Google

Het Nederlandstalig AquaForum! Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie
Mijn profiel Log in | registreer | Gebruikerslijst | Zoek | FAQ | Forum Home

volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
» Het Nederlandstalig AquaForum! » AQUARISTIEK TUINIEREN » Planten, plantenvoeding en algen » Redfield Ratio en mijn waterwaardes (Pagina 3)

- UBBFriend: Verstuur deze pagina per email   Dit onderwerp omvat 4 pagina's: 1  2  3  4   
Auteur Onderwerp: Redfield Ratio en mijn waterwaardes
MiKlo
Volwaardig Lid
Lid # 9471

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor MiKlo   Email MiKlo   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Nee, niet snel vergeten [Big Grin]
Ook op voorhand kennis hebben van dingen die je nog niet hebt meegemaakt is handig. Zo leer je steeds meer je aquarium kennen.

Ik zit dit topic nu voor het eerst door te lezen maar dit is een erg duidelijk topic waarbij goede vragen worden gesteld en goede duidelijke antwoorden worden gegeven !!!

------------------------------
120x50x50 - "Eternal Dreams" - 15L Nano

Berichten: 3776 | Van: Sleutelstad | Geregistreerd: Nov 2007  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor visjekijken   Email visjekijken   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Even nu een tussenstand:

Ik gebruik nu dagelijks de gehalveerde hoeveelheid Easycarbo = was 4 ML per dag en is nu 2 ML en Sera Florena = was 3,5 ML per dag en nu 2 ML per dag en Ferro = was 10 ML per week en is nu 1 ml per dag.

De bio co2 draait nog steeds maar ik geloof dat deze te weinig doet. Die test ga ik dus opgeven.
Ik overweeg nog om een co2 set aan te schaffen.

Ik merk dat de planten wat beter groeien en minder bruin worden. Het jonge blad blijft tot nu toe schoon. (onder voorbehoudt maar even [Wink] )

Ik ben nu ook eindelijk van mijn dunne olieachtige laag af op het wateroppervlak. Ik zie verband met de vloeibare plantenvoeding hierin.

Ik ververs het water vanaf nu 1x in de twee weken. Op de een of andere manier merk ik dat dat verschil in zit. Ik geloof dat het bij mij wekelijks verversen teveel onrust in de waterwaarden geeft. Ik zit nu al een week stabiel zonder verversen.

Gezien mijn vissenbestand denk ik dat ik niet al te veel vissen er in heb zitten. Ik hoef mijn filterzand dan ook bijna niet schoon te zuigen. Er ligt namelijk gewoon niets aan afval op de bodem. Ik heb een goede circulatie en een sterke pomp. Blijkbaar neemt deze combi mij veel werk uit handen. Mijn No2 is altijd 0 geweest en dat is het nu ook nog.

1: ZOu ik na verloop van tijd kunnen overwegen om mijn bestand aan te gaan vullen met wat visjes?

Bestand nu:
12 roodkopzalmen
3 Apistogramma Cacatuoides
7 Corydoras Sterbai

2: Met de tweede lamp in mijn bak, die ik zelf aangebracht heb, heb ik nu wel wat sneller aanslag op de ramen van de bak. Dit had ik zonder die lamp niet. Zegt dit ook iets?

1 meter bakje

Berichten: 420 | Van: Friesland | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Als je goed groeiende planten wilt hebben dan is het toevoegen van voldoende CO2 een grotere vereiste dan planten voeding.
Zonder licht en CO2 en dan NO3 en PO4 wordt de overige voeding nauwelijks opgenomen.

Of er genoeg CO2 in je water zit kun je meten met een CO2 testje, of gewoon door je KH en PH te meten en dan in een tabel af te lezen hoeveel CO2 er dan ongeveer in je water zit.

Als je met bio CO2 niet voldoende CO2 in je water krijgt, dan zul je inderdaad een reguliere CO2 set nodig hebben.

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone
Video's Santa Isabel & Rio Nanay maanvissen

Berichten: 968 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Gozer
Volwaardig Lid
Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Maak een grotere fles (of 2 kleintjes) BIO CO2 en kijk of dat een oplossing is. CO2 set kan je nog altijd kopen.....

Aquarium (via aangepaste e.i methode) update:2010.02.12
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2014 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor visjekijken   Email visjekijken   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik gebruik nu een anderhalve liter fles.

Overigens zie ik sinds gisteren over belletjes aan het oppervlak en op het hout. Ik denk dat er een proces gaande is maar welke is mij nog onduidelijk.

1 meter bakje

Berichten: 420 | Van: Friesland | Geregistreerd: Dec 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
 -

-

-

1 meter bakje

peixe
Volwaardig Lid
Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor peixe   Email peixe   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Heb je het gevoel dat je water "Dik" is?
Wat zijn je water waarden nu? Riekt naar iets wat er veel in zit. Ik zou verversen. En zeker elke week verversen als je al die voedingsstoffen aan het toevoegen bent, zeker als je met NO3/PO4 aan de gang bent.

