bericht geplaatst
Sinds een aantal dagen verschijnt er steeds meer bruine aanslag op mijn planten en hout in de bak. Sinds vanavond zag ik ook bruine vlekjes op de binnenkant de ramen. Het liet zich er gemakkelijk van afvegen.
Mijn bak draait ongeveer een maand en heb er sinds 2 weken vissen in.
Kan het zijn dat het komt doordat de bak net opgestart is, en het automatisch verdwijnt (iets met kiezelzuur)
Of moet ik andere dingen in de gaten gaan houden?
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
Yep, het komt omdat je bak nog maar kort draait, je hebt er trouwens wel snel vissen in. Maar de alg gaat vanzelf weg. Hoeveel licht heb je trouwens boven je bak?
------------------------------ Goed te passe? 80x40x35 gezelschapsbak Berichten: 391 | Van: Almelóóóóó | Geregistreerd: Oct 2008
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door crosssider: Heb de waterwaarden laten meten door Discus in Drachten, en die waren heel positief, en zeiden dat de bak er klaar voor was...
Heb een rio180 met de standaardverlichting er boven.
Kan het nog liggen aan te lang of te kort verlichten?
Hij gaat 's morgens rond half 9 aan, en 's avonds rond 10 uur uit.
Licht is dan wel lang aan ja. 12 uur is normaal wel de max.
------------------------------ Twijfelen = Leren Berichten: 1109 | Van: Delft | Geregistreerd: Mei 2009
Is het nog van belang dat je de alg ook van de bladeren van de planten haalt, of verdwijnt(lost het van zelf op)?
bericht geplaatst
Tip: als je je water waardes laat meten bij de speciaal zaak, vraag dan om de waardes die ze gemeten hebben. Want met de opmerking "ze zijn goed" kan je niets mee....zo zijn er vissen welke in zuur/zacht water thuis horen maar er zijn er ook welke in basisch/hard water thuis horen.
Maar ook NO3 en PO4 zijn afhankelijk van wat voor soort aquarium en planten je hebt..
Dus gewoon even de waardes navragen en opschrijven.
Laatste vraag!: Lost het alg vanzelf op, of moet je het eraf vegen/poetsen? (vooral de planten, ramen veeg ik uiteraard schoon)