bericht geplaatst
heb hier volgende voedingsbollen liggen. Zou dit bruikbaar zijn in een aquarium? gewoon nieuwsgierig naar jullie meningen .
Volgende info staat op de verpakking:
OSMO meststof voor waterplanten (vijver op afgebeeld)
waterplantbriket meststof gebruiksaanwijzing: 2 briketten in een pot van doorsnede 20 cm 4 briketten in een pot van doorsnede 30-40 cm 6 briketten in een pot van doorsnede 50-60 cm
de briket 5 cm diep en de potgrond drukken lang de potwand
de waterplant-biket spoelt niet uit en verbrandt de wortels niet dankzij zijn langdurige werking.
Samengestelde meststof NP met isobutylideendiureum bevattende magnesium 12-6(+2)
waarborgen 12% stikstof van isobutylideendiureum (N) 6% fosforzuuranhydride (P2O5) oplosbaar in neutraal ammoniumcitraat 2% magnesiumoxide (MgO) oplosbaar in mineraal zuur.
Chloorarm gewicht briket: 7 gram
wat denken jullie?
------------------------------ Groentjes en fruit, Joke Berichten: 274 | Van: WestVl. | Geregistreerd: Mei 2009
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Waarschijnlijk alleen in een heel erg verdunde concentratie, Dat kun je ook met gewone pokon proberen, maar het is behoorlijk risicovol.
------------------------------ In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green
bericht geplaatst
ben niet direct van plan het in mijn bak te stoppen hoor. Had eerder iets van "stel dat...". "Wat voor effect zou het geven?" vraag me af of het iets gelijkaardigs is als de kleibolletjes die je in een aquarium gebruikt, of zou het toch een ander product zijn (aangezien de meeste vijverplanten die ik ken hun bladere boven water laten groeien).
------------------------------ Groentjes en fruit, Joke Berichten: 274 | Van: WestVl. | Geregistreerd: Mei 2009
bericht geplaatst
De meststoffen die ik gebruik bevatten geen stikstof (N) en fosfaat (P). Daarnaast weet ik niet of hier wel alle sporenelementen in zitten
Als je nu al NO3 en PO4 toevoegt zou je kunnen kijken of de verhouding van dit product overeen komen met wat je nu toe voegt (denk het niet ).
Ik verwacht dat je al snel te veel voedingsstoffen krijgt (tot aan schadelijke dosis voor je vissen toe) en natuurlijk heel veel alg
------------------------------ "Heb geduld; alle dingen zijn moeilijk, voor dat ze gemakkelijk worden" Berichten: 4432 | Van: Hoogeveen | Geregistreerd: Sep 2009
bericht geplaatst
Zouden die N en P dan meststoffen zijn die planten boven water wel nodig hebben? Waarom hebben die andere voedingsstoffen nodig dan planten onder water? Dacht dat het proces van fotosynthese wel ongeveer hetzelfde zou zijn. Ik weet ook dat heel wat onderwaterplanten voedingsstoffen opnemen via hun bladeren (uit het water dus), wat planten met bladeren boven water volgens mij niet doen. Maar vanwaar dan het verschil in voedingsstoffen?
Had wel al zo'n donkerbruin vermoeden dat mijn plantjes in de bak een overdosis aan voedingsstoffen zouden krijgen met dergelijke brikets, een reden waarom ik direct besloot het niet in mijn bak te willen proberen. Maar vind het wel leuk om eens over na te denken, en wie weet leer ik weer iets bij.