1 of 2 filters


A

AlexS

Guest
Ik ben eindelijk geslaagd voor mijn nieuwe (gebruikte) aquarium . Het is een Trofis 180 cm geworden. Binnenmaat is 178 x 57 en waterhoogte vanaf bodem is 57 cm.kom ik op een inhoud van 578 liter. Dat is een hele vooruitgang, komend van een RIO 180 .

Nu ben ik me aan het oriënteren voor een filter. Als ik kijk naar een JBL e1501, geschikt voor 600 liter, 1400 L/h €127,50 maal 2 = €255,- versus een enkele e1901 is geschikt tot 800 liter € 199,50

Mijn vragen:
Beter 2 filters i.p.v. 1 i.v.m. Constante backup?
Krijg ik met twee e1501 filters niet te veel stroming in mijn bak (bij voluit draaien)?
Alternatieve in deze prijsklasse waarmee jullie positieve ervaringen hebben?
 
Twee hebben het voordeel dat er bij problemen met 1 altijd nog een filter draait en dat is net zo bij het onderhoud van de filters. Ik heb op de meterbak ook een JBL 901 en een Eheim 2213 draaien.
 
Laatst bewerkt:
De filtercapaciteit die je nodig hebt hangt sterk samen met het visbestand dat je wilt hebben. Het je flinke vervuilers zoals L nummers die kienhout afschrapen , dan is dat heel wat anders dan een koppel Colisa lalia met Roodneuszalmpjes in je aquarium. Ik zou gaan voor een Eheim prof 3 e 700 pomp met een capaciteit die past bij je visbestand dat je wilt houden. 2x per uur het water filteren als je een beplant aquarium wilt zonder al te grote vervuilers en 4 x het water filteren als je grotere vervuilers neemt. De doorstroomsnelheid kan je regelen. Je zal dan wekelijks ook flink wat water moeten verversen want de capaciteit van een potfilter blijft altijd beperkt. De Eheimpompen zijn in aanschaf niet goedkoop, maar als je kijkt dat ze vaak veel langer meegaan dan bij liefhebbers de aquariumhobby duurt, gecombineerd met een laag energieverbruik dan is dat een zeer goede aanschaf.

Ook JBL heeft goede pompen die door veel liefhebbers gebruikt worden.
Ik zou in ieder geval beginnen met 1 pomp op je bak te zettten. Er kan namelijk altijd een tweede pomp bij.

Hobbygroet Jos Hut
 
Ik draai die e1501 op vol vermogen op een 200 liter bak, gewoon doen :)


P.S. bestel je direct een flinke zak keramiekpijpjes (vijver versie is cheaper) mee en wat witte filterwatten. zonder witte filterwatten blijf je best veel fijn vuil in je bak hebben omdat het door de blauwe filterwatten heen kan. (wel leuk als je van die waaierhandgarnalen hebt natuurlijk )
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie Input! Misschien handig om er bij te vermelden, er komen een paar corydoras in heb er nu 5, wil ik misschien uitbreiden naar 10. Ik heb nu een Goldennugget, zou in de toekomst nog wel een, maximaal 2 L-nummers erbij willen hebben. 6 tot maximaal 8 maanvissen (of is een oneven aantal beter?) om het compleet te maken lijkt het me leuk om er een schooltje Roodneuszalmpjes bij te zetten.

Er zal veel kienhout en planten in de bak komen.

Ook aanvullingen/opmerkingen hierop ontvang ik graag van jullie.
 
ik zit op een 400liter bak op bruto 2600L/U met vervuilende beesten. (1x JBL E1901 + 1x Tetratec ex 800)

persoonlijk zou ik voor 2x E1501 of iets vergelijkbaars gaan.
beide zoveel mogelijk gevuld met sera siporax.

is misschien wat overkill, maar liever teveel filter capaciteit dan te weinig.

was hier laatst ook iemand die een Fluval FX6 filter voorstelde voor een grote bak, lijken mij ook prima geschikt.
 
De combinatie van maanvissen samen met L- nummers met een grote zuignapbek is niet altijd even handig. Legsels van maanvissen worden opgegeten en wat te doen als zo 'n vis per ongeluk even aan de maanvis gaat hangen met zijn zuignap...
Kies bij maanvissen bij voorkeur hoog gebouwde zalmen. Die worden niet opgegeten, roodkopzalmpjes die niet al te groot zijn happen bij grotere maanvissen zo heerlijk weg. geldt ook voor kardinalen en andere spitszalmpjes.

P.s. Garnalen lusten ze ook wel.

Hobbygroet Jos Hut
 
Vaak wel 25mm. Mijn voorkeur gaat toch voor de iets duurdere versie van 15mm.

De kleintjes staan ook ergens bij de vijverafdeling van veldhuis. Ik kreeg helaas alsnog de 25 mm versie geleverd maar dat maakte me niet veel uit want ik heb er ook nog de ballen van JBL en de piepkleine balletjes van Aquatlantis doorheen gemengd dus dat vult de gaten goed op zonder dat het dicht zit.
 

Terug
Bovenaan