Aquarium, hout en steigerstelling


O

OlliePindakaas

Guest
Beste,

Voor mijn studeerkamer komt er sowieso een boekenkast (300x40x240 [LxDxH]). Deze wordt gemaakt van steigerkokers (vierkante buizen), waarop de nodige houtenplanken worden gelegd. Hoewel ik al een aquarium van 360L hierin heb gepland, ben ik opnieuw gaan kijken voor een grotere bak; het huidige aquarium wordt dan de bioloog. Dit geheel wordt opgezet in een L-profiel, waarbij in de korte zijde het aquarium komt te staan. Gezien mijn woonst, wordt ik wel beperkt in de maten. Een bestaand aquarium mag maximaal 190x80x60 (LxDxH) zijn, anders past hij niet door de nodige deuren en/of draaipunten; een meubel lift is te veel van het goede.

Met als gevolg dat ik sowieso twee opties heb A) Of houden aan deze vaste maten, maar tot geen aanbod vinden of B) een houten aquarium maken met meer ruit dan enkel de voorkant. Vooral optie B klinkt erg interessant, zodat ik een heuse DIY bak heb staan. Daarbij denk ik dan aan een houten aquarium in een L-profiel, waarbij de ruiten komen aan de 'binnenkant' van het L-profiel. Is dit een haalbaar en goed uitvoerbaar idee? Deze aquariumkast is zelf weer de korte zijde van de boekenkast in L-profiel. Dus een L-aquarium in een L-Boekenkast. Ik zal tijdig dit al uittekenen.

Zowel bij optie A) als optie B) moet de kap nog gemaakt worden. Dit brengt mij tot de volgende vraag. Om alles rustig in elkaar over te lopen, ben ik op zoek naar één geschikte houtsoort. Om deze dus te gebruiken voor zowel de aquariumkap (bij optie B ook het aquarium zelve), als voor de houten planken in de boekenkast. Welk houtsoort kan ik het beste gebruiken voor dit project? Of is het toch handig om verschillende soorten hout te gebruiken?

Dus concreet mijn vragen opnieuw gesteld:
  1. Is het voor een handiger beginner goed doenbaar om een houten aquarium in L-profiel te maken?
  2. Welke houtsoort(en) kan ik het beste gebruiken voor dit project?
 
Als beginneling zal dat niet mee vallen maar ik wens je alle succes toe en ben benieuwd naar het verdere verloop hiervan.
 
Ondertussen ga ik idd enkel voor optie A, dus om een reeds bestaande aquarium - zonder te snijden en te verlijmen - volledig te gebruiken in mijn aquarium- én boeken-kast.

Dan blijft enkel vraag twee over:
2. Welke houtsoort(en) kan ik het beste gebruiken voor dit project?
 
Alvast geen steigerhout, dat werkt teveel en dan heb je grote kans dat je bak scheef komt te staan en uiteindelijk knapt.
Voor een frame kun je die kokers gebruiken en dan op het frame multiplex als onderplaat voor je aquarium
 
Toch multiplex? Want de houthandel rade juist Eikenhout aan. Hoe is multiplex het beste waterdicht te maken? Impregneren en/of met epoxy, etc? Is er een verschil van behandeling met de binnenkant van de kap, tov de rest? Jeb, dit ben ik idd aan het leren.
 
Er zijn watervaste bruinzeelplaten te verkrijgen in de handel en die zijn zeer stevig.
 
Steigerhout kan prima als afwerking van de bak, maar geen dragende constructies van maken.

In mijn fotoalbum (link in handtekening) staat een bak met steigerhouten ombouw.
 
Simpel dragende delen van multiplex watervast verlijmd afwerken met epoxy ook de kap wel goede kwalitijd gebruiken.
Afwerking kastdeel naar keuze wel oppassen met stijgerhout werkt nog al na tijden uitdrogen.
 
Bedankt voor deze informatie allemaal.

De SketchUp-tekeningen volgen tijdig.

Om de rust in het al te handhaven, ga ik voor multiplex. Welke variant multiplex is het beste voor de kap van het aquarium? (De rest volgt gepast.) Er is namelijk een woud aan keuze in multiplex, net als merken en winkels/leveranciers.

