120x50x50 met zelfbouw meubel


Het ligt er een beetje aan of het geeloxeerd is of niet.
Bij LED balken zal dit het geval zijn, zeker bij JMB omdat die echt bedoeld zijn voor in vochtige omgevingen.
De profielen die je bij de blauw-witte bouwmarkt koopt weet je dat niet zeker van, dus is er een kans dat er oxidatie gaat plaats vinden.
Als dit in het water terecht komt kan dat het einde van je vissen betekenen.
 
Je hebt speciale zaagbladen voor RVS, kunststof lijkt mij te slap.
 
gebeurd dat oxideren niet alleen icm zout water? dacht dat laatst ergens gelezen te hebben.
 
In principe is de annodiseer laag die op de led lampen zit niks meer dan een laagje 100% zuivere aluminium dat is geoxideerd.

Als alumium oxideerd vormt het een hele dichte oxide laag waardoor het bloemkool effect minimaal is.
En dus ook het risico dat er wat in je bak valt
 
Aluminium oxideert weinig met water. Wel zit er een laagje op die je moet verwijderen, dat kan wel in je aquarium druppelen.
Dat laagje krijg je ook due zwarte vingers van.
 
Ik ga gewoon de strips afdekken met epoxy, zekere voor het onzekere.
Eerst de strips er op monteren, daarna epoxy eroverheen. Dan kan er weinig gebeuren lijkt me.
 
Zo, vandaag was de grote versleep dag.
Eerst 50 liter uit de 80cm gehaald, vervolgens van zijn plek gesleept en een heleboel stof erachter weggehaald. Lelijke vuilniszak er vanaf gehaald, ramen gesopt en toen een stuk zwart plastic erop geplakt. Niet helemaal super netjes gelukt, maar we noemen het maar een reliëf achterwand ;) Als ik me eraan ga storen kan ik er alsnog schoolbordverf opsmeren, maar dat zien we dan wel weer.
Daarna de 80cm op zijn nieuwe plek gezet, alles weer aangesloten, gevuld en nu staat hij op een prachtige plek in de zithoek.
De 120cm is doorgeschoven naar waar de 80cm stond, zodat er 1 plek op de bank is daar je allebei de aquariums prachtig kunt bekijken. Mogen jullie raden waar ik veel te vinden ga zijn :D

Dan dus een paar fototjes!

IMG_20170806_135303.jpg

Hier zie je direct wat ik in dit huis zou willen verbouwen: De deur zit op zo'n onlogische plaats dat het de ideale inrichting onmogelijk maakt.
Zodra de toko te koop komt en we het kunnen financieren is dat het eerste wat we gaan verbouwen!

IMG-20170806-WA0020.jpeg
 
Nog een stukje over de afdekking: Ik twijfel of ik de bovenplaat van multiplex maak. Zelfs zonder verwarming begon 1 van de platen al wat krom te trekken.
Tja je bent er voor gewaarschuwd :juggle::D:D:sorry:
mee eens trouwens is geen goed idee om underlayment te gebruiken als onder plaat waar de bak op komt te staan
vaak niet goed vlak en vocht gevoelig en daardoor weer kans om kromming
neem nu een goede plaat okeume 18 mm plaat probleem opgelost :D:D
 
Dit gaat om de afdekking van het aquarium, niet de onderplaat. Die gaat echt helemaal nergens heen hoor, geen millimeter. Zit met een halve pot houtlijm en een hele zooi schroeven vast, die kan echt geen micron meer buigen ;)
 
was meer een opmerking over het gebruik van underlayment als plaat martiaal in het algemeen
voor afdekking van de bak is eigenlijk geen 1 houten/trespa plaat geschikt of deze moet met een aantal lagen epoxy zijn behandelt rondom
en dan nog licht krom trekken op de loer
:!vraag eens bij bv veldhuis of ze niet afdek platen op maat voor je kunnen maken das kunststof plaat is niet zo zwaar ook :D:D
 
Laatst bewerkt:
Underlayment is prima te gebruiken als plaatmateriaal, mits je het goed afwerkt. Okoume is beter, daar heb je gelijk in, maar dat is ook vele malen duurder. Uiteindelijk is met alle materiaal hetzelfde: Afwerking!

