100x40x40 van Maru


En met welke reden is deze plant verboden ?

Volgens mij kan deze plant ook groeien in de Nederlandse(en Europese, volgens mij was het Europeese maatregel maar kan fout zitten) wateren. Door zijn snelle groei gaat het woekeren en maakt het inheemse soorten onmogelijk
 
Dag 29 na opstart.

Positieve punten:
  • De waterpest maakt nieuwe, frisgroene scheuten aan. (Moet ik dit zo laten of moet ik deze afknippen en planten om zo de oude, gelige stengels te vervangen?
  • De Vallisneria lijkt ook wat nieuw groen blad aan te maken.
  • De Aponogeton groeit de bak uit!
  • Geen spoor van nieuwe alg! Geen planaria!
Negatieve punten:
  • Sinds twee dagen ‘ruik’ ik het aquarium als ik met mijn neus boven het water hang. Niet echt vies, maar meer een soort aarde-lucht. (Is dit normaal?)
  • Op het wateroppervlak ligt sinds kort een heel dunne, olieachtige laag. (Kaamlaag?) Het wateroppervlak is wel constant in beweging.
  • De Cabomba gaat niet goed: onderkant van de stengels verslijmen. (Moet ik dit afknippen?)
  • Er zitten behoorlijk wat babyslakjes in de bak.
Waterwaarden:

NH3 0,0
NO2 0,0
NO3 0
PO4 0,0

Dit verbaast mij, omdat ik op 9-10 een scheutje ammoniak in het filter heb gedaan. Op 10-10 heb ik een NH3 gemeten van 0,5-1,0mg.

Deze NH3 zit er nu, vier dagen later, niet meer in! En ook geen NO2 en/of NO3! Wederom dus geen spoor van de nitrietpiek!

Of kan het zo zijn dat in vijf dagen tijd alle NH3 is omgezet via NO2 naar NO3 en dat de planten dit al hebben opgenomen?!

In dat geval, is mijn bak al klaar om vissen te huisvesten?!

77120016-A0CF-423A-890D-937AA0E69041.jpeg
26857A65-974A-4A25-974E-9236F1E5F37B.jpeg
127979FB-2EB8-4C92-BC0B-976C87B62230.jpeg
D233F42D-07EF-4D34-996D-7793EE72589A.jpeg
A71181BB-4882-460A-BB9B-6D0ACD7839C0.jpeg
8CD30171-A810-4A7C-BFAF-BD37A25190F4.jpeg
 
Dag 35 na opstart: mijn wormenangst overwonnen en toch maar eens goed onderhoud gedaan aan de bak.

De waterpest flink gesnoeid en de Cabomba teruggeplant die ik eruit had gehaald om schoon te spoelen. Bodem afgezogen en (voor het eerst) 20% water ververst.

Vanmiddag naar de LFS geweest voor Corydoras Panda. Ik wilde graag een klein groepje, maar ze hadden er maar ééntje, dus die maar meegenomen. Ik heb hem Remi genoemd.

abb815ae-ee40-480c-961a-9710c20a355f-jpeg.260565
52b8ac85-acd7-48ca-835c-20d0f22d3ae6-jpeg.260566
998dbaf0-e2e1-4908-a0d0-83abb2677fe9-jpeg.260567


De verkoopster in de LFS was overigens totáál niet te spreken over mijn manier van opstarten.

Volgens haar is het hopeloos ouderwets en ook niet goed om de bak wekenlang te laten indraaien en voer te verkruimelen. Je zet de bacteriën daarmee in ruststand waardoor ze niet groeien en de nitrietpiek die je krijgt nadat de vissen geplaatst zijn niet kunnen opvangen. Beter zou het zijn om meteen bacteriën uit een flesje toe te voegen waardoor de bak binnen 24 uur geschikt is voor vissen. Met mijn manier van opstarten zou het negen van de tien keer fout gaan...
upload_2018-10-20_18-37-31.gif


Verder zouden in een gezonde bak nooit wormen aanwezig mogen zijn; dit duidt op een rottingsproces en dat is niet goed (terwijl ik dacht dat dit rottingsproces juist nodig was om de bacteriën op gang te helpen...).

Nu ben ik wel een beetje perplex en in de war vanwege deze informatie, die op alle punten tegenstrijdig lijkt met wat ik op het forum geleerd heb...
upload_2018-10-20_18-37-31.gif


Ik hoop maar dat de kleine Remi het gaat redden en dat ik snel wat vriendjes voor hem kan halen.
 
