160x50x55 van RichD1011


Prachtig Richard!!
Dat was het wachten wel waard:p
 
Heel mooi, prachtige vissen!
 
Nog bedankt alleen voor de complimenten :)

Ellende in de bak, mijn Aulonocara Baenshi man eet niks meer, al een week niet.
dikke buik, erg rustig en sinds vandaag ook witte slierten uit z´n je weet wel.
Kans is dat het Malawi bloat is, als dit zo is ben ik verder van huis want dan kan ik de hele bak gaan behandelen.

Probeer de vis in kwestie al een paar dagen uit te vangen maarja....

Probeer op een ander forum (met meer malawi kennis) er een vinger achter te krijgen, maar er word amper gereageerd...
Ik zou een behandeling voor de hele bak kunnen starten, maar dan wil ik wel zeker zijn dat het bloat is anders breng ik meteen m´n bacterie huishouding om zeep.

De andere vissen eten gelukkig nog prima en vertonen geen raar gedrag.

Zal op dit forum er ook een topic over openen, wellicht dat hier mensen zijn die er wat licht op kunnen schijnen.

20171210_161254.jpg
 
Wat naar Richard, ik kan je hier ook niet mee helpen maar wilde je even een hart onder de riem steken.
 
Nog bedankt alleen voor de complimenten :)

Ellende in de bak, mijn Aulonocara Baenshi man eet niks meer, al een week niet.
dikke buik, erg rustig en sinds vandaag ook witte slierten uit z´n je weet wel.
Kans is dat het Malawi bloat is, als dit zo is ben ik verder van huis want dan kan ik de hele bak gaan behandelen.

Probeer de vis in kwestie al een paar dagen uit te vangen maarja....

Probeer op een ander forum (met meer malawi kennis) er een vinger achter te krijgen, maar er word amper gereageerd...
Ik zou een behandeling voor de hele bak kunnen starten, maar dan wil ik wel zeker zijn dat het bloat is anders breng ik meteen m´n bacterie huishouding om zeep.

De andere vissen eten gelukkig nog prima en vertonen geen raar gedrag.

Zal op dit forum er ook een topic over openen, wellicht dat hier mensen zijn die er wat licht op kunnen schijnen.

Bekijk bijlage 237742
Heeft hij gaten of niet? want als hij gaten heeft is het erg enstig en dacht ik ook besmettelijk. Dacht dat ex2000 hierbij hielp probeer dat eens
 
Gaten niet nee, die ontstaan ook eerder bij zuid amerikanen als manen, discus en oscars.

Op aanraden van @michelle1 ga ik een kuur manaus octocil proberen, duur maar klinkt veelbelovend.

afijn ik weet niet in hoeverre deze vis in kwestie al is aangetast en of die er uberhaupt doorheen gaat komen, als de rest maar niks krijgt ben ik allang blij :)
 
De vis in kwestie uiteindelijk uit kunnen vangen en apart behandeld, de volgende dag was die dood (nu inmiddels een week of 2 geleden), Afijn dat was wel erg jammer.

De rest van de vissen vertoont geen "vreemd" gedrag dus laten we hopen dat het bij die ene vis is gebleven, hoofdoorzaken van bloat is stress en verkeerde voeding. nu is er bijna geen gejaag in de bak dus stress lijkt mij uitgesloten, voeding is wellicht wel een dingetje geweest. Malawi´s kunnen slecht tegen teveel eiwitten, sommige geven hierom nooit diepvriesvoer, de ander geeft elke dag diepvriesvoer zonder problemen... ik wist het dus ook niet meer en heb zoals ik bij mijn vorige Z-A bak ook deed elke dag diepvries gevoerd. of dit de oorzaak was? wie weet, voer voor de zekerheid nog maar 2x per week diepvries. (Mysis,artemia)

Voor de rest krijgen ze "Naturefood premium cichlid" dit is speciaal gemaakt voor de cichliden uit het malawi/tanganyika meer, voer zou licht verteerbaar en niet te eiwitrijk zijn. Ook spirulina vlokken zijn deel van het dieet.

