Tips gevraagd nieuwe zoutwaterbak


W

Wesleymha

Guest
Na wikken en wegen, overleg met het thuisfront toch besloten om serieus te verdiepen in een zoutwaterbak en indien iets moois voorbij komt al wat apparatuur aan te schaffen.

Wat we willen:
Aquarium 55x55x120cm (waterstand 112cm met op 110cm een strook afwerking aan dr buitenzijde (dan is de verhouding netjes en zie je een 100% gevuld aquarium)

Onderkast ruimte voor sump genoeg. Zit te denken aan een sump van ongeveer 40x80x40cm.

Ik ben van plan het aquarium glas als geheel te bestellen (incl. Schotten en gaten in de bodem voor de overloop en droogkamer)

Kwa hoofdtechniek:
- Skimmer (duh)
- 2x of 3x stromingspomp totaal circa 30x inhoud bak
- Opvoerpomp
- Verlichting (wil perse iets met led doen, hier nog niet over uit en vergt nog nader onderzoek. Is een zaak voor later)
- Thermostaat
- (Doseerpomp echt nodig?)
- (las ook techniek zoals koolfilter, gafzak, fijnfilter, Kalkreactor. Allemaal benodigd?)

Zaken zoals osmosewater maken, opslaan en warm houden heb ik niet meegenomen. Gaat puur om de techniek in het aquarium of sump/onderkast.


Vragen:
1. Bovenstaande, kan ik daarmee een beetje uit de voeten?
2. Inrichting overloop en droogkamer. Is het goed om in het midden tegen de achterwand een 'schacht' te maken met links de overloop (2x gat tbv 32mm pijp) en rechts een compartiment in de schacht als droogkamer (met 2x gat, 1x Tbv 25mm/32mm opvoer, 1x Tbv elektra bekabeling etc.)
3. Hoe moet de sump eruit zien (zonder al te complexiteit) is dit een compartiment voor de aanvoer, overloop naar skimmer, overloop naar Opvoerpomp? In het eerste compartiment kan het verwarmingselement liggen volgens mij.
4. Ik zou heel graag willen beginnen met 2 drieband clownvisjes met dus een anemoon, een Henkie een zeeegel en nog een klein schooltje klein blijvende visjes (weet de naam even niet meer) heb gezocht en het zijn allemaal goede beginners, alleen lees ik dat een anemoon wel extra aandacht nodig heeft. Welke anemoon is leuk, makkelijk en gaat samen met de clownvisjes?
5. Tips zijn altijd welkom mbt inrichting, techniek of bestand!
 
Ik heb nog altijd geen ze aquarium maar:

1, qua techniek zit je aardig okee denk ik.
Media reactor is denk ik altijd wel fijn om te hebben voor bijv kool of biopallets
3, zelf geen ervaring met sump maar ik zou wel een mogelijkheid erin maken voor een refugium om je NO3 en PO4 laag te kunnen houden zonder harsen
2, ik zou gaan voor een bean-animal stijl overflow en je droogkamer gewoon een gapend gat houden ipv gaten boren voor buizen.
5, nogmaals geen ervaring maar ik denk dat ik persoonlijk voor een maxspect recurve of razor ga als led-only of een gieseman stellar met Kessils als ik ga voor een t5-led hybride
 
Even snel een paar opmerkingen.
Met een waterhoogte van meer dan 1m wordt onderhoud een uitdaging, het is zeker niet meer mogelijk om bij de bodem te komen met je arm. Hulpmiddelen zijn dus noodzakelijk.
Bij deze hoogte heb je qua verlichting niet veel keuze, led is eigenlijk de enige verlichting die op deze diepte nog voldoende sterk is om koraal gezond te houden.

Ik ben het totaal niet eens met de opmerking over de anemoon, deze zijn namelijk helemaal niet lastig en voeren is niet noodzakelijk maar kan wel. Als hoofd voeding hebben ze namelijk licht nodig. Ik voer mijn anemonen 1x per maand een stukje garnaal en doe dit alleen omdat ik het leuk vindt en niet omdat het nodig is.

Als je ze dagelijks ga voeren dan spugen ze het net zo snel weer uit en gaan ze de bak erg vervuilen. Als je ze te vaak voer dan zullen ze niet sneller groeien maar wel heel vaak splitsen waardoor ze gaan wandelen door de bak met het risico dat ze in een stromingspomp terecht komen of andere dieren gaan netelen met alle vervelende gevolgen zoals veel schade en slechte waarden.
 