Alvast vraag ik gelijk ook naar de afwerking. Ik heb gelezen over epoxy, rubberverf, vloeibare vijverfolie en glasvezel, om maar iets te noemen. Welk product(en) raden jullie aan?

Ik zal zeker nog eens gerichter rondneuzen bij soortgelijke projecten.
 
Zover ik me ingelezen heb wordt er over het algemeen epoxy gebruikt met met als versterking glasvezel in de hoeken
zou voor multipex Okoume gaan niet goedkoop maar wel goed
 
Dus concreet mijn vragen opnieuw gesteld:
  1. Is het voor een handiger beginner goed doenbaar om een houten aquarium in L-profiel te maken?
  2. Welke houtsoort(en) kan ik het beste gebruiken voor dit project?

In 2018 is niks meer moeilijk om te doen. Als je gewoon op internet zoekt hoe het moet en hoe andere het doen, en je hebt geduld dan kun je alles.

Post hier de voortgang en ik kijk graag met je mee. Maar ik zou gewoon beginnen met 20 filmpjes te kijken en wat zoektermen in google te gooien als "multiplex aquarium, Houten aquarium, Plywood Aquarium" En lees gewoon alle tekst die te vinden is op de eerste 2 zoekpagina's. Hoe meer je leest hoe meer je leert.

Je ziet dan 10 voorbeelden en iedereen loopt wel weer ergens tegenaan. Je maakt dan een eisenlijstje voor jouw bak en daarnaast een " LET OP" lijstje. Telkens als je een ontwerp maakt leg je die lijstjes erlangs en na 25x opnieuw ontwerpen heb je exact wat je wilt.


Ik heb zelf ook uitgezocht hoe je die bakken maakt, en het is echt niet moeilijk. Dit kunt je!

Houtsoort is vaak mulitplex.

Levenspreuk hier is " Iedereen kan alles. Iedereen kan vissen, wellicht vang je niks, maar vissen kan je"
 
Hum, hoewel het nu opnieuw erg interessant klinkt om toch een houten aquarium te bouwen (flexibiliteit van ruimtes, boren, etc.), zal ik morgen, uiterlijk zondag definitief de knoop doorhakken. Vooral het kostenplaatje om de nodige gereedschappen aan te kopen, weerhoudt mij ervan. Gelukkig heb ik een handige buurman, dus die heeft wel wat liggen. Wellicht ook bereid om te helpen met dit project. Nu eerst verder in SketchUp.
 
Hum, hoewel het nu opnieuw erg interessant klinkt om toch een houten aquarium te bouwen (flexibiliteit van ruimtes, boren, etc.), zal ik morgen, uiterlijk zondag definitief de knoop doorhakken. Vooral het kostenplaatje om de nodige gereedschappen aan te kopen, weerhoudt mij ervan. Gelukkig heb ik een handige buurman, dus die heeft wel wat liggen. Wellicht ook bereid om te helpen met dit project. Nu eerst verder in SketchUp.

Die buurman heeft niet enkel veel gereedschap, maar waarschijnlijk dan ook best wat ervaring met dingen fixen. Leg hem je plan ook eens voor.
Ik vind het altijd leuk om door sketchup tekeningen te kijken. Ik ben onlangs door een engineer geholpen met een meubel van me, en dan leer je stiekem heel veel.
 
Eigenlijk heb je niet zo veel gereedschap nodig met een accuboor boortjes en schroeven kom je een heel eind.
Met een goed ontwerp kun je het plaat materiaal al op maat laten zagen.
Voor het epoxy gebeuren heb je toch zelf materiaal nodig wordt weg gegooid tussen de verschillende stappen dus rollers kwasten breekmesjes mengbekers plastic roller bakjes
Daar zijn de kosten niet zo hoog van
 
eigenlijk heb je niet zo veel gereedschap nodig met een accuboor boortjes en schroeven kom je een heel eind
Met een goed ontwerp kun je het plaat materiaal al op maat laten zagen
voor het epoxy gebeuren heb je toch zelf materiaal nodig wordt weg gegooid tussen de verschilden stappen dus rollers kwasten breekmesjes mengbekers plastic roller bakjes
daar zijn de kosten niet zo hoog van

Als je het laat zagen besteed dan wat extra aandacht aan je gesprek met diegene die gaat zagen en dan komt het goed.

