‘Wensenlijstje’


Doootje

Active member
Lid geworden
26 september 2021
Berichten
34
Leeftijd
27
Hoi allen,

Jaren geleden (10+) hing ik regelmatig rond op dit forum. Inmiddels een hele tijd niks meer met aquaria gedaan, maar het begint weer te kriebelen. Ik weet nog wel het een en ander, maar er is wat informatie verloren gegaan en er zullen ongetwijfeld nieuwe inzichten zijn. Dus vandaar mijn vraag aan jullie om mij even weer op weg te helpen :)

Ik wil graag een relatief klein bakje beginnen en heb een ‘wensenlijstje’ met wat mij leuk lijkt:

Qua beestjes vind ik interessant:
- (Vuur)garnaaltjes
- CPO kreeftje(s)
- Klein Rasbora soort
- Corydoras (Panda)

Qua aquarium ben ik er nog niet uit wat het wordt. Het zal ergens tussen een nano-bakje en 70 cm uitkomen. Ook afhankelijk van welke bewoners er daadwerkelijk gaan komen. Aquaria die ik interessant vind zijn de Dennerle Cubes en Superfish Tropical’s.

Mijn eerste vraag, is het (met de juiste inrichting) mogelijk om alle beestjes van mijn ‘wensenlijst’ te nemen? En zo niet, wat raden jullie dan aan als leuke combi en wat voor formaat aquarium is daar dan vervolgens bij aan te raden?

Alvast bedankt!
 
In beide genoemde bakjes kunnen geen vissen door gebrek aan zwemlengte, want ook al zijn rasboras kleine visjes, ze hebben wel zwemlengte nodig, een bak van minimaal 60 cm breed is toch wel het minimum met visjes.

Lees eens wat topics door op dit forum over d ecorydoras panda want door zijn populariteit enorm doorgefokt en dus enorm zwak waarbij het regelmatig gebeurd dat mensen de compleet aangekochte groep verliezen
 
De Superfish Tropical 100L is 70 cm en de 60L Dennerle is 50 cm. Die eerste is qua formaat mijn inziens geschikt voor een groepje panda’s en de tweede voor Rasbora’s. De vraag is alleen welke samenstelling het wordt, en welke bak daar dan weer bij past..

Dat van de panda’s wist ik niet. Ik herinner me ze als sterke beestjes. Daar ga ik me eens verder in verdiepen! Thanks voor het doorgeven.
 
De dennerle ken ik, heb ik zelf gehad en vind hem echt ongeschikt voor visjes, dan zou ik toch die 70 cm nemen die heeft meer zwemlengte
 
Ik had een dergelijk bestand, zonder het kreeftje, in een superfish 70. Dat ging maar achteraf had de 100 beter geweest. Ik heb wel de verlichting en filter geupgrade.
 
Ik had een dergelijk bestand, zonder het kreeftje, in een superfish 70. Dat ging maar achteraf had de 100 beter geweest. Ik heb wel de verlichting en filter geupgrade.
Welke aantallen had je? En was dat te doen, of had je het idee dat het aan de volle kant was?

Ik denk dat ik de Panda’s laat zitten. Dan blijft dus over het cpo kreeftje, stuk of 10-12 Rasbora’s en een kolonie vuurgarnalen. Een volledig oranje/rood bakkie dus haha. Ik betwijfel alleen of dat oké gaat in één bak. Misschien als ik ga voor een wat hogere bak, zodat de visjes wat minder in het vaarwater van het kreeftje gaan zitten?

(Of toch twee bakjes 😂)
 
De dennerle ken ik, heb ik zelf gehad en vind hem echt ongeschikt voor visjes, dan zou ik toch die 70 cm nemen die heeft meer zwemlengte

Hmm, de informatie en ook ervaringen zijn zo wisselend!
 
Ik had 6 corys, 12 tetra's, wat amanogarnalen en heel veel slakken.
Het ging gewoon goed in die 70l. In een zwaar beplante bak en wekelijks 50%ww. Extern filter.
Inmiddels leeft dezelfde groep (plus een antal garnalen extra) in 80cm 125l en dat voelt zoveel beter.
De vissen klagen natuurlijk niet en er was ook geen ongezonde situatie maar het is gewoon krap en je biologisch evenwicht is veel kwetsbaarder bij een kleine bak.
Echt elke cm extra aquarium die maar mogelijk is moet je nemen. Een vis met ruimte oogt zoveel beter en is makkelijker in stand te houden.
 
