eindelijk zover dat ik wat vissen mag houden, maar helaas nog geen grote bak midden in de kamer. Maar ja, om toch wat leuks neer te zetten ben ik van plan zo'n hele grote vaas neer te zetten met daarin een plant, en vissen die van de wortels leven. De plant leeft dan weer van de uitwerpselen van de vissen en zo is de circel weer rond. Echter heb ik geen idee welke plant, en vooral welke vissen daar het beste voor gebruikt kunnen worden.
Hoop van harte dat iemand me een stukje op weg kan helpen, bedankt alvast!
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
wat versta je onder een grote vaas?
------------------------------ "perfectie bestaat niet, de natuur is dus ook niet perfect"-nlskater-r. Berichten: 427 | Geregistreerd: Oct 2009
bericht geplaatst
Heel erg leuk dat je je ouders zo ver hebt gekregen om visjes te mogen houden! Helaas is een vaas alleen geschikt om bloemen of planten in te houden. (met de kerst worden hier ook allerlei andere dingen in gedaan) maar ik denk dat deze niet geschikt zijn om levende dieren in te houden. Ik zou eens kijken naar wat kleinere aquaria. bv een aqua 40! Is een leuk klein en betaalbaar bakkie waar je prima wat visjes in kan laten zwemmen. Succes met de opstart van je eerste aqua
bericht geplaatst
ik vond het ook al raar. ik zou jou inderdaad een aquarium aanraden.
------------------------------ "perfectie bestaat niet, de natuur is dus ook niet perfect"-nlskater-r. Berichten: 427 | Geregistreerd: Oct 2009
bericht geplaatst
misschien is vaas niet het juiste woord, maar ik zat toch te denken aan een ronde bak van zo'n anderhalve meter hoog en halve meter doorsnede. Het is al eerder gedaan in zo'n gezellig klusprogramma (nee, ik weet helaas niet meer welke)
Ik heb het idee dat je het verhaal van dit plaatje hebt gelezen, hierin wordt aangeprezen om een betta in een vaas met een plant te houden:
Het verhaal klopt echter niet, lees dit maar: "You may have seen the somewhat popular display of a betta fish in a vase. Touted to be an all-inclusive ecosystem for both plant and fish, this lovely display of a vase with a peace lily or pothos plant and brilliant-colored fish is really misleading. You will often hear from dealers that you don't need to feed or clean your fish and bowl, but this is untrue, and most buyers lose their fish within a few weeks.
Geen enkele vis kan in zo'n kleine ruimte leven zonder toevoeging van voedingstoffen en zonder het verversen van water. De vissen in dergelijke vazen worden vaak nog geen 1 maand oud. De vis zal uit pure noodzaak aan de wortels gaan eten omdat hij bijna sterft van de honger, er is hier echter geen sprake van een goede levenscirkel.
Als je geen grote bak wilt, kies dan voor een aqua 40, en stop daar een paar mooie KLEINE visjes in of wat garnalen. Hier moet dan echter wel een filter bij in en je moet ook het water verversen.
Voorbeelden van een aqua 40:
Met bijvoorbeeld crystal reds:
of vuurgarnalen:
Of een paar van deze visjes:
Je zult veel meer plezier beleven aan de hobby als je een bakje mooi inricht! Het onderhoud is miniem bij een bakje van deze afmetingen. aqua 40 = 30x30x30, totale inhoud bruto 27 liter!
Lees het forum nog is goed door alvorens een keuze te maken!
Wat in elk geval van groot belang is is het laten indraaien van je aquarium voordat je levende dieren toevoegt!.. 3-4 weken voor vissen en zelfs wat langer voor garnalen. Het is belangrijk om de bak stabiel te hebben voordat je dieren toevoegt, deze kunnen anders zomaar sterven door vergiftiging! Ze sterven door afvalstoffen uit hun eigen ontlasting omdat er nog geen bacterieen aanwezig zijn om de afvalstoffen om te zetten!
Maar als je goed leest op de site zul je heel veel nuttige informatie vinden. In elk geval een hartelijk welkom op deze site!
bericht geplaatst
Het kan een mooi gezicht zijn maar voor een aquarium is t niet helemaal lekker! Ik zou zo'n "vaas" liever op z'n kant (aquarium van 1.50 bij 50 bij 50) zien met een paar tl balken erboven en een filter op de bak. Anderhalve meter hoog is niet schoon te houden, het licht kan lastig bij de bodem komen waardoor plantjes niet lekker groeien.