Laatst bewerkt:
nog even een toevoeging:

Een doseerpomp is in het begin zeker niet noodzakelijk maar is wel heel handig en als je na verloop van tijd ook steenkoralen wil gaan toevoegen (en ze gaan het goed doen) dan ben ik van mening dat je eigenlijk niet zonder kan.
voorbeeld: op dit moment verbruiken mijn koralen per dag 1 dkh aan KH (de kh waarde daalt dus met 1 per dag) om dit te corrigeren moet ik 40ml aan kh+ vloeistof per dag toevoegen en om de waarde zo stabiel mogelijk te houden verdeel ik dit over 8 momenten op de dag van 5ml. En dit dan ook voor de ca en mg waarde.
Met de hand is dit gewoon niet meer te doen waardoor een doseerpomp echt noodzakelijk is geworden.

Koolfilter, wervelbedfilter, kalkreactor, refugium en alle andere mogelijke extra's kunnen handig zijn maar zijn sterk afhankelijk van de dieren die je wilt gaan houden (fish-only, volle steenkoralen bak, etc.) maar ook wat je eigen voorkeur is om te gebruiken voor het afvoeren van ongewenste stoffen.

qua techniek gebruik ik zelf het volgende voor een bak van 250l:
- afschuimer die volgens de fabrikant geschikt is een bak van 600l (met zware bezetting).
- 240w aan LED verlichting
- 2 stromingspompen (totaal 8400 l/uur)
- powerfilter met watten tegen zweefvuil. (3000 l/uur)
- 4 kanaals doseerpomp
-uvc filter (deze heb ik 2 weken gebruikt en ligt sinds dien ongebruikt in de kast)
-thermometer
 
nog even een toevoeging:

Een doseerpomp is in het begin zeker niet noodzakelijk maar is wel heel handig en als je na verloop van tijd ook steenkoralen wil gaan toevoegen (en ze gaan het goed doen) dan ben ik van mening dat je eigenlijk niet zonder kan.
voorbeeld: op dit moment verbruiken mijn koralen per dag 1 dkh aan KH (de kh waarde daalt dus met 1 per dag) om dit te corrigeren moet ik 40ml aan kh+ vloeistof per dag toevoegen en om de waarde zo stabiel mogelijk te houden verdeel ik dit over 8 momenten op de dag van 5ml. En dit dan ook voor de ca en mg waarde.
Met de hand is dit gewoon niet meer te doen waardoor een doseerpomp echt noodzakelijk is geworden.

Koolfilter, wervelbedfilter, kalkreactor, refugium en alle andere mogelijke extra's kunnen handig zijn maar zijn sterk afhankelijk van de dieren die je wilt gaan houden (fish-only, volle steenkoralen bak, etc.) maar ook wat je eigen voorkeur is om te gebruiken voor het afvoeren van ongewenste stoffen.

qua techniek gebruik ik zelf het volgende voor een bak van 250l:
- afschuimer die volgens de fabrikant geschikt is een bak van 600l (met zware bezetting).
- 240w aan LED verlichting
- 2 stromingspompen (totaal 8400 l/uur)
- powerfilter met watten tegen zweefvuil. (3000 l/uur)
- 4 kanaals doseerpomp
-uvc filter (deze heb ik 2 weken gebruikt en ligt sinds dien ongebruikt in de kast)
-thermometer

Wow, hier heb ik wat aan! mag ik weten wat de afmetingen zijn van je bak? (en sump + indeling globaal)

En de powerfilter (zon filtertje met hangend staafje eronder?) hangt dan wel in je aquarium?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om het een en ander zo flexibel mogelijk te houden denk ik dat ik er voor ga kiezen het aquarium iets van de muur af te zetten en de toe- en afvoer achterlangs te laten lopen, dus zonder gaten in de bodem te werken.
Deze ruimte heb ik en kan ik netjes wegewerken.

Om het water naar de Sump te krijgen wil ik dit d.m.v. de Durso-techniek toepassen.
Omdat ik altijd panisch ben en op safe wil spelen wil ik 2x een Durso naast elkaar plaatsen (wellicht andere diepten?) om zo ook een fail-safe te creeren.

Aanvoer uiteraard via opvoerleiding ook achterlangs wat al helemaal geen issue is.

