hamburg matten filter


H

henk2000

Guest
Op http://www.hmfshop.de/HMF---Pumpe/HMF-Pumpe-Uebersicht-84/P70-1-DISKUS.html staat een kant en klaar filter met wel zeer goede eigenschappen. Zeer zuinig, lange levensduur enz. Hoge doorstroom enz.
geen geluid als men de uitvoering zonder airlift neemt maar met stromingspompje.
grootste nadeel: staat duidelijk in aquarium, Ik zou hem gebruiken samen met potfilters om de hoge vervuiling door 15 discusvissen zuiniger en duurzaam te filteren.
Uit nieuwsgierigheid heb ik zelf (op de modellen op de site is een patent) een matfilter met silicone aan elkaar gelijmd en hierin dan twee luchtlifen en een stomingspomp die over de filter pompen geplaatst, nadeel de luchtliften en luchtpomp maken lawaai. De stromingspomp verbruikt 18w voor 800 liter.
Na een drietal weken zie ik de zwarte matten bruin worden dus het werkt. Ik overweeg nu om de originele die beter afgewerkt is met de pomp en siporax voor 150€. Iemand ervaring ? Meningen ?
 
Vind dat enorm veel geld voor een hmf, voor het vijfvoudige minder heb je een pompje van 8 watt en een filtermat die je zelf op maat snijd
 
Ik vind het ook erg duur. Voor een paar euro maak je zelf een HMF. Zelf gebruik ik stromingspompjes van Tetra. Die hebben het grote voordeel dat je ze harder en zachter kunt zetten en je ze absoluut niet hoort. Als je een zwarte filtermat koopt, valt het filter ook nog nauwelijks op in het aquarium.
 
Toevallig heb ik laatst een stuk gelezen over deze filters, normaliter wordt daar toch geen Siporax in gebruikt, maar exact de hoeveelheid schuim voor de maat van het aquarium?
Kan geen kwaad natuurlijk met Siporax als extra massa.

Maar voor die 150 euro zou ik ook zelf gaan knutselen;)
 
hij gebruikt siporax mini 810 gr ongeveer 38€
http://www.hmfshop.de/Filtermedien-NEU/
pompje sicce voyager 2000 l 35€
er zijn twee uitgangen onder en midden of de foto zie ik er maar 1.
De filter is uit één blok gesneden (niet gevonden in winkels) dus naadloos, hetgeen ik gemaakt heb zie je duidelijk de siliconerand, daar groeien de algen/bacterien duidelijk niet op.
Hij heeft het op een stuk glas gelijmd, ik heb onder ook een stuk mat genomen hiermee blijft hij wel moeilijker op zijn plaats in het aquarium.
Voordeel is dat het filteroppervlak groot is en er niets in het aquarium gelijmd is, kan dus zonder sporen in een bestaand aquarium geplaatst en weggenomen worden.
Voor de mat,glas,onderdelen filterverbinding en montage vraagt hij ongeveer 77€. Is dan wel strak en proper afgewerkt. hij moet er natuurlijk ook op verdienen.
Mijn vraag is met welke filter kan je het vergelijken ? Nu gebruik ik 1 x eheim classic 1500xl, 1 x eheim powerline xl voor stroming en zweefvuil, en 2 x eheim classic 600.
ben pas 1 maand met discus bezig, kwam vroeger met gewone bezetting toe met de 1500xl en één classic 600 + 2 stromingspompjes. voor de discus is het niet voldoende kreeg nitrietwaardes.
Dan maar alles ingezet wat ik liggen had. ik zou dit willen afbouwen tot de meest zuinige oplossing. Aquarium is 500 liter.
 
hier een filmpje van de maker:
 
Met discus moet je ook voldoende hebben. Of e dat met een hamburgermat heb , twijfel ik aan.
 
ik zou minstens de 1500xl en classic 600 ( wordt ook gebruikt als skimmer) behouden naast de hmf.
 
1x Eheim classic 1500 en 2x Eheim classic 600 moet echt meer dan voldoende zijn voor 500liter... zelfs voor tijdens de opkweek van jonge discussen. daarmee heb je 4400 l/h bruto doorstroom en 30liter media capaciteit.

dat je dan nog nitriet meet verbaast mij.
 
