Aquarium niet perfect waterpas


Simoniem

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2010
Berichten
105
Locatie
Kampen, Overijssel
Heb ik weer, alles perfect uitgezocht, alles voor een nieuwe bak gekocht. Afgelopen Dinsdag een bak van 1,20 x 0,5 x 0,7 met pijn en moeite in mn woning gekregen en nu net alles gevuld.

Begint een collega mij te plagen over door de vloer zakken. Gelukkig ben ik bouwkundig opgeleid en weet ik dat een betonvloer heel wat meer kan hebben dan dit gewicht, maar ik werd toch wat nerveus omdat ik helemaal vergeten ben om te checken of alles waterpas is.

Dus ik kom net thuis, pak direct de waterpas en kom tot de conclusie dat in de lengte richting het vrijwel perfect is (misschien een millimeter of twee verschil), maar in de diepte richting scheelt het circa 5mm. In andere woorden, de voorkant is 5mm lager dan de achterkant (1mm per 10cm, of 1% afwijking). De boosdoender in het laminaat dat bij de bouwmuur achter niet zoveel meegeeft als vooraan.

Hoe benauwd moet ik het hebben, want t zweet staat mij op het voorhoofd. Moet ik de hele bende gaan afbreken en een manier verzinnen om de vloer 'platter' te krijgen?? Ik krijg de bak in mn eentje niet eens verplaatst, laat staan opgetild op een andere vloer.

Ter duidelijkheid, de bak staat op een massief houten meubel, welke bijgeleverd is bij het aquarium. Staat op 6 kunststof noppen op het laminaat, die dus aan de voorkant 5mm lager is dan achter
 
Is het links net zo “scheef” als rechts?

Waarop heb je gemeten?
Waterpas kan je eigenlijk alleen betrouwbaar meten op de bodem.

Je lichtkap kan ook scheef geplakt zijn en maak jij je nu druk om niks..
 
Met een waterpas meet je twee keer, je neemt de gemiddelde waarde.

Je kan de poten aan de voorkant van je kast ook op 5 mm dikke blokjes zetten, dan staat hij weer mooi horizontaal.

Denk er maar aan dat ook een betonvloer wat kan doorhangen, de 'helling' is dan het grootst bij de muur.
Een betonvloer is meestal wel sterk genoeg, maar afhankelijk van het type vloer bepaald of het een hoge puntlast van de poot kan dragen.
 
Is het links net zo “scheef” als rechts?

Waarop heb je gemeten?
Waterpas kan je eigenlijk alleen betrouwbaar meten op de bodem.

Je lichtkap kan ook scheef geplakt zijn en maak jij je nu druk om niks..

Heb een plankje gelegt op de kap. Zowel links als rechts gemeten, beide hoekpunten ongeveer gelijk, net een mm meer aan de ene kant.
Kan de bodem nu lastig meten, met al het zand ed erin.
 
Jah dat heb ik ook op deze manier geleerd...
Maar een aquarium dat helt hoeft geen ramp te zijn, zolang alles maar hetzelfde ondersteund word zegmaar.

Maar 5mm moet voor een bouwkundige als jij wel op te lossen zijn met shims :p

Bierviltjes kunnen weer indeuken maar is wel het meest eenvoudig.
Muntgeld schijnt ook goed te werken.

5mm is helaas geen standaard hout dikte waardoor een plaatje onder de voeten zetten wat rottiger kan worden
 
Met een waterpas meet je twee keer, je neemt de gemiddelde waarde.

Je kan de poten aan de voorkant van je kast ook op 5 mm dikke blokjes zetten, dan staat hij weer mooi horizontaal.

Denk er maar aan dat ook een betonvloer wat kan doorhangen, de 'helling' is dan het grootst bij de muur.
Een betonvloer is meestal wel sterk genoeg, maar afhankelijk van het type vloer bepaald of het een hoge puntlast van de poot kan dragen.

Ja, maar hoe krijg je 5mm blokjes eronder als ie helemaal vol is :( Staat net in te draaien..

Jah dat heb ik ook op deze manier geleerd...
Maar een aquarium dat helt hoeft geen ramp te zijn, zolang alles maar hetzelfde ondersteund word zegmaar.

Maar 5mm moet voor een bouwkundige als jij wel op te lossen zijn met shims :p

Bierviltjes kunnen weer indeuken maar is wel het meest eenvoudig.
Muntgeld schijnt ook goed te werken.