Ik zou als ik jou was nog lager gaan zitten met je NO3/PO4. Richting 2/0.2 0f 1/0.1. En elke week resetten (verversen)

[ 31.01.2010, 15:49: Bericht aangepast door: peixe ]

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/4521.html

Berichten: 566 | Van: Heemskerk | Geregistreerd: Jan 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Ik kwam er net achter dat de uitvoer los geschoten was waardoor het water naar de bodem stroomde. In het oppervlakte water zat geen stroming.

Het water is niet dik. Het wordt juist erg helder. Ik zie nu ook dat ik jonge blaadjes krijg en dat alles ineens sneller gaat groeien. Zo zie ik ook dat het javamos op de achterwand groen begint te worden. Dit is een dikke maand bruin geweest.

Dit is de eerste keer dat ik nu niet ververst heb. Komende weekend heb ik dus water wat 2 weken oud is. Ik krijg het gevoel dat dat een goede zet is geweest.

1 meter bakje

peixe
Volwaardig Lid
Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor peixe   Email peixe   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Gelukkig zeg!!! Maar ik zou straks het waterverversen wel weer vaker doen voor het geval straks de voedingsstoffen opbouwen.

[ 31.01.2010, 21:53: Bericht aangepast door: peixe ]

Berichten: 566 | Van: Heemskerk | Geregistreerd: Jan 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
@Peixe: Bedankt voor de info. Dat verversen is een probeersel. Als alles beter gaat schroef ik het beleid weer wat op. Het is idd goed om te weten dat ik nu even vaker moet gaan meten..... [thumbs]

@Gozer en Joost: Ook jullie bedankt voor de waardevolle info uiteraard.

Toch ben ik nog benieuwd of ik jullie mij nog kunnen antwoorden op de reeds eerder geplaatste twee vragen:

1: Zou ik na verloop van tijd kunnen overwegen om mijn bestand aan te gaan vullen met wat visjes?

Bestand nu:
12 roodkopzalmen
3 Apistogramma Cacatuoides
7 Corydoras Sterbai

2: Met de tweede lamp in mijn bak, die ik zelf aangebracht heb, heb ik nu wel wat sneller aanslag op de ramen van de bak. Dit had ik zonder die lamp niet. Zegt dit ook iets?

1 meter bakje

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@1 Nee, zou ik niet doen, hoogstens zou je ze wat meer kunnen voeren.

@2 Licht eraan, hoe ziet de aanslag uit. Als het rondjes
zijn, zit er iets toch niet helemaal goed.

In the absence of consumers, plants are abundent and the world will be green

Eindhoven - _ Meer biologische info

Berichten: 1835 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Joost1980   Email Joost1980   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
@Tom: Zou je je antwoord op de tweede vraag nader toe kunnen lichten? Lijkt me interessant.

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone

Berichten: 968 | Van: Brabant | Geregistreerd: Jun 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Het is een groene aanslag (haartjes). Zijn geen rondjes. Ik zou het omschrijven als de standaard groene alg die veel op de ramen van de bak voorkomt.

1 meter bakje

Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Ik durf niet te zeggen of dat bij jou ook het geval is, maar ik heb 1 bak waar bij mij ook af en toe van die groene haartjes op de ruit groeien. Dat is bij mij altijd als de NO3 relatief net te hoog is tov de PO4.

Neemt niet weg dat ik nog steeds graag van @Tom zou willen weten wat je aan bepaalde typen aanslag op de ruit kunt aflezen.

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone

peixe
Volwaardig Lid
Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Als je die 2e lamp net geplaatst hebt, ja dan hebben de algjes op je raam meer licht en gaan ze even groeien. De algjes slaan sneller aan dan de planten. Vandaar dat ze eventjes vrij spel hebben, na een paar dagen zijn de planten ook gewend aan het extra licht en krijgen de algjes het weer moeilijker..

Je ziet dat in bakken die net gestart zijn, dit terug winnen van het terrein voor de planten langer duurt, omdat die vaak nog moeten omschakelen van boven naar onderwater blad etc etc.

[ 01.02.2010, 18:27: Bericht aangepast door: peixe ]

Gozer
Volwaardig Lid
Lid # 11248

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Gozer   Email Gozer   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Groene rondjes ook wel green spot wordt vaak toegeschreven aan lage CO2 e/o lage fosfaat.

Aquarium (via aangepaste e.i methode) update:2010.02.12
Geleidbaarheid logboek New

Berichten: 2014 | Van: Hoofddorp | Geregistreerd: Jul 2008  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor @Tom   Email @Tom   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Ik heb het 2 keer gezien bij verenigingsbakken , in het
eerste geval was de bodem uitgewerkt en moest deze eruit,
In het tweede geval was de dosering van een goedje 9x te hoog.
Daar verdween het uiteindelijk na 12 dagen en wat flinke verversingen.

Kleine haartjes is ook een teken van een wat mindere onstabiliteit,
Gaat meestal vanzelf weg of wordt opgevolgd door lange draadjes.