Ik was vooral geschrokken doordat ik nitriet kreeg bij het invoeren van de discussen, in al de jaren ervoor heb ik nooit nitrietwaardes gehad.
Komt door ineens watertemperatuur omhoog en 3 x voeren per dag nu nog 2 x, en de stendker rundshartvoeding die wel zeer vervuilend is. Waarschijnlijk hadden de 2 filters niet voldoende bacteriën om de plotse extra vervuiling te verwerken.
Hiervoor had ik nog nooit stilgestaan bij de hmf filtering. Zou één filter type P60-3 één of of twee classic 600 vervangen ? Zou per pomp 35€ stroom besparen per jaar.
Als men de luchtlift neemt blaas je dan niet voortdurend koude lucht via de luchtpomp het aquarium in. Ik zie dat de verwarming wel duidelijk meer werkt bij 29gr dan vroeger bij 24,5 gr. Bij de luchtlift blaas je 1200 liter per uur koude lucht het water in ?
Of toch maar met de classics verder doen met hetgeen ik heb en niet experimenteren met deze dure vissen ?
De vier eheims incl de powerline xl met 4 filterdozen op komt op 5600 liter per uur is 11 x de bakinhoud. nu met de zelfbouw hmf extra kom ik op 7000 liter per uur is 14 x.Ik was geschrokken wat dit per jaar zou kosten aan stroom. Het water wordt wel snel terug helder na de rundshartmaaltijd.....
 
Ik denk dat de HMF niet nodig is.........

Hoe oud en hoe groot zijn de vissen?
Hoe vaak en hoeveel voer je?
Hoe vaak en hoeveel ververs je?
Welke bij vissen?
Wat is de temperatuur?
 
Bekijk media item 1396Op de foto zie je de zelfbouw hmf filter, toen was hij nog niet bruin geworden.
Ze zijn tussen de acht en tien cm. Pas een maand geleden gekocht bij lfs. Het zijn Stendkers. Ik heb ze tussen de 20 en 25€ betaald. Groot zijn ze dus niet. Enkele zijn duidelijk iets ouder.
De eerste weken drie maal hoeveelheid is moeilijk te omschrijven. ik schat twee op drie centimeter rundshart. Het wordt volledig opgegeten binnen enkele minuten.
Normaal iedere donderdagavond. Toen ik nitriet zag soms elke dag een vijftal dagen na elkaar. Nu zie ik 0,05 tot 0,15 op de kleurschaal. als ik mijn osmose meet ziet ik ook 0,05. Vroeger gebruikte ik sera en zag ik die lage waardes niet. Toen ik slechte waardes had was het met de sera. De gevoelige tester zag het gewoon duidelijker.
Van de oude bezetting zijn de ancistrussen onmiddellijk verwijderd. Vandaag siamese algeneters en nog enkele waar ik niet op de naam kom. deze bleken de discussen voortdurend aan te vallen om te zuigen. Ze zitten nu in een verwarmde emmer met luchtfiltertje.Morgen doe ik ze naar de lfs.
Nu nog een dertigtal neons, vijf goerami's, drie clownbotia's en vijftien corydoras.
De temperatuur zit tussen 28,5 en 29 gr afhankelijk van type thermometer.het zal er wel tussen zitten.
 
Ik denk dat niet je filters maar de hoeveelheid vis in je bak reden is voor de nitrietwaarden. Te weinig water dus te weinig verdunning van de vervuiling omdat je vissen teveel produceren. Wat zijn de maten van je bak?
 
Ik zie dat je een inzuigkorf hebt, het meest makkelijkste en minstens net zo effectief als zo'n duur hmf: een zwarte filtermat op maat knippen en die om je inzuig heen zetten, dan krijg je hetzelfde als onderstaande foto (rechts in de hoek staat een hmf) (niet op de slechte kitnaad letten, was de eerste keer dat we met tec7 werkten)
vergaderboom.jpg
 
Op zich is nitriet niet zo heel gek natuurlijk. Je aquarium filter had een evenwicht tussen de hoeveelheid voer en de bacteriën. Je voegt daar in 1 klap 10 discusvissen in de groei aan toe en voert dan ook nog eens runderhart (goed voor snelle groei als je kweekt voor de verkoop, anders volgens mij niet eens aan te raden...).

De bacteriën moeten nu eerst weer aangroeien om de nieuwe veel grotere hoeveelheid afval te kunnen verstouwen.....groeien doen ze eerst door het ammonia/ammoniak te verwerken tot nitriet, andere bacteriën weer tot nitraat. Het duurt gewoon even voordat er voldoende bacteriën zijn om een evenwicht te halen.
 