Leg hem even uit dat je een bak gaat maken en vraag hem of hij OP de lijn zaagt of OVER de lijn. Als hij dan snapt wat je bedoeld dan komt het goed. Je moet iemand hebben die met je meedenkt en begrijpt wat je gaat bouwen.

Ga dus niet op zaterdagmiddag naar de Hornbach... dan is het veel te druk. Doe dat op dinsdag ochtend of ga naar een houtboer.
 
Daar heeft World Cittzen wel een punt want sommige medewerkers :juggle::S:D
Ik vraag altijd om de maten die gelijk zijn achter elkaar te zagen zonder de maat te veranderen op de zaagtafel
 
Oke, bedankt voor het meedenken, dat waardeer ik zeer. Iets wat ik mis in België...

Bon, de SketchUp tekeningen. Daar zitten zeker nog wat foutjes in, maar het is vooral om het visueel weer tegen.

Hieronder de L-kast met enkel het frame, al dan wel direct geplaatst in de kamer met deur. De witte vlakjes zijn de koppelingen die ik nodig heb, die grofweg dezelfde kleur hebben als de kokers. Vandaar dat deze bewust wit zijn gelaten, zodat ik straks idd alle nodige koppelingen bestel.
L-Kast%20-%20Frame_zpsljxvwnx2.jpg

Het linker gedeelte is de boekenkast, met vooral de volgende maten:
  • Kokers zelf: 25x25x1.5mm
  • Poten: 25x25x100mm
  • Liggers in de lengte: 25x25x800mm
  • Liggers in de diepte: 25x25x400mm
  • Staanders: 25x25x400 mm
Opnieuw, voor de rust is er gekozen om ongeveer dezelfde set maten te gebruiken. Ivm het ander aquarium is er kozen om vooral te werken met de tafel van 400mm, de poten daar gelaten.


Hieronder de L-kast met liggende planken, aquarium (boven) en bioloog (onder). Opnieuw, het is ter indicatie, zowel aquarium, dikte van de planken, etc. Vandaar dat de nodige deurtjes er nog niet in staan, wél de latjes voor het aquarium.
L-Kast%20-%20Open%20kast_zpsvwlx0fe1.jpg

Het rechter gedeelte is dan het aquarium gedeelte, waar opnieuw zoveel mogelijk wordt gewerkt met de tafel van 400mm. Voor de buitenkant dan althans, want de bioloog is 120x50x60cm (+/- 360L). Het aquarium wordt wél zoveel mogelijk rechts/uit de kast gehouden, zodat de inhoud zoveel mogelijk zichtbaar is.

Het rechter stuk bestaat uit twee lengte van kokers. De langste liggers zijn 25x25x800mm en de kortste liggers zijn 25x25x400mm. Met de koppeling er bij (25x25x25) is er maximaal 1225mm/122,5cm zichtbaar van het aquarium. Het ander gedeelte van het aquarium verdwijnt dus in de kast, maar heb ik zo wél de mogelijkheid om het nodige daarin weg te werken.

Hopelijk is alles een beetje duidelijk. Want veel zal in de praktijk wel weer anders zijn...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het is nog lastig inschatten, maar ik klets maar wat weg :)

- Hoeveel werkruimte heb je straks boven de bak. (Kan je bv een groot stuk hout erin en eruit halen?
- Heeft iemand ervaring met dit buizensysteem? Is het verstandig dit te verankeren tegen de muur?
- De bak zelf van multiplex, de rest naar keuze. Het is ook wat afhankelijk van de afwerking die je wilt
- Als je het glas poetst moet je de magneet los halen van het glas en over die staande buis heen weer op het glas zetten. Als die staander weg kan zou ik het doen.
- Zorg dat je verlichting blijft hangen als je de kap weghaalt. Anders zie je niks (Heeft WC zelf meegemaakt een paar maanden geleden, en schaamt zich nu nog)
- Ik zou in het aquarium gedeelte van L aan de achterkant een grote plaat rondom vastschroeven met 20 schroeven om stevigheid te creëren (al heb ik geen ervaring met dit bouw materiaal)

Het is gewoon maar mijn gedachten he... Als ik iets roep wat niet klopt moet je dat gewoon zeggen.
 
