1 filter voor 2 aquarium


kimielco

Well-known member
Lid geworden
5 augustus 2014
Berichten
872
Ik heb een eheim 2075 welke ik wil aansluiten op 2x quarantaine.In de quarantainebakken zitten vissen welke uit hetzelfde aquarium komen. Ik heb de vissen verspreid over beide bakken i.v.m de grote van de vissen.


Nu dacht ik aan het volgende te doen op de aanzuigslang een T-stuk en hieraan 2 slangen aansluiten en deze op de 2 verschillende bakken aan te sluiten, iedem voor de toevoer.

Heeft iemand ervaring hiermee.

Nu kwam ik de onderstaande topic tegen.

https://www.aquaforum.nl/threads/1-filter-op-2-aquariums.33814/#post-466510
 
als ik mij geweldige fysieka skills even naar boven haal...

stel 1 uitstroom krijgt meer water er doorheen dat de ander, dit kan door vervuiling in de andere uitstroom of gewoon omdat die net wat korter is (water zal de kortste weg zoeken), dan gaat die bak toch overstromen? die krijgt dan telkens een beetje meer water uit de andere bak erbij.

iemand anders zou dit vast nog wel kunnen beamen of ontkrachten, dus zou t ff afwachten :juggle: :deal: :D

Edit: denk dat het wel moet werken als je met een overflow/standpijp gaat werken voor de aanzuig van het water naar t filter. nadruk op denk
 
Wat Rich zegt klopt. Enige optie is een hevel maken tussen beide bakken en in de ene bak aanzuigen en in de andere bak terugsteken
 
De wet van de communicerende vaten toepassen met de hevel en de rest zoals hier boven beschreven .
 
Bedankt voor jullie info

Een hevel maken voor de bakken die even hoog staan, misschien klinkt dit simpel maar kan iemand mij m.b.v. tekening dit uitleggen
 
Een hevel, totdat je een stroomuitval krijgt? Loopt de laagste bak dan niet over met een natte vloer tot gevolg?
 
Een hevel, totdat je een stroomuitval krijgt? Loopt de laagste bak dan niet over met een natte vloer tot gevolg?

Als de bakken op gelijke hoogte staan dan stopt de hevel vanzelf wanneer het water op gelijke hoogte staat. De hevel werkt eigenlijk omdat je filter werkt: filter trekt een bak leeg waardoor de hevelwerking tussen beide bakken voor een evenwicht zorgt.

Het is een gans ander verhaal wanneer de hevel verstopt zou raken (bvb door een vis die vastzit of vuilophoping). Dan zal je filter de ene bak in de andere blijven pompen zonder zelf gevuld te worden met alle gevolgen vandien... ;)
 
Als de bakken op gelijke hoogte staan dan stopt de hevel vanzelf wanneer het water op gelijke hoogte staat. De hevel werkt eigenlijk omdat je filter werkt: filter trekt een bak leeg waardoor de hevelwerking tussen beide bakken voor een evenwicht zorgt.

Het is een gans ander verhaal wanneer de hevel verstopt zou raken (bvb door een vis die vastzit of vuilophoping). Dan zal je filter de ene bak in de andere blijven pompen zonder zelf gevuld te worden met alle gevolgen vandien... ;)
Dankjewel voor de uitleg!
 
aan Kimielco:
Natuurlijk moet je wel bedenken dat de filtering van de bak(ken) hier niet echt bij gebaat is... Al het vuil in de bak met de filteruitstroom moet dan eigenlijk via de hevel volledig doorheen de tweede bak vervoerd worden om in het filter te raken... Niet het meest efficiënte gebruik van een potfilter met andere woorden.
Je moet dan sowieso een filter kopen die meer dan zwaar genoeg is om de totale inhoud van de twee bakken te filteren. :deal:
Het is leuk als gimmick maar als je het doet (in vrij hevig bevolkte bakken) om filters te besparen dan is niet zo een strak plan volgens mij. ;)

Edit: welke afmetingen hebben de bakken eigenlijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan