100x40x40 van Maru


Is denk ik meer deels het ontwerp van het filter..
Het water kan door alle bakjes naar binnen en gaat dus niet evenredig verdeeld over de media waardoor je dus minder efficiëntie hebt van je media.
Volgens mij kan het water alleen door het onderste bakje (grove spons) naar binnen.
 
Zitten toch roosters op de rest van de bakjes?

NVM heb het al gevonden, idd is alleen het onderste bakje open
Klopt!

Het is natuurlijk wel zo, hoe meer biologisch medium hoe beter. Zou het dan zo zijn dat het wel mogelijk is met deze filtercapaciteit, maar dat het gewoon wat langer duurt voor de bak volledig ingedraaid is...?

Daar hoop ik maar op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit filter is te klein voor dit formaat bak, dat verklaart ook waarom de nitriet alleen maar toeneemt ipv afneemt, de problemen gaan alleen maar erger worden als de bak nog verder belast word

Daar ben ik het niet mee eens. Er zitten tal van planten in de bak en maar een 4tal vissen. Een filter die een 4tal keer (als het al niet meer is) de bak pompt, wat deze eheim doet, moet voldoende zijn. De bak heeft een normale belasting als er niet te veel eten gegeven wordt.
Ik heb zelf ooit een binnenfilter gehad, wel een fluval, op een 100liter bak en daar zat veel meer vis in dan wat er hier in zit.

Heb je de filter op de maximale stand staan? Of kan je dat niet regelen?
 
Wat?/ Waarom niet al die tijd? Dan pompt hij te weinig water door het filter.
Ik meende ergens gelezen te hebben dat het water ook te snel door het filter kan gaan en dat de bacteriën dan niet genoeg tijd hebben om hun werk te doen... maar weet niet of het waarheid is.
 
Nou, dat is leuk verteld. maar moet je met een korreltje zout nemen, hoor.
Bacterie hecht aan alle stoffen. siporax , schuim, watten.

Laat maar lekker draaien, hoor.
 
Het gaat niet om de hechting, maar om de snelheid waarmee het vuile water langs die gehechte bacteriën stroomt

Probeer maar eens een veertje te vangen bij windkracht 10:D
 
Het gaat niet om de hechting, maar om de snelheid waarmee het vuile water langs die gehechte bacteriën stroomt
Lang verhaal maar kortgezegd is het onzin. Om dezelfde natuurkundige verklaring is het namelijk mogelijk dat er algen aan de binnenkant van je filterslang groeien. De snelheid maakt echt geen fluit uit.

Wat mij betreft zitten er zo weinig bewoners in je bak, en heb je dermate veel planten, dat het strikt genomen mogelijk zou moeten zijn om geen nitrietpieken te hebben zelfs al zou je dat filter weghalen. Er moet dus iets anders aan de hand zijn en wel met betrekking tot je waterverversing. Je woont toevallig niet in België en gebruik je waterverbeteraars? Door het chloor in het kraanwater in België zou het namelijk prima zo kunnen zijn dat je telkens al je bacteriecultuur om zeep helpt door je verversingen.
 
Er moet dus iets anders aan de hand zijn en wel met betrekking tot je waterverversing. Je woont toevallig niet in België en gebruik je waterverbeteraars?
Nee, ik woon in Noord-Holland. Ik gebruik geen waterverbeteraars.
 
Koop een flesje gedemineraliseerd water bij kruidvat. Ja kruidvat. Geen andere.

Test daar eens nitriet op. Moet 0 zijn.

Heb zelf een oude(re) nitriet test. Deze geeft voor 0 ook al wat kleur.

Ook het testbuisje voor 1 test gebruiken. Dus niet hetzelfde buisje voor andere testen.
 
Koop een flesje gedemineraliseerd water bij kruidvat. Ja kruidvat. Geen andere.

Test daar eens nitriet op. Moet 0 zijn.

Heb zelf een oude(re) nitriet test. Deze geeft voor 0 ook al wat kleur.