Ik had het gelukkig op tijd door. Is een groot volume vervuilers die ineens de bak in kwamen. Misschien ook het warmere water. Ben ook afwisselend met droogvoer bezig. De verkoper en stendker willen wel dat ik iedere maand hun diepvriesvoer kom kopen...
Het aquarium is 1,50m 500liter.Ik besef goed dat als je met discussen begint je het natuurlijk evenwicht moeilijk kan handhaven zonder extra filtering en stroom/waterverbruik. Daarom dacht ik aan die hmf filter . De inzuigkorf die je ziet gebruik ik ook om het zweefvuil af te voeren.Neem je met een hmf filter zweefvuil weg? Ik kan gemakkelijk de filterkorf in de zelfbouw hmf filter steken en zien wat er gebeurt. Krijgt mijn potfilter dan nog genoeg vuil water als het al door de matfilter is gegaan ?
 
Deze maat vis mag een keer of 6 gevoerd worden. Bij deze hoeveelheid voer zou ik wel minimaal 2 x per week een waterwissel van 50% doen, mogelijk zelfs 3 a 4 x.

Je voert runderhart en de watertemperatuur is onder de 30 graden. Vanwege de slecht verteerbare vetten, moet je je water temperatuur omhoog brengen naar minimaal 30 graden of stoppen met runderhart, mijns inziens. Als je zo door gaat, ga je onherroepelijk last krijgen van flagellaten en nematoden.

Artemia, mossel, zwarte mug, rode mug, krill, zijn prima voedzame en "makkelijk verteerbare" voedingsmogelijkheden.

Verder vraag ik mij af of de gekozen combi wel helemaal lekker is qua vis, zowel qua temperatuur als temperament....... Hier zou ik eens kritisch naar kijken.

Verder is je bak redelijk aangekleed, wat mooi is, maar voor het laten opgroeien eigenlijk heel ongewenst, je ziet niet welk vuil er blijft liggen en kan dit moeilijker schoonmaken. Verder is je totale bezetting erg hoog. 15 x 30 liter is 450 liter, dan hou je nog 50 liter over. Dit icm voer beleid is zonder heel veel waterverversen niet werkbaar.
 
Enig idee waar ik de matten kan kopen die ik op maat kan snijden en hoe ze heten (of een plaatje)? Ik overweeg ze te gebruiken voor de kweekbakken die ik wil gaan opzetten.

Ik heb ze hier in de LFS in Spanje nog niet gezien.


Dank
Ruud
 
Enig idee waar ik de matten kan kopen die ik op maat kan snijden en hoe ze heten

Filtermatten is de gebruikelijke naam
Veel verkocht op de vijverafdeling, in de maat 100 x 50 x 5
in verschillende grofheden qua structuur en in verschillende kleuren
Dunnere bestaan ook. En ook via Ali en Ebay is hieraan te komen, maar lokaal niet veel duurder meestal
 
Ik zou eerder zoeken op filterschuim. Het zwarte schuim is in Nederland vrijwel niet meer te krijgen, in Duitsland nog wel.
 
Henk

Eerst even een opmerking over het voeren, lees ik het goed dat de verkoper en Stendker eisen dat je hun voer maandelijks moet kopen?.Heel vreemd hoe komen ze erbij.

Verder vind ik dat jou Aquarium qua plantengroei er goed bijstaat,waarbij ik wel wil opmerken dat het wel veel wegheeft van een gezelschaps aquarium waar Discusvissen in toegevoegd zijn.Eigenlijk vind ik dat er teveel planten in staan waardoor het voer wat je geeft tussen en in de planten kan blijven liggen en de Discusvissen dit waarschijnlijk niet goed kunnen vinden.En dat dit een van de redenen kunnen zijn van de verhoogde nitriet waarde's.

Verder zie ik stenen op de bodem liggen waar een stuk kienhout op ligt,is niet ideaal,dit zijn plekken waar vuil zich kan ophopen.ook zie ik veel algeters daar mag je er wel een aantal van verwijderen/uit de bak halen,een volwassen exemplaar is wel genoeg.