In een 60 of 70cm aquarium zou je bijvoorbeeld best Boraras maculatus, vuurgarnalen en een dwerg corydoras soort kunnen combineren, bijvoorbeeld corydoras pygmaeus of corydoras habrosus (mits je zand als bodem neemt voor corydoras). Deze combinatie heb ik zelf ook in een 80 centimeter (85 liter) en dat gaat prima.

Garnalen pas nemen wanneer het aquarium al een tijd staat (+/- 2 maanden) en er voldoende biofilm aanwezig is. Voor de garnalen zijn mossen een uitkomst, de jonkies kunnen daarim schuilen tot ze groot genoeg zijn (vrijwel alle vissen eten jonge garnalen/ garnalen als het in de bek past).

In een nog kleiner bakje zou ik geen vissen doen.

Ik zou CPO kreeftjes niet combineren met dwerg corydoras en garnalen. Er is kans dat die kreeftjes aan de haal gaan met de garnalen en de corydoras die op de bodem slapen.

Over de Corydoras panda: ik heb deze in mijn grote bak en ik vind ze erg leuk. Ik merk niet dat ze zwak zijn, maar ik heb ze gekregen van iemand bij mij uit de buurt (eigen kweek). Ze zijn dus niet ergens in het oostblok gekweekt.
Ik heb er 11 gekregen, waarvan één echt nog maar 1 á 1,5 cm was, en ze leven allemaal nog gewoon (en zijn ook nog gezond xD).
 
In een 60 of 70cm aquarium zou je bijvoorbeeld best Boraras maculatus, vuurgarnalen en een dwerg corydoras soort kunnen combineren, bijvoorbeeld corydoras pygmaeus of corydoras habrosus (mits je zand als bodem neemt voor corydoras). Deze combinatie heb ik zelf ook in een 80 centimeter (85 liter) en dat gaat prima.

Garnalen pas nemen wanneer het aquarium al een tijd staat (+/- 2 maanden) en er voldoende biofilm aanwezig is. Voor de garnalen zijn mossen een uitkomst, de jonkies kunnen daarim schuilen tot ze groot genoeg zijn (vrijwel alle vissen eten jonge garnalen/ garnalen als het in de bek past).

In een nog kleiner bakje zou ik geen vissen doen.

Ik zou CPO kreeftjes niet combineren met dwerg corydoras en garnalen. Er is kans dat die kreeftjes aan de haal gaan met de garnalen en de corydoras die op de bodem slapen.

Over de Corydoras panda: ik heb deze in mijn grote bak en ik vind ze erg leuk. Ik merk niet dat ze zwak zijn, maar ik heb ze gekregen van iemand bij mij uit de buurt (eigen kweek). Ze zijn dus niet ergens in het oostblok gekweekt.
Ik heb er 11 gekregen, waarvan één echt nog maar 1 á 1,5 cm was, en ze leven allemaal nog gewoon (en zijn ook nog gezond xD).

Bedankt voor je advies en tips!

De dwergcorydoras die je noemt vindt ik toch wat minder leuk. Daarnaast wil ik sowieso geen cpo en corydoras samen. Zoals het nu lijkt gaat de keus dan uit naar het cpo kreeftje.

Met garnaaltjes heb ik al ervaring, dus het indraaien en inrichten met mos etc gaat goedkomen!

Over 1 a 2 weken ga ik het aquarium aanschaffen. Ik heb er weer zin in 😊
 
Ik had 6 corys, 12 tetra's, wat amanogarnalen en heel veel slakken.
Het ging gewoon goed in die 70l. In een zwaar beplante bak en wekelijks 50%ww. Extern filter.
Inmiddels leeft dezelfde groep (plus een antal garnalen extra) in 80cm 125l en dat voelt zoveel beter.
De vissen klagen natuurlijk niet en er was ook geen ongezonde situatie maar het is gewoon krap en je biologisch evenwicht is veel kwetsbaarder bij een kleine bak.
Echt elke cm extra aquarium die maar mogelijk is moet je nemen. Een vis met ruimte oogt zoveel beter en is makkelijker in stand te houden.
Welke tetra’s had je? Tetra’s zijn natuurlijk een stukje groter dan de Rasbora’s die ik wil. Een wekelijkse waterwissel van 50% vind ik prima om te doen, maar ik wil eigenlijk een bestand waarbij dat niet nodig is.
 