Het is zoiezo raadzaam je stelling te verankeren aan de muur, met 1 klein simpel hoekijzertje kun je dat onzichtbaar wegwerken.
 
Bedankt voor het enthousiasme en het meedenken.

Ondertussen heb ik er een nachtje over geslapen, en samen met jullie commentaar is het nodige verwerkt tot dit:
L-Kast%20-%20Volledig%20V2_zpshbvjvoj3.jpg


Er zijn idd wat dingen gewijzigd:
  • De houten omlijsting in het aquarium-gedeelte is realistischer gemaakt. Zoals de kap/plinten, die nu een hoogte hebben van 80mm. De onderste lijkt dikker, maar het aquarium gaat ook op een houten plank liggen, die het gewicht door verdeeld naar de buizen. Dus 'eigenlijk' heeft de onderste plint een 'hoogte' van 100mm.
  • Ook is er meer ruimte boven het aquarium gemaakt, zodat er eenvoudiger kan worden geraakt in de achter onder hoek. @World Citizen, nu heb ik wel de nodige ruimte om in de bak te geraken, al blijft achteronderin een praktische uitdaging.
  • Verder zijn er twee liggers én één staander weggehaald uit het boekenkast-gedeelte, om toch ook daar het aqarium zichtbaar te hebben. Tevens is er zo een 'etalage' gemaakt voor hogere boeken en andere objecten. @World Citizen, het ziet er inderdaad beter uit.
  • Tenslotte heb ik de ruimte realistischer gemaakt, door de muren van de studeerkamer meer weer te geven. Zo ontstaat er hopelijk een praktisch ruimtegevoel. Daarom heb ik ook gelijk mijn bureau erbij geplaatst. Echter is de deur rechts weggevallen.

Wel dub ik er over om deze kast minimalistisch op te bouwen, dus al het overbodige weg te halen. Daarbij denk ik aan de 'losse' staander onder het aquarium. De bak wordt namelijk intern duidelijk gedragen, zie daarvoor de afbeeldingen in mijn vorige post.

Ondertussen ben ik definitief gegaan voor een volglas aquarium. Hoewel een houten aquarium erg interessant klink, is dit project vooral om mijn zinnen te verzetten en zo te ontspannen. Door hierin een houten aquarium te bouwen, komen er te veel nieuwigheden bij kijken, zodat ik nu nog ga voor een volglas.

En dan nu eindelijk reageren op voorgaande posts (chronologisch):
Er zijn watervaste bruinzeelplaten te verkrijgen in de handel en die zijn zeer stevig.
Dat lijkt mij functioneel een zeer goede optie, maar esthetischer minder dan gewone multiplex met epoxy.
Steigerhout kan prima als afwerking van de bak, maar geen dragende constructies van maken.

