bericht geplaatst
Duidelijk . Ik ga hier ook maar eens mee beginnen. Ik begin wat te twijfelen aan vloeibare plantenvoeding. Ik wil eens kijken of de planten genoeg hebben aan de Ferro en voedingstabletten bij de wortels.
bericht geplaatst
Echte waterplanten nemen geen voeding op via de wortels, die moet je dus vloeibare plantenvoeding geven. Moerasplanten, zoals Echinodorussen etc, nemen juist voeding op via de wortels, en die moet je dus een voedingsbodem of kleibolletjes bij de wortels geven.
bericht geplaatst
Als holletje gebruik ik halve kokosnoten (eerst uithollen en opeten ) Voorheen gebruikte omgekeerde bloempotjes maar dit staat bij mij mooier en minder opzichtig. overigens is het voordeel van de potjes is dat als je met een zaklamp er in schijnt je de eitjes aan de wand kunt zien.
Ik geef afwisselend Rode Muggenlarven en allround aquariumvoer. Een combi dus.
Ik heb de No3 weer aangevuld zoals de RR dit aangaf.
Vreemde is dat afgelopen donderdag Ferro heb opgehaald en toegevoegd aan de bak. Eigenlijk best veel zelfs. 10 ml op 110 liter wat een verhoging zou moeten geven van 0,45. Ik zou dan op 1 moeten komen. Gezien de test van vandaag, drie dagen later, is alles opgelost......Ik zit meteen weer op 0,5. Vandaag weer aangevult met 10 ml. Ik wil wel eens weten of ik op die manier op een hogere Fe gehalte kan komen....(theoretisch wel maar ik wil weten of dit ook echt zo is en wat het effect is)
bericht geplaatst
Fe kun je niet hoog houden. (1) het wordt heel snel opgenomen door je planten (2) Het gaat snel over in een (vaak) niet meetbare situatie.
Als je wekelijks ijzer toevoegd, zeg 0.3 tot 0.5 zit je al heel hoog in het ijzer. In je plantenvoeding zit het ook al, dus pas op te hoge waardes. Heb je veel Ijzer en veel Fosfor (P) (dus hoge PO4) dan zullen je planten het lastiger opnemen, andersom gaat ook op. Veel ijzer remt opname van fosfor. Dus ga niet te hoog in het ijzer zitten. 0.3 is hoog zat....
bericht geplaatst
Ah, ok. Maar gezien de foto op de Ferro verpakking laat deze exact mijn probleem met de planten zien. Uiteraard begrijp ik dat dit ook maar relatief is.
Conclusie is dus dat ik beter nu geen Fe meer kan toevoegen omdat ik standaard al op 0,5 zit of dat ik 1 keer per week beter 0,3 dan 0,5 kan toevoegen.
bericht geplaatst
Doe maar eens wat paar ml ferro in een bekertje met water en meet dat eens, denk dat die niks meet. Ik heb het namelijk ook al eens getest en kon niks meten, weet nog niet waarom ik niks heb kunnen meten.
Zal van de week eens mailtje sturen naar easy life en het voorleggen, wellicht weten hun waarom er niks te meten is.
bericht geplaatst
Met welke test meet je het? ----------
dit is wat Easy Life op hun site hebben over Fe en testsets:
Citaat: IJzer en testkits : let goed op
Aangezien planten veel ijzer met valentie 2+ (Fe2+) incorporeren, is het aan te bevelen om dit element in ruime mate ook in een bemester te stoppen. Fe2+ wordt alleen met deze valentie ingepast in het cytochroom. Het in het aquarium aanwezige Fe3+ zal echter niet ongemoeid worden gelaten. In erg zuurstofarme zones (in de bodemgrond) zal eerder Fe2+ aanwezig zijn. Fe3+ wordt in dit anaeroob milieu namelijk bacterieel gereduceerd tot Fe2+. De plant kan dat zelf echter ook bewerkstelligen in de rhizosfeer. Dus niet alle Fe3+ in het water gaat aan de plant voorbij. Verder zal Fe3+ ook in enige mate benodigd zijn, bijvoorbeeld als activator van één of meerdere enzymen (zoals nitrogenase).
Vele aquaristen willen het ijzergehalte in het water meten om te bezien of er wel voldoende ijzer aanwezig is voor de planten. Na het toevoegen van een goede plantenvoeding zal er meer ijzer gemeten worden. Met de wetenschap dat na enkele uren de plant gebufferd is, is de afname van het ijzergehalte naar nul na enkele dagen geen reden om steeds maar ijzer toe te blijven voegen om een (meetbaar) gehalte op peil te houden. Beter is het om regelmatig vloeibare plantenvoeding toe te voegen die de buffer van de plant weer aanvult.