De verkoopster in de LFS was overigens totáál niet te spreken over mijn manier van opstarten.

Volgens haar is het hopeloos ouderwets en ook niet goed om de bak wekenlang te laten indraaien en voer te verkruimelen. Je zet de bacteriën daarmee in ruststand waardoor ze niet groeien en de nitrietpiek die je krijgt nadat de vissen geplaatst zijn niet kunnen opvangen. Beter zou het zijn om meteen bacteriën uit een flesje toe te voegen waardoor de bak binnen 24 uur geschikt is voor vissen. Met mijn manier van opstarten zou het negen van de tien keer fout gaan...
upload_2018-10-20_18-37-31-gif.260569

Ze heeft geen flauw benul. Bacteriën uit een flesje, dag erna vis erin, is vragen voor problemen. Alles waar ze voor waarschuwt met de natuurlijke opstart kan juist gebeuren met de methode die zijn aanbeveelt. En die wormen... dat is leven, prima voor je bak. Verdwijnen weer vanzelf.

Nu ben ik wel een beetje perplex en in de war vanwege deze informatie, die op alle punten tegenstrijdig lijkt met wat ik op het forum geleerd heb...
upload_2018-10-20_18-37-31-gif.260570

Laat je niet van de wijs brengen. Er zijn al duizenden bakken opgestart op de manier die je hier aangeraden krijgt. Het werkt echt prima!
Straks rustig het bestand opbouwen, niet alles tegelijk erin zetten en het komt goed! (Maar als die spullen uit een flesje al werken, zul je ook dan niet alles tegelijk erin kunnen zetten).

Een volg! Op de een of andere manier had ik je topic over het hoofd gezien.
 
Dag 35 na opstart: mijn wormenangst overwonnen en toch maar eens goed onderhoud gedaan aan de bak.

De waterpest flink gesnoeid en de Cabomba teruggeplant die ik eruit had gehaald om schoon te spoelen. Bodem afgezogen en (voor het eerst) 20% water ververst.

Vanmiddag naar de LFS geweest voor Corydoras Panda. Ik wilde graag een klein groepje, maar ze hadden er maar ééntje, dus die maar meegenomen. Ik heb hem Remi genoemd.



De verkoopster in de LFS was overigens totáál niet te spreken over mijn manier van opstarten.

Volgens haar is het hopeloos ouderwets en ook niet goed om de bak wekenlang te laten indraaien en voer te verkruimelen. Je zet de bacteriën daarmee in ruststand waardoor ze niet groeien en de nitrietpiek die je krijgt nadat de vissen geplaatst zijn niet kunnen opvangen. Beter zou het zijn om meteen bacteriën uit een flesje toe te voegen waardoor de bak binnen 24 uur geschikt is voor vissen. Met mijn manier van opstarten zou het negen van de tien keer fout gaan...Bekijk bijlage 260569

Verder zouden in een gezonde bak nooit wormen aanwezig mogen zijn; dit duidt op een rottingsproces en dat is niet goed (terwijl ik dacht dat dit rottingsproces juist nodig was om de bacteriën op gang te helpen...).

Nu ben ik wel een beetje perplex en in de war vanwege deze informatie, die op alle punten tegenstrijdig lijkt met wat ik op het forum geleerd heb...Bekijk bijlage 260570

Ik hoop maar dat de kleine Remi het gaat redden en dat ik snel wat vriendjes voor hem kan halen.
Regelrechte onzin, het laten indraaien is al vele jaren, en nu nog steeds de beste en veiligste manier.
Daartegenover wil ik niet beweren dat bacteriën in een flesje totaal niet werken, maar in hoeverre, daar zijn al vele discussies over gevoerd.
Laat je niet hersenspoelen door een medewerker, die waarschijnlijk zelf de chemie van aquariumwater niet doorheeft. De beste plek voor goede informatie is nog altijd het aquaforum, dit omdat we niet afhankelijk zijn van een merk of verkooppraatjes. Maar tips geven op basis van onze ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Dag 39 na opstart: het visje Remi doet het gelukkig goed. Hij houdt zich wel vaak schuil tussen de rotsen of de planten, maar dat is logisch gezien hij eigenlijk een groepsdier is. Helaas heb ik nog geen vriendjes voor hem kunnen vinden...

