100 kardinalen in een 700L aquarium


C

Canon

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een aquarium van 170x70x60. Hier zitten
- 5 discussen
- 30 corrydoras panda's
- 1 Sturisoma aureum
- 2 Farlowella

- 4 kardinaal tetra's.

Dit kleine groepje kardinaal tetra's wil ik uitbreiden zoals al lange tijd gepland.
Het plan was om er 30 te kopen.

Nu kom ik stom toevallig een advertentie tegen van 100 karinalen voor €40,-.
Dat is dus even duur als gemiddeld 30 karinalen...

Nu is dat natuurlijk niet de hoofdreden waarom ik er 100 wil, maar dit maakt het wel iets toegankelijker.


Ik vraag me af. Kan ik er 100 houden in dit formaat aquarium?
Denk het wel toch?

Vraag 2, misschien wel het belangrijkst. Is het mooi? Ik wil niet alleen maar 1 aquarium hebben met OVERAL kardinaal tetra's. Het moet wel een beetje mooi ogen. Waarschijnlijk zullen ze wel een beetje scholen met die discussen er bij.

Plan is om ze eerst groot te brengen in een RIO300, zodat het geen levend voer is voor de discussen.
 
Ik heb er 50 in een 300 liter bak. Met de rest van de vissen.
9 bijlzalmen, 2 goudgoeramies, 3 siamese algeneters, 6 otocinclus, 7 fantoomzalmen, 7 zwarte tetras, 4 schwartzi, 9 panda, +2 buitenbeentjes corydoras.
Dus ja, een gezellige drukte.

Ik zou zeker voor een grote groep gaan. En dan alleen nog de discus erbij.
 
Kan zeker wel, je hebt ook te maken met uitval. Je kunt dit gerust doen. Je hoeft er ook geen andere vissen voor weg te doen.
 
Oke! Dat het zou gaan passen leek mij ook.

Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet. 100 van die vissen. Bij elkaar? Of chaos in de bak :). Denk dat de discussen erbij dan wel leuk is, dat ze toch wat scholen.
 
Nee is zeker geen chaos! Kardinalen vertonen dan hun natuurlijk gedrag. Allemaal de zelfde kant op, steeds 2-3 cm en dan ineens weer 1 of 2 cm naar links of rechts uitwijken, en dat met zijn allen. Is een vluchtreflex, ze worden bejaagd door een soort ijsvogeltjes, maar die doen hun ogen dicht tijdens de duik. Zodra het wateroppervlak gebroken wordt, ( ongeacht door wat dan ook), dan zullen ALLE kardinalen, als op commando, ineens 1 of 2 cm opschuiven naar dezelfde kant. resultaat is dan dat de ijsvogel mis vangt....! Is reflex en natuurlijk gedrag, NIKS chaos! Want dan werkt dit systeem niet voor hun.
 
100 ga je bijna niet zien.
Zie er regelmatig ongeveer 400 in een bak die iets groter is als die van jou, en dan vallen ze wel op. Ze dwarrelen meestal wat rond in verschillende groepen door het aquarium. Echt scholen doen ze niet tenzij je vreemde bewegingen doet voor het aquarium.
 
Duidelijk!

Ik ga er eerst 100 halen. Heb er nooit meer dan 40 gehad.
@BigSmoke Leuke informatie geef je :). Ik ben benieuwd hoe ze dat bij mij gaan doen.
 
Let vooral op de kwaliteit van je vissen. De nakweek kost iets meer maar daar heb je veel minder snel de gebruikelijke problemen die je met kardinalen kan hebben.

Hoeveel kardinalen zou jij er dan in steken backplay?
Hangt er wat vanaf welk effect je wil natuurlijk.
Maar denk dat Canon zijn plan goed is van met 100 te beginnen. Dan kan je wat inschatten hoeveel je er uiteindelijk in wil.
 
Hoe weet je waar ze nakweek hebben?

Ik heb het idee dat 90% wildvang is, omdat er in de natuur met miljoenen rond zwemmen. En zelf kweken zeer moeilijk is.
 
Canon ik heb zelf ook 100 kardinalen gekocht voor 40 euro
Bedenk wel ze zijn erg klein en de discussen jagen erop en eten ze als m&m,s
Zelf zou ik gaan voor tetra,s met hogere ruggen die kunnen de discussen niet op eten

Bedenk wat je gaat doen maar zoals ik al zij de discussen vinden ze erg lekker

Gr wim
 
Als het nog jonge discussen zijn zal dit toch wel lukken?