IJzertestkits bepalen in het algemeen het totale ijzer (FeII + FeIII) in het aquariumwater. Er zijn veel ijzertestkits op de markt die echter niet het gecomplexeerde ijzer kunnen meten. Het ijzer, althans in de betere voedingspreparaten, wordt nagenoeg compleet gechelateerd, terwijl veel ijzertestjes juist die hoeveelheid niet kunnen meten. Let er dus in de eerste plaats goed op dat je een ijzertest gebruikt welke ook het gechelateerde ijzer meemeten kan.
Heeft het überhaupt zin om het ijzergehalte te meten? Men kan het doen meteen na het toevoegen van een bemester enkel om te bekijken of het inderdaad ijzer heeft bevat en de hoeveelheid daarvan. Na korte tijd daalt het ijzergehalte al snel. Het heeft dus verder weinig nut om ijzer te meten, men kan beter gewoon naar de planten kijken of er in de loop van de tijd verkleuring of misvorming optreedt.
Een ijzergehalte-advies afgeven lijkt zodoende niet erg zinvol. Vele firma's doen het toch, maar als je vanuit tien verschillende hoeken tien afwijkende adviezen krijgt omtrent het ideale ijzergehalte, dan lijkt dat allemaal niet erg aannemelijk meer. Als men zo'n advies vermeld, dan wordt er ook nooit verteld wanneer dat ijzergehalte aanwezig moet zijn (continu, meteen na toevoeging, na een uur, na een dag?), en ook wordt geen rekening gehouden met de zwaarte van de plantenbezetting of met de algemene waterchemie. Zo'n advies lijkt dus knap waardeloos. Zoals eerder gezegd, kijk liever naar je planten, want die vertellen je alles.
bericht geplaatst
Meet het met een red sea druppeltestkit.
Was verder al op de hoogte van hoe ijzer zich in het aquarium gedraagt, alleen dat verhaal van bacteriën gaat vooral op voor moerasplanten die voeding via de wortels opnemen, want zodra het vrij fe2+ bij zuurstof komt word het gelijk fe3, dus onbruikbaar voor planten.
Daarom is het verstandig om je ph laag te houden (onder de ph7) zo blijft de gechelateerde ijzer (stabilisator) langer goed en blijft er langer ijzer beschikbaar voor de waterplanten.
bericht geplaatst
Hmmm, dan denk ik dat ik de helft dus 1 Ml per dag ga toevoegen. Ik wil zien of het de planten goed gaat doen. Minder kan het niet meer worden. Lijkt mij een leuke en interessante test.
Ik kom steeds weer op die akelige co2 uit. Ik merk dat de bio co2 voor mij te instabiel is. Ik heb al gekeken voor een mooie set maar dat gaat in de prijzen lopen.
Ik zag 1 set te koop hier op het forum voor 50 Euro. Is dat iets? Kunnen jullie mij daar in adviseren? Ik zou wel graag een set willen hebben die ook, voor later, een grotere bak kan besturen. Is die prijs ook reeel?
Citaat:Oorspronkelijk geplaatst door visjekijken: Ik zag 1 set te koop hier op het forum voor 50 Euro. Is dat iets? Kunnen jullie mij daar in adviseren? Ik zou wel graag een set willen hebben die ook, voor later, een grotere bak kan besturen. Is die prijs ook reeel?
Ik heb deze vraag maar onder de topic van co2 gezet. Lijkt mij wel zo gepast.
bericht geplaatst
Als je vaak last heb van bruine aanslag op de planten, dan kan het wel eens zijn dat je net als ik vrij veel silicaat in het water heb zitten. Een simpel osmose installatie met silicaat filter bied dan uitkomst.
Maar zoals je heb gemerkt minder vaak verversen ook minder silicaat in het water zit voor de bruine alg, dat raakt op namelijk een dan gaat de bruine alg dood omdat er geen silicaten zijn om van te leven.
Ja kan dit testen door een silicaat druppentest te gebruiken.
bericht geplaatst
Als de bak nog niet zo lang draait krijg je ook bijna altijd kiezel(bruine)alg. Dat trekt vanzelf weg na een maand of soms 2. Als de bak al lang draait is het wat Peter W zegt.
bericht geplaatst
Maar wat bedoel je met bruine aanslag? Ik bedoel er mee dat de bladeren van de planten bruine vlekken krijgen.
Ik voeg nu dagelijks 2ml ijzer toe. Ik heb het gevoel dat dit wat werkt maar echte resultaten duren nog even denk ik. Het daadwerkelijke ijzergehalte is niet te meten.
Ik hoor niet vaak over silicaatfilters. Welke test is dat?