1 school


Pipi

Well-known member
Lid geworden
18 mei 2018
Berichten
118
Leeftijd
35
Dag allen,

Veel gelezen, geen ervaring. Vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.

Mijn idee: 1 grote school neontetras of roodkopzalm in een aquarium met een zwarte bodem en veel mos, hout OF steen. (Hout geeft zuurder water?)

Is dit mogelijk? Mijn idee is dat de school vissen ook echt als school blijft zwemmen, maar hoe pak ik dit aan? Heeft de inrichting daar invloed op? Tips zijn welkom
 
Elke vis schoolt alleen samen als er gevaar dreigt (een éénling valt niet op in de massa) dus als je wilt dat ze blijven scholen moet je er een rover bijzetten.
 
Dus de inrichting heeft geen invloed? Ik dacht een vollere bak heeft meer schuilplekken dus minder scholen?
 
Is het niet zo dat als de vissen zich niet veilig voelen bij een bepaalde inrichting dat ze dan wel meer gaan scholen? Vissen die van veel beplanting houden kunnen volgens mij als dit ontbreekt zich onveilig voelen.
 
Jessicapilon Leek mij ook
 
Hemmigramus bleheri scholen hoe dan ook erg mooi. Hoeft geen rover bij te zitten.

Maar minimaal een bak van 1,20meter nodig.
 
Als vissen eenmaal doorhebben dat e rgeen gevaar is in de vorm van rovende vissen, zullen ze niet scholen ook niet in een kale bak (in het begin wel uiteraard omdat ze er dan nieuw inzitten en niet weten wat er te verwachten is, maar na verloop van tijd leren de vissen dat er niks loos is en gaan ieder zijn eigen ding doen)
 
Ik zou het ook niet doen, daarnaast is vrij zwemmen van een vis veel natuurlijker gedrag dan samenscholen, samenscholen is een angstreflex.
 
Je hebt wel verschillende soorten scholen. Als ik enorm in de bak loop te rommelen of ik loop snel langs de bak, dan wil het heel af en toe voorkomen dat de tetra's (26 totaal) een grote bal vormen met de vissen die bij ze in de buurt zitten. Dat is in mijn ogen een angstschool.

Verder scharrelen ze eigenlijk altijd in groepjes van 5-10 rustig de bak door, waarbij er één dappere dodo leidt en de rest volgt. Ik denk dat TS dit laatste wil bereiken? Dit gedrag wordt volgens mij niet echt minder.
 
Hoe groot is je aquarium?

Op een bak van een meter is het nogal makkelijk om een foto van scholende vissen te maken...

Omschrijf eens wat je precies wilt gaan doen.
 
Als je je bak overvol doet zal een vis zich niet veilig voelen en dus scholen. Of nog voller en er is geen keuze voir vissen maar dat is niet fijn voor de vissen. Er zijn wel soorten die meer scholen dan de neons of kardinalen.

Ik heb een groepje waarvan ik de naam niet meer weet die veel bij elkaar zitten. Soms kijkt er eens 1 rond maar gaat dan vaak snel weer terug.
 
Dit hele topic is bizar... of zit ik er nou zo naast.

Een vis die van nature schoolt die doet dat omdat dit zijn gedrag is. Dit heeft een oorsprong uit angst, maar is uiteindelijk "de natuurlijke aard" van de vis. Zo leven die vissen in hun omgeving, en daar scholen ze.

De ene soort doet dat op de bodem, de ander ergens tussen takken... en weer een soort zit aan de oppervlakte. Scholen is gewoon gedrag.

Als je uitgaat van nakweek dan is het makkelijk om vissen rustig te houden in een onnatuurlijke omgeving. Als je aquarium enigszins rustig staat dan groeperen ze vaak wel, en ziet het er leuk uit. Op een meterbak oogt dat voor mij niet echt serieus mits je een hardscape hebt met 1 of 2 soorten.

In een gezelschapsaquarium van een meter breed met wat planten achterin zwemmen je neon tetras linksvoor, middenvoor of rechtsvoor....

Wat ik wil zeggen is...
Wat is de maat van je bak en wat wil je precies gaan doen?
 