En je kan desnoods de kardinalen nog wat laten groeien in een andere bak , of gewoon groot kopen.
 
Hoe weet je waar ze nakweek hebben?

Ik heb het idee dat 90% wildvang is, omdat er in de natuur met miljoenen rond zwemmen. En zelf kweken zeer moeilijk is.
Als je dit 2 jaar geleden had gezegd had je gelijk gehad. Maar er wordt steeds meer nakweek aangeboden. Al zijn die wat duurder dan wildvang dus 100 voor €40 is wildvang. En of de kwaliteit goed is voor die prijs?

Moeilijkheid wat betreft kweken valt wel mee. Juiste waterwaarden en een goed kweekstel (een willekeurige man en vrouw is niet snel een match) zijn belangerijk. Tot 1976 werd deze vis ook alleen maar gekweekt want wildvang was verboden. Tot wildvang wel weer mocht en werd aangeboden tegen prijzen waar voor kweken de moeite niet meer loonde voor de kwekers.

De aantallen in de het wild worden steeds minder (Gek he!). Ze moeten er steeds verder voor varen om nog wat te vangen.

Ik ben zelf eens bij Ruinemans geweest en dan heb je gewoon al 5 rijen stellingen met alleen maar kardinalen...
 
Hoe weet je waar ze nakweek hebben?

Ik heb het idee dat 90% wildvang is, omdat er in de natuur met miljoenen rond zwemmen. En zelf kweken zeer moeilijk is.
Gewoon aan de LFS vragen.
Zoals Botia al aangeeft heeft Ruinemans ook gekweekte kardinalen, van goede kwaliteit. Afhankelijk van wat je LFS erop neemt zal je die rond de 1,50 stuk betalen. Dat is meer als de wildvang maar je hebt dan wel vissen die tegen een stootje kunnen.
 
Plan is om ze eerst groot te brengen in een RIO300, zodat het geen levend voer is voor de discussen.

Goed bericht dat nakweek ook populair wordt. Heb mijn zinnen dit keer gezet op de massa.
Ga dus eerst een keer 100 van deze kopen, als ze ze hebben.

Dan is het verschil in prijs me net wat te veel. Ook is mijn water volgens de metingen schoon/goed. Dus ik heb er ook vertrouwen in.


Ben mij er nu wel meer bewust van dat nakweek dus ook gewoon te koop is. Misschien de volgende keer.
 
Ik heb er 100 opgehaald. 'Gek genoeg' waren het nakweek kardinalen. (100 voor €40,-)

 
Vreemd dat dit nakweek is voor zo'n prijs. Ik weet wat een wildvang en een nakweek kardinaal inkoop kost en dan zou je niet uitkomen als je ze voor deze prijs verkoopt. Maar misschien had deze handelaar er zo gigantisch veel ingekocht, en daardoor een flinke korting gekregen waardoor het wel kan.
 
Vreemd dat dit nakweek is voor zo'n prijs. Ik weet wat een wildvang en een nakweek kardinaal inkoop kost en dan zou je niet uitkomen als je ze voor deze prijs verkoopt. Maar misschien had deze handelaar er zo gigantisch veel ingekocht, en daardoor een flinke korting gekregen waardoor het wel kan.

Ja, komen uit oost europa. Hij geloofde het eerst ook niet. Tot hij de bak leeg had verkocht en er wat eitjes in zaten en nieuwe kardinalen kreeg.
Geen idee of je het ook ergens aan kan zien!? Ben er iig blij mee.
 
Tot hij de bak leeg had verkocht en er wat eitjes in zaten en nieuwe kardinalen kreeg.
Dit klinkt haast te mooi om waar te zijn. Alle succesvolle kweekverhalen die wij kennen geven aan dat eitjes van kardinalen (naast waterwaarden met eisen) best lichtgevoelig zijn. En verkoopbakken zijn doorgaans nogal fel belicht.
 
True. Ik ben ook geen expert, maar volgens mij is wildvang moeilijker te houden en zou uitval (enkele doden) op 100 vissen niet bijzonder zijn, tijdens de verhuizing.
Ik heb nog geen 1 dode gevonden.

Maar goed, geen idee. Ben er tevreden mee :).
 
Als er een dode is ga je het ook niet altijd zien .
Als de vis sterft is de kans groot dat hij binnen een uur als opgepeuzeld is door de andere kardinalen...
Ik wil niet zeggen dat het altijd gebeurd , maar ik denk dat iedereen al eens heeft meegemaakt dat er een vis "verdwenen" is :D .
 

Terug
Bovenaan