Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » vijvermeststof bruikbaar in aquarium.

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email    
Auteur Onderwerp: vijvermeststof bruikbaar in aquarium.
Joooke

Lid # 14159

Ledenwaardering:
5
Icoon 5 bericht geplaatst      Profiel voor Joooke   Email Joooke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
heb hier volgende voedingsbollen liggen.
Zou dit bruikbaar zijn in een aquarium?
gewoon nieuwsgierig naar jullie meningen [Discussie] .

Volgende info staat op de verpakking:

OSMO meststof voor waterplanten (vijver op afgebeeld)

waterplantbriket meststof
gebruiksaanwijzing:
2 briketten in een pot van doorsnede 20 cm
4 briketten in een pot van doorsnede 30-40 cm
6 briketten in een pot van doorsnede 50-60 cm

de briket 5 cm diep en de potgrond drukken lang de potwand

de waterplant-biket spoelt niet uit en verbrandt de wortels niet dankzij zijn langdurige werking.

Samengestelde meststof NP met isobutylideendiureum bevattende magnesium 12-6(+2)

waarborgen
12% stikstof van isobutylideendiureum (N)
6% fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in neutraal ammoniumcitraat
2% magnesiumoxide (MgO) oplosbaar in mineraal zuur.

Chloorarm
gewicht briket: 7 gram

wat denken jullie?

------------------------------
Groentjes en fruit,
Joke

Berichten: 274 | Van: WestVl. | Geregistreerd: Mei 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Waarschijnlijk alleen in een heel erg verdunde concentratie,
Dat kun je ook met gewone pokon proberen, maar het is behoorlijk risicovol.

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joooke

Lid # 14159

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joooke   Email Joooke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ben niet direct van plan het in mijn bak te stoppen hoor. Had eerder iets van "stel dat...".
"Wat voor effect zou het geven?"
vraag me af of het iets gelijkaardigs is als de kleibolletjes die je in een aquarium gebruikt, of zou het toch een ander product zijn (aangezien de meeste vijverplanten die ik ken hun bladere boven water laten groeien).

Groentjes en fruit,
Joke

Berichten: 274 | Van: WestVl. | Geregistreerd: Mei 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
MarcelK
Beheer
Lid # 15579

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor MarcelK   Email MarcelK   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
De meststoffen die ik gebruik bevatten geen stikstof (N) en fosfaat (P). Daarnaast weet ik niet of hier wel alle sporenelementen in zitten

Als je nu al NO3 en PO4 toevoegt zou je kunnen kijken of de verhouding van dit product overeen komen met wat je nu toe voegt (denk het niet [Wink] ).

Ik verwacht dat je al snel te veel voedingsstoffen krijgt (tot aan schadelijke dosis voor je vissen toe) en natuurlijk heel veel alg [Big Grin]

"Heb geduld; alle dingen zijn moeilijk, voor dat ze gemakkelijk worden"

Berichten: 4432 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Sep 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joooke

Lid # 14159

Ledenwaardering:
5
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joooke   Email Joooke   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Zouden die N en P dan meststoffen zijn die planten boven water wel nodig hebben?
Waarom hebben die andere voedingsstoffen nodig dan planten onder water?
Dacht dat het proces van fotosynthese wel ongeveer hetzelfde zou zijn.
Ik weet ook dat heel wat onderwaterplanten voedingsstoffen opnemen via hun bladeren (uit het water dus), wat planten met bladeren boven water volgens mij niet doen.
Maar vanwaar dan het verschil in voedingsstoffen? [Confused]

Had wel al zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn plantjes in de bak een overdosis aan voedingsstoffen zouden krijgen met dergelijke brikets, een reden waarom ik direct besloot het niet in mijn bak te willen proberen.
Maar vind het wel leuk om eens over na te denken, en wie weet leer ik weer iets bij.

Groentjes en fruit,
Joke

@Tom

Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Stoffen zijn ongeveer hetzelfde, alleen ureum ed moet je snel en
biologisch oxideren naar nitriet en vervolgens nitraat.

Wikipedia

Er zijn een handje vol lastige planten die voornamelijk kunnen
worden gehouden als je water ook dergelijke stoffen bevatten.

[ 26.02.2010, 16:26: Bericht aangepast door: @Tom ]

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 2224 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.