De maat van de bak ben ik nu ook wel heel nieuwsgierig naar.
 
Nee world citizen, daarmee zit je ernaast, scholen is geen natuurlijk gedrag van de vis, natuurlijk gedrag van de vis is wat Mafkees al zegt: scharrelen door de bak opzoek naar voedsel in kleine groepjes of single, scholen is een angstreflex.
 
Nee world citizen, daarmee zit je ernaast, scholen is geen natuurlijk gedrag van de vis, natuurlijk gedrag van de vis is wat Mafkees al zegt: scharrelen door de bak opzoek naar voedsel in kleine groepjes of single, scholen is een angstreflex.
Wel eens gedoken? Ik kan je vertellen dat er wel degelijk vissen zijn die scholen ook zonder angst.
 
Ik heb nog geen bak. Ik heb nog helemaal niks, wilde eerst zo veel mogelijk weten voordat ik overhaast vanalles ga kopen en alles fout doe.

Ik begin echt nog bij 0. En stap 0 begint bij: wat vind ik mooi? Wat lijkt me leuk? En zo heb ik een aantal dingen gelezen en fotos bekeken. Ik heb dus wat fotos in mijn hoofd en vanuit daar wil ik gaan bedenken of dit wel haalbaar is, of zoiets wel lukt als beginner, hoe groot moet het aquarium zijn? Wat is een leuke vissoorten? Wat zijn de kosten? Etc....
 
Ik heb nog geen bak. Ik heb nog helemaal niks, wilde eerst zo veel mogelijk weten voordat ik overhaast vanalles ga kopen en alles fout doe.

Ik begin echt nog bij 0. En stap 0 begint bij: wat vind ik mooi? Wat lijkt me leuk? En zo heb ik een aantal dingen gelezen en fotos bekeken. Ik heb dus wat fotos in mijn hoofd en vanuit daar wil ik gaan bedenken of dit wel haalbaar is, of zoiets wel lukt als beginner, hoe groot moet het aquarium zijn? Wat is een leuke vissoorten? Wat zijn de kosten? Etc....
Je hebt nog niets en je weet ook nog niet zoveel. Dan zou ik alle opties openhouden. Een aquarium van 100cm of 120cm lengte leent zich daar in mijn ogen het beste voor. Dan kun je altijd nog kiezen tussen een gezelschapsbak of een biotoop. Stap 1: je budget.
 
4c62a012ad941.jpg

Kijk ik vind zoiets onwijs mooi. Maar natuurlijk is zoiets waarschijnlijk ontzettend moeilijk en nog totaal niet voor mij als beginner haalbaar. Maar dan begrijpen jullie in ieder geval mijn eh ja hoe noem je het, waar mijn interesse vandaan komt. Mijn enthousiasme :daisy:
 
Bekijk bijlage 250917
Kijk ik vind zoiets onwijs mooi. Maar natuurlijk is zoiets waarschijnlijk ontzettend moeilijk en nog totaal niet voor mij als beginner haalbaar. Maar dan begrijpen jullie in ieder geval mijn eh ja hoe noem je het, waar mijn interesse vandaan komt. Mijn enthousiasme :daisy:
Dat is een 'Iwagumi style' aquascape. https://www.aquascaping-blog.com/367/iwagumi-aquarium
Zeer minimalistisch (ook qua visbezetting! Houd daar rekening mee) en helemaal niet moeilijk, zolang je fatsoenlijke verlichting hebt. Ook is een co2 set wel handig omdat je vaak planten wilt die echt een tapijt vormen, die zijn veeleisender dan je gemiddelde crypto.

Zelf vind ik een 'nature style' veel leuker en veelzijdiger.
Hieps%2Bscape.jpg


f884231d3083e8dfb5773e0036cdf5ae.jpg
 
Wel eens gedoken? Ik kan je vertellen dat er wel degelijk vissen zijn die scholen ook zonder angst.

Nee nooit gedoken, maar zat natuurseries bekeken waarbij je inderdaad altijd scholende vissen zag, niet gek als een duiker van formaat haai, in het water zwemt, dan gaan vissen scholen inderdaad.
 