In mijn fotoalbum (link in handtekening) staat een bak met steigerhouten ombouw.
Erg bedankt voor deze bouwtekeningen. Echter ga ik voor dit project werken met één soort hout, om de rust in het geheel te krijgen. Zoals de afbeelding in deze post laat zien, het is niet echt een ruime studeerkamer. Vandaar dat ik dus bewust gekozen heb voor een steigersysteem, zodat het geheel wat luchtiger oogt, dan een dichte kast. Vandaar ook de keuze om maar één soort hout te gebruiken, om het geheel rustig te houden.
Die buurman heeft niet enkel veel gereedschap, maar waarschijnlijk dan ook best wat ervaring met dingen fixen. Leg hem je plan ook eens voor.
Ik vind het altijd leuk om door sketchup tekeningen te kijken. Ik ben onlangs door een engineer geholpen met een meubel van me, en dan leer je stiekem heel veel.
De buurman is gevraagd, en hij wil graag meewerken aan dit project. Om toch een beetje te stoefen met deze buurman, hij was medeontwerper van de F16. Dus hij is technisch aangelegd.
Eigenlijk heb je niet zo veel gereedschap nodig (...)Daar zijn de kosten niet zo hoog van
Het is ook daarom dat ik graag mijn projecten deel met aquarianen die (meer) ervaring hebben.
Als je het laat zagen besteed dan wat extra aandacht aan je gesprek met diegene die gaat zagen en dan komt het goed. (...) Doe dat op dinsdag ochtend of ga naar een houtboer.
Ik zal wel naar de lokale bricco gaan. Met mijn klantenkaart heb ik dan gelijk sowieso vervoer, voor dan nog wel een chauffeur regelen...
(...) Ik vraag altijd om de maten die gelijk zijn achter elkaar te zagen zonder de maat te veranderen op de zaagtafel
Daar zal ik ook naar vragen, aangezien een hoop planken dezelfde maten zullen hebben.
Het is nog lastig inschatten, maar ik klets maar wat weg :)

(...)

Het is gewoon maar mijn gedachten he... Als ik iets roep wat niet klopt moet je dat gewoon zeggen.

Er zijn al wat puntjes verwerkt in het bovenstaande, dus bijdeze nog de nodige reacties:
  • Ervaring buizensysteem+verankeren > Een hobbykweker die 'Discussen op zolder' kweekt,gebruikt zelf dit systeem. Via hem kwam ik juist op deze type buizen. Hoewel hij niet heeft gehad over het verankeren aan de muur, heb ik al wel gevraagd naar de noodzaak ervan voor dit specifiek project.
  • Bouw van bak > Omdat het een volglas aquarium wordt, wordt het dus hout "naar keuze", namelijk multiplex; al zijn daar ook weer vele mogelijkheden in...
  • Verlichting in bak blijven > Daar zal ik nu zeker aan denken, bedankt voor de tip.
  • Verstevigen L-kast in Aquarium gedeelte > Is dit tegen het schranken? Dit zal ik nog even vragen aan die hobbykweker...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Blijk ik mijn post niet meer te kunnen bewerken, dus toch een nieuwe post..

Het is zoiezo raadzaam je stelling te verankeren aan de muur, met 1 klein simpel hoekijzertje kun je dat onzichtbaar wegwerken.
Is dat ook nodig voor dit L-profiel? Elk gedeelte kan niet omvallen, omdat het dan het andere gedeelte wegduwt. Om dit anders te zeggen, de twee gedeeltes houden elkaar rechtop. Aldus, mijn logica.
Het is ondertussen gevraagd aan die hobbykweker.
 
Het nodige wordt binnenkort verder uit gewerkt. Net als een andere aquarium-stelling kast. Hopelijk deze week meer...
 
Oeps, door mijn photobuckter te orderen, zijn de bovenste afbeelding-links verbroken. Hum, ze zijn toch niet meer nodig...

Ondertussen ben ik toch moeten gaan voor een kleinere bak. Dan maar een vivarium erboven. Door de eheim 2217 op de uitlaat te vertakken naar aquarium (onder) én het paludarium (boven), waarbij het water van deze overloopt in het aquarium eronder. Op deze wijze hoop ik ook in het paludarium levenvoedsel te kweken voor de vissen (daphinas, etc), maar dat is voor een andere thread.

Dan eindelijk de afbeelding
L-Kast%20-%20NFramePlanken_zpsxmxgbv40.jpg

In het linker gedeelte, de boekenkast gedeelte, zal wellicht smallere doch meer kolommen komen, om de ganse muur op te vullen met een boeken-vivarium-kast...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De plannen zijn er, ben benieuwd als dit daadwerkelijk van de grond af komt. Zal gaaf zijn
 
Ondertussen is het wel eens tijd voor een update. De stelling komt toch anders uit te zien, het boekengedeelte en het aquariumgedeelte worden toch losgekoppeld. Verder is sparen met centjes, want het blijkt toch een duit meer te kosten dan ik had begroot.
 

Terug
Bovenaan