Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Moerasplanten ?

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: Moerasplanten ?
IlsR240

Lid # 17548

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor IlsR240   Email IlsR240   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Voor de opstart van mijn rio240 heb ik een planten lijstje gemaakt. Hoeveel stuks ik van ieder plantje neem weet ik nog niet, maar ik wil voornamelijk sprieterige plantjes en in verschillende kleuren en lengte.
Hier is de keuze tot nu toe op gevallen:

- Ophiopogon jaburan
- Blyxa aubertii
- Cyperus helferi
- Acorus pusilus
- Acorus pussilus varigatus
- Echinodorus tenellus
- Ophiopogon japonicum Kyoto
- Utricularia Graminifolia

Graag wil ik weten i.v.m. de bodem samenstelling welke van deze planten moerasplanten zijn??? Dit omdat er bij deze planten kleibolletjes in de bodem moeten.

Ook tips voor andere plantjes zijn welkom!

Groetjes Ils [Smile]

------------------------------
http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5817.html

Berichten: 49 | Geregistreerd: Feb 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
lekkie0104

Lid # 16213

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor lekkie0104     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
De Echinodorus is een moeras plant dus daar kan je kleibolletj(s) bij plaatsen.
De rest weet ik niet.

60-30-30cm aquarium

Berichten: 140 | Van: Krommenie | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
IlsR240

Lid # 17548

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor IlsR240   Email IlsR240   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lekkie0104:
De Echinodorus is een moeras plant dus daar kan je kleibolletj(s) bij plaatsen.
De rest weet ik niet.

Okay, dank je dat is in ieder geval 1.
Enig idee of ik het ergens op het web kan vinden? Bij de site waar je ze bestelt is er niet bij vermeld of het een moerasplant is ja of nee.

Groetjes

Berichten: 49 | Geregistreerd: Feb 2010  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
MiKlo

Lid # 9471

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor MiKlo   Email MiKlo   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Zijn bijna allemaal rozetplanten.
Meeste rozetplanten zijn moerasplanten [Wink]
Alleen je UG niet [Wink]

120x50x50 - "Eternal Dreams" - 15L Nano - 330 liter van A3 & MiKlo

Berichten: 4080 | Van: Sleutelstad | Geregistreerd: Nov 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Marlene

Lid # 6893

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Marlene     Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Vaak kan je het ook afleiden aan de stevigheid van de stengel. Een aquariumplant die boven water uit zichzelf wat rechtop kan blijven staan, is in de meeste gevallen een moerasplant.

Aqua40 | juwel70 | update 28 mei | overzichten
Artikel aquariumplanten voor beginners

Berichten: 8017 | Van: Bergschenhoek | Geregistreerd: Sep 2006  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik zou, in eerste instantie nooit plantjes uitzoeken, puur op uiterlijk.

Aangezien je aquarium pas staat zou ik alleen wat snelgroeiende
zuurstofplantjes aanschaffen en deze erin zitten.
Als je de opstart goed hebt doorstaan en verlost bent van de algen, kun
je eens gaan kijken naar andere planten.
En dan zou ik deze gaan uitkiezen op moeilijkheidsgraad.

[ 08.03.2010, 09:08: Bericht aangepast door: @Tom ]

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
IlsR240

Lid # 17548

Ledenwaardering:
5
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @Tom:
Ik zou, in eerste instantie nooit plantjes uitzoeken, puur op uiterlijk.

Aangezien je aquarium pas staat zou ik alleen wat snelgroeiende
zuurstofplantjes aanschaffen en deze erin zitten.
Als je de opstart goed hebt doorstaan en verlost bent van de algen, kun
je eens gaan kijken naar andere planten.
En dan zou ik deze gaan uitkiezen op moeilijkheidsgraad.

Bedankt voor de tip, je hebt gelijk ik zie dat er meer mensen opstarten met zuurstof planten. Ik kan mijn hout en stenen toch wel al vanaf de start toevoegen? Waar moet ik nog meer aan denken bij het opstarten?

Handige link trouwens [Smile]
Die ga ik even grondig doorlezen.

Groetjes Ils

IlsR240

Lid # 17548

Ledenwaardering:
5
Miklo & Marlene: Dank je wel, zo kom ik er wel uit denk ik. Handige tip Marlene!

Groet

@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Het hout moet worden ingewaterd en ik zou het ook pas plaatsen
als je tevreden bent over je plantengroei / layout.

Bij het opstarten moet je niet meteen in paniek raken als je
allerlei dingen ziet ontstaan en groeien die niet geweest zijn.
Daar kun je, als beginner niet zo zoveel aan doen, alleen geduld hebben en
luisteren naar en vertrouwen op meer ervaren personen.

Je kunt het schema van aquaplantsonline gebruiken , Zelf
ben ik meer voor het eerst plaatsen van vissen en dan pas meer planten.

[ 09.03.2010, 04:36: Bericht aangepast door: @Tom ]

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
IlsR240

Lid # 17548

Ledenwaardering:
5
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @Tom:
Het hout moet worden ingewaterd en ik zou het ook pas plaatsen
als je tevreden bent over je plantengroei / layout.

Bij het opstarten moet je niet meteen in paniek raken als je
allerlei dingen ziet ontstaan en groeien die niet geweest zijn.
Daar kun je, als beginner niet zo zoveel aan doen, alleen geduld hebben en
luisteren naar en vertrouwen op meer ervaren personen.

Je kunt het schema van aquaplantsonline gebruiken , Zelf
ben ik meer voor het eerst plaatsen van vissen en dan pas meer planten.