5mm is helaas geen standaard hout dikte waardoor een plaatje onder de voeten zetten wat rottiger kan worden

Op de lengte van 1,20m scheelt het een 2mm, dus hij helt ietsjes meer aan één kant
 
Ik zou niet met zweet op de bank zitten maar wel balen. Idealiter wil je een rechte waterlijn, maar ik zou niet bang zijn dat het klapt.

Ik ben altijd voorzicht met dit soort dingen, want je wilt niet dat er iets mis gaat, maar ik sluit me allereerst hier 100% bij aan.

Maar een aquarium dat helt hoeft geen ramp te zijn, zolang alles maar hetzelfde ondersteund word zegmaar.

Ik heb best wat bakken onderhouden in de jaren, en ik heb er 2 zien scheuren op de kitnaad. In beide gevallen was de bodem niet vlak en kreeg het aquarium torsale krachten de verduren. De plaat waar het aquarium op staat MOET 100% vlak zijn anders ga je echt problemen krijgen.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met bakken die hellen. Ik heb een 1.4 meter bak gezien op een houten vloer die op draagbalken was gespijkerd, over die lengte stond het water aan 1 kant 4 cm lager. Daaronder stond nog een sump en het pand was denk ik al 50 jaar oud. Ik heb hem vaak gezegd dat ik er niet lekker van zou slapen, maar na 7 jaar onderhoud was ik er ook niet meer bang voor. De bak was zelfs in de jaren 0.5cm meer gaan hellen omdat die houten draagbalken en de grenen planken meer begonnen door te zakken.

Ik heb ook kleinere bakken gezien die een beetje hellen, en ook daar nooit problemen gehad. Ik irriteerde me dood aan de scheve waterlijn, maar er ging niks stuk.

Dat is geen garantie, maar als je bodemplaat vlak is dan ga jij niet in de problemen komen.

Kun je de bak niet half leeg laten lopen en met een krik een paar mm optillen? (ik weet niet wat voor vloer je om je bak hebt, maar leg wel een plank onder je krik)
 
Laatst bewerkt:
Nee torsie is funest..
Iedere klapbak die ik voorbij heb zien komen stond op een belabberd habbibabbi meubel dat alles behalve recht was

Heb je een “merk” aquarium? Of is het een kale volglas bak?
 
Ik zou niet met zweet op de bank zitten maar wel balen. Idealiter wil je een rechte waterlijn, maar ik zou niet bang zijn dat het klapt.

Ik ben altijd voorzicht met dit soort dingen, want je wilt niet dat er iets mis gaat, maar ik sluit me allereerst hier 100% bij aan.



Ik heb best wat bakken onderhouden in de jaren, en ik heb er 2 zien scheuren op de kitnaad. In beide gevallen was de bodem niet vlak en kreeg het aquarium torsale krachten de verduren. De plaat waar het aquarium op staat MOET 100% vlak zijn anders ga je echt problemen krijgen.

Ik heb nog nooit een probleem gehad met bakken die hellen. Ik heb een 1.4 meter bak gezien op een houten vloer die op draagbalken was gespijkerd, over die lengte stond het water aan 1 kant 4 cm lager. Daaronder stond nog een sump en het pand was denk ik al 50 jaar oud. Ik heb hem vaak gezegd dat ik er niet lekker van zou slapen, maar na 7 jaar onderhoud was ik er ook niet meer bang voor. De bak was zelfs in de jaren 0.5cm meer gaan hellen omdat doe houten draagbalken en de grenen planken meer begonnen door te zakken.

Ik heb ook kleinere bakken gezien die een beetje hellen, en ook daar nooit problemen gehad. Ik irriteerde me dood aan de scheve waterlijn, maar er ging niks stuk.

Dat is geen garantie, maar als je bodemplaat vlak is dan ga jij niet in de problemen komen.

Kun je de bak niet half leeg laten lopen en met een krik een paar mm optillen? (ik weet niet wat voor vloer je om je bak hebt, maar leg wel een plank onder je krik)

De bak staat op een bijgeleverd meubel, die bovenplaat is een 40mm massief houten plaat met dezelfde afmeting, dus hij staat wel vlak met de onderplaat.
Het is de gehele combinatie die op de vloer iets naar voren leunt, het laminaat geeft minder mee bij de muur.

Het is bak van Aquatlantis, de fusion 120x50x70, met bijgeleverd meubel. Volgens mij 12mm glas, maar niet volglas.

Half leeg laten lopen is nog steeds 200L, hoe krijg ik dan ook maar iets tussen de kunststof doppen onder en een laminaat vloer?
 
Laatst bewerkt:
Dan gaat je bak er denk geen last van krijgen.

