Bakjes van Deesje.


Deesje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
31 mei 2011
Berichten
2,326
Leeftijd
39
Locatie
Westervoort
Een nieuw huis, een nieuwe bak.
Want als je groter gaat wonen, kan er ook een groter aquarium staan.

En dat is een Juwel Rio 180 geworden.
De bak kennen we offcourse bijna allemaal maar voor degene die hem niet kennen, de afmetingen van deze bak zijn 101 x 41 x 50cm
Heb voor de kleur wit gekozen omdat dat beter bij onze meubels past.
Tegenwoordig zit er led in deze bakken, dus ik was helemaal blij. Day/night controller erbij besteld, nieuw stuk hout, nieuwe filter (want tja zo'n Eheim 2213 is niet sterk genoeg voor een liter of 160) en rivierzand als bodem.

De bak konden we voor een goede prijs ophalen in Den Haag, toch een beetje kijken in welke shop hij het goedkoopst is.
De andere spullen online besteld. Dus toen de bak er donderdag was kon het wachten beginnen op de rest.
Inmiddels kwamen we er achter dat de Helialux day/night controller alleen werkt op een helialux ledbalk. Duh... Koste alleen weer even een flinke dot geld. Pff dan maar even sparen en voorlopig de gewone ledbalk gebruiken, zonder day/night controller.
Het hout kwam ook snel binnen. Maarja om te kunnen beginnen moest ik natuurlijk de achterwand, bodem en filter hebben.

20170608_203042.jpg


Heel lief... manlief heeft dat gewoon even opgehaald in Enschede. Want sja wachten duurt lang. ;-)
Vrijdag stond alles als verrassing dus klaar bij thuiskomst en ik was helemaal blij! Manlief had zelfs een Helialux lichtbalk erbij gekocht!

20170609_182426.jpg


Toen de kinderen op bed lagen zijn we begonnen met de achterwand kitten.
Zand en hout erin en een nachtje de achterwand laten drogen.

20170609_205618.jpg


Zaterdagmiddag zat alles goed vast en konden we beginnen met de rio125 leeghalen en het vullen van de rio180.
Een paar zakken zand op het hout zodat het blijft liggen, plantjes een plekje geven, vissen en garnalen uitvangen.... Het was een karwei maar alles heeft een plekje gekregen in de nieuwe bak.
In de filter hebben we de buisjes en balletjes uit de oude filter gedaan en met het grotendeel van het 'oude water' proberen we zo min mogelijk problemen met het water te krijgen. Uiteraard wordt het wel in de gaten gehouden.
En zo staat hij er nu bij.
20170610_145810.jpg


20170610_160727.jpg


20170610_214421.jpg


20170611_151026.jpg


20170612_142229.jpg


20170612_142600.jpg
 
Mijn complimenten aan manlief Deesje dat hij zo goed voor z'n vrouwtje zorgt.:smitten:
Dat ziet er toppie uit en ben benieuwd naar het verdere verloop ervan,dat stuk kienhout is de max hoe groot is dat eigenlijk en wat heb je dat betaald als ik vragen mag.:thumbs:
 
Mijn complimenten aan manlief Deesje dat hij zo goed voor z'n vrouwtje zorgt.:smitten:
Dat ziet er toppie uit en ben benieuwd naar het verdere verloop ervan,dat stuk kienhout is de max hoe groot is dat eigenlijk en wat heb je dat betaald als ik vragen mag.:thumbs:

Dank je wel. Het hout heb ik online gekocht. Bij aquarium-planten.com Het was 92cm maar er is een stuk afgebroken dus denk dat het nu nog 75cm is.
 
Erg mooi maar ik hoop dat de garnalen een no2 piek zullen overleven.

Dat hoop ik ook. Maar kon helaas niet braaf laten indraaien. Hopelijk door veel van het filter te hergebruiken valt het mee.
 
Erg mooi stuk hout. Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.
 
Wauwww echt prachtig mooi ingericht :D
Denk inderdaad dat als je een hoop filtermateriaal uit je oude filter gebruikt het wel meevalt dan is het filter denk al wel voldoende geënt.
Ben echt benieuwd naar het verdere verloop van dit aquarium :thumbs:
 
Nou de bak draait nu iets meer dan een week en tot nu toe gaat het goed.
Heb 1 dode vuurgarnaal en 1 dode Otocinclus gevonden tot nu toe. Helaas, maar slachtoffers had ik verwacht.
Qua metingen gaat het goed, nitraat is al aanwezig en hopelijk blijft hierdoor de nitrietpiek minimaal.

En dat hoop ik met name omdat... meneer L010a eitjes bewaakt!
Zaterdag zaten meneer en mevrouw de hele dag al gezellig met zn tweeen druk te doen. En ondanks dat ik er natuurlijk wel op hoopte wist ik het niet zeker. Hebben ze bij mij nooit eerder gedaan, dus echt voor het eerst!
Zondagochtend ging ik kijken en jahoor meneer zit lekker bij zn eitjes die aan de bovenkant van het holletje zijn geplakt.
Ik ben heel benieuwd hoe dit afloopt en of er überhaupt wat zal overleven.
De tijd zal het leren.

Nu maar eerst even wat foto's. Helaas niet van meneer in het holletje want het is er te donker om met de camera foto's te maken.

20170612_184920.jpg
20170613_174648.jpg
20170614_165310.jpg
20170617_140710.jpg
20170617_150711.jpg
 
Ziet er goed uit! Jouw bak mag er ook zeker wezen! Welke plant heb je rechtsachter staan als ik vragen mag?
Super gaaf stuk hout trouwens!
 
Ziet er goed uit! Jouw bak mag er ook zeker wezen! Welke plant heb je rechtsachter staan als ik vragen mag?
Super gaaf stuk hout trouwens!