De Aponogeton ulvaceus (ik noem hem: de Triffid) groeit letterlijk de bak uit. Er zitten ook knoppen aan.
Ik heb hem expres niet gesnoeid om te zien wat er gaat gebeuren en vandaag kwam er uit één van de knoppen een soort pluizig bekje:br:

Ook heb ik vandaag wat drijfplantjes binnengekregen, Salvinia natans.
Ik heb ze zolang in het drinkaquarium van de katten gedaan om te zien of ze niet besmet zijn met beestjes, maar nu zag ik wel een paar hele kleine zwarte beestjes (luizen?!) rondkruipen.
Met een loep bekeken hebben ze duidelijk pootjes en voelsprietjes. Geen idee of deze schadelijk zijn voor mijn aquarium, of juist een lekker hapje voor het visje...

268CCC31-0F42-4561-874F-1F5E29DF2672.jpeg
0C0CE3F6-96BA-4131-B7D8-EC02AA87BA71.jpeg
4F846CE3-11AD-4944-A0C2-3B4FC977F062.jpeg
B9206D13-F5C9-484A-98DF-EFD7EFF425DE.jpeg
B9AA05F1-34A3-46FB-971A-2301496D72DD.jpeg
A1966F8F-5D36-4E21-8661-489012B089CA.jpeg
 
Mooie bak hoor.

Vanmiddag naar de LFS geweest voor Corydoras Panda. Ik wilde graag een klein groepje, maar ze hadden er maar ééntje, dus die maar meegenomen. Ik heb hem Remi genoemd

De verkoopster in de LFS was overigens totáál niet te spreken over mijn manier van opstarten.

Volgens haar is het hopeloos ouderwets en ook niet goed om de bak wekenlang te laten indraaien en voer te verkruimelen. Je zet de bacteriën daarmee in ruststand waardoor ze niet groeien en de nitrietpiek die je krijgt nadat de vissen geplaatst zijn niet kunnen opvangen. Beter zou het zijn om meteen bacteriën uit een flesje toe te voegen waardoor de bak binnen 24 uur geschikt is voor vissen. Met mijn manier van opstarten zou het negen van de tien keer fout gaan...Bekijk bijlage 260569

Verder zouden in een gezonde bak nooit wormen aanwezig mogen zijn; dit duidt op een rottingsproces en dat is niet goed (terwijl ik dacht dat dit rottingsproces juist nodig was om de bacteriën op gang te helpen...).

Nu ben ik wel een beetje perplex en in de war vanwege deze informatie, die op alle punten tegenstrijdig lijkt met wat ik op het forum geleerd heb...Bekijk bijlage 260570

Ik hoop maar dat de kleine Remi het gaat redden en dat ik snel wat vriendjes voor hem kan halen.

Raar mens, volgens mij vond ze het gewoon jammer dat je geen dure onnodige middeltjes bij haar hebt gekocht.
Ik kreeg gisteren juist te horen dat het erg verstandig is om eerst een paar weken in te draaien bij G&D in Dalen
 
Dag 43 na opstart: ik heb afgelopen week toch een paar vriendjes voor Remi gevonden in een naburig dorp. Ik heb nu vier pandavisjes.

De visjes lijken het allemaal goed te doen. In het begin waren ze wat schuw en zaten ze vaak verstopt tussen de planten, maar nu zijn ze met vlagen heel actief en zwemmen op en neer.

Het valt op dat geen van de visjes eet van de bodemtabletjes die ik er om de dag in gooi (de slakken lusten hier wel pap van). Verder zie ik dat Remi, het eerste visje, een soort hap uit zijn bovenste vin heeft (werk van de Triffid?!).

NH3 en NO2 zijn gelukkig allebei 0.
Ik ben begonnen met het toevoegen van extra nitraat en fosfaat met een stockoplossing, echter toen ik vandaag de waarden mat waren beide 0 (zou ik meer toe moeten voegen?!).

Vandaag de bodem afgezogen en de tweede waterwissel (20%) gedaan en de twee filtersponsjes licht uitgespoeld. Ook de Triffid een beetje gesnoeid want het begon uit de hand te lopen. Verder Salvinia natans toegevoegd, deze draaien vrolijk rond in de stroming.

De Cabomba aquatica wil nog niet echt groeien. Ik had juist gehoopt dat deze het filter een beetje zou camoufleren...

936B7FE1-B546-4646-99AD-A0554ABD7FE5.jpeg
305D71D2-09E5-4994-BC17-794CBDD946F1.jpeg
E7A7D2CC-EB3B-4C3B-9C66-E4E57D6F3365.jpeg
 
Erg mooie bak en de panda's heb je schitterend op de foto gekregen.
 
Mooie, rustige bak! :thumbs:
Die Aponogeton ulvaceus doet het zeer goed in je bak, ziet er mooi uit.

