Wederom een beginnersvraag, dus bij voorbaat alweer hartelijk dank voor de antwoorden!
Ik heb mijn aquarium nou sinds half oktober draaien. Alles liep erg goed en waterwaarden waren goed te noemen. Na veel inlezen ben ik begonnen met een bak vol met zuurstofplanten. Deze groeiden goed en ben ik na 6 weken langzaam gaan vervangen voor planten die ik erg mooi vind maar misschien wat langzamer groeien. Nu begin ik opeens last te krijgen van algen.
Alleen ik loop tegen een probleem aan met de bestrijding daarvan. Wat voor algen zijn het? De omschrijving van penseelalg lijkt te kloppen in mijn ogen, alleen de alg slaat niet rood uit wanneer ik deze in spiritus leg. Groenalg lijkt mij niet, en over bruinalg kan ik niet vinden of dat ook dit soort draadjes worden alhoewel de somige planten wel bruine randen laten zien.
Allereerst 3 foto's om het geheel wat duidelijker te maken:
Wat zijn mijn waterwaardes? No2: 0,0 Ph: 7,5 Kh: 6,5 Gh: 10
Wat voeg ik verder toe aan mijn aquarium: Co2 : Door middel van een Sochtung Carbonator en voeg extra EasyCarbo toe O2: Doormiddel van een Sochtung Oxidator
Ook heb ik het stromingspijpje van mijn juwel binnenfilter bijna volledig ik de bak gericht zodat het wateroppervlak minimaal beweegt.
Ik heb laatst wel veel kleine guppies gekregen die het ook tot op heden allemaal overleefd hebben (stuk of 12). Kan mijn bak misschien overbevolkt zijn geraakt door de guppen? Waardoor de bak teveel vervuild is?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met identificeren wat voor soort alg er in mijn bak leeft, dan kan ik gaan verder zoeken naar de bestrijdingsmethode.
Bij voorbaat dank!
Groetjes
[ 17.01.2010, 13:28: Bericht aangepast door: Bjornb ]
| IP: Gelogd |
Ok het gaat dus waarschijnlijk om een rode alg soort, nu begrijp ik dus dat de volgende methoden een oplossing zouden kunnen bieden:
- Royaal het water verversen - Co2 waarde verhogen in combinatie met lagere PH - Stoppen met eventuele ontharden dmv harsen - Plantenmest toevoegen - Dieren als Garra taeniata, Epalzeorhynchus siamensis of de Caridina japonica - vermindering van de uitstroom van je filter
Ik heb de dosis van de EasyCarbo op dit moment al verdubbeld, heb op dit forum begrepen dat dat ook zou moeten kunnen helpen.
Loop ik nog tegen 1 probleem aan, het binnenfilter. Als ik de stroming wil verminderen moet ik de uitlaat van het juwel binnenfilter naar boven richten, hierdoor komt mijn wateroppervlak flink in beweging en blaas ik de co2 mijn bak weer uit, iemand hier een oplossing voor?
Wederom, bij voorbaat dank!
bericht geplaatst
Bij sommige Juwel filters kun je de stroming regelen. Onder het pompje zit een doosje en onder dat doosje zit een nokje wat je naar links en recht kunt draaien. Daarmee kun je de circulatie regelen.
De uitstromer kun je beter niet omhoog draaien. Zet hem liever recht naar de andere kant toe.
------------------------------ In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green
bericht geplaatst
Dit heeft niets te maken met de richting van het juwel pompje of de sterkte hiervan. Enige wat zou kunnen is dat je co2 verdijft wanneer je uitstroom luchtbellen mee neemt of de bak in blaast door een bepaalde richting er aan te geven. Dit is een voedingstekort zoals Kp al aangeeft. Je geeft zelf al aan dat je alleen easycarbo toevoegd. Dit is niet genoeg. Je planten hebben ook sporenelementen nodig zoals bv in Profito zit. Begin daaar maar eens mee. Ik denk dat dat al een hoop alg scheelt.
bericht geplaatst
Ik heb toevallig gisteren een fles Profito gekocht en de eerste dosering toegevoegd. Bedankt voor alle tips!!
bericht geplaatst
Ik wil iedereen even heel erg bedanken voor alle antwoorden!
Ik heb de volgende wijzigingen een 3 tal weken toegepast in mijn aquarium en heb nu een algenvrij super heldere bak:
- 10x Japonica garnaal aangeschaft - Co2 Toevoeging aangeschaft - EasyLife Pro-Fito en Easy-Carbo volgens de standaard doseringen blijven toepassen.
Planten staan er fris bij, groeien goed en alg vrij. Ik zit alleen nog met bladeren met een zwarte rand door de afstervende algen, maar dat lost vanzelf op.
Dus wederom, veel dank!