Veldhuis kan het inderdaad op maat welk maken, maar dan heb je het wel over een flinke prijs.
Ik monteer er gewoon een paar strips onder om het recht te houden, dan kan ik in de toekomst altijd nog een mooiere/betere afdekking maken/laten maken.
 
Nog maar weer even een vraagje. Zou ik de bodembedekking al kunnen toevoegen? of kan ik daarmee beter wachten tot ik de rest ook ga doen? Ik zat eraan te denken om de boel vast te gaan spoelen en dan in de bak te doen, vullen en het filter vast mee te laten draaien.
Is dat handig, of kan ik beter wachten tot al het hout en de planten er zijn?
 
Ik ook niet, maar misschien zijn er redenen dat mensen het niet aanraden.
Heb het licht er nog niet opzitten en de afdekplaten moeten ook nog afgemaakt worden, maar die twee zakken zand staan hier maar. Heb ik het liever in de bak dan erbuiten.
 
Vanmorgen is UPS langs geweest met mijn speeltjes!
10 PCB terminals, 5 IC sockets, een rolletje tin en het belangrijkste: De LED strips.
Eigenlijk gewoon 3 PCB's van 112cm met een hele sloot LED's erop.
Vanavond ga ik de bodem spoelen en erin doen, water in de bak doen en het filter vast mee laten draaien.
Hopelijk later deze week de epoxy bestellen en de lichtkap afmaken, ondertussen een proefschakeling bouwen met de LED drivers en de strips om te controleren of alles werkt.
Heb van het meeste wat extra, behalve van de strips zelf, dus mocht er iets niet werken dan kan ik makkelijk alsnog verder :)
Met een beetje geluk kan alles in de eerste week van de vakantie draaien zoals de bedoeling is, dan hout en planten kopen en echt fatsoenlijk indraaien.

IMG_20170807_173348.jpg
IMG_20170807_173708.jpg
IMG_20170807_173806.jpg
 
Dank u, dank u! Dat gaat zeker lukken, hebterzinnin!
 
Komt helemaal goed, Ben!

Ik heb zojuist het zand uitgewassen. Tenminste, dat dacht ik... Bij het vullen werd de bak best mistig en er ligt een laagje op het water.
Inmiddels draait de pomp ook mee, al denk ik dat ik nog iets verkeerd gedaan heb, want hij lijkt wat te lekken. Niet heel veel maar toch zeker. Gelukkig staat ie in een emmer, maar ik kan hem nog niet laten draaien.
Ik denk dat er toch ergens iets niet lekker zit, een mandje ofzo, of misschien is er een rubber uitgedroogd ofzo, ik zal wel even gaan kijken. Nu laat ik het nog even draaien, zien hoeveel er daadwerkelijk uitlekt.
Ik hoop niet dat er een lek in de pomp zelf zit, dan is het zonde geld namelijk. Ik zal het wel zien, ga wel eventjes kijken.

In ieder geval, een stapje verder!

Uiteraard een fototje! Mijn oudste dochter is ook nog wakker, die vind het allemaal erg spannend! Ter ere van het nieuwe aquarium wilde ze Finding Dory kijken.
IMG_20170807_204409.jpg
 
Update: Een uurtje later is er een oplossing: het rubber in de kop zat gedraaid. Filter heeft kwartier op een emmer gedraaid en geen druppel gelekt, staat nu weer op de bak te draaien, voor ik naar bed ga nog even checken of alles OK is maar volgens mij is het ok.
 
Ochtend update: Geen drupje water in de emmer gevonden, alleen stond de pomp wel een beetje te zoemen. Gisteren was hij heerlijk stil, vanmorgen was het een vrij vervelende zoemtoon.
Even afwachten hoe dat gaat vorderen. De kast is nog niet afgesloten, dus mocht het zo blijven zal het gerust minder worden, maar voor nu is het vrij irritant.
 
Heb je m al heen en weer geschuddeld? Misschien zit er wat lucht in de weg.
 
Ja, dat heb ik geprobeerd, maar had geen effect.
Gisteravond kwam er wel heel veel lucht uit, maar dat was er vrij snel uit. Ik zie wel of het eind van de dag als ik thuis kom nog zo is, zoja dan ga ik even verder kijken.
 