Ook het testbuisje voor 1 test gebruiken. Dus niet hetzelfde buisje voor andere testen.
Op mijn kraanwater test ik wel 0... telt dat niet dan?
 
Maar blijf het toch vreemd vinden. Nitriet in een bak welke al 2 maanden draait.

Dan moet er met de filtering iets niet goed gaan.

Je maakt dat filter toch niet vaak schoon??
 
Maar blijf het toch vreemd vinden. Nitriet in een bak welke al 2 maanden draait.

Dan moet er met de filtering iets niet goed gaan.

Je maakt dat filter toch niet vaak schoon??
Zoals gezegd, wat mij betreft moeten er na die tijd zelfs binnen het interieur (dus filter niet meegeteld) meer dan genoeg bacteriën zitten om zo'n kleine bezetting aan te kunnen. Er gaat iets mis waardoor deze kennelijk continu afsterft.
 
Maar blijf het toch vreemd vinden. Nitriet in een bak welke al 2 maanden draait.

Dan moet er met de filtering iets niet goed gaan.

Je maakt dat filter toch niet vaak schoon??
Nee, 1x per maand een beetje uitknijpen.

Nu is het wel zo dat ik tijdens de indraaiperiode nooit nitriet heb gemeten. Wel ammoniak en nitraat. Ik dacht dat ik de nitrietpiek “gemist” had. Maar nu heb ik hem alsnog.
 
Dag 67:

Ondanks dagelijks 30% verversen toch nog een nitriet van 2,0. Wel begrijp ik dat de nitrificerende bacteriën moeilijker te koloniseren zijn dan de bacteriën die ammoniak omzetten.

Als over een week of twee nitriet nog zo hoog is overweeg ik toch een groter filter erop te zetten...

Aan de vissen merk ik gelukkig niets... Maar ik maak me wel veel zorgen.

EAB0BD06-8AB8-4EF7-BE6D-5B796F5F7A9A.jpeg
C40D1A53-1E06-4A64-8AF8-60A0707D73DD.jpeg
 
Heb je wel eens gemeten wat de effectieve uitstroom is van die filter? Dus niet de opgegeven hoeveelheid, maar de effectieve uitstroom.

Denk toch ook dat dit gewoon veel te klein is voor dit aquarium.
 
Heb je wel eens gemeten wat de effectieve uitstroom is van die filter? Dus niet de opgegeven hoeveelheid, maar de effectieve uitstroom.

Denk toch ook dat dit gewoon veel te klein is voor dit aquarium.
Nee, nooit gemeten. Weet ook niet goed hoe dat zou moeten. Ik ging er van uit dat dit één van de betere binnenfilters is...
 
Mijn aquarium is een slag groter en ik heb ook een soortgelijk filter (Fluval U4), bij mij is dat altijd goed gegaan, ook nog nooit een hoge nitriet waarde gemeten.
 
Je weet zeker dat je test nog goed is en je op de goede manier de test uitvoerd? Vind het wel apart als ik je aquarium bekijk. En niks aan de vissen te zien dus.

Gooien je katten er niet stiekem brokjes in om vissen te lokken :D
 
Je weet zeker dat je test nog goed is en je op de goede manier de test uitvoerd? Vind het wel apart als ik je aquarium bekijk. En niks aan de vissen te zien dus.

Gooien je katten er niet stiekem brokjes in om vissen te lokken :D
De test is nog vrij nieuw dus die lijkt me nog wel goed... Op mijn kraanwater meet ik wel gewoon 0 en in de indraaiperiode heb ik ook steeds 0 gemeten...

Het enige wat ik kan bedenken is een verlate nitrietpiek vanwege de aanwezigheid van veel kleine slakjes in combinatie met een relatief kleine filterinhoud...

Ik heb nu toch maar een flesje nitrivec aangeschaft om de boel een beetje op gang te helpen... en als dat geen resultaat heeft dan wordt het een groter (extern) filter...