Niets aantrekken van het flauwe advies van de dierenwinkel en gewoon verder doen zou ik zeggen!

Maar ik ben wel een beetje in de war na je verslag hierboven eerlijk gezegd... ;)
Want, eerst schrijf je dit:

De Aponogeton ulvaceus (ik noem hem: de Triffid)

Ook de Triffid een beetje gesnoeid want het begon uit de hand te lopen.

Tot zover ben ik mee, geen probleem!
Maar dan zeg je ook dit:

Verder zie ik dat Remi, het eerste visje, een soort hap uit zijn bovenste vin heeft (werk van de Triffid?!).

:S:eek:
Hoe bedoel je dat precies? Heeft die plant je visje dan aangevallen? :D;)
 
Maar ik ben wel een beetje in de war na je verslag hierboven eerlijk gezegd... ;)
Ja sorry, ik laat me soms een beetje meeslepen door mijn fantasie!
Het kan natuurlijk ook één van de andere visjes geweest zijn die honger had.

Ik hoop alleen niet dat het vinrot is ofzo...
Behalve die vin ziet het visje er wel normaal uit:

CB39D0D9-61DA-4E48-B025-D8E7D9993797.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag 49 na opstart: vandaag voor het eerst toch NITRIET gemeten!

NH3 = 0,0
NO2 = 0,0~0,5
NO3 = 10~20
PO4 = 0,5

Nitriet is niet veel, maar blijkbaar toch aanwezig. Zou dit dan toch wijzen op een soort van nitrietpiek?!
Voor de zekerheid maar een waterwissel gedaan van 30%. Hopelijk is dat genoeg.

De Cory's lijken overigens nergens last van te hebben. Ze zwemmen alle vier zeer actief rond.

Wel een klein beetje groene alg (puntalg?!) waargenomen op het glas. En een paar dunne draadjes die van plant tot plant lopen (begin van draadalg?!).
Verhouding nitraat-fosfaat is blijkbaar nog niet optimaal...

63481B51-262D-4753-AB7A-C16DB7FFFF4A.jpeg
03F7BB75-3FD7-4DD0-9828-A27078C7AEC2.jpeg
5B37A4C6-1FEC-4BF6-89C8-679003617609.jpeg
 
Cory's overleven in de meest vieze wateren omdat het luchthappers zijn, wil niet zeggen dat het goed is maar je hoeft je dus -nog- geen zorgen erover te maken.
 
Cory's overleven in de meest vieze wateren omdat het luchthappers zijn, wil niet zeggen dat het goed is maar je hoeft je dus -nog- geen zorgen erover te maken.
Aangezien ze zo levendig zijn maak ik me nog geen hele erge zorgen. Goed dat het zulke sterke beestjes zijn.
Ik was eigenlijk van plan binnenkort een betta te plaatsen, maar hier zal ik maar mee wachten tot de NO2 weer 0 is...

Plan voor nu: eerst de nitriet aanpakken (verversen en in de gaten houden), dan kijken hoe ik de verhouding nitraat-fosfaat beter in balans krijg (ofwel nitraat omlaag, ofwel fosfaat omhoog).
 
De reden dat men de bewoners stapsgewijs toevoegt én de reden dat men niet eindeloos pleegt te wachten voor enige bewoners toe te voegen, is dezelfde. Bacteriën zijn levende organismen. Deze hebben dus eten nodig om te kunnen voortbestaan. In het begin van je bak, terwijl hij leeg is, bestaat het enige voer (ammonium fase 1, nitriet fase 2) uit de waterwaarden die uit jouw kraan komen of die je zelf toevoegt d.m.v. voer of andere supplementatie. Op het moment dat je bak is 'ingedraaid', bestaat er dus voldoende bacteriecultuur om met de aanwezige ammonium- en nitrietwaarden te verwerken totdat ze opraken. Op dat moment loont het niet om nog langer te wachten. Al wacht je een jaar, de bacteriecultuur zal niet verder groeien dan de hoeveelheid waar genoeg eten voor is.

Op het moment dat men vervolgens bewoners introduceert, komt er een extra (en vaste) leverancier van voeding voor de bacteriën bij. Hierop bestaat de mogelijkheid weer voor de bacteriën om verder te groeien. Wanneer je stapsgewijs je vissen toevoegt, zal er nooit een piek ontstaan. De piek ontstaat namelijk wanneer er teveel afval (voeding voor bacteriën) is om te verwerken. Die piek gaat pas weg wanneer de bacteriën zich voldoende hebben vermenigvuldigd om alles op te eten. Uit mijn hoofd kan een kolonie zich iedere 12 uur verdubbelen maar dat kan ook best 24 uur zijn. Tegen die tijd zijn je vissen er al slecht aan toe dus zodra je een piek constateert moet je water wisselen.