Ik zie dat je net nieuw op dit forum bent (welkom) en ik kan je aanraden om je eerst even in te lezen voordat je dingen doet waar de dieren zich niet heel prettig bij voelen! Zou zonde zijn als je visjes dood gaan door verkeerde behandeling. (en ach zo'n klus programma doet alleen dingen die er leuk uit zien maar ik denk niet dat ze naar de dieren kijken)
bericht geplaatst
bedankt voor de duidelijke antwoorden. Dat idee van het plaatje was wat ze daar ook deden. Wat ik alleen niet wist is dat de vis er helemaal niet blij van wordt. Had juist verwacht dat het een mooie ecologische circel zou worden.
Maar dan kan ik zeker eerst even goed verder kijken, een mooie bak is dan een veel betere oplossing. En het was me ook niet om het schoonmaken te doen hor, dat hoort er gewoon bij. Het leek me alleen mooi om alles zo echt mogelijk na te bootsen in een kleine bak (misschien iets te idiologisch?)
bedankt in ieder geval, ga me er eens goed in verdiepen!
bericht geplaatst
Nog een aanvulling.. Een waterhoogte van 1.50 met een klein wateroppervlakte is niet aan te raden.
Doordat er in verhouding met het watervolume weinig wateroppervlakte is, vind er niet voldoende gasuitwisseling plaats op het oppervlak.. Hierdoor komt er te weinig zuurstof in het water! Daardoor zijn 'goudvis'kommen vaak ook zo dodelijk!
Beter is inderdaad een groot oppervlakte wat je krijgt als je een bak van 150 breed bij 50 diep en een waterhoogte van 50 cm. Het oppervlakte is dan groot genoeg om het water gezond te houden!
EDIT:
Mooi om te lezen dat je je wat de antwoorden aantrekt! Deze hobby is gewoon erg mooi en om teleurstellingen te voorkomen is het altijd goed om voor de tijd heel veel te lezen. Zoals je ziet is het goed geweest dat je eerst raad hebt gevraagd. De meeste beginners vragen pas raad als het allemaal grandioos fout gaat!
Ik wens je enorm veel succes en plezier met deze hobby !
bericht geplaatst
ik heb er werkelijk geen kaas van gegeten, dus niet vragen zou erg dom zijn. Vind het daarnaast ook veel ste zielig als de vissen onder mijn getob moeten lijden.
Bedankt voor het welkom en ik zal vast nog weleens wat te vragen hebben (wat ook vast en zeker goed gaat komen) Berichten: 5 | Geregistreerd: Feb 2010
bericht geplaatst
eigenlijk niet, denk dat het wel zinnig is om in het begin wat 'makkelijke' visjes te doen? Wil wel graag kleur hebben, een beetje zoals het laatste plaatje van Rietje...
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door Rietje: Misschien is een endlergup dan wat voor je? Je krijgt er wel jongen bij maar de visjes zijn erg kleurrijk en niet heel erg groot.
bericht geplaatst
ook gewone guppies zijn leuk, en je vindt ze in allerlei kleuren. ik heb een gele, een gevlekte, een blauwe, een grijze met zwart neusje, ... hééél leuk om naar te kijken. En elke keer ik in een aquariumhandel binnenga zie ik wel weer een guppiesoort of -kleur die ik nog niet kende. Ik heb maandenlang twee mannetjes gehouden in een hele grote siervaas, ik wist echt helemaal niks van vissen en ze zaten daar zonder verwarming, filter, of wat dan ook, en elke week deed ik al het water eruit en deed ik nieuw lauwwarm water erin (waarschijnlijk zeker een graad of vijf warmer dan dat waarin ze zaten). Ik ben gelukkig intussen al iets slimmer, ben een echt aquarium gaan zoeken omdat ik het zielig vond, maar ik vertel dit maar om aan te geven dat dit echt een heel gemakkelijke soort is. Veel succes en plezier!
bericht geplaatst
oeps elsje, zo begon ik ook echt zo zielig! ongelooflijk dat ze meer dan 3jaar zijn geworden.... ben gelukkig overgestapt naar een 'echt' aquarium
bericht geplaatst
Ook ik ben echt helemaal verkeerd begonnen. Ik was 8 en had een bakje van 30 Liter, met daarin 2 goudvissen, 1 Sluierstaart en iets van 30 guppen. Als ik jonkies had gehad, gingen die in een 10L bakje. Als ze groot genoeg waren, gingen die gewoon er weer bij in, in de "grote" bak. Ik had er geen filter of verwarming niks op. Verschoonde 1 keer per twee weken de hele bak. Lette ook niet op de themperatuur van dit nieuwe water. Gewoon die vissen erin kwakken, nadat ik klaar was met de bak en stenen grondig te hebben schoongemaakt met een schuurspons en met afwasmiddel. Vissen hielden immers van schoon water zei mijn 8 jarige geest De goudvissen gingen al snel dood, waarna ik de guppen over hield. Natuurlijk ben jij ouder dan 8 maar wel echt heel goed dat je eerst de info zoekt.
------------------------------ Goudvissen zijn LEUK!