1- of 2-traps drukregelaar?


Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Berichten
1,266
Locatie
Assen
Ik zit te kijken naar een drukregelaar met manometers en kom die in 1- 2-traps versies tegen bij Co2Art (wat hebben die nog maar weinig keus...) en Aquasabi (Hiwi). Wat is eigenlijk het verschil hiertussen en welk type kan ik het beste nemen?
 
Een dual stage regulator is vooral van belang bij zeer grote flessen van bijvoorbeeld 10kg. Het voorkomt een End of Tank Dump. Dat is als de tank bijna leeg is dat hij in een keer alle CO2 naar buiten jaagt waardoor je regulator het drukverschil niet kan opvangen.

De oplossing hiervoor wordt gezocht in een dual stage, waar dus de druk in 2 afzonderlijke kamers in twee stappen wordt gereduceerd.

Wat ik gelezen heb tijdens mijn research komt zo'n EOTD in werkelijkheid zeer weinig voor, maar ja, een vissterfte door technisch falen is het ergste wat je kunt meemaken. Daarom heb ik zelf gekozen voor de dialoog stage regulator van Co2Art.

Er gaan geruchten rond dat deze regulator geen officiële dual stage is omdat hij een technisch foefje heeft om de EOTD te voorkomen in plaats van daadwerkelijk 2 drukkamers te gebruiken.

Ik vind de co2art een fijn apparaat, compact en zeer compleet met de geïntegreerde bellenteller en magneetventiel. Het naaldventiel is goed in te stellen en is erg constant.

De aquasabi heeft echt twee losse kamers, wat het een lomp apparaat maakt voor mijn gevoel. Als je er dan ook nog een magneetventiel en bellenteller aan moet prullen dan wordt het best een constructie.
 
Ok, snap ik. Een Co2Art is voor mij echter erg onhandig, omdat hij een ‘zijaansluiting’ heeft. Vanwege de ruimte zoek ik er een met een achteraansluiting en dan zou die Hiwi handiger zijn.

Dat gezegd hebbende, begrijp ik dat voor mijn 2 kilo fles een dual stage eigenlijk overkill is. Ik heb met mijn huidige Dennerle eitje ook geen EOTD gemerkt. De fles was alleen plots leeg, vandaar dat ik een drukregelaar met metertjes wil. Nu kwam ik ook deze tegen van Aqua-Noa: https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a...gelaar-profi-met-2-manometers-en-naaldventiel Is dat wat? Qua prijs erg interessant en ik ik heb nog een vvv-cadeaukaart liggen die ik daar in kan leveren...
 
Tja, dan heb je een van die twee dual stages voor het zelfde geld als je het magneetventiel erbij rekent.

En hoewel het amper gebeurt, zou het maar net bij jouw gebeuren :D

Ik ken deze Aqua Noa niet, ik heb er wel veel goede verhalen over gelezen enkele jaren terug, maar op een of andere manier zie je ze amper meer onder review op de fora. Op een of andere manier verschuift de hobbyist meer naar GreenLeafAquarium(GLA) en Co2Art regulators. De fanatiekelingen bouwen de regulator zelfs helemaal van Scratch op om hem naar eigen zin te maken, maar dat lijkt mij nogal een omslachtige, dure uitgave.

Misschien kan iemand anders je helpen met die 2 merken wat de voor/nadelen zijn.
 
Van GLA wordt mijn bankrekening wel een beetje depressief, hoor. Een paar honderd dollar (en dan nog zonder importkosten) is wel een beetje heul veul.... En ik heb natuurlijk niet echt een dual stage voor de prijs van die Aqua Noa + een magneetventiel (waarvan ik er al 3 heb liggen, maar dat terzijde). Met een magneetventiel komt de Aqua Noa op 85 euro, wat nog altijd beduidend minder is dan 110 voor een CO2Art en 129 voor een Hiwi dual stage.

Ik ben best bereid om meer uit te geven als het echt een meerwaarde heeft, maar als ik het zo lees dan geef ik vooral een hoop geld uit voor een (vrijwel) nooit voorkomend probleem....
 
Ik heb nog even contact gezocht met de Visvoerwebwinkel en zij geven aan dat deze drukregelaar een dual stage is. :)
 
Van GLA wordt mijn bankrekening wel een beetje depressief, hoor.

Ja hallo! Ik las je opmerking dus ging even kijken op de GLA site...
Say wot????
50 dollar voor een glazen dropchecker...
Drukregulators van een paar honderd tot 1.000 dollar...

Haha, vernieuwende prijzen vind ik dat! Ben al blij dat ik geen rekening moest betalen voor het site-bezoek...
 
Ik heb nog nooit een EOTD meegemaakt eigenlijk.
Soms laat ik de fles staan tot ze volledig leeg is (kan nog een paar dagen bellen geven met flesdruk op bijna 0) maar meestal zie ik het aankomen wanneer de flesdruk begint te dalen omdat ik sowieso om de paar dagen eens naar de meters kijk wanneer ik voor de bak zit.
Op den duur weet je ook ongeveer hoe lang je fles meegaat en weet je (of je agenda weet het) wanneer het bijna zo ver is.

Maar wanneer de flesdruk zwaar terugloopt vervang ik de fles soms ook gewoon zonder te wachten op de laatste beetjes gas.
Dan loop je ook niet het risico dat ze net leeg valt aan het begin van de lichturen terwijl je niet in de buurt bent...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waardoor kan dit eigenlijk dan ontstaan??

Daarvoor moet je de werking van een Reduceer ventiel kennen.

Samenstellende delen
Een reduceerventiel bestaat uit een regelklep die bediend wordt door een membraan dat door een veer of door gasdruk onder spanning gehouden wordt. Als de druk te veel zakt (bijvoorbeeld door meer vraag) zal het membraan de klep verder openen zodat er meer gas of vloeistof toestroomt. Als de druk hoger wordt zal de klep weer wat sluiten.

Werking
Instelknop 1 en spindel 2 brengt spanning op veer 3, wat een kracht op membraan 4 aanbrengt. Aan de andere zijde van het membraan staat de druk van het medium (5), welke in open verbinding staat met de druk aan de uitgang (8) van het ventiel. Als bijvoorbeeld de druk aan de uitgang zakt, dan drukt de veer klep 6 verder open, waardoor de toegenomen stroming in staat kan zijn de ingestelde, gewenste, druk te handhaven.

Bij een lege fles. Is de druk (7) een stuk lager. Deze drukt normaal het ventiel dicht. De veerkracht (3) is ingesteld met een volle fles. Dus als de kracht (7) minder wordt, dan wordt kracht (3) netto iets hoger. Waardoor het ventiel iets meer open blijft. Je ziet ook dat de werkdruk iets stijgt als de fles bijna leeg is.

End of tank dump. Is bovenstaand effect. En als de fijn regelaar ontbreekt of te ver open staat. Dan kun je dus een behoorlijke hoeveelheid CO2 toedienen.

Dimensionering
Bij de keuze van een geschikt type reduceerventiel wordt gelet op het soort medium, de gewenste range van de aanvoer- en uitgangsdruk, de gewenste doorstroming (debiet), de regelnauwkeurigheid. Het onder punt 6 (zie bij "werking") genoemde effect in de uitgangsdruk kan slechts plaatsvinden indien de doorlaatopening van het ventiel groot genoeg is om bij de aangesloten gebruiker een drukstijging te bewerkstelligen.

Reduceerventiel_pressure-reducer.jpg
 

Terug
Bovenaan