In jouw geval zijn al je waarden bijna 0. Dit komt doordat er dus een voldoende grote bacteriecultuur is (ammonium -> nitriet -> nitraat) en omdat je voldoende planten hebt die het nitraat consumeren. Zoveel zelfs dat je als de wiedeweerga nitraat zult moeten gaan supplementeren. Let op dat je dan ook gelijk fosfaat en sporenelementen toevoegt. En houd in gedachte dat je algen zult krijgen bij een te lange lichtduur omdat je geen co2 supplementeert.

Denk aan de 'driehoek van vuur.'
Wat heeft vuur nodig? Brandstof + hitte + zuurstof.

Wat heeft plantengroei nodig? Bouwstoffen (co2) + belichting + plantenvoeding (nitraat, fosfaat etc.).
Zodra één van deze drie wegvalt, zullen de algen het overnemen. Deze zijn namelijk stukken minder kieskeurig. In jouw geval zal de co2 als eerste opraken omdat je zelf al nitraat toevoegt. Matig daarom de verlichtingsduur. Je kunt dit een beetje compenseren door de gasuitwisseling te bevorderen door middel van oppervlaktestroming (golfjes) door de uitstroom van je filter naar boven te richten. Let hierbij weer wel op dat er geen 'dead spots' ontstaan waardoor je planten niet bereikt worden met voedingsrijk water.
 
In jouw geval zijn al je waarden bijna 0.
Dank voor de uitgebreide reactie!
Mijn waarden zijn lange tijd vrijwel 0 geweest. Vandaag heb ik voor het eerst (ik meet 2x per week) enige nitriet, nitraat en fosfaat gemeten. Nitriet waarschijnlijk vanwege de vervuiling van de bewoners, nitraat en fosfaat omdat ik dat sinds kort toevoeg met een stokoplossing.

Zoveel zelfs dat je als de wiedeweerga nitraat zult moeten gaan supplementeren.
Ik voeg al sinds anderhalve week extra nitraat toe, maar vandaag heb ik het voor het eerst ook kunnen meten.
Volgens de RR zou ik bij een fosfaat van 0,5 moeten streven naar een nitraat van 5 (is nu tussen 10 en 20).
Of bij een nitraat van pakweg 15 streven naar een fosfaat van 1,5. Ik weet niet wat het beste is.
 
Ik voeg al sinds anderhalve week extra nitraat toe, maar vandaag heb ik het voor het eerst ook kunnen meten.
Dan voeg je niet genoeg toe. Immers de productie van je bewoners is nihil en je planten consumeren al veel.
Volgens de RR zou ik bij een fosfaat van 0,5 moeten streven naar een nitraat van 5 (is nu tussen 10 en 20).
Of bij een nitraat van pakweg 15 streven naar een fosfaat van 1,5. Ik weet niet wat het beste is.
Richt maar op tussen de 15/1,5 en 25/2,5. Zolang je nitraat onder de 40 blijft zal het je vissen geen kwaad doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Maru
Dag 53 na opstart:

NH3 = 0,0
NO2 = 1,0 !!!
NO3 = 10
PO4 = 0,5

Volgens mij heb ik nu toch met een nitrietpiek(je) te maken. Ik heb maar weer een 30% waterwissel gedaan.

Verder zie ik een beetje draadalg, wat makkelijk handmatig te verwijderen is, en miniscule groene puntjes op het glas (puntalg?), wat heel vast zit en ook met een schuurspons bijna niet te verwijderen is....

De algen zijn gekomen sinds ik extra NO3 en PO4 ben gaan toevoegen. Ik ben nog bezig een goede verhouding tussen deze twee te krijgen.

De katten vinden het aquarium geweldig. Ze eten wel van de planten en ééntje is er al twee keer half ingevallen...

31D923DB-EACB-44F0-A7B0-66271FAAC26E.jpeg
442BDF9F-89A2-4666-B1C2-40B848D4C9AE.jpeg
809E63FC-13AA-4F13-AB57-B9F931174994.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ik zou dan meer verversen om die no2 lager te krijgen dan 0,5. raar dat je dat nu opeens meet en heb je iets gedaan of veranderd of bewoners toegevoegd?