Al een flink stuk opgeschoten zie ik .
Straks komt het plezante gedeelte eraan .
 
Heb in een korte tijd een flinke update gemist zie ik :stom: Vorderingen zien er goed uit! Keep up the good work :thumbs:
 
Vandaag 2 U profielen gehaald en op de 'kleppen' geschroefd. Helaas nog niet het gewenste resultaat, het buigt gewoon door.
Denk dat ik wat dikkere profielen moet hebben, deze hebben toch teveel flex. kan ook zijn dat een T profiel beter werkt?
Dit zal sowieso een tijdelijke oplossing zijn, later maar eens iets anders op gaan bedenken want ik wil wel een stabiele kap hebben.
Ik heb de planken nu even gedraaid zodat ze goed kunnen trekken, vandeweek maar andere profielen halen.
 
Misschien een ijzeren T-profiel?
Als je die in de epoxy zet roest die ook niet.
 
Ja dat is ook een idee... Even bekijken wat ik waar kan krijgen...
Ik heb de platen gedraaid, liggen nu weer plat en lijken niet meer te trekken
 
Vrees dat een T profiel wat minder sterk is dan een iets zwaarder U rvs profiel ..

Bij mijn aquarium gebruik ik spiegelplaaten die afgewerkt zijn met HPL .. Deze buigen ook niet ..
 
Ik kijk het even aan, het lijkt erop dat het profiel op de bovenkant van de kap wel werkt. Is wel neit zo mooi, maar als tijdelijke oplossing werkt het ok.
 
Ja, dat heb ik geprobeerd, maar had geen effect.
Gisteravond kwam er wel heel veel lucht uit, maar dat was er vrij snel uit. Ik zie wel of het eind van de dag als ik thuis kom nog zo is, zoja dan ga ik even verder kijken.
Heel vaak moeten pompen een tijdje indraaien om stil te worden. Bij mijn JBL was dit ook zo. En wanneer ik het motorhuis en met name de rotor schoonmaak blijkt dat hij eerst weer wat meer herrie maakt maar na verloop van tijd hoor je hem niet meer.
 
Hij wisselt nu tussen zoemen, brommen en stilte.
Als we hem flink heen en weer wiebelen houdt het een paar uur op. Het zal dus wel gewoon lucht zijn.
Ik zag al donderwolken, tweedehands gekocht dus garantie tot de deur (al is deze verkoper erg redelijk en bood al aan om mee te betalen als er eventueel enige onderdelen vervangen moeten worden.)
Het is de eerste keer dat ik met een buitenfilter werk, dus alles is even nieuw ;) Vroeger was het gewoon een intern Eheim filtertje, op de 80cm draait de interne Juwel mee.
 
Zo'n dag dat de dingen even niet gaan zoals je het wilt.
De terminal blokken voor het aan en afvoeren van de stroom hadden pootjes die niet lang genoeg zijn voor een breadboard.
De stekkers die ik gekocht heb zijn ongeaard, niet goed opgelet.

Uiteindelijk dus een stekker gekannibaliseerd van een oud projectje, testbordje in elkaar gesoldeerd, dan maar zo.
Moet voor de uiteindelijke installatie wel even goed draad halen, wat ik nu heb liggen is zonder massieve kern en daar houd ik niet zo van.

Nu te laat om verder te gaan, dus dat komt morgen wel. Als dan alles goed gaat hoop ik volgende week licht boven de bak te hebben, da's mooi want de eerste drijfplantjes komen er al aan.
 
Vanavond begonnen met het testen van de LEDs. Het begint meteen al lekker ;)
Ik heb een testbordje gesoldeerd, de LDD1000H erop gezet, voeding erop, kabel van de LDD naar de LED strip, zodra ik hem aanzet gaat hij direct 100% aan (wat een enorme bak licht, zeg!!!)
Ik heb de DIM pin van de LDD naar de wemos D1, ground naar de ground van de wemos, en een 10K ohm resistor van de DIM pin naar de ground.
Echter, hij gaat direct vol aan, kan er niets aan veranderen.
Ookal sluit ik niets aan, alleen de power, de strip brand op vol vermogen en er valt niets te dimmen.

Heel bizar... Ik zoek me blind...
 

Terug
Bovenaan