0 fosfaat in aquarium


Louis2000

Well-known member
Lid geworden
21 januari 2022
Berichten
120
Leeftijd
23
Hey allemaal,

Ik heb een 240 liter aquarium met tropica soil bodem, seachem matrix filter materiaal en redelijk wat plantjes er in. Nog geen vissen in de bak

Mijn probleem is dat ik tussen de 20 en 50 mg/l no3 zit en 0 fosfaat heb. Hij draait nu 2 weken, heb een darkstart gedaan van een maand. 1 Ste water wissel 50 procent 3 dagen geleden. Ik gaf planten voeding van hs aqua dagelijks. Ik heb lean dosing van planted box besteld en was nog niet aangekomen daarom deze vervanger.


Is het daarom dat ik wel veel nitraat heb maar geen fosfaat? Normaal komt de voeding vandaag toe. Probeer ik eerst zo of de waarde stijgt of zit het probleem ergens anders? Zie foto

Als laatste, kan dit kwaad dat ik al 1 week zonder fosfaat zit voor de plantjes?

Thanks alvast voor de info
 

Bijlagen

  • IMG_5987.jpeg
    IMG_5987.jpeg
    3.4 MB · Weergaven: 49
  • IMG_6013.jpeg
    IMG_6013.jpeg
    2.1 MB · Weergaven: 51
Laatst bewerkt:
Als ik het goed begrijp heb je dus HS Aqua Floracell gebruikt.
Daar zitten alleen micro-ingrediënten in, dat voegt dus geen Kalium, nitraat en fosfaat toe.
Dat zit wel in de all in one, maar wel in een vaste verhouding. Je gaat dus nitraat toevoegen aan je toch al hoge nitraat.
Ik werk met losse poeders, dan kun je precies toevoegen wat je bak nodig heeft, maar sommigen vinden dat dan weer te lastig.
 
Ik zou me niet zo druk maken over wat je in het water meet.
Het is normaal dat de soil fosfaat naar beneden trekt, en bezorgdheid voor een fosfaat tekort is niet nodig: de plantjes halen dit uit de soil. Zou wel een fikse waterwissel doen om even de nitraat naar beneden te krijgen.
Floracell is prima als tussentijdse oplossing, maar zou wel kalium toevoegen in deze fase.

Losse poeders is een prima oplossing zoals @Lysia aangeeft. Maar wel zorgen voor de juiste lean-dose targets!
 
Het is normaal dat de soil fosfaat naar beneden trekt, en bezorgdheid voor een fosfaat tekort is niet nodig: de plantjes halen dit uit de soil
Klopt het dat de fosfaat bindt aan het ijzer in de soil en dat je daarom snel niet veel meer meet? Maar als dit bindt aan het ijzer in de bodem dan is het toch niet makkelijk opneembaar voor de planten?
 
Als ik het goed begrijp heb je dus HS Aqua Floracell gebruikt.
Daar zitten alleen micro-ingrediënten in, dat voegt dus geen Kalium, nitraat en fosfaat toe.
Dat zit wel in de all in one, maar wel in een vaste verhouding. Je gaat dus nitraat toevoegen aan je toch al hoge nitraat.
Ik werk met losse poeders, dan kun je precies toevoegen wat je bak nodig heeft, maar sommigen vinden dat dan weer te lastig.
Ik heb hs aqua flora scape effe gebruikt. Ik heb inderdaad al meerdere keren poeder gezien maar ik zelf heb geen flauw idee hoe je die perfecte samenstelling maakt.
 
Ik zou me niet zo druk maken over wat je in het water meet.
Het is normaal dat de soil fosfaat naar beneden trekt, en bezorgdheid voor een fosfaat tekort is niet nodig: de plantjes halen dit uit de soil. Zou wel een fikse waterwissel doen om even de nitraat naar beneden te krijgen.
Floracell is prima als tussentijdse oplossing, maar zou wel kalium toevoegen in deze fase.