Ik heb de P. simulans, denk vergelijkbaar van grootte..
 
Ik twijfel op dit moment nog tussen de superfish 70 en superfish 100. En of het daarbij blijft, of dat ik er nog een kleinere Dennerle bij neem 🙈. Zaterdag kan ik bij iemand wat gratis plantjes halen, dus ik wil eigenlijk de knoop wel snel doorhakken. Zo lastig!
 
Update! De bak is besteld. Het is een Juwel Primo 70 geworden. Tijd om dus weer verder in het toekomstige bestand te duiken.

Ik wil gaan voor de combinatie van een cpo-kreeftje, vuurgarnalen en Rasbora Brigittae. Mocht het met het cpo-kreeftje geen succes worden wordt die overgeplaatst naar een speciaalbakje en zal er een Corydoras soort voor in de plaats komen.

Hoeveel Rasbora’s zouden jullie aanraden voor deze bak? Ik dacht zelf aan een stuk of 15.

Ik wil beginnen met 20 garnalen. Deze komen er waarschijnlijk ook als eerst in. Daarna de visjes en vervolgens het kreeften als laatst.
 
Komt goed! Zoals ik al eerder schreef, het is niet de eerste keer dat ik garnaaltjes neem. Ik wil ze als eerste zodat ze zich rustig kunnen settelen en uitgebreiden voordat de andere bewoners komen. Het kreeftje bewust als laatst, zodat hij er direct aan kan wennen dat hij zijn territorium moet delen en er niet later ineens indringers komen.

Vraag hoeveel Boraras geschikt/aan te raden zijn staat nog. Iemand tips?
 
Boraras altijd in een fikse school, ik zou zeggen 12 tot 15 voor jouw bak. Echter met een cpo denk ik niet dat er heel veel overblijven.
 
Boraras altijd in een fikse school, ik zou zeggen 12 tot 15 voor jouw bak. Echter met een cpo denk ik niet dat er heel veel overblijven.
Bedankt voor je reactie. Aan zoiets zat ik zelf ook te denken, dus fijn dat ik in de juiste richting zat.

Ik hoop het kreeftje een beetje te kunnen uitzoeken op karakter (hoe minder fel van kleur hoe toleranter heb ik mij laten vertellen). Mocht het geen succes zijn gaat hij verhuizen naar een speciaal bakje.
 
Ik hoop het kreeftje een beetje te kunnen uitzoeken op karakter (hoe minder fel van kleur hoe toleranter heb ik mij laten vertellen). Mocht het geen succes zijn gaat hij verhuizen naar een speciaal bakje.
Totale lulkoek en pure verkooppraatjes, zoals ik al eerder zei: hier heb ik een kweekbak met cpo's (denk een stuk of 30) en garnalen samen zitten en geen centje last en cpo's horen gewoon oranje te zijn, licht gekleurde exemplaren zijn gewoon een kweekfout
 
Totale lulkoek en pure verkooppraatjes, zoals ik al eerder zei: hier heb ik een kweekbak met cpo's (denk een stuk of 30) en garnalen samen zitten en geen centje last en cpo's horen gewoon oranje te zijn, licht gekleurde exemplaren zijn gewoon een kweekfout
Geen verkooppraatjes, die info komt hier van het forum! Maar goed om jouw ervaring te horen. Ik zal mij sowieso niet volledig door kleur laten leiden, maar ook op eigen observaties. Dat wordt een poos voor het glas in de LFS zitten haha!

En uiteraard ben ik mij er van bewust dat dit een momentopname zal zijn en dat er altijd een risico blijft.
 
Geen verkooppraatjes, die info komt hier van het forum! Maar goed om jouw ervaring te horen. Ik zal mij sowieso niet volledig door kleur laten leiden, maar ook op eigen observaties. Dat wordt een poos voor het glas in de LFS zitten haha!

En uiteraard ben ik mij er van bewust dat dit een momentopname zal zijn en dat er altijd een risico blijft.
Ik gok dat ene GPatton die praat verkondigd heeft (kan dat niet lezen want door zijn enorme onwaarheden en lompe onfatsoenlijke uistpraken heb ik hem geblokt) en dan kan ik je rustig stellen dat het dus pure onzin is
 

Terug
Bovenaan