Bladeren worden glazig van Ceratopteris thalictroides


R

robru

Guest
Deze Sumatra varen (Ned.benaming) staat goed in het licht en in de stroming. Nadat de moederplanten dit euvel kregen en lelijk werden heb ik ze verwijderd, en nieuwe jonge stekken op dezelfde plek gezet rond de Juwel pompbehuizing heen. Na ergens gelezen te hebben dat deze plant dit kan krijgen bij teveel licht heb ik de LED wat teruggezet van 80% naar 60%.

Verlichting:
Verlichting start om 13:00u: 4 uur op 60% met daar voor een zonsopkomst in een uur van 0 - 60%. En na de 4 uur op 60% in 1 uur weer terug naar 10%. Om 21:00 gaat het licht uit.

Voeding:
6 ml All-In-One per dag.

Waterwaarden:
PH 6,9
KH 9
GH 10
NO2 0,0
NH3 0,0
NO3 15 mg/l
PO4 2 mg/l
 
Heb je naast de led ook tl verlichting?
En Watvoor led heb je?

Ik zou zelf eerder denken dat je te weinig verlichting hebt
 
Is er laatst nog iets veranderd, behalve je lichtterugzetting? Zou het aan de voeding kunnen liggen? Laten de wortels los? Een paar vragen die je jezelf waarschijnlijk al gesteld hebt, maar die ik nu weer stel:D
 
Heb je naast de led ook tl verlichting?
Nee.
En Watvoor led heb je?
Daytime LED 2 rijen 7000K 1 rij 5000K, als ik hem volle bak aanzet, kun je een laskap opzetten.
Zou het aan de voeding kunnen liggen?
Denk het niet, ik heb nu als extra NO3 en PO4 in deze voeding zitten.
Laten de wortels los?
Niet geconstateerd.
 
heb je voeding in de bodem?

en heb je al vanaf het begin deze problemen of had je het hiervoor niet en is er iets veranderd?
 
Nee ik dien alleen vloeibaar toe.

Het probleem is ontstaan na het vernieuwen van de verlichting. Alleen deze plant kreeg er overigens last van.
 
Hoeveel aandeel rood/blauw geeft deze led combinatie in verhouding van de oude verlichting ?
 
Makkelijker te beantwoorden vraag:
Wat was de kleurwarmte van je vorige verlichting?
 
Makkelijker te beantwoorden vraag:
Wat was de kleurwarmte van je vorige verlichting?
1 x Juwel TL-Buis T5 High Lite Nature 45 W 4100 K
1 x Juwel TL-Buis T5 High Lite Day 45 W 9000 K
 
Hoeveel aandeel rood/blauw geeft deze led combinatie in verhouding van de oude verlichting ?
Naar mijn weten weinig verschil, omdat er geen (zichtbare) RGB in zit?
 
Je bent van 4100K en 9000K naar 5000K en 7000K gegaan dus.

Wat je nu dus hebt is dat je een (iets) minder breed spectrum aanbied.
ff willekeurig voorbeeldje voor de beeldvorming:
lambda-in-kelvin-png.png


ik zeg niet dat dit de oorzaak is voor jouw probleem noch dat deze grafiek van toepassing is op jouw verlichting.
je zou een luxmeter app kunnen downloaden voor je smartphone en hiermee de daadwerkelijke output meten en vergelijken, dan weet je een soort van zeker of je leds ook echt teveel of te weinig licht geven.
als daar geen gigantisch verschil in zit zou het dus het aangeboden spectrum kunnen zijn, en naar mijn idee zou je dat kunnen compenseren met een roodstripje gezien dit lijkt te ontbreken als je naar de grafiek kijkt.

feit blijft, hoe kouder je licht (hogere K) hoe meer blauw erin zit tegenover rood/geel..
 
nog ff een plaatje gevonden
hier gaan ze iets verder qua kelvin waarde, maar je snapt het idee wel denk ik
PhilipsLumileds_LUXEON_3535L_MXA8_chart.jpg
 
Dank je wel voor jouw uitgebreide antwoorden. Ik zal eerst eens proberen om met een luxmeter app aan de slag te gaan. Eens kijken wat daar uitkomt. Het vreemde blijft wel dat alle andere planten het wel uitstekend doen zoals het nu ingesteld staat.

Voor een extra rood strip, zal ik even goed moeten gaan verzinnen hoe ik dat zou moeten gaan monteren, bij de bestaande LED unit. Deze beslaat nu de hele middenbalk.
 