Vandaag nog even een 50% wissel gedaan en tevens de ruiten, stenen en filter in-/uitlaten ontdaan van bruinalg. en wat is dat filterzand toch geweldig spul, ik dacht ik haal even mijn hand diep door t zand heen. kwam geen vuiltje onderuit zetten en voelde nog lekker luchtig aan :thumbs:


20171231_153730.jpg
20171231_153740.jpg


De vallisneria aan de linkerkant was al groot maar is nu echt gigantisch geworden, die meer in het midden staat wil voor geen meter.

De whitelips groeien, de 1 harder dan de ander maar dat is normaal bij een groep cichliden had ik begrepen.
zijn nooit snelle groeiers dus gaat echt nog wel even duren voordat de kleuren echt goed doorkomen.

In de loop van januari maar even wat winkels afstruinen of ik weer een mannelijk exemplaar van de Baenschi kan vinden.. maar of ik zo´n mooi volwassenen exemplaar ga vinden als ik al had.... .:(

WIl sws bij Veldhuis en Verduijn gaan kijken, bij beide ben ik nog nooit geweest en schijnen leuke winkels te zijn. en als die dan toevallig de vis in kwestie op voorraad hebben is dat mooi meegenomen :)
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig dat het nog niet is teruggekomen

We missen nog wel wat foto's hoor:pk

WIl sws bij Veldhuis en Verduijn gaan kijken, bij beide ben ik nog nooit geweest en schijnen leuke winkels te zijn. en als die dan toevallig de vis in kwestie op voorraad hebben is dat mooi meegenomen :)
Als je naar veldhuis gaat, liefst op zondag, dan ben ik er meestal ook:Dk:pk
 
Blijft een mooie bak! Gelukkig dat de rest normaal doet, hopen dat het zo blijft.
 
Tot nu toe geen afwijkingen meer waargenomen dus gaan er maar vanuit dat het bij deze ene vis is gebleven.

Is er niet meer van gekomen om rond te gaan kijken voor een nieuwe Baenschi man, waarschijnlijk dit weekend.

Ben overigens blij dat ik mijn werkdag van vandaag heb omgeruild voor de vrijdag, want ik zag vandaag iets heel leuks.
ik zat op mijn laptopje en hoorde om de zoveel minuten geplons, ik kijken en zag dat de Aulonocara Rubin Red man aardig druk aan het zwemmen en jagen was... even een kijkje nemen.

hij en zijn vrouw hebben midden in de bak een broedplaatsje gemaakt en waren heel druk bezig. (+/- een uur)



ergens tussen de 45 en 55 seconden zie je heel mooi hoe de eieren worden losgelaten en weer worden ingenomen.
enige wat ik niet snap is dat die beesten het presteren om dit precies midden in de bak te doen... doe het ff een stukje naar de zijkant dan heeft de rest ook nog wat zwemruimte :D

ook van de week even de vallisneria flink uitgedund, was wel mooi maar de bak werd wel erg donker.

20180126_145244.jpg


zal binnenkort nog even wat foto´s gaan maken :)
 
Gaaf, man! Eitjes is altijd leuk, of er nu iets van komt of niet.
Ziet er mooi uit, al is het niet mijn type bak.
 
Mooi spectakel om dit een keer te kunnen zien in een bak.
 
Wat een gekkie!
Wel een erg mooi visje heb je.
 
Altijd leuk om te zien en zeker als je het dan ook nog op kan nemen
 
Werd hoog tijd dat ik eens jou album bekeek Richard en echt waar man je hebt er iets prachtigs van gemaakt !!!
 
Gaaf om te zien!

Je mag die man wel extra voeren, zwemt zoveel:D:p
 
Danku allen.

Ja was echt leuk om te zien.
En of er wat van komt... hoop t niet :D
Laat ze maar opgegeten worden zodra ze worden vrijgelaten.
 
Van het weekend op pad geweest voor een nieuwe Baenshi man, maar naar mijn vertrouwde adresje in Woudenberg gereden.