De katten moet ik in de gaten houden ja:D Maar sinds kort heb ik afdekruitjes op de bak.
 
Dag 71:

Op Vivarium een grappig stukje driftwood gescoord voor een paar euro en een (dubbele?) rode lotus. Eens zien waar ik deze een plekje ga geven. Helaas geen visjes kunnen kopen want ik heb nog steeds een nitrietprobleem...

Ondanks dagelijks 30% verversen en behandeling met nitrivec nog steeds nitriet in de bak:

NO2=1,0

Wel iets gedaald dus, waarschijnlijk dankzij de nitrivec, maar nog geen 0. Daarnet voor de tweede keer 50ml nitrivec toegevoegd.

De vissen zien er vrolijk en tevreden uit als altijd.

A646F935-C5A7-466C-8D2D-97FD2CC0659D.jpeg
F5615E83-2044-4C80-9450-901818DA81B9.jpeg
B16FDE9D-DA8C-40F2-9410-0411E25A33AD.jpeg
 
de aanwezigheid van veel kleine slakjes in combinatie met een relatief kleine filterinhoud
Als je hiervoor niet extra voert dan komt er ook geen extra stikstof in de cyclus en de biologische belasting stijgt derhalve niet.
 
Als je hiervoor niet extra voert dan komt er ook geen extra stikstof in de cyclus en de biologische belasting stijgt derhalve niet.
Nee, ik voer juist erg spaarzaam. Twee mini-bodemtabletjes per dag. Het is mij een raadsel waar het nitriet opeens vandaan komt. Maar hopelijk zet de dalende lijn vanaf nu door.
 
Dag 78:

Ik juich nog niet te vroeg, maar eindelijk:

NO2=0,0

Al een week ligt er een stuk hout in te wateren in een emmer, maar het blijft nog steeds drijven. Heeft blijkbaar langer de tijd nodig.

De planten en vissen doen het goed (de slakken óók, maar daar ben ik iets minder enthousiast over). Geen alg meer te zien.

D90AC49C-05FF-4D5B-91CD-2B733BE8DE09.jpeg
D792A1DE-0F8E-454D-AAB5-AE30EB5CE822.jpeg
2EA8C981-B60C-40FA-81EA-6A9F192987A4.jpeg
 
Slakken zijn best interessante diertjes en ze zijn uiterst nuttig als opruimers!
 
Mag ik vragen welke bodemtabletten je voert?

Ik vind twee tabletten per dag vrij fors voor vier panda's eerlijk gezegd. Zeker niet spaarzaam.
 
Mag ik vragen welke bodemtabletten je voert?

Ik vind twee tabletten per dag vrij fors voor vier panda's eerlijk gezegd. Zeker niet spaarzaam.
Huismerk mini wafers van aquarium-planten.com.
Zou het teveel zijn...? Het gaat wel altijd helemaal op...
 
Huismerk mini wafers van aquarium-planten.com.
Zou het teveel zijn...? Het gaat wel altijd helemaal op...

Ik vind het persoonlijk vrij fors. Dat het op gaat, geloof ik zeker. Vissen eten vaak veel meer dan ze nodig hebben en de slakken die je erin hebt zitten doen de rest. Opgegeten wordt het ja. Slakken vermenigvuldigen zich met een overschot aan eten ook sneller. Ik zou vier panda's max 1 tabletje per dag voeren (of twee keer een halve). Door spaarzaam te voeren verminder je restvoer, ontlasting etc wat weer minder belastend is voor je filter. Je zit nog in de beginfase en ook je bodem moet zich nog ontwikkelen. Stabiele bodem + filter is alles in de bak.

Je zou de slakken kunnen tegenaan met Helena-slakken (slaketende slakken). Deze planten zich niet zo snel voort en zijn een stuk mooier om te zien. Ook leuk om ze te zien jagen op slakken. Oh en als je er toch teveel hebt kun je ze nog verkopen ook ;)
 

Terug
Bovenaan