Zo kan ik mijn bak simpel houden, zonder schotten, gaten, overloop kamers, droogkamer, etc. dus gewoon 550x550x1200 volglas bak bestellen.
Zijn er redenen dat dit dit echt NIET doen moet, of dat het werken met een overloop systeem (Herbie-systeem) echt vele malen beter is dan een (dubbel) Herbie-systeem?

Trouwens, een vraag:
Welk glasdikte moet ik toepassen? ik lees her en der verschillende meningen over waterhoogte en glasdikte.
Mocht het helpen kan ik aan de onderkan ook een aluminium vierkant frame maken van L-profielen waar de bak in komt te staan t.b.v. 'spatkrachten' (uitzetten onderkant zijplaten tbv waterdruk)
 
Wow, hier heb ik wat aan! mag ik weten wat de afmetingen zijn van je bak? (en sump + indeling globaal)

En de powerfilter (zon filtertje met hangend staafje eronder?) hangt dan wel in je aquarium?

mijn bak is L102xD42xH65 en ik heb geen sump.
De diepte van 42cm is niet ideaal voor een mooie opstelling van stenen en koralen, een volgende keer zou ik dan ook liever voor 60cm diepte gaan. Ik heb er geen sump bij wat betekend dat de afschuimer aan de achterkant van de bak hangt en dat de powerfilter in de bak zit. Ook dit is niet ideaal voor het oog maar voor het functioneren en de gezondheid van de bak is er geen verschil.
 
Na veel research, afwegingen maken en prototypen bedenken denk ik dat ik een vrij effectieve, hufter-proof, powerfailure safe en krachtige self made overflow systeem heb bedacht, voor nog geen 25 euro!

Graag jullie mening over dit systeem.

De afweging waarom ik dit systeem wil toepassen is: Goedkoper dan een overflow kopen, flexibeler dan alle andere systemen, goedkoper dan een glazen overflow te maken met 2x een gat in de bodem (laten) maken en zelfs net zo betrouwbaar denk ik, als een overloop systeem.

Door het gebruik van 2 seperate leidingen heb je ook altijd het 'backup' systeem zoals bij een normaal overloop systeem

Zie afbeelding. Ter ondersteuning:

Alles zijn PVC 50mm koppelingen/buizen en het hangt op de glasplaat. (de afstand is nu heel breed getekend, maar in feite kan je T-stuk tegen T-stuk maken, dus minimale ruimte nodig). De afstand X moet eigenlijk gelijk zijn binnen-buiten aquarium, dus is een tekenfoutje van mij.

Idee is om het systeem op te bouwen van 50mm PVC met aan de 4 onderzijden een end-cap. De 4 bovenzijde zijn T-stukken en dus open. Door deze 4 openingen kunnen er 2x een transparante slang (40mm OD) van binnen-buiten het aquarium geplaatst worden tot onder aan tot de end-caps. Door de slang schuin af te knippen en gaten te boren (let op: gaten enkel tot onder water level/sleuven in horizontale buis) kan het water eenvoudig opgezogen worden en aan de buitenzijde 'gelost' worden. Door een smalle slang te gebruiken kan ik tijdens installatie, eenmalig dus, de grotere slang vaccuum zuigen en dan ontstaat er een hevel tussen binnen en buiten het aquarium.

Doordat er aan beide zijde aan de onderkant ook T-stukken zitten blijft er ALTIJD water in staan, ongeacht waterlevel in aquarium en ongeacht of de leiding richting sump leeg staat. Hierdoor werkt deze exact hetzelfde als een 'overflow box'. Er kan nooit lucht ontsnappen omdat de slang uit 1 gehele is dus het systeem herstart zich na een waterwissel (of power-outage).

De horizontale buis in het aquarium wordt voorzien van verticale sleuven tot halverwege de buis zodat er maximaal water naar binnen kan, maar geen vissen in kunnen (soort zelfgemaakte 'kam')

overflow systeem.png
 

Bijlagen

  • scan226999.pdf
    218.7 KB · Weergaven: 180
Pff , ik snap het nog niet na vele keren het te hebben bekeken .
Heb je een link van ergens anders misschien ?
 
Pff , ik snap het nog niet na vele keren het te hebben bekeken .
Heb je een link van ergens anders misschien ?

Ben zelf dagen lang met dit principe dus voor mij was het super duidelijk.

