1 0f 2 buitenfilters op een Aquatlantis Fusion 150 Pro (450 Liter brutto)


FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Berichten
256
Leeftijd
63
Ik heb op mijn Aquatlantis 150 Fusion Pro (450 liter) een Eheim 5e 600T pomp met ingebouwde verwarming draaien. Ze geven deze pomp 1850 L/Uur. Ik vind hem trouwens wel rumoerig. Nu zie ik bij vele mensen op dit forum die ook een wat grotere bak hebben dat ze met 2 filters werken. Ik neem aan dat het met de circulatie te maken heeft. Ik heb in mijn bak wel een wavemaker zitten waar ik nog wat circulatie mee kan krijgen.
Hoe denken jullie hierover. Is er met een 2e filter winst voor mij te boeken of kan het zoals ik het nu doe ook prima?
 
Loop je tegen problemen aan met 1 filter?
 
Ben nog wel een beetje zoekende omdat de aquarium er net niet bijstaat zoals ik wil. Blijft gevoelig voor alg. Maar daar heb ik in een ander topic ook al advies voor ingewonnen. Feit blijft wel dat ik vind dat mijn pomp erg snel dichtloopt en de capaciteit dus minder wordt. Vooral de witte originele Eheim watten maar ook de blauwe loopt naar mijn mening te snel dicht. Tevens moet ik mijn inlaat slang 16/22 ook wel een keer in de 3 weken met een slangenreiniger doorsteken omdat ik dan ook merk dat de doorstroming minder wordt. er zit dan wat van die bruine prut in. Over de waterwaarden heb ik het hier op het forum al uitgebreid gehad en die zijn heel acceptabel
 
Ik kan me niet voorstellen dat de doorstroming minder wordt door een slang met wat prut aan de binnenkant. Ik heb mijn slangen nog nooit schoongemaakt. Twee filters wordt vaak toegepast voor meer filtermateriaal en voor redundancy: als de een uitvalt heb je de ander nog of als je de een schoonmaakt heb je de ander nog helemaal intact.
 
Dank je voor je reactie Amir. Toch is het echt zo. Als ik merk dat mijn stroming minder wordt en ik mijn inlaat slang met een slangeneiniger reinig dan is het 9 van de 10 keer weer goed. Daarna ff doorblazen. En het is wel zo dat er dan maar wat propjes van die bruine smurrie uitkomen (hoeveelheid valt reuze mee) maar dat de invloed wel groot is. Ik neem aan dat die bruine smurrie dode alg of zo is. Het zal natuurlijk allemaal met elkaar te maken hebben. Maar is het normaal dat ik zowel mijn witte watten als ook mijn blauw voorfilter wekelijks in aquariumwater moet uitknijpen?
 
Watten lopen inderdaad best snel vol, hoe snel ligt helemaal aan het de hoeveelheid fijn vuil er opgevangen moet worden.. stomme vraag misschien maar waar heb je je watten geplaatst? Als eerste of als laatste? Filter word nogal eens verkeerd opgebouwd, watten moet het laatste zijn waar het water doorheen loopt. Dus imo wil je filteren van grof naar fijn.

Slangen lijkt mij ook sterk, dat is echt iets wat ik nooit schoonmaak. Dat drapje zal een combi van biofilm, bacteriën, en vuil zijn.
 
Laatst bewerkt:
Onderin mijn Eheim heb ik 2 mandjes met keramische pijpjes. Daarboven zit mijn originele Eheim witte filtermat. Daarboven zit de origine blauwe groffere mat.
Even nog voor de duidelijkheid. Die watten maak ik weelijks met de waterwissel in aquariumwater schoon. De witte vervang ik eens in de twee weken. De blauwe reinig ok goed in aquariumwater. Van mijn 2 mandjes keramische pijpje blijf ik uiteraard zoveel mogelijk van af om niet nog meer te verstoren. Wat de slang betreft is het alleen de inlaatslang die problemen geeft. De uitgaande niet. Wat het zweefvuil in de aquarium betreft. Bij mijn wekelijks onderhoud hevel ik mijn bodum vuil af
 
Nog even een opmerking. Er zitten nog wel een Eheimkranen meteen achter mijn pomp. Die kunnen toch ook geen vuilvangers zijn he? Kranen staan volledig open.
 
Nog even een opmerking. Er zitten nog wel een Eheimkranen meteen achter mijn pomp. Die kunnen toch ook geen vuilvangers zijn he? Kranen staan volledig open.
Als je die ook pakt met de slangen borstel zie ik sowieso geen probleem.
 
Ok Thnx. Daar haal ik idd ook de slangenborstel doorheen. Probleem zit alleen in de inlaat slang. Niet in de uitlaat slang
 
Ik heb nu ff gekeken naar dat type filter en zie een ingebouwde kraan bij de aansluiting van de slangen. Waarom heb je dan nog extra kranen zoals bij de classic uitvoering?
 
Klopt helemaal wat je zegt. Als ik de kraan op de slangadapter dichtzet dan staat zowel de inlaat als ook de uitlaat dicht. Ivm mijn slangenreiniging van de inlaat is het voor mij makkelijk om de uitlaat dan appart dicht te kunnen zetten. Dat is de reden
 
Het is maar hoeveel onderhoud je wil verrichten, maar even ter vergelijk: ik doe het liefst maar 1x in de paar maanden onderhoud aan m'n externe filter. Bij een waterwissel haal ik weleens wat vuil bij de korf weg, maar dat is het wel.
 
Ik zelf heb een 2m. maar op alle bakken wat ik ervoor had een 1.5m zelfs op 1m had ik 2 filters. puur voor meer media en redundancy,

zo kan ik om de beurt even schoonmaken.
 
Daar ben ik echt jalours op Amir. Ik zou willen dt het bij mij zo was. Misschien heeft het wel met de waterbelasting met mijn vissen bestand te maken. Al zijn mijn waterwaarde niet verkeerd. Het is natuurlijk wel zo dat 9 maanvissen buiten de rest al een flinke belasting is lijkt mij
 
Ik snap het Ancistruz. Ik moet maar eens kijken wat ik ermee ga doen. Al vind mijn vrouw een Eheim al veel geluid maken. Zal er met een 2e niet minder mee worden
 
Ik snap het Ancistruz. Ik moet maar eens kijken wat ik ermee ga doen. Al vind mijn vrouw een Eheim al veel geluid maken. Zal er met een 2e niet minder mee worden
Nou dat was hier geen probleem want als ik een 2e filter erbij zou willen nemen en mn vrouw zou klagen over het geluid dan zou ik zeggen als je gaat zeuren over het geluid dan neem ik naast het nieuwe filter ook een nieuwe vrouw:LOL:;)
 
Haha, Goede tip John (Ze leest toch niet mee op dit forum) Hahaha
 

Terug
Bovenaan