Daar achterin staat het Sterrenkruid, Mike.
Zeer makkelijke plant die groeit als kool.
 
Inderdaad een zeer mooie bak Deesje en in het wit wat moet je nog meer hebben behalve dat alles het goed doet natuurlijk.
Die L010A hoeveel heb je er in je bak zitten,aan wat zie je het verschil dat het een mannetje of een vrouwtje is ?
Ik ga mij deze dieren binnen kort ook aanschaffen en die kun je gerust bij corydorassen houden he en volgens ik heb gehoord laten de L010A's de planten met rust en woelen ze de bodem niet om klopt dit ?
 
Inderdaad een zeer mooie bak Deesje en in het wit wat moet je nog meer hebben behalve dat alles het goed doet natuurlijk.
Die L010A hoeveel heb je er in je bak zitten,aan wat zie je het verschil dat het een mannetje of een vrouwtje is ?
Ik ga mij deze dieren binnen kort ook aanschaffen en die kun je gerust bij corydorassen houden he en volgens ik heb gehoord laten de L010A's de planten met rust en woelen ze de bodem niet om klopt dit ?

Klopt helemaal. De Cory's wroeten meer in de bodem dan de L010a's. Ik heb ze ook samen en dat gaat prima. Ik heb er 2. Nu anderhalf jaar. Toen ik ze kocht kon ik nog geen geslacht onderscheiden. Maar inmiddels heeft het mannetje een mooie baard gekregen. Niet zoasl een ancistrus maar wat 'haren' bij de wangen.Ook kwa kleur is hij wat bruiner en de vrouw wat roder. Het is voor mij de eerste keer dat ik eitjes heb.
20170327_212240.jpg
Op de foto ligt de man voor en zie je die baard.
 
Mooie foto van super schattige dieren Deesje ze hebben nu al mijn hart gestolen.
Mogen die enkel per koppel gehouden worden of mogen die in een groepje van 4 stuks in de bak want ik zou graag 4 stuks in de bak steken.

P.S: Dan heb jij wel super geluk gehad dat er een koppeltje uit is gekomen.
Op welke leeftijd kun je het geslachtsonderscheid zien ?
 
Ik weet niet hoe oud die van mij waren toen ik ze kocht, dus de leeftijd is moeilijk in te schatten. Maar als ik naar die van mij kijk verwacht ik dat ze zo'n jaar a anderhalf waren voor ik het zag.


De bak draait goed, algjes beginnen zich al te vormen op ruiten, hout en achterwand, maar planten groeien tot nu toe goed.
Maarja is ook niet heel moeilijk met crypto's en snelgroeiers.
Gisteren zijn denk ik de eitjes uitgekomen. Tot mijn verbazing zwemmen de visjes al direct los in de bak. En heb ik er dus ook nog maar 3 terug gevonden.
Gisteren hadden ze nog mooie eidooiers maar vandaag heb ik er al 1 gezien zonder eidooier. Ze zijn nu precies 1cm groot. (klein)
Aangezien ik er Werneri's en Cory's in heb zitten ga ik ervan uit dat ze niet echt opgejaagd zullen worden.
We zullen zien hoeveel er uiteindelijk groot worden.
Hier onder in ieder geval wat kiekjes van de schattige visjes en een totaaltje van de bak.

20170628_204630.jpg

20170629_125141.jpg

20170629_125248.jpg

20170629_133920.jpg


20170629_133750.jpg
 
Wat een leuke interesses!
Het hout is tot op heden nogsteeds niet helemaal gezonken, maar het blijft wel liggen met alleen het kleine zakje zand erop.
En dat scheelt al een hoop!
Met het kleine grut gaat het goed.
Aangezien ik ze gewoon in de bak gehouden heb, zijn er nog ongeveer 10 over.
Ze zijn nu zo'n 15mm groot en zwemmen sinds een klein weekje rond in de bak. Daarvoor hielden ze zich nog schuil tussen het sterrenkruid.
Inmiddels zitten ze overal en ziet het er erg schattig uit.
Uiteraard zijn ze regelmatig het middelpunt van mijn camera dus foto's zat.
Ook is er een kleine Cory gespot. Deze heeft zich goed kunnen verstoppen en is nu pas gesignaleerd. Hij is al best flink en vermoed dat deze zo'n 3 weken oud is.
De Iriatherina Werneri's heb ik inmiddels met 5 uitgebreid, dus dit zijn er nu totaal 14. Het is erg leuk om zo'n groep samen te zien. De nieuwelingen zijn alleen nog wat grijs/blauwig. Hopelijk veranderd dat naarmate ze langer in de bak zitten.
Uiteraard zeggen foto's meer dan woorden, dus bij deze.
20170630_205042.jpg
20170701_162537.jpg
20170701_162645.jpg
20170710_143125.jpg
20170710_144231.jpg
20170710_144658.jpg
20170710_160908.jpg
 
Mooie update hoor Deesje en je bak staat er schitterend bij en natuurlijk zijn die kleintjes zo'n schatjes maar ik kan blijven kijken naar de L010A die moet ik ook hebben.:thumbs:
 
Wat een mooie bak en een goed idee dat zakje zand om te verzwaren, stenen vind ik altijd maar een eng idee. Is het een plastic zakje dat je gebruikt hebt?
 
Wat een mooie bak en een goed idee dat zakje zand om te verzwaren, stenen vind ik altijd maar een eng idee. Is het een plastic zakje dat je gebruikt hebt?

Ja ik gebruik in dit geval een zakje van de Ikea. Die hebben zo'n dubbele zipsluiting. Ideaal.
 

Terug
Bovenaan