Jou vissen zijn nog redelijk jong en willen de hele dag de bodem afgrazen,maar dat lukt niet door het aanwezige plantenbestand,probeer het plantenbestand op den duur wat aan te passen met bijv.Een of meerdere echinodorussen,dit zijn planten met een body welke ook op den duur een betere uitstraling geven in de richting van een amazone-Discusbak.Indien je het plantenbestand aanpast,doe dit dan voorzichtig,
momenteel groeien jou planten goed dus niet meteen omgooien maar met geduld.

Jou totale filter volume zou ik meer dan genoeg waarderen,zelfs iets te veel als ik het zeggen mag,ik zou zeker niet in de richting van nog meer (hamburger) filters gaan zoeken voor een oplossing,een Eheim classic 1500xl is op zich al een kanon.Waar je het verder moet zoeken is een vermindering van het totale visbestand buiten de Discus om.De Clownbotia die ik op de foto zie is een slakkeneter,maar met deze vis zal je daar geen last van hebben,daar zorgt deze vis wel voor,maar bij het gemis aan slakken gaat de botia stendkervoer eten,is niet optimaal.

De verhoogde nitrietwaarde waar je het over had komt mede door dat de Discus veel eet en dus ook weer veel ontlasting kwijtraakt dit moet je niet onderschatten,het zijn niet alleen de bruinepoep slierten die de darm verlaten,maar ook een soort van urine verlaat de darm,bij steeds maar observeren zie je dit ook een keer gebeuren.

Samengevat moet je je niet focussen op nog meer filter's maar meer gaan waterverversen dat is de oplossing.

Ook een meer open bodemstructuur zou wenselijk zijn waardoor de Discus meer de bodem af kan grazen,stenen op de bodem voegen niets toe al was het dan wel voor de decoratie,geen kienhout op de bodem,maar gebruik indien mogelijk hangende wortelstructuren.
 
Enig idee waar ik de matten kan kopen die ik op maat kan snijden en hoe ze heten (of een plaatje)? Ik overweeg ze te gebruiken voor de kweekbakken die ik wil gaan opzetten.

Ik heb ze hier in de LFS in Spanje nog niet gezien.


Dank
Ruud

Aliexpres/ebay/wish
 
Ik kom inderdaad van een gezelschapsaquarium, de algeneters zijn vandaag naar de LFS gebracht. Sommige vielen de discussen lastig, daar had de lfs ook voor gewaarschuwd. De planten groeien gelukkig optimaal voor de nitraat is dat dan weer goed. Ik durf ze nog niet teveel ineens uit te dunnen. De discus zwemmen er vlot doorheen en verstoppen er zich s'nachts in.
Ik zal eerst het nitrietprobleem oplossen. Voor de botia had de lfs ook gewaarschuwd. Die is tot hier toe nog niet aan het stendkervoer geweest.
Ik zie nu dat hmf filter nadat hij bruin was geworden, nu bovenaan bij het licht denk een vorm van donkere alg krijgt. Mooi is het niet. Als ik dat zie geloof ik niet dat ik 150€ uitgeef aan een blok schuim in het aquarium die vol alg komt te staan. Ik heb overigens amper last van algen enkel wat te verwaarlozen penseelalg.
Sommige beweren dat teveel (meer dan wekelijks) water verversen stress geeft bij de vissen. Als de nitrietwaarde te hoog komt dacht ik is dat toch de meest logische oplossing. Nu dat de algeneters weg zijn is er ook weer minder vervuiling. Ik meet de nitrietwaarde twee maal daags. Er ligt maar één steenje om het darmpje van de bruissteen op zijn plaats te houden. Hiervoor had ik meer stenen maar heb die verwijderd om zoveel mogelijk water te hebben. ik stond versteld dat er een emmer stenen in de bak lag. Is steen per steen zover gekomen...
Gelukkig is het een hobby, mijn vrouw vind dat ik er nu wel veel WERK mee heb....
 
Sommige beweren dat teveel (meer dan wekelijks) water verversen stress geeft bij de vissen. Als de nitrietwaarde te hoog komt dacht ik is dat toch de meest logische oplossing.


Ik ververs bij mijn jongen minimaal 1 x dagelijks 80%, en kan niet echt merken dat ze hier last van hebben, veel meer dat ze weer blij zijn als ze schoon water hebben...... Dus ik denk dat dat best mee valt!

Succes met het groot trekken van deze vissen!
 

Terug
Bovenaan