Het enige wat ik me in dit verhaal kan bedenken is dat er te weinig rood licht is voor een gezonde groei
 
Het enige wat ik me in dit verhaal kan bedenken is dat er te weinig rood licht is voor een gezonde groei
Dat begrijp ik dan niet helemaal, met 4100K heb je dan toch minder rood dan nu met 5000K ?
 
JBM community 3500K wit/rood strip erbij, je heb nu een dipje in het rood en waarschijnlijk reageert deze Sumatra varen daar meer op dan de overige planten.
Verhouding 1:4 blauw en rood is voor vrijwel elke plant ideaal en is je verhouding nu 1:3 kan verschil maken in groei.

Planten gebruiken ook een klein deel richting oranje en daar dipt 5000K meer over een deel rood/oranje dan de 4100K.

Highlite nature geeft wel wat minder lumen in het rood spectrum maar heeft een breeder rood spectrum tot aan oranje wat bruikbaar is voor planten.
Hier kan het verschil in zitten.
 
Ik had het ook een maand of 2 geleden met eenn eikenbladvaren.
Bladeren worden bruin doorzichtig en verslijmden.

Ik zie dat je PO4 op 2.0 staat.
Bij mij hielp het toen ik mijn PO4 terugbracht van 1.5 naar 0.5.

Dus ik raad je aan om.je PO4 iets naar beneden te brengen.
Bij mij heeft dat iig goed geholpen.

En je NO3 mag ook wel iets omhoog naar 35mg.
Ik denk dus dat je PO4 te hoog en je NO3 te laag is .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is ook een goede tip, maar dan zal ik over moeten gaan stappen naar de EI methode. Ik geef nu nog All-In-One, daar kan ik nu dus geen kant mee op. Als deze fles leeg is ga ik naar de EI methode toe.
 
Ook met de EI heb je hoge po4 waarden in de regel en Dirk adviseert juist om de po4 te verlagen. Je zou dan een halve EI kunnen toepassen waardoor je minder voeding in je bak hebt dan met de aanbevolen dosis van de EI.
 
Als je poeders koopt van plantedbox of ander merk. Kun je vaak de Po4 en No3 apart in water oplossen.
Dan kun je exact afmeten wat je planten nodig hebben.

Bv. Je geeft 1 week volgens EI methode een uur na bemesting meet je je waardes.
Bij je volgende water wissel meet je weer je waardes, maar VOOR je het water uit je bak haalt.
Zo weet je precies wat je planten gebruiken. En kun je op maat voeding geven. Geef je nooit teveel en nooit te weinig. Het nadeel hiervan is dat de ene plant meer gebruikt dan de ander en als je een keer vergeet te mesten er direct tekorten ontstaan.
Heb je veel rode planten of cryptos dan kun je licht ijzer bijmesten.


Ik ga weer even uit van Plantedbox.
Als je standaard de EI methode van deze poeders toepast gaan je waardes vanzelf naar NO3 -35mg en PO4 naar-1mg ( bij mij op 2mg??) en FE gaat naar 0,25mg ( Om je een indicatie te geven ).
 
Met poeders kun je inderdaad zelf sturen maar de echte EI methode wil zeggen dat je wekelijks ongeveer 20/2 mg doseert om tekorten te voorkomen en zo niet telkens hoeft te meten.
Natuurlijk kun je de hoeveelheden aanpassen maar bij een nitraat van 35mg zou ik een hogere po4 dan 1 willen hebben want het moet wel allemaal een betje in verhouding zijn namelijk.
Als je van bepaalde voeding erg veel in je bak hebt dan is het voor de plant lastiger om voeding eruit te halen waar maar erg weinig van inzit namelijk. Beetje vergelijkbaar met een bak ballen met 50 rode en 1 blauwe. Dan de blauwe vinden is dan erg lastig.
 
Dank je wel voor je advies en duidelijke uitleg Dirk. Ik wil wel bij plantedbox blijven ook met de EI methode.
Hoe ga ik t.z.t. met EI beginnen als ik nu AIO gebruik?
Eerst meten voor de laatste waterwissel met AIO?

Zo weet je precies wat je planten gebruiken.
Hier komen we natuurlijk in de discussie terecht, hoe zuiver meet zo'n Colombo koffer, volgens mij heel matig.
De kleur kaartjes hebben volgens mij te weinig opties, en je kunt vrij simpel door allerlei foutjes de kleur verkeerd inschatten.
 