Hoi Tom,

Het hout staat al ingewaterd. Bak komt als het goed is vrijdag. Ik heb al een 60 liter bakje staan, de vissen verhuizen naar de nieuwe bak (uiteraard na +/- 3 weken). Met het opstarten van de oude bak niet veel problemen gehad behalve wat alg (maar niet extreem) toen wel al plantjes naar keuze erin gehad en inderdaad zuurstofplanten. Is het handig om aquarium water over te plaatsen uit de 60 liter bak? Zelf hadden we zoiets van misschien zitten er ziektekiemen in die we niet willen over plaatsen. Plantenschema is wel handig maar onze vissen gaan er ook wel na drie weken in als het kan, ze zitten nu namelijk te klein en je merkt dat ze naar vinnen gaan happen.

Groet

@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Ja, is heel slim om water over te brengen. Omdat er te
veel vis inzit, mag je zelfs meer water overbrengen
dan dat je normaal zou doen.
Met het evt overbrengen van filter"scum" moet je wel oppassen, laat
dit niet teveel op de bodem zinken.

Straks eerst je minst waardevolle vissen overbrengen en
als je nitriet weg is pas de volgende groepjes.

Eerlijk gezegd zou ik voor de grote bak ook investeren
in een co2 set, dat geeft je garantie voor een beter resultaat.

[ 10.03.2010, 02:00: Bericht aangepast door: @Tom ]

Erik Mulder

Lid # 667

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Erik Mulder   Email Erik Mulder   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ben het niet helemaal met Tom eens. Zeker NIET wachten met de decoratie totdat de planten redelijk groeien. [stop]

Gewoon in één keer de bak inrichten. Dus bodem erin, 1/3 water erin, plantjes, stenen en hout erin, als alles naar je zin staat, afvullen en de bak 2 - 3 weken laten indraaien.
In de indraai periode wel regelamtig water e.d. testen.

Natuurlijk kun je in de indraai periode nog wat veranderen. Plantjes erbij, stenen verplaatsen. Maar ik zou zeker NIET als er vissen inzitten nog drastische veranderingen doorvoeren [Roll Eyes]
Anders krijgt de bak geen kans om zich "te zetten" [Discussie]

[ 10.03.2010, 07:22: Bericht aangepast door: Erik Mulder ]

Een mening is net een kont. Iedereen heeft er een..... ;)

Berichten: 2422 | Van: Vlissingen | Geregistreerd: Nov 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Tja, ik moet hier toch weer tegen in gaan Erik.

Het heeft geen enkele zin om extra planten te plaatsen in
een omgeving die geen goede groei KAN genereren.
Voor die groei moeten de planten beschikken over alle macro en
micro elementen. Waar moeten zij die vinden ?

Ook de veronderstelling dat emerse planten deze tijdelijk niet nodig
zouden moeten hebben is volledige onzin.

Het enigste wat zich moet zetten zijn bacteriele colonies en
deze worden voornamelijk gevoed door dierlijke afvalstoffen.

[ 10.03.2010, 10:47: Bericht aangepast door: @Tom ]

Erik Mulder

Lid # 667

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Erik Mulder   Email Erik Mulder   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Dus eigenlijk wil je zeggen, bak opstarten, voor het zicht een paar planten er in, (direct) vissen er in zodat de bacterie cultuur zich kan opbouwen... [Roll Eyes]

Maar als je dan na een aantal weken planten gaat bijzetten, ben je volop bezig in de bak, de bodem wordt "omgewoeld", de vissen raken in de stress en noem maar op.

Mijn visie is en blijft ( maar wie ben ik [Big Grin] ) bak inrichten met planten en decoratie, laten indraaien ( 2 - 3 weken ) en dan pas vissen er in. [Discussie]

Wat je eventueel wel kunt doen is: af en toe een klein beetje voer in de bak. Dat gaat dan "rotten" en is goed voor de bacterie cultuur. [idea2]

Een mening is net een kont. Iedereen heeft er een..... ;)

Berichten: 2422 | Van: Vlissingen | Geregistreerd: Nov 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Okido, het is geen wet,
Maar als je hier gaat kijken naar het aantal starters-topics
over wegkwijlende planten en aanverwanten dan spreekt dat boekdelen.

En stressvissen blijf je toch houden, bij een grote groep.

[ 11.03.2010, 11:43: Bericht aangepast door: @Tom ]

MiKlo

Lid # 9471

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor MiKlo   Email MiKlo   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik ben het ook niet helemaal met je eens Tom over het gelijk inbrengen van vissen.
Grote kans dat je de meeste ervan kwijt raakt ivm de nitrietpiek.
Dit hoeft natuurlijk niet maar er bestaat een grote kans van wel.

120x50x50 - "Eternal Dreams" - 15L Nano - 330 liter van A3 & MiKlo

Berichten: 4080 | Van: Sleutelstad | Geregistreerd: Nov 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
IlsR240

Lid # 17548

Ledenwaardering:
5
Hey! Zo te zien is hier een aardige discussie ontstaan. [Big Grin]
De meningen zijn duidelijk verdeeld, maar goed ik heb mijn bak ondertussen staan. Heb gekozen voor een combinatie van planten waarvan we denken dat deze het wel aan kunnen en voor zuurstofplanten. Straks gaan de zuurstofplanten er wel uit, met een week of 2/3 voordat de vissen erin gaan. Op deze manier krijgen de vissen geen extra stress.

Ik voeg deze week al easycarbo toe en begin als het goed is in de tweede week met kleibolletjes plaatsen en de week erop voeding.

Als er nog opmerkingen zijn dan hoor ik het wel [Smile] .

Groet

@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Ja, we hadden even een onderonsje [Razz]

Kijken of dat we van de oude denkwijzen kunnen afstappen. [book2]

[ 14.03.2010, 08:35: Bericht aangepast door: @Tom ]

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.