Dat nature style ziet er ook fantastisch uit! Waar het op neerkomt, less is more vind ik :) 1 soort vis (maar dan heel veel van die ene soort) en niet te veel verschillende soorten planten en dingen.
 
Nee nooit gedoken, maar zat natuurseries bekeken waarbij je inderdaad altijd scholende vissen zag, niet gek als een duiker van formaat haai, in het water zwemt, dan gaan vissen scholen inderdaad.
Duidelijk nooit gedoken idd.. vissen reageren juist heel rustig en nieuwsgierig op een duiker. Totaal anders dan op een haai. Zelf gezien zonder televisie hoe vissen op hamerhaaien reageren.
 
nou lieve mensen ik ga het toch he-le-maal anders aanpakken. Ik heb via marktplaats een bak van 80cm kunnen vinden voor weinig geld. Prima om als kneus mee te beginnen dacht ik zo. Hij was gevuld dus er zitten wat planten in en wat vuurgarnaaltjes. Nou heeft mijn zus perongeluk/toevallig sluierstaart jonkies gekregen van haar 2 sluiers. Ik vond dit altijd hele saaie vissen, maar het past wel in mijn denkwijze: less is more :') dus ik dacht gezellig ik neem gewoon 2 jonkies van haar over in mijn nieuwe bak.
 
nou lieve mensen ik ga het toch he-le-maal anders aanpakken. Ik heb via marktplaats een bak van 80cm kunnen vinden voor weinig geld. Prima om als kneus mee te beginnen dacht ik zo. Hij was gevuld dus er zitten wat planten in en wat vuurgarnaaltjes. Nou heeft mijn zus perongeluk/toevallig sluierstaart jonkies gekregen van haar 2 sluiers. Ik vond dit altijd hele saaie vissen, maar het past wel in mijn denkwijze: less is more :') dus ik dacht gezellig ik neem gewoon 2 jonkies van haar over in mijn nieuwe bak.

Ik snap je plan, maar serieus, sluiers zijn niet less is more. Het is echt juist ... JUIST bij die vissen andersom. More is better... Meer meer meer filtering.
Je kunt ze wel een jaartje houden maar dan moeten ze echt heel snel ergens anders heen. Denk aan 2 meter.

Het zou top zijn als je dit anders kunt aanpakken ! Succes.

Nee nooit gedoken, maar zat natuurseries bekeken waarbij je inderdaad altijd scholende vissen zag, niet gek als een duiker van formaat haai, in het water zwemt, dan gaan vissen scholen inderdaad.

Het is echt serieus een gedrag wat ze ook zonder directe dreiging vertonen. Uiteraard versterk je het gedrag als er dreiging is, maar die vissen hebben het ook onder natuurlijke omstandigheden. Als je die vissen alleen wegzet kwijnen ze helemaal weg. Het is echt onderdeel van hun leven.
 
Sluiers, niet doen, daar is een bak van 80 cm veel te klein voor. De waterverversingen zul je amper kunnen bij houden, het zijn ook nog eens grote vervuilers die een groot krachtig filter (of 2) nodig hebben.

Een 80 cm bak is leuk maar niet met sluiers.
 
ai ik dacht 50L water per sluier? en mijn bak is 125liter :)
 
ai ik dacht 50L water per sluier? en mijn bak is 125liter :)

Die regel is bullshit. Het doet een of andere aanname dat je filter goed genoeg is, en je er 20 houd.
Jouw vissen hebben een mega filtering nodig, en veel waterverversing, en bodem afzuigen en veel voer. Je moet al een dik potfilter hebben wil je die beesten kunnen beheersen. Dit is echt veeeeel te veel werk en ga je echt niet leuk vinden.

De regel 50L per Sluier... Stel je voor dat je 1 bak hebt van 50 liter met 1 sluier.... of 1 bak van 1000 liter met 20 sluiters en 10 potfilters of een bioloog. Vergeet die stelling, en vergeet Sluiers.. Doe jezelf een plezier :)
 

Terug
Bovenaan