Losse poeders is een prima oplossing zoals @Lysia aangeeft. Maar wel zorgen voor de juiste lean-dose targets!
Owke goed, waterwissel is wel nog maar 3 dagen geleden. 50% gedaan met osmose water. Opnieuw die poeders heb ik al meer gezien maar weet niet echt hoe die toe te dienen en samen te stellen.

Dus geen fosfaat meten kan ik principe geen kwaad aangezien deze in het soil zitten?

Wat is je gedacht dan over planted box lean dosing? Of heb je er geen ervaring over?

Thx alvast
 
Osmose is prima, maar denk wel aan de minerale samenstelling die op peil moet blijven.
Dat je geen fosfaat meet kan voor nu niet veel kwaad, maar zorg wel dat je snel begint met de waterkolombemesting. Zeker die bedoeld is icm een aquasoil.

Werken met poeders is niet zo moeilijk als men denkt. Kwestie van bepalen hoeveel ppm NPK je wilt in het water
en welke zouten je daarvoor wilt gebruiken. Oplossing maken mbv een speciaal daarvoor ontwikkelde calculator en je bent klaar. Als je er meer over wil weten geef je maar een seintje.

Ik heb geen ervaring met de lean-dose van Planted Box, maar die komen goed overeen met een standaard ean-dose bemesting.
 
Even heel simpel uitgelegd:
Je maakt die poeders aan volgens gebruiksaanwijzing.
Eén fles met K2SO4 + KNO3
Eén fles met KH2Po4
Eén fles met sporen-& mineralenmix.
Dan ga je meten: NO3, PO4 en Fe
Als je iets tekort komt, geef je een paar ml bij uit de betreffende fles. En dan meet je weer. Is het nog niet genoeg, dan geef je nog wat. Als je dat een paar keer gedaan hebt, weet je hoeveel je ongeveer moet geven en hoef je steeds minder vaak te meten.
Je kunt het veel ingewikkelder maken met waterwissels incalculeren, berekenen hoeveel ppm je moet geven om zoveel per liter toe te voegen, maar in feite is het niets meer of minder dan dit.
 
Owke Dankje voor de uitleg, ik denk dat ik eerst is ga proberen met de lean dosing van planted box. Heb al een paar bakken gezien die daar op draaien en die er best goed uit zien. Hopelijk lukt dit voor me
 
Deze ochtend water wissel gedaan, om 13 uur lean dosing planted box voeding gegeven. Nu meet ik mijn nitraat en heb ik opnieuw een hoge waarden tussen de 20mg/l- 50mg/l

Edit: filter draait wel al 4 maanden nu waarvan 2 maand darkstart. Zou ik de filter best is uitkuisen? (Grof, watten, seachem matrix)

Hoe kan dit?
 
Je vissen produceren via het filter ook NO3. Dat in combinatie met een laag gebruik door je planten (langzame groeiers bijv) kan er voor zorgen dat je NO3 oploopt, terwijl je niets of weinig toevoegt.
Daarom ben ik ook zo'n fan van losse poeders en toevoegen naar vraag van je bak.

En dan is er ook nog altijd de mogelijkheid dat je test niet (meer) goed is of dat je iets verkeerd doet bij je test.
 
Je vissen produceren via het filter ook NO3. Dat in combinatie met een laag gebruik door je planten (langzame groeiers bijv) kan er voor zorgen dat je NO3 oploopt, terwijl je niets of weinig toevoegt.
Daarom ben ik ook zo'n fan van losse poeders en toevoegen naar vraag van je bak.

En dan is er ook nog altijd de mogelijkheid dat je test niet (meer) goed is of dat je iets verkeerd doet bij je test.
Ik heb nog geen vissen in de bak zitten
 
Je plantevoeding wat meer spreiden over de week.
Indien je twijfeld kun je wat extra kaliumfosfaat doseren om fosfaatwaarde meetbaar te krijgen.
 

Terug
Bovenaan