Je meubel is ook handig om even te beschrijven. Het scharnier effect of schuine druk op meubels is handig om even te checken.
Spaanplaat met van die duivels erin, wil nog wel eens last hebben van dat soort problemen. Druk moet dan echt goed op naden uitgevoerd worden. Die Ikea kasten druk je vaak snel schuin, en als je de achterwand eruit haalt valt het gewoon om.

Wat voor soort meubel heb je? Een foto doet wonderen :)
(ik bedoel dus gelijmd of met hoekstukken of vertand of met duivels)
 
Laatst bewerkt:
De tandjes 40mm is een beste plaat :eek:

Of het aan je laminaat ligt of dat het beton eronder niet zuiver is kan ik niet zien/zeggen maar denk niet dat je heel bang hoeft te zijn voor torsie
 
Dan gaat je bak er denk geen last van krijgen.

Je meubel is ook handig om even te beschrijven. Het scharnier effect of schuine druk op meubels is handig om even te checken.
Spaanplaat met van die duivels erin, wil nog wel eens last hebben van dat soort problemen. Druk moet dan echt goed op naden uitgevoerd worden. Die Ikea kasten druk je vaak snel schuin, en als je de achterwand eruit haalt valt het gewoon om.

Wat voor soort meubel heb je? Een foto doet wonderen :)
(ik bedoel dus gelijmd of met hoekstukken of vertand of met duivels)

Heb een paar fotootjes naar imgur geupload op

Tis amper te zien dat ie ietsjes naar voren helt. Meubel is er ook op te zien. Een flinke jongen iig
 
Dat ding staat net in te draaien. Het is even doorbijten, maar als ik jou was zou ik hem leeg laten lopen en recht zetten. Op den duur ga je jezelf er toch aan irriteren dat het scheef staat.
 
Wellicht een deel van het water in grote bakken, zoals stapel krat of speciekuip, ben de rest weg doen.

Dan een wig eronder zodat je iets onder de pootjes kunt doen.

Waterpas meten op de bodem of geven de ruiten.

Als het goed staat weer vullen.
 
Dat ding staat net in te draaien. Het is even doorbijten, maar als ik jou was zou ik hem leeg laten lopen en recht zetten. Op den duur ga je jezelf er toch aan irriteren dat het scheef staat.

Het is niet zo zeer dat ik mij eraan stoor, het is meer dat ik niet weet of dit wel of niet kwaad kan. Dat verschil van 5mm is amper te zien.

En het lastige is dat de bak zelfs leeg nog iets van 60 kilo weegt, dus is verrekte lastig om op te tillen. Met het tillen vanaf de auto vorige week heb ik al een paar vingers flink gekneusd :stars:
 
Het is niet zo zeer dat ik mij eraan stoor, het is meer dat ik niet weet of dit wel of niet kwaad kan. Dat verschil van 5mm is amper te zien.

En het lastige is dat de bak zelfs leeg nog iets van 60 kilo weegt, dus is verrekte lastig om op te tillen. Met het tillen vanaf de auto vorige week heb ik al een paar vingers flink gekneusd :stars:

Ja zelfs een lege bak kan behoorlijk wat gewicht hebben. Wellicht met 2 of 2 mensen de lege bak en meubel iets kantelen waardoor er snel iets onder gedaan kan worden...
 
als je m tot 90% leeg laat lopen en even iemand regelt die wat sterker is en niet gauw auw roept :)D) is die makkelijk op te tillen, kan jij ondertussen even snel wat onder de pootjes schuiven.

Net als tuinkabouter verwonder ik mij over een plaat van 40mm, mijn 160x50x55 staat op 15mm :juggle: maar dat even offtopic
 
als je m tot 90% leeg laat lopen en even iemand regelt die wat sterker is en niet gauw auw roept :)D) is die makkelijk op te tillen, kan jij ondertussen even snel wat onder de pootjes schuiven.

Net als tuinkabouter verwonder ik mij over een plaat van 40mm, mijn 160x50x55 staat op 15mm :juggle: maar dat even offtopic

De aquaria van dit merk hebben kleinere bakken met 19mm kasten, maar dit formaat kwam enkel met 40mm.
De bak zelf weegt leeg iets van 60 kilo, maar het meubel is net zo zwaar. Tis een monster van een combinatie, maar ik dacht beter een slagje groter dan later spijt hebben.

Ik denk dat ik het goed in de gaten houdt of er verder niet meer werking in zit, dus ik heb een latje op het glas geplakt zodat ik kan zien of hij nog verder naar voren gaat hellen.
Zo lang het geen probleem vormt, laat ik het zo staan, maar zodra ik zie dat er nog meer verandering in zit, wordt het tijd voor maatregelen.
 

Terug
Bovenaan