Zo te zien zijn de poezen ook druk bezig om je te helpen met het onderhoud:D:D

Btw, hoeveel licht heb je boven deze bak want ik vindt dat best veel lijken.
 
De katten vinden het aquarium geweldig. Ze eten wel van de planten en ééntje is er al twee keer half ingevallen...

Wel leuk met die katten maar in combinatie met een open bak (op deze zeer toegankelijke plaats) zou ik me constant zorgen maken eerlijk gezegd.

Eén verkeerde beweging van één of beide katten en je lamp ligt in je water!? :mad::eek:

En het lijkt wel alsof de witte poes op cory-jacht is? :br::D

Ik ben fan van open bakken, begrijp me niet verkeerd maar ik zou hem toch wat meer cat-proof maken denk ik...
 
miniscule groene puntjes op het glas (puntalg?), wat heel vast zit en ook met een schuurspons bijna niet te verwijderen is....

De algen zijn gekomen sinds ik extra NO3 en PO4 ben gaan toevoegen. Ik ben nog bezig een goede verhouding tussen deze twee te krijgen.


Hoeveel NO3 en PO4 voeg je nu toe?
De harde versie van puntalg kan wijzen op te weinig PO4, dus je zou dat eventueel wat kunnen verhogen.
Maar je zou ook je lichten wat kunnen dimmen (als dat tenminste kan?).

Mocht je ze niet kunnen dimmen kan je ook drijfplantjes gebruiken of je kan de lamp ophangen aan het plafond. Als je dat doet (de lamp ophangen) dan kunnen je katten ineens ook ongestoord hun ding doen (behalve hengelen naar de visjes natuurlijk...) en kan jij de lichtintensiteit makkelijker aanpassen....
 
Ik zou toch een beetje oppassen met die katten, en dan met name de haren die zo in je bak kunnen vallen,

Ik heb wel eens een vis gehad die dagenlang met een haar rondzwom, die haar zat in de bek en kwam er bij de kieuw weer uit.
 
Ik ben fan van open bakken, begrijp me niet verkeerd maar ik zou hem toch wat meer cat-proof maken denk ik...
De plexiglasplaatjes om de bak af te dekken zijn in bestelling. Ik houd ook van open bakken maar vind het met de katten toch te riskant.
 
Hoeveel NO3 en PO4 voeg je nu toe?
De harde versie van puntalg kan wijzen op te weinig PO4, dus je zou dat eventueel wat kunnen verhogen.
Maar je zou ook je lichten wat kunnen dimmen (als dat tenminste kan?).

KNO3 als stockoplossing van 82g/500ml → 8,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

K2HPO4 als stockoplossing van 4g/500ml → 18,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

De lichten kan ik dimmen, maar ik ga eerst inderdaad proberen de PO4 te verhogen.
 
De lichten kan ik dimmen, maar ik ga eerst inderdaad proberen de PO4 te verhogen.

Bij (beginnende) algenproblemen kan je eigenlijk altijd beter (tijdelijk) het licht dimmen terwijl je de andere aanpassingen doet. Zeker in jouw geval lijkt het licht me vrij intens.
Je voegt geen co2 toe toch?

K2HPO4 als stockoplossing van 4g/500ml → 18,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

Ik zou dat naar 25ml/week brengen, dan zit je nog altijd maar op 1.15 tot 1.45ppm PO4.
Bij voorkeur via dagelijkse dosering (indien mogelijk)

KNO3 als stockoplossing van 82g/500ml → 8,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

Lijkt me ook vrij lage dosering maar geen idee wat er in je kraanwater zit natuurlijk...
 
KNO3 als stockoplossing van 82g/500ml → 8,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

K2HPO4 als stockoplossing van 4g/500ml → 18,5 ml per week op 108 liter aquariumwater

De lichten kan ik dimmen, maar ik ga eerst inderdaad proberen de PO4 te verhogen.
Dan krijg je hiermee
NO3:7.92, PO4: 0.25, K:5 wat je per week toevoegt.
Waarom heb je voor deze waarden gekozen?
 
Dan krijg je hiermee
NO3:7.92, PO4: 0.25, K:5 wat je per week toevoegt.
Waarom heb je voor deze waarden gekozen?
KNO3
8,5 ml verhoogt NO3 met 0,3672ppm per 108L water

KH2PO4
18,5ml verhoogt PO4 met 0,03996ppm per 108L water

0,03996 : 0,3672 = 1 : 9,19

Correct me if I’m wrong...
 

Terug
Bovenaan