Een vage, langszaam onstane licht groene aanslag op de voorruid
is meestal wel een gunstige indicatie. Als ie bruin is valt
er weer te weinig licht op.

Een simpel bepaald verband wat je in 1 bak ziet is bijna nooit
overdraagbaar naar een andere. Meestal is het een combinatie van
omstandigheden en gebeurtenissen die tot iets lijdt.

[ 01.02.2010, 21:40: Bericht aangepast door: @Tom ]

Berichten: 1835 | Van: Eindhoven | Geregistreerd: Apr 2003  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Bedankt voor de uitleg allemaal!

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone

peixe
Volwaardig Lid
Lid # 12832

Ledenwaardering:
4
Citaat:
Een simpel bepaald verband wat je in 1 bak ziet is bijna nooit
overdraagbaar naar een andere.

Toch heb ik in al die jaren in de bakken die ik zelf heb gehad, een zelfde algenpatroon. Echter, de methode die ik nu hanteer, hanteerde ik toen ook al, behalve dan het toevoegen van bepaalde specifieke voedingstoffen.

Dus als je steeds de zelfde condities schept lijkt het er op dat dat ook zo gaat in de andere bak.

@Tom
Volwaardig Lid
Lid # 276

Ledenwaardering:
3
Ik ontken ook niet dat je, door een bepaalde routine te volgen,
Er een mooie balans kan ontstaan met goede plantengroei, Peixe.
De kans daarop is, echter bij een hoge ph en onvoldoende geduld en inzicht heel klein.
Verder is het bij blauwe en andere groene algen nog een stukje complexer als men aanneemd.

Aan een, overgenomen "concept" zoals Gozer aanbrengt, heb je dus eigenlijk niks.

[ 02.02.2010, 10:56: Bericht aangepast door: @Tom ]

Harry Wolting
Volwaardig Lid
Lid # 15679

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry Wolting   Email Harry Wolting   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
Vind dit een goede topic, erg interessant en leerzaam.
Misschien niet een id om dit in een andere categorie te plaatsen? staat toch een goed verslag in over dew RR methode.
Ik ga het zeker blijven volgen, ben benieuwd of het goed aanslaat!

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5507.html

Berichten: 175 | Van: Wijster, Drenthe | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
Harry Wolting
Volwaardig Lid
Lid # 15679

Ledenwaardering:
4
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor Harry Wolting   Email Harry Wolting   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
hmmm zal volgende x es wat beter opletten.. staat dus al in de juiste cat.. [Razz]

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5507.html

Berichten: 175 | Van: Wijster, Drenthe | Geregistreerd: Oct 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
visjekijken
Volwaardig Lid
Lid # 16462

Ledenwaardering:
4
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Harry Wolting:
hmmm zal volgende x es wat beter opletten.. staat dus al in de juiste cat.. [Razz]

[Wink]

Na een weekje eindelijk weer even in de mogelijkheid om een update te geven. Ik heb besloten om de 30 W grolux lamp te vervangen voor een Clear water lamp, gelijk als de 18 Watt die er nu al in zit.

Ik ga vandaag water verversen. De vissen zien er mooi uit, gelijk als de planten. Het slaat eindelijk wat aan.

Waterwaardes volgen.

Mijn bio co2 is inmiddels uitgewerkt. Ik ben benieuwd wat dit met de waterwaardes nu heeft gedaan.

1 meter bakje

Joost1980
Volwaardig Lid
Lid # 14635

Als de bioco2 is uitgewerkt zal je PH gaan stijgen en je CO2 gehalte dalen. Het is wel verstandig om waarden stabiel te houden, dus ook het CO2 gehalte.

450ltr Rio Nanays
Santa Isabel Altums
200x70x70 amazone

triple
Volwaardig Lid
Lid # 16143

Waardeer Lid
Icoon 1 bericht geplaatst      Profiel voor triple   Email triple   Verstuur Nieuw Privé Bericht       Aanpassen/Verwijder Bericht   Reageer met citaat 
ph zal stijgen en co2 minderen net al de plantengroei.

beste is met 2 flessen te werken .

om de week 1 vervangen zo blijft je co2 ook stabieler

http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb.php/topic/15/5407.html
triple's meterbakje

Berichten: 277 | Van: moorslede | Geregistreerd: Nov 2009  |  IP: Gelogd | Meld dit bericht aan het Forumbeheer
  Dit onderwerp omvat 4 pagina's: 1  2  3  4   

Snelle reactie
Bericht:

HTML is geactiveerd.
UBB Code™ is geactiveerd.

Instant Graemlins

Plaats Nieuw Onderwerp  Nieuwe Poll  Plaats een reactie Sluit Onderwerp   Feature Onderwerp   Verplaats onderwerp   Verwijder onderwerp volgende oudste onderwerp   volgende nieuwste onderwerp
 - Print-vriendelijke layout van dit onderwerp
Ga naar:

Neem contact met ons op | AquaForum

Copyright voor de content van dit forum berust bij Hacom Datacommunicatie, mits anders vermeld/overeengekomen.