Ze hadden 3 duidelijke mannen zitten, maar nog niet volgroeid en de kleur komt er nog niet helemaal doorheen maar dat komt vanzelf wel :)

20180205_200011.jpg


Aangezien het in de bak erg rustig is heb ik er goed vertrouwen in dat 1 extra koppel prima gaat lukken.. en toen kwam ik de Aulonocara multicolors tegen. Diverse kleurslagen te vinden maar deze trok mijn aandacht.

20180205_200234.jpg
20180205_200335.jpg
20180205_200339.jpg


en zijn vrouw

20180205_201553.jpg


Ook nog even wat foto´s gemaakt van de White lips, komen heel voorzichtig telkens meer op kleur.
zeker met voedertijd komen deze erdoor zetten.

20180205_200136.jpg
20180205_200140.jpg
20180205_200231.jpg
20180205_200331.jpg


Bak heeft wel (veel) last van bruinalg, moet bijna elke week wel de ruiten, stenen en in-/uilaat poetsen om het mooi te houden.
maarja in een bak met weinig planten is alg beheersing nog best lastig. Als iemand daar nog tips in heeft verneem ik ze graag :)
 
en toen ging het mis :(

de 1e 1-2 weken ging het goed maar vanaf toen zette de multicolor man de hele bak op stelten.
de andere aulo's komen niet meer uit hun schuilplaatsen en de whitelips zijn zo schrikkerig als wat geworden.. ze vliegen al alle kanten uit als ik mn kamer in kom lopen.

ga de bak morgen zover mogelijk leegtrekken, stenen verwijderen en de multicolor man en vrouw uitvangen. en hopen dat ik ze diezelfde avond nog terug kan brengen.

Jammer maar helaas.
 
Ah, dat is mooi kut, kerel... Hopen dat je ze terug kunt brengen en dat je het weer op gang krijgt.
 
Jammer Richard:( Hoop dat je ze er redelijk makkelijk uit kunt krijgen.
 
Ai ai ai ai das balen he. Maar beste keuze dan idd eruit en helaas weg ermee...
 
Nog een een update over vorige week:

Was vroeg in de middag begonnen en dat was maar goed ook.
Begonnen om het waterniveau te laten zakken, zo'n 90% eruit gehaald. Daarna alle stenen uit de bak getild.
Daarna maar begonnen met alle vissen uit te vangen, het koppel dat wegging heb ik in een emmer gedaan en de rest in een curverbak.
ze zagen lijkbleek :juggle:

Toen weer alle stenen teruggeplaatst (tevens op een andere manier voor de variatie).
toen was het etenstijd, direct na het eten naar Woudenberg gereden (zijn maandag s' avonds open) en de man+vrouw teruggebracht.
hiervoor in de plaats 2 andere koppels (stuk rustigere soorten ook) mee teruggenomen.

Deze over laten wennen en daarna alle vissen weer tegelijk in de bak teruggeplaatst.
1,5uur later waren alle vissen terug op kleur en hongerig :)

inmiddels 1 week verder, de Aulonocara rubin red man is nu overduidelijk de baas en pikt niks van andere.
Maargoed dit heb je altijd en zolang het de spuigaten niet uitloopt (zoals met de multicolor) is er niks aan het handje.

De man van de Otopharynx tetrastigma, moet nog wat verder op kleur komen:
20180313_211002.jpg


De man en vrouw van de Otopharynx lithobates Sulpher Head:
20180313_210901.jpg
20180313_210909.jpg
20180313_210947.jpg


Aulonocara rubin red mannetje. sinds de multicolor man weg is, is die terug de baas.
20180313_210801.jpg
20180313_210855.jpg


White Lips net na het voeren, dan komen de kleuren het beste door. Zit overigens een groot groeiverschil in de groep.
20180313_210926.jpg
20180313_210811.jpg
20180313_210923.jpg


Overzicht:
20180313_211258_001.jpg
 
Heel mooi!!
 
Prachtig hoor Richard .
 
Leuk filmpje .
 

Terug
Bovenaan