevolg van bloat....)
Op de tweede foto zie je mooi hoe hij zich staande houdt tegen de stroming. Door middel van zijn staart zet hij zich schrap op het glas.
oto.jpg
oto1.jpg


Deze terror-tetra kwam even hoi zeggen tijdens de fotoshoot, hahaha!
lol.jpg


En een bonusfoto van een duo'tje tetra's omdat de neons zich verstopt hadden.
duo.jpg
 
Mooie bak! En zeer mooi stuk hout!

Een leuke macro van het mooie 'flame moss' ofwel 'Taxiphyllum sp'.
mos-jpg.jpg

Leuke foto maar volgens mij is het eerder riccia fluitans? ;)
 
Mooie bak! En zeer mooi stuk hout!



Leuke foto maar volgens mij is het eerder riccia fluitans? ;)
Dankjewel! Het zijn eigenlijk 4 grote losse stukken hout (en 2 kleintjes). Het duurde wel even voor ik tevreden was met de plaatsing.

Haha, wow, je hebt gelijk. Dan stond het dus verkeerd op het bakje bij de LFS... :(
 
Het zijn eigenlijk 4 grote losse stukken hout (en 2 kleintjes).

Ik had eigenlijk gezien dat het meerdere stukken waren op de eerste foto's van het topic maar had het wat ongelukkig geformuleerd. :mad:
Weet je ook welk hout het is toevallig?

Dan stond het dus verkeerd op het bakje bij de LFS...

Aiai, slechte punten voor de LFS...
Ik vind het persoonlijk wel een leuk plantje maar ik weet dat sommige forumleden er bijna een heilige schrik voor hebben. :D
 
Ik had eigenlijk gezien dat het meerdere stukken waren op de eerste foto's van het topic maar had het wat ongelukkig geformuleerd. :mad:
Weet je ook welk hout het is toevallig?

Aiai, slechte punten voor de LFS...
Ik vind het persoonlijk wel een leuk plantje maar ik weet dat sommige forumleden er bijna een heilige schrik voor hebben. :D
Ik weet niet precies welk hout het is. In de winkel heet het gewoon 'kienhout'. Het zonk direct zonder dat ik hoefde te voorweken.

Waarom heeft men er schrik voor trouwens?
 
Waarom heeft men er schrik voor trouwens?

Het durft al eens loskomen als het wat langer wordt (of tijdens het snoeien) en zich dan door de bak verspreiden waardoor het moeilijk te verwijderen kan zijn.
Maar degenen met dergelijke angsten kunnen je ongetwijfeld meer duidelijkheid geven. ;)
Ik gebruik het zelf als drijver in een bakje dus dan is dat minder een probleem en wordt het een vrij "stevige" mat die niet kan loskomen aangezien ze niet vast hangt. :D
 
Het durft al eens loskomen als het wat langer wordt (of tijdens het snoeien) en zich dan door de bak verspreiden waardoor het moeilijk te verwijderen kan zijn.
Maar degenen met dergelijke angsten kunnen je ongetwijfeld meer duidelijkheid geven. ;)
Ik gebruik het zelf als drijver in een bakje dus dan is dat minder een probleem en wordt het een vrij "stevige" mat die niet kan loskomen aangezien ze niet vast hangt. :D
Ah..check! Dat drijven was mij inderdaad ook al opgevallen ja, haha. Ik kijk wel even wat het doet voor nu. Het vormt wel een mooi contrast op de voorgrond en het is mooi fijngebladerd. Ik zoek nog wel een bescheiden hoeveelheid mooie drijvers. Ik wil namelijk gourami's houden en het lijkt erop dat de meeste van mijn planten niet zo lang worden als gehoopt. Ik had namelijk gehoopt dat de gehele achterzijde en de zijkanten wel tot bovenin zouden doorgroeien. Misschien moet ik maar even geduld hebben en kijken wat alles doet, de goerami's komen er toch sowieso als laatste in.
 
Sorry voor de reflecties maar ik wilde ze niet verstoren en het licht gaat pas vanmiddag aan.
Ik heb dit gedrag vaker gezien bij twee van mijn tetra's. Eerst dacht ik dat het lag aan de kleine grootte van het aquarium, een territoriumstrijd dus, (ze hebben 2,5 maand in een 30L bakje gezeten) maar nu ze eenmaal in de 180L zitten doen ze het nog soms.

Wat denken jullie? Territoriaal gedrag of paren? En wat kan ik het beste doen?
 
Mooie bak Mafkees!
 
Echt bizar hoe dat groeit bij jou :D en mooi op kleur blijft!
 
Mooie bak Mafkees!
Dankjewel!
Echt bizar hoe dat groeit bij jou :D en mooi op kleur blijft!
Dankje Mandy. Ik ben benieuwd of deze groei een beetje volhoudt maar ik hoop van wel. Ik heb wel de indruk dat enkele planten wat voeding tekort komen. Zo zijn de toppen van een plant rood waar de rest van de plant groen is b.v. Ik maak straks wel een foto.

De ADA Aquasoil bevalt in ieder geval al erg goed :D
 
Heel mooi allemaal!
Drukke baasjes die neons van het filmpje,zou ze lekker laten doen want hebben plek zat om elkaar te ontvluchten.
 

Terug
Bovenaan