Rechts onder is het de kant van het aquarium. De horizontale buis is voorzien van sleuven om het water in te geleiden en te voorkomen dat er vissen in komen.

Doordat links en rechts van de horizontale buis een tstuk met dop aan de onderkant zit zal daar water in komen en blijven. Alles wat dus blauw is, is permanent vol met water, ongeacht waterniveau aquarium.

Doordat de groene slang op vacuüm staat (Wat kan omdat er rechts ook in het tstuk permanent water staat) zorgt dit er voor dat er water in staat en het links en rechts van het glas het water op hetzelfde peil houd. De groene slang steekt trouwens aan beide zijden van het systeem in de bovenste tstuk. Dus het pvc systeem is in feite open.

De blauwe uitstroom links en rechts buiten het aquarium gaan naar de sump en deze hoogte bepaald dan ook het aquarium waterniveau.

De theorie is waterdicht ( leuke woordspeling) nu de praktijk... (kan iemand dit ook verifiëren?)
 
Waarom boor je de bak niet gewoon en zet je er een bean-animal in?
En als je geen gat in de bodem wilt kan je altijd nog kijken naar iets als een ghost-overflow van bijv reef-Savy.
Moeilijk gedoe met het pvc lijkt mij redelijk onzinnig als je ook een ghost overflow kan gebruiken.

Sws ga je een uitdaging krijgen met de verlichting..
HQL of extreem exotische leds gaan denk ik de enige oplossing worden om een worp te halen van ruim een meter
 
Ik ben het totaal niet eens met de opmerking over de anemoon, deze zijn namelijk helemaal niet lastig en voeren is niet noodzakelijk maar kan wel. Als hoofd voeding hebben ze namelijk licht nodig. Ik voer mijn anemonen 1x per maand een stukje garnaal en doe dit alleen omdat ik het leuk vindt en niet omdat het nodig is.
Ze zijn niet bepaald moeilijk, maar als de anemoon doodgaat, zal het de hele bak vergiftigen. Daarom worden ze vaak alleen voor lang draaiende, stabiele systemen aangeraden.


Houd er ook rekening mee dat je waarschijnlijk de lenzen van de leds zal moeten vervangen om zo'n diepe bak te verlichten. En dan heb je waarschijnlijk geen garantie.
 
Nou, na wikken en wegen gaan we waarschijnlijk op een ander plaatsje een aquarium bouwen.

Achter een bank verstopt wordt het een aquarium van ongeveer 190x50x60 (65, waterhoogte 60)

De onderkast wordt uitwendig 200x50x80. Om een sump van minimaal 120x40x40 kwijt te kunnen mogen mijn wanden niet dikker dan 5cm worden! Hoe kan ik het beste dit realiseren? Onderstaande 3 opties zijn denk ik, voor mij, de enige opties:

1. Houten balken frame is het makkelijkst maar dan wordt de ruimte te smal, dus wordt de sump max 30 breed.

2. Van multiplex of betonplex maken (24mm dik) goed verstevigen mogelijk met diverse Schotten e.d.

3. Stalen frame 30x30x2 balken, verbinden met hoek koppelstukken. Afwerking buitenzijde is wel lastiger dan punt 1 en 2.

Iemand suggesties?
 
Zou een RvS frame laten lassen, liefst rvs316.

Mooiste is als het getiglast kan worden en gepoedercoat.
 
Zou een RvS frame laten lassen, liefst rvs316.

Mooiste is als het getiglast kan worden en gepoedercoat.

Bedankt voor de reactie.
Hier heb ik ook aan zitten denken maar dan kan best flink oplopen kwa prijs.

Ik ben zelf vrij handig dus wil het sowieso zelf doen.
 
Naja met wanden van max 5cm kom ik qua gemoedsrust niet heel ver met hout.
44x44 of 44x76 zou ik niet graag een bak van bijna 1000kg op willen zetten.
En dan komen je liggers er ook nog bij..

Met plaat materiaal kom je een heel eind maar ook dat houd een keer op, een constructie als juwel kasten kan je al bijna vergeten met een sump

Staal roest als een wilde, of je moet je kast constant blijven ventileren.
Wat weer lijdt tot verhoogde stookkosten omdat je sump harder koelt, en je verdampt meer water.
Of je moet je sump helemaal inpakken maar dan heb je weer verminderde gaswisseling, maar dat is weer niet wenselijk in een reefer heb ik begrepen
 

Terug
Bovenaan