bericht geplaatst
Ik heb in mijn aquarium algen op de Ech. Bleheri en de Windelow.
Hierbij de omstandigheden in het aquarium en waterwaarden:
Afmetingen aquarium: 1.30m x 0,5m x 0,5 m.
Verlichting 3x TL (2x Aqua star en 1x Tropic Sun). Brandduur 12 uur.
Waterwaarden: KH=6 PH=7,7 NO3=5 PO4=0,5
Ik ververs iedere week ongeveer 40 liter (50% osmose- en 50% kraanwater).
De filter (Eheim 2128) is gevuld met Eheim filtervlies wit, JBL Micromec, JBL Sintomec en JBL Sintomec + blauw filtervlies Het Eheim filtervlies vernieuw ik maandelijks.
De uitstroom vanuit het filter was eerst linksachter, terwijl de instroom naar het filter zich rechtsachter bevindt. Omdat ik last bleef houden van te veel zweefvuil heb ik de uitstroom vanuit het filter gewijzigd door er een sproeibuis op te zetten (onder water) die schuin naar beneden spuit. Hierdoor is meer stroming in het aquarium gekomen, waardoor het zweefvuil is verminderd. Ik heb wel het idee dat hiermee de algen meer worden.
Voor de planten voeg ik iedere dag 10 ml Easycarbo en 5 druppels Aquaplant 24 toe. Verder iedere week KNO3 en K2HPO4.
Weet iemand welke alg dit is en wat ik hiertegen kan doen?
| IP: Gelogd |
bericht geplaatst
wat opvalt is je hoge ph-kh vehouding dus een lage co2 gehalte. andere waterwaardes en plantenvoeding lijken voldoende(ken wel niet aquaplant 24 en de dosering) je uitstoom staat onder wateroppervlakte dus goed.
ook vind ik je verlichting 12 uur telang zou minderen naar een uur of 8. met minder verlichting zal je natuurlijke co2 ook iets verhogen. maar met 3 lichtbalken zal het moeilijk worden om redelijk co2-gehalte te krijgen,zou eens bio-co2 starten.
bericht geplaatst
Die bladeren van de echi. zijn gewoon oude bladeren, deze zou ik gewoon eraf knippen. Zijn niet te redden.
De andere algen zijn rode algen die groeien ook op oude, harde bladeren.
Ga eens op zoek naar een passend co2 set voor wat je wilt besteden. Je ph is namelijk te hoog om je planten te kunnen voorzien van genoeg koolstof, vandaar dat deze ten prooi vallen aan de algen.
------------------------------ In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green