Hoe ga ik t.z.t. met EI beginnen als ik nu AIO gebruik?
Ik heb toen een wissel van 50% gedaan en gestart met de EI methode.
Daarna niet 50% wissel per week maar 60% voor een maand.
hoe zuiver meet zo'n Colombo koffer, volgens mij heel matig.
Ik heb deze koffer ook en is vrij goed met de meting.
De kaartjes geven indd wel weinig opties maar is wel goed te beoordelen in mijn inzien.
Natuurlijk kun je de hoeveelheden aanpassen maar bij een nitraat van 35mg zou ik een hogere po4 dan 1 willen hebben want het moet wel allemaal een betje in verhouding zijn namelijk.
Ik heb juist mijn PO4 bewust laag gehouden en bij mij werkt dat prima.
Sinds die tijd geen verslijming meer gehad.
In het beging groeide alles goed. Maar na een tijdje kreeg ik er toch problemen mee.
 
De methode die ik nu gebruik staat haaks op de EI methode .
Ik wissel 1x per 3 weken 30% geef co2 en geef 15ml micro en 15ml macro per 3 weken en omdat ik veel cryptos en rode planten heb geef ik per 3 weken 2 ml ijzer extra. Op een bak van netto 100 liter
Meten doe ik (bijna) wekelijks. En bij tekorten mest ik bij
Mijn waardes zijn op dit moment

No2=0
No3= 35
Po4= 0.5
Fe=0.35
Ph=6.9
Chloor=0
Amoniac=0
Co2=40mg=73bpm
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Daarna niet 50% wissel per week maar 60% voor een maand.
Dit heb je toen alleen bij de overgang eenmalig gedaan 60% voor een maand, en daarna weer wekelijks 50%?
 
Hier komen we natuurlijk in de discussie terecht, hoe zuiver meet zo'n Colombo koffer, volgens mij heel matig.
De kleur kaartjes hebben volgens mij te weinig opties, en je kunt vrij simpel door allerlei foutjes de kleur verkeerd inschatten.
Dan zou je de overweging kunnen maken om de testen van JBL te gebruiken of de Hanna checkers aan te schaffen.
 
Dan zou je de overweging kunnen maken om de testen van JBL te gebruiken of de Hanna checkers aan te schaffen.
Is jouw ervaring dat de druppel test van JBL wat meer opties heeft qua kleuren op de kaart?

En met de Hanna checkers bedoel jij deze zeker, ziet er goed uit. Net even het filmpje bekeken.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is jouw ervaring de druppel test van JBL wat meer opties heeft qua kleuren op de kaart?

En met de Hanna checkets bedoel jij deze zeker, ziet er goed uit. Net even het filmpje bekeken.


Ja, bekijk de kaarten maar als je deze met Google opzoekt.
Hanna Checkers heb ik er inmiddels 3 van (kh, ijzer en fosfaat).
 
Weer wat geleerd in dit topic en huiswerk meegekregen van:

@tuinkabouter: Rode ledstrip plaatsen.
@JDS: Overstappen naar de EI methode.
@gast07: Beter en anders waterwaarden meten.

Dank aan allen :thumbs:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat wordt bedoelt met 20/2, John?

Dat wil zeggen 20 mg nitraat en 2 mg fosfaat per liter. Als je over wil op de EI dan kun je als je wil even je waarden meten na de eerste verversing en dat aanvullen tot bv 20/2. Daarna kun je gewoon wisselen wekelijks en 20/2 toevoegen. Stel dat je nu op 15/1,5 zou zitten dan kun je ook gewoon de helft verversen en 20/2 toevoegen hoor. Bij de volgende wissel haal je toch weer de helft eruit. Bij de EI kun je theoretisch nooit boven de 40/4 uitkomen omdat je steeds de helft ververst.
 
Ik heb juist mijn PO4 bewust laag gehouden en bij mij werkt dat prima.
Sinds die tijd geen verslijming meer gehad.
In het beging groeide alles goed. Maar na een tijdje kreeg ik er toch problemen mee.


Zou ook best kunnen Dirk en wellicht hebben niet alle planten dan graag een hoge po4. Ik heb geen ervaring met de plant uit dit topic.
 
Ik had er vooral last van bij een eikenbladvaren en valicineria .
 
Geen dank @robru.
Ik hoop dat je het snel onder controle hebt.

Heel veel